جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تمایز شریعت و طریقت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 5
عنوان :
آیا افتراق شریعت از طریقت مبنای عقلی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شريعت در لغت به معناي راه است و نيز راه وارد شدن به رودخانه براي برداشتن آب از آن است. و در اصطلاح بر احكامي اطلاق ميشود كه خداوند براي بندگان خويش نهاده تا با ايمان و عمل به آنها سعادت دنيوي و اخروي را تأمين كند.[1] طريقت اصطلاح مخصوص صوفيان است كه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز شریعت و طریقت
,
عرفان و شریعت
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
تمایز معرفت شناختی شریعت و طریقت ,
جمع شریعت و طریقت ,
اصل التزام شریعت با طریقت ,
اصل ارتباط شریعت با طریقت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر صوفیه مرجعیت امام معصوم را در طریقت و حقیقت پذیرفته چرا در شریعت انکار میکند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پاسخ به اين سؤال لازم است كه دو واژة طريقت و حقيقت توضيح داده شود كه مقصود از اين دو واژه از ديدگاه صوفيه چيست؟و آيا چنين چيزي مورد قبول اسلام است يا نه؟ طريقت: به مجموعه تعليماتي كه يك صوفي در خانقاه زير نظر مرشد و پير خانقاه ميبيند و راهي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت و طریقت
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
شریعت و طریقت ,
جمع شریعت و طریقت ,
تمایز شریعت و طریقت ,
عرفان و شریعت ,
اصل التزام شریعت با طریقت ,
اصل ارتباط شریعت با طریقت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سلسله درویشی شاه نعمت الله ولی بر این عقیده اند که دین در دو بخش شریعت و طریقت می باشد. و انسانها پس از تکمیل شریعت نیاز به یک مرشد و راهنما جهت سلوک الی الله دارند آیا این عقیده صحیح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
شريعت در لغت به معناي «راه» است و در اصطلاح بر احكامي اطلاق مي شود كه خداوند براي بندگان خويش نهاده تا با ايمان و عمل به آنها سعادت دنيوي و اخروي را تأمين كند.[1] طريقت اصطلاح مخصوص صوفيان است. مجموع تعليماتي را كه سالك در خانقاه زير نظر مرشد و پير خ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت و طریقت
,
عرفان و شریعت
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
جمع شریعت و طریقت ,
نعمت اللهیه ,
تمایز شریعت و طریقت ,
نعمت اللهیه ,
طریقت نعمت اللهیه ,
فرقه نعمت اللهیه ,
نعمت اللهیه (از صوفیه) ,
اصل التزام شریعت با طریقت ,
اصل ارتباط شریعت با طریقت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا آیه «وَ اذْکُرْ رَبَّکَ فِی نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خِیفَةً...» میتواند دلیل بر تفکیک شریعت از طریقت باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين آيه ميفرمايد: «پروردگارت را در دل خود از روي تضرع و خوف، آهسته و آرام، صبحگاهان و شامگاهان ياد كن و از غافلان مباش.»[1] عدهاي از صوفيه خواستهاند با استناد به اين آيه، طريقت را امري جداي از شريعت بدانند. براي توضيح و چگونگي جدائي شريعت و طري
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تمایز شریعت و طریقت
,
عرفان و شریعت
,
عقاید تصوف
کلیدواژههای فرعی :
شریعت و طریقت ,
تمایز معرفت شناختی شریعت و طریقت ,
جمع شریعت و طریقت ,
اصل التزام شریعت با طریقت ,
اصل ارتباط شریعت با طریقت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی انسان شناختی از نظریه وحدت متعالی ادیان
نویسنده:
اکبر قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
شوان
,
وحدت متعالی
,
اهل ظاهر و اهل باطن
,
کثرت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
حکمت خالده ,
شریعت و طریقت ,
کثرت صور قدسی ,
شمول طریقت باطنی ,
مساوات طلبی ,
ریچارد بوش ,
دین ,
وحدت ادیان ,
تنوع وحی ,
تعدد ادیان ,
ظاهر دین ,
باطن دین ,
تمایز شریعت و طریقت ,
محدوده شریعت ظاهری ,
نظام کاست ,
معنای نژاد ,
تمایز وحی و الهام ,
حاشیه بشری ,
شابک (isbn):
2251-6123
چکیده :
در نظریه وحدت متعالی ادیان، تمایز ظاهر و باطن دین تمایزی اساسی به شمار میآید که هم با نگرش مابعدالطبیعی به مراتب هستی و تمایز مطلق و نسبی پیوند دارد و هم با تمایز معرفتشناختی شریعت و طریقت و نیز با تمایز سنخشناختی اهل ظاهر و اهل باطن گره خورده است. شوان در بینش و نگرشی مابعدالطبیعی با تأکید بر منشأ الاهی دین و تمایز نهادن میان ظاهر و باطن دین و با توجه به تکثر و تنوع افراد و رعایت حاشیه بشری در نزول وحی، تنوع ادیان را ناشی از گوناگونی وحیها متناسب با ظرفیتها و قابلیتهای بشری میداند. از نظر او، کثرت صور قدسی مانع وحدت حقیقی ادیان در مراتب بالای وجود نیست و هر چند بیشتر افراد یا همان اهل ظاهر نمیتوانند این وحدت برین را فهم کنند، عارفان اهل باطن به دریافت وحدت درونی و متعالی ادیان نائل میشوند. نگرش همراه با احترام و مدارای اهل باطن به اهل ظاهر و برخلاف آن نگرش توأم با تردید و گهگاه خصمانه و خشونتآمیز اهل ظاهر به اهل باطن با توجه به تفاوت سنخشناختی آنان قابل فهم و توجیه است. البته تمایز اهل ظاهر و اهل باطن در نظریه شوان و تأکید او بر توانایی معرفتی اهل باطن در فهم و دریافت وحدت متعالی ادیان منافاتی با زندگی دینی مومنان و سلوک معنوی پیروان ادیان ندارد که بیشترشان اهل ظاهر یا اهل شریعت هستند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 5
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید