جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه اصفهان
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه فلسفه
>
فتحعلی اکبری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
مقایسه نظریه حقیقت دوگانه در نگاه ابنرشد، ابنرشدیان و کلیسای قرن سیزدهم
نویسنده:
علی قربانی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سکولاریسم
,
پلورالیسم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ابن رشد
,
قلمرو دین
,
عقلگرایی
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
اصل امتناع تناقض
,
مشترک لفظی
,
ابن رشدیان
,
طبع انسان
,
قلمرو دین (مسائل جدید کلامی)
,
کثرت گرایی دینی
,
سکولاریسم
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
فلسفه (خاص)
,
لفظ کلی
,
مشترک
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
زبان و حقیقت
,
ارسطو
,
شیخ احمد احسائی
,
ابن رشد
,
فردریک کاپلستون
,
بوئتیوس
,
فلسفه ابن رشد
,
حقیقت دوگانه
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
اصل امتناع تناقض
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
فطرت(سرشت دینی)
,
مشترک معنوی
,
تعالیم مسیحی
,
قلمرو فلسفه
,
کلیسای قرن سیزدهم
,
کتاب فصل المقال
,
حقیقت در کلام
,
حقیقت در فلسفه
,
هستی شناسی حقیقت
,
هستی شناسی حقیقت دوگانه
,
قلمرو متن هستی
,
معرفت شناسی دوگانگی حقیقت
,
دوگانگی عمل گرایانه حقیقت
,
مراتب حقیقت
,
فتحعلی اکبری
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
کلیسا در قرن سیزدهم در ارتباط با تلاشهای عقلانی فیلسوفان و اعتقادات دینی آنها نظریهای را مطرح کرد که به حقیقت دوگانه معروف شد. این نظریه عبارت است از این که چیزی میتواند در کلام حقیقت باشد؛ در حالی که نقیض آن نیز میتواند در فلسفه حقیقت باشد. کلیسا با این نظریه فیلسوفان را به کفر متهم میکند و فیلسوفان ابن رشدی خود را از آن مبرّا میدانند و ابنرشد در کتاب فصل المقال به صورتهایی با این نظریه موافق است. با تحلیل دقیق این نظریه با توجه به آثار موجود و بررسی وقایع ناشی از آن میتوان معانی مختلفی را برای این نظریه در نگاه هر یک از این سه طرف مطرح ساخت. در این مقاله سعی شده ضمن دستیابی به معانی مختلف این نظریه، مقایسهای نیز از لحاظ کفرآمیز بودن آنها بایکدیگر صورت پذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت دوگانه و نظریه عقل هیولانی ابنرشد
نویسنده:
علی قربانی سینی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل فعال
,
نفس ناطقه
,
ابن رشد
,
عقل نظری
,
عین
,
قرون وسطی
,
عقل هیولانی
,
تهافت الفلاسفه
,
نظریه وحدت علم
,
بقا و خلود نفس
,
وحدت حقیقت
,
آموزه های مسیحیت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علم نفس
,
بقاء نفس
,
عقل فعال
,
وحدت
,
عقل(منطق)
,
حقیقت
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
حقیقت دوگانه
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته)
,
عقل هیولانی
,
تهافت التهافت
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
نظریه عقل هیولانی
,
وحدت عقل
,
فرایند شناخت
,
بقای نفوس فردی
,
عقل هیولانی واحد
,
تفسیر کبیر نفس
,
فتحعلی اکبری
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
ابنرشد و ابنرشدیان متهم به «حقیقت دوگانه» شدهاند؛ یعنی معتقدند که یک مسئله میتواند در دین حقیقت باشد در حالی که نقیض آن در فلسفه صادق است. در بخش اول مقاله تاریخ و معنای این نظریه از دیدگاه کلیسا بررسی شده، در بخش دوم به رأی ابنرشد در باب چگونگی بقای نفس در دو دسته از آثار فلسفی و کلامیاش پرداختهایم، و در بخش سوم با ارزیابی نظر ابنرشد در این دو دسته آثارش این نتیجه به دست آمده که رأی ابنرشد در باب عقل هیولانی و بقای مشترک و کلی آن پس از مرگ (وحدت عقل) با رأی او در باب بقای نفوس فردی در آثار کلامی متناقض نیست، زیرا وی در مورد نفس قائل به اشتراک لفظی است. لذا نمیتوان او را معتقد به حقیقت دوگانه دانست بلکه او به وحدت حقیقت باور دارد. بنابراین ابنرشد را دوحقیقتی خواندن نشان از عدم درک آرای وی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 309 تا 323
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملامحمد مهدی نراقی و نقد و ارزیابی نظریات وحدت وجود
نویسنده:
کورش آسمند، هاشم گلستانی، فتحعلی اکبری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه محمد مهدی نراقی
,
نظام هستی
,
وحدت شهود
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
امکان فقری
,
صورت کلی
,
علیت
,
وحدت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
قیومیت خداوند
,
برهان بسیط الحقیقه
,
فیض الهی
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
وجود حق مطلق (اسماء ذات)
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
ملا مهدی نراقی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
احکام وجود(عرفان نظری)
,
مراتب وجود(خاص)
,
کثرت حقیقی(احکام اعیان عرفان نظری)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
تشکیک عامّی و خاصّی
,
تعین واجب تعالی
,
جامع الافکار و ناقد الانظار
,
تعین ممکنات
,
بوداگرایی
,
حقیقت معلول
,
فتحعلی اکبری
,
هاشم گلستانی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-9651
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 48
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید