جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
سنت استخلاف اقوام در قرآن
نویسنده:
سعیده ساروخانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
مردم همه جوامع، ملیتها و ادیان در برابر ستم حکام ظالم خود دل به نصرت الهی می بندند و به این معتقدند که در یک عصر تاریک و بحرانی جهان که فساد و بیدادگری و بی دینی همه جا را فرا می گیرد یک نجات دهنده بزرگ جهانی طلوع می کند و به واسطه نیروی فوق العاده غیبی اوضاع آشفته جهان را اصلاح می کند و خداپرستی را بر بی دینی و مادیگری غلبه می دهد. این نوید خوش را در تمام کتابهایی که به عنوان کتاب آسمانی باقی مانده اند مانند کتابهای مقدس زردشتیان، تورات یهودیان، انجیل مسیحیان و کتب مقدس بوداییان می توان دید و بالاخره این همان وعده ای است که خداوند در قرآن به مردمان مؤمن فرموده که ایشان را جانشین ستمکاران خواهد کرد آنچنانکه قبل از این در مورد پیروان گذشته نیز این وعده محقق شده است ولی درباره امت اسلامی مژده های دیگری نیز در بر دارد مثلا پس از حکومت فرعون و قبطیان که پیروان موسی(ع) در سرزمین قبطیان مصر سکونت نمودند احکام توریه بر مردم کاملا حاکم و فرمانروا نبود فقط بنی اسرائیل از مبارزات طولانی آسوده و ایمن گشتند ولی درباره امت اسلامی، عصر و زمانی پیش خواهد آمد که دین اسلام و برنامه مکتب عالی قرآن در قلوب عموم مردم فرمانروا گردد و مورد رضایت و انقیاد سلسله بشر خواهد شد که عموم مردم از این دین مرضی اسلام و برنامه قرآن پیروی نموده و کسی به تمرد و مخالفت با اصول اعتقادی آن برنخواهد خواست بلکه بطور عمومی در مقام انقباد و اطاعت بوده و برای همیشه فرمانروا خواهد بود. قرآن برای اثبات این ادعا و هم برای اینکه ستمکاران را متنبه نماید در جاهای متعدد سرگذشت اقوامی را که این سیر تکاملی تاریخی را گذرانده اند نقل می فرماید که ایشان چگونه به گناهانی گرفتار بودند و به نصیحت پیامبران و خیرخواهان جامعه عمل نکردند تا سرانجام به گونه ای از عذاب خداوند گرفتار شده و نسل آنان منقرض و نابود می گردد. حتی در مواردی سرزمینهایی که از این اقوام باقی مانده را ذکر، و مردم را دعوت فرموده تا از این سرزمینها عبور کرده، این آثار را ببینند و از آن عبرت بگیرند. این رساله در موضوع استخلاف امتها ابتدا به شرح گونه های مختلف بیان شده به معنی جانشینی امتها در قرآن پرداخته است پس از آن رفتاری را که مردم ستمکار از خود نشان می دهند که به واسطه آن موجبات عذاب الهی را به گفته قرآن فراهم می کنند و شکلهای مختلف عذابهای هلاک کننده بررسی شده و در انتها سرگذشت اقوام هلاک شده از جمله قوم حضرت نوح، قوم عاد، قوم ثمود، قوم حضرت شعیب و قوم فرعون از زبان قرآن آورده شده است.
فص حکمة مَلکیه فی کلمة لوطیه
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
چکیده :
فص لوطی مشتمل بر حکمتی است که بر قلب حضرت لوط به حسب اسم غالب بر او، افاضه شده است. این حکمت مستفاد از تمنای قوت و شدتی است که قرآن کریم به او نسبت می‌دهد. قیصری اهم مطالبی را که این فص به آنها می‌پردازد، سه مطلب می‌داند: 1. ذاتی بودن ضعف برای انسان و دیگر مخلوقات؛ 2. مانع شدن کمال معرفت در تصرف انسان کامل به همت؛ 3. بیان اسرار قدر. از جمله مطالب مهم دیگری که این فص به آنها می‌پردازد، تبیین تضاد تکوینی اشیاء و نزاع تشریعی مؤمنان و کفار است. در این تبیین با حفظ جایگاه شهود وحدت، دلایل شکل‌گیری نزاع تشریعی در موطن کثرت توضیح داده می‌شود.مطالب این نوشتار مطابق متن فص لوطی و شرح قیصری سامان یافته و با همان نظم و ترتیب پیش رفته است، این فص به مسائلی می‌پردازد که در بیشتر حوزه‌های علوم انسانی، محل بحث و گفت‌وگو است.
صفحات :
از صفحه 27 تا 48
بررسی تطبیقی تفسیر آیة وعد (نور: 55) از دیدگاه مفسران فریقین (با تأکید بر شناخت قوم موعود)
نویسنده:
فتح الله نجارزادگان
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فریقین دربارة مفاد آیة وعد (نور: 55) و تعیین مصداق قوم موعود، در این آیه اختلاف نظر دارند. هرچند هیچیک از دو فریق، با توجه به عموم الفاظ آیه نمیتوانند تطبیق قوم موعود در این آیه را بر امام مهدى و یارانشان دستکم به مثابة یکى از مصادیق انکار کنند؛ دلیلى هم بر این انکار نیست. این پژوهش که به شیوة تحلیلى ـ انتقادى انجام یافته، بر این باور است که با درک ویژگى هاى قوم موعود و اطلاق تعابیر آیه ـ به ویژه تمکین و استقرار کامل دین و برقراری امنیتی فراگیرـ و با توجه به روایات فریقین و نیز پیوند مفاد این آیه با آیة سیطرة دین (توبه: 33) مى توان بر تطبیق آن بر عصر ظهور به عنوان یگانه مصداق، تأکید کرد.
شباهت های امام مهدی (عج) و پیامبران الهی در قرآن
نویسنده:
پهلوان منصور, مهدوی راد محمدعلی, روحانی مشهدی فرزانه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
صفحات :
از صفحه 81 تا 104
استخلاف و مهدویت
نویسنده:
الهی نژاد حسین
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
نوشتار پیش رو، با بیان مقدمه و مفهوم شناسی واژگان کلیدی همچون سنت، استخلاف و مهدویت آغاز می شود. بیان شاخصه های سنت الهی مانند قطعیت، ابدیت و تخلف ناپذیری، بخش بعدی نوشتار را به خود اختصاص داده است. تقسیم بندی سنت های الهی به مطلق و مقید، اصلی و فرعی، و فردی و اجتماعی، بخش سوم بحث را تشکیل می دهد. در بخش چهارم به تبیین استخلاف و کیفیت رابطه آن با مهدویت پرداخته شده است و در ادامه به دلایل توجیهی ارتباط استخلاف با مهدویت که مهم ترین بحث این تحقیق است توجه شده و مستندات این ارتباط از سه منظر آیات، روایات و عقل توجیه می شود؛ یعنی در بیان دلایل توجیهی ارتباط استخلاف با مهدویت، علاوه بر آیات و روایات پر شماری که در منابع دینی آمده، عقل و دلایل عقلی نیز به این مساله ورود پیدا کرده و از منظر حکمت الهی به اثبات استخلاف و رابطه آن با مهدویت پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 145
مردم سالاری دینی در آرای فقهی اهل سنت
نویسنده:
مرندی محمدرضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
آیا مقوله مردم سالاری دینی مختص نظریه های فقهی شیعه است یا میان اهل سنت نیز طرفدارانی دارد و موضع علمی و فقهی اهل سنت درخصوص این مقوله چیست؟ این نوشتار درپی بررسی این قبیل سوالات ـ هرچند به طور اجمالی ـ از منظر فقه سیاسی است. در این مقاله، نظریه های علمای اهل سنت در باب مشروعیت حکومت همچون: قهر و غلبه، استخلاف (نصب به وسیله حاکم و خلیفه پیشین)، میراث و ولایتعهدی و نصب از جانب خدا و رسول (ص) ـ که در تقابل با مردم سالاری هستند ـ و در نهایت، نظریه اجماع ـ که هماهنگ با آن است ـ مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و در پایان اثبات می شود که نظریه اجماع نیز، هم از جهت ثبوتی و هم اثباتی مخدوش و غیرقابل اتکاست.
صفحات :
از صفحه 103 تا 132
  • تعداد رکورد ها : 6