جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عملگرایی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
تقلیل، کارکرد و اعمال مضاعف عمل گرایی در فلسفه زیست شناسی
نویسنده:
داوودی مجید
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
کارکرد
,
فلسفه علم
,
تقلیل
,
فلسفه زیستشناسی
,
عملگرایی
چکیده :
بحث امکان تقلیل ویژگی ها، مفاهیم، توضیحات و روش های زیست شناسی به ویژگی ها و مفاهیم و... علوم بنیادین تر مانند فیزیک و شیمی خیلی زود به ادبیات فلسفه علم وارد شد و تا امروز از موضوعات بحث انگیز به شمار می رود. ابتدا بسیار مختصر به بررسی این نکته می پردازم که از دید فیلسوفان چه رویکردهایی به موضوع تقلیل ممکن شده است. سپس مفصل تر به این موضوع خواهم پرداخت که کدام یک از این رویکردها در حیطه زیست شناسی قابل اعمال اند و اصولا بحث تقلیل گرایی در حوزه زیست شناسی به چه موضوعاتی درون این حوزه پیوند می خورد. آن گاه نشان خواهم داد که یک نگاه منصفانه به سازوکار دانش زیست شناسی باعث می شود که بپذیریم هیچ یک از رویکردهای اصلی موجود به بحث تقلیل گرایی (در دفاع از تقلیل گرایی یا رد آن) با آن چه عملا در این حوزه روی می دهد سازگاری ندارند، و برای به دست آوردن نتیجه ای قابل اعتنا باید در مورد موضوع تقلیل دیدی متفاوت (و نزدیک تر به عمل دانشمندان زیست شناس) برگرفت. پیشنهاد نهایی من در این زمینه است که تقلیل را تا حد ممکن متناسب با مفاهیم و سازوکارهای درونی خود دانش زیست شناسی تعریف نمود و آن گاه در زمینه دانش زیست شناسی اعمال کرد. در این صورت، هرچند ادعاهای ما در مورد امکان تقلیل دانش زیست شناسی به دانش هایی بنیادین تر متواضعانه تر و ضعیف تر خواهد بود، اما تصور ما در مورد امکان این تقلیل واقع گرایانه تر و تحقق پذیرتر خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 161
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاملی بر اختلافات پارادایمی روش های کمی و کیفی در علوم اجتماعی
نویسنده:
سید محمدصادق مهدوی، منصور شریفی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
روش های علوم اجتماعی
,
پارادایم های علوم اجتماعی
کلیدواژههای فرعی :
جامعه شناسی اسلامی ,
گونه شناسی ,
روش های کمی ,
روش های کیفی ,
تفسیر گرایی ,
تفسیرگرایی اجتماعی ,
پارادایم ,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی) ,
اجزای پارادایم ,
عملگرایی ,
روانشناسی اجتماعی ,
جامعهشناسی تاریخی ,
چکیده :
رهیافت های پژوهشی در علوم اجتماعی یا شیوه های منظم و سیستماتیک بررسی پدیده اجتماعی حداقل در چندین دهه اخیر بسیار متنوع و گوناگون بوده اند و رهیافت کیفی برای رجوع به پدیده اجتماعی یکی از آن ها است. منابع روش شناسی علوم اجتماعی حاوی قابلیت ها و امتیازات بسیار و همچنین نقاط ضعف و انتقادات متعددی برای روش های کیفی است. از نظر تاریخی، ریشه های بحث در این باره به دوران نیمه دوم قرن نوزدهم باز می گردد. تمایز میان روش های کمی و روش های کیفی را می توان از منظر پارادایم های حاوی این دو روش، یا بر اساس مقایسه میان کیفیات و ویژگی های یافته ها برای آن دو و تفاوت های هستی شناختی و معرفت شناختی بین دو رویکرد نیز مورد بررسی قرار داد. این نوشتار در پی طرح خصوصیات پارادایمی هر روش و مقایسه روش ها از دیدگاه فرضیات اساسی هر پارادایم و ارایه یک گونه شناسی از ویژگی های روش های یاد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 387 تا 416
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین الگوهای خداباوری براساس اصول کافی
نویسنده:
حسین ترکیزاده استاد راهنما: احمد کریمی استاد مشاور: مهدی نصرتیان اهور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
15. کلام نقلی
,
عقاید اسلامی
,
اعتقاد دینی
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
الگوی ایمانگرایی
,
عملگرایی
,
خداباوری
,
اصول کافی: شیخ کلینی
,
الگوهای خداباوری
,
الگوی عقلگرایی
,
الگوی عملگرایی
چکیده :
چگونگی توجیه باور به خدا و اثبات صدق وحقیقت این باور یکی از دغدعههای مومنانه بوده است که درطول زمان الگوهای مختلفی را برای توجیه آن به کار بردهاند. این تحقیق با توجه به اهمیت کلام معصومین علیهمالسلام برای حرکت در مسیر شناخت حق، روایات اصول کافی را محوری در جهت یافتن الگوهای خداباوری و کارکردها و گستره آنها قرار داده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که روایات معصومین از سه الگوی عقلگرایی، ایمان گرایی و عملگرایی برای توجیه باور به خدا سود جستهاند. گستره الگوهای عقلگرایانه، اثبات اصل وجود خدا و توحید و تبیین صفات الهی است؛ اما روایات کافی برای توصیف خداوند، تنها به الگوهای ایمانگرایانه متمایل شدهاند. الگوی عملگرایی نه تنها نفی نشده بلکه نحوه مواجهه معصومین علیهم السلام با ملحدان، استفاده از این الگو را برای مخاطبینی که خدا را انکار میکنند نشان داد. در حالی که بار معرفتی الگوی عقل گرایی، ایمان تفصیلی را در پی دارد و الگوی ایمان گرایانه به ایمان اجمالی و یقین روانشناختی منجر میگردد الگوی عملگرایی لزوماً به تولید ایمان دینی منتهی نمیشود اما از باب جدال احسن صرفاً برای اقناع و دعوت کفار به مقوله خداباوری است. با توجه به نوع مخاطب، کارکردهای متفاوت الگوها روشن شد: الگوی عقلگرایی در اثبات صدق باور دینی، پایهگذاری ایمان عقلانی، دفع شبهات و اسکات خصم، به کار رفته؛ کارکرد ایمانگرایی در پایه بودن باور الهی، تنبیه و تذکر و اشتداد معرفت بوده و از عملگرایی، برای اقناع و دعوت و فرو ریختن جزماندیشی ملحدانه سود جستهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی طبیعی شده کواین، مبانی و پیامدها
نویسنده:
بهاالدین موحد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کواین
,
معرفتشناسی طبیعیشده
,
هستیشناسی
,
طبیعت گرایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
کل نگری
,
هنر و علوم انسانی
,
کواین، ویلارد ون اورمن
,
عدم تعین (فلسفه)
,
کلگرایی
,
عملگرایی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
معرفتشناسی طبیعیشده نام نظریه طبیعی کواین در حوزه معرفتشناسی است. وی کوشیده تا به نحو طبیعی به مسائل معرفتشناسی بپردازد. درک سازوار از فلسفه کواین مستلزم شناسایی زمینه اساسی در اندیشه اوست. به نظر میرسد طبیعتگرایی است. از میان انواع مختلف طبیعتگرایی، کواین به طبیعتگرایی روشی گرایش دارد و با پذیرش طبیعتگرایی روششناختی در حوزههای مختلف فلسفی به نتایج متفاوت اما همسویی دست یافته است. شناسایی این طبیعتگرایی کلید فهم فلسفه کواین است. معرفتشناسی طبیعیشده کواین به عنوان راه حل او در مساله معرفت با توجه بسیاری از فیلسوفان همراه بوده است. کواین با بازخوانی پرسشهای معرفتشناختی راههای نوینی را در پاسخ به مسایل حوزهمعرفت مطرح کرده است. با مقایسه معرفت شناسی وی با معرفت شناسی غیر طبیعی در اهداف، مسایل و تعاریف تلاش شده تبیین روشنی از معرفت شناسی وی ترسیم شود. مواضع مهم فلسفی کواین در حوزه های مختلف تفکر همیشه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با توجه به رویکرد کلگروانه کواین لازم است این مواضع فلسفی در یک نظام سازوار با یکدیگر و طبیعت گرایی وی نظام یابد. کلگرایی، عدم تعین درترجمه، ارجاع و تئوری و همین طور عملگرایی به عنوان مهمترین مواضع فلسفی کواین در نسبتی روشن با معرفتشناسی طبیعیشده قرار دارد. تلاش شده این نسبتها مورد بررسی قرار گرفته و جایگاه کلیدی معرفتشناسی طبیعی در نظام فلسفی وی مورد بازشناسی قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نیچه و پست مدرنیسم
نویسنده:
نعیمه آقاجانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
نیچه
,
ساختار شکنی
,
تبارشناسی (منطق)
,
زبان شناسی
,
فرانوگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
عملگرایی
,
پست مدرنیسم
چکیده :
فردریش ویلهلم نیچه (1844-1900) را باید از تأثیر گذار ترین فیلسوفان دوران مدرن محسوب کرد. فردریش نیچه، فیلسوفی که علی رغم آن چه که در ظاهر از متن این فیلسوف فهمیده می شود، فیلسوفی کاملاً یکپارچه است و در مسیر مشخصی حرکت می کند، هر قطعه ای در متن دقیقاً جای خود را دارد و هر آموزه ای هر قدر هم که متناقض جلوه کند در مسیر خویش در جریان است و با آن آموزه ی اساسی پیوند دارد. فیلسوفی که رشته ی دانشگاهی اش زبان شناسی تاریخی بود، و به همین دلیل زبان در فلسفه ی او جایگاهی بس اساسی دارد، بهگونه ای که می توان گفت تمام فلسفه ی او را تحت تأثیر قرار داده است. در اثبات این امر همین بس که حقیقتی را که سالیان سال فلاسفه در جست جوی آن بودند امری زبانی می داند و هرمنوتیک یا همان تأویل را تنها مواجه ی بشر با هستی می داند و بیان می کند که انسان از چشمِ نیاز های خود به هستی می نگرد و آن را به گونه ای می بیند که نیاز های او را برآورده کند. تأثیر عظیم نیچه را میتوان بر اکثر فیلسوفان پس از خودش و دورانهای دیگر قابل توجه است. از جمله میتوان به دوران پستمدرن اشاره کرد. وقتی نام «پستمدرن» را میشنویم، آنچه در ابتدا در ذهن میآید موجی از ناآرامیها و بیثباتیهاست که یادآور تفکراتِ نیچهای است. بسیاری از مفسران و منتقدان این دوران بر این باورند باید این دوران را دوران آشوبگری و ناامنی فکری دانست، زیرا هرگونه ثبات فکری را منکر میشوند. من باب مثال، مبانی اصلی نئوپراگماتیست خود را انکار حقیقت میداند؛ یعنی نفی هرآنچه که در خود قطعیت را به همراه دارد. شاید بتوان ادعا کرد که نیچه در دوران مدرن شناخته نشده است و این متفکران پستمدرن بودند که پرده از افکار و اسرار او برداشتند. فیلسوفان این دوره را باید تحت فرمانِ نیچه انگاشت. باید بیان کنیم که نگارنده در این پایاننامه قصد دارد این تأثیر مهم نیچه را در ظهور این دوران با بررسی تفکر فیلسوفانش مورد پژوهش قرار دهد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت تجربه دینی و اقسام آن
نویسنده:
مهناز نیک منظرمقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
شناخت شناسی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات و معارف اسلامی
,
pragmatism
,
عملگرایی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبین نسبت بین شناخت و عمل در حوزه اخلاق از منظر اندیشمندان مسلمان (خواجه نصیرالدین طوسی، فیض کاشانی، مهدی نراقی) و دلالتهای آن برای تربیت اخلاقی (اهداف، اصول، روشها)
نویسنده:
لیلا قربانزاده کلنگستانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه محمد مهدی نراقی
,
تربیت اخلاقی
,
شناخت
,
اخلاق
,
نصیرالدین طوسی، محمدبن محمد
,
شناخت
,
فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی
,
روانشناسی تربیتی
,
روانشناسی تربیتی
,
عملگرایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده :
این تحقیق درحیطه تربیت اخلاقی ،به منظور بررسی رویکرد های مختلف به تربیت اخلاقی از نظر به کارگیری شیوه های ایجاد تعهد والزام درونی درافراد نسبت به حفظ ارزشهای اخلاقی می باشد. با توجه به این هدف، رویکردهای مختلف به تربیت اخلاقی درساحت اندیشه اسلامی وازنگاه سه متفکر مسلمان ،خواجه نصیرالدین طوسی بارویکرد عقلی-فلسفی،فیض کاشانی با رویکرد دینی-عرفانی وعلامه مهدی نراقی با ترکیبی ازهرسه رویکرد (عقلی، دینی،عرفانی) به منظور درک بهترکیفیت ارتباط بین شناخت وعمل اخلاقی مورد بررسی و با توجه به چگونگی این نسبت دلالتهای تربیت اخلاقی ازمنظر آنان استنباط گردیده است.روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی ومنابع اصلی تحقیق، اخلاق ناصری تألیف خواجه نصیرالدین طوسی ، محجه البیضاء تألیف فیض کاشانی وجامع السعادات تألیف عالم ربانی علامه مهدی نراقی بوده است. براساس یافته های تحقیق ،تربیت اخلاقی دارای ابعاد شناختی،عاطفی وعملی می باشد و بین این ابعاد ارتباط متقابل برقراراست.شناخت وبینش صحیح درتحریک اراده ونهایتاً صدورعمل اخلاقی موثراست وچنانکه این ارتباط توسط انگیزه ای قوی چون نیروی ایمان حمایت گردد اراده جهت انجام عمل اخلاقی تقویت شده وانجام عمل وتکرارآن نیز ضمن تأثیر دراستواری وثبات اراده ،سبب تعالی شناخت وایمان می گردد وبدین جهت با تقویت مبدءمعرفتی ومبدءمیلی بازدرتحکیم اراده تأثیر گذار خواهد بود.ضرورت پرورش بعد شناختی ورشد قوای فکری متربیان به منظورتشخیص وداوری درست دراموراخلاقی که ازدیدگاه خواجه نصیربه شدت مورد تأکید قرار دارد ، یکی ازعوامل موثر در تحریک اراده وبرانگیختن اعضا نسبت به انجام فعل اخلاقی محسوب می شود. ضرورت پرورش بعد عاطفی نیز درتربیت اخلاقی که ازدیدگاه فیض بیش ازسایرابعاد مورد توجه قراردارد ،به منظور تقویت اراده ازطریق ایجاد انگیزه های معنوی قابل توجه می باشد. فراهم نمودن زمینه التزام به وظایف اخلاقی به منظورایجاد عادات مطلوب نیزازعوامل مهم تحکیم اراده درتربیت اخلاقی است که مورد توجه وتأکید خواجه نصیرو فیض قراردارد.ازآنجا که ابعاد فوق هریک دربروز وکیفیت ظهور سایر عوامل موثرمی باشد،لذا لازمه موفقیت یک برنامه تربیتی درزمینه اخلاق رشد وپرورش ابعاد شناختی ، عاطفی وعملی است که ازدیدگاه مهدی نراقی لزوم توجه به هرسه بعد مشهود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و مقایسه آموزههای اخلاقی (اخلاق عملی) در قابوسنامه، کیمیای سعادت و گلستان
نویسنده:
فاطمهالسادات آقامیرکریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اخلاقی
,
شایستگی
,
ادبیّات فارسی
,
علم اخلاق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
هنر و علوم انسانی
,
کیمیای سعادت (کتاب)
,
گلستان (کتاب)
,
عملگرایی
چکیده :
تعالیم و آموزههای اخلاقی در سه کتاب گلستان، کیمیای سعادت و قابوسنامه، بسیار به چشم میخورد. بهطور کلی، آموزههای اخلاقی در سه کتاب فوق، به دو بخش مستقیم و غیرمستقیم دستهبندی میشوند: تعالیم اخلاقی در کیمیای سعادت و قابوسنامه، بهطور مستقیم و تعالیم مطرح شده در گلستان، غیرمستقیم است. در گلستان، جلوههای اخلاقی، بیشتر واقعگرایانهاند؛ حال آنکه در دو کتاب دیگر، این جلوهها، آموزشی هستند. سعدی، بدیها را نیز در کنار خوبیها میآورد، بهگونهای که گلستان، نموداری است از دنیا، با همه خوبیها و بدیهای آن.غزالی در کیمیای سعادت، به جزئیترین مفاهیم و ارزشهای اخلاقی پرداخته و بیشتر مفاهیم اخلاق عملی، از دروغ، ریا، حسد، غیبت، بخل، حرص و طمع گرفته تا آداب نماز و آداب طعام خوردن و میزبان بودن و غیره، همگی در کیمیای سعادت مطرح شدهاند؛ بهگونهای که آموزهای به نظر نمیرسد که غزالی به نوعی به آن نپرداخته باشد. درحالیکه تعالیم اخلاقی مطرح شده توسط سعدی، تمامی مفاهیم و ارزشهای اخلاقی را شامل نمیشود. این تعالیم، در قابوسنامه، به حد گلستان، کلی مطرح نشدهاند، ولی همانند کیمیای سعادت نیز شامل اکثر مفاهیم اخلاقی نیستند.بیشتر مفاهیم و ارزشهایی که غزالی از آنها سخن گفته، در مورد مسلمانان است؛ بهگونهای که گویی هدف از نوشتن آن، ارائه کتابی برای مسلمانان و مطرح کردن آداب و رسوم اسلامی در بسیاری زمینههاست؛ ولی تعالیم ذکر شده توسط سعدی، بیشتر طبقات مختلف اجتماع را دربرمیگیرد.با توجه به بابهایی که عنصرالمعالی به آیین شراب خوردن و آداب چوگان زدن اختصاص داده، میتوان گفت که قابوسنامه، کتابی است که برای خواص و اشراف تنظیم شده است. ذکر این مطلب نیز اهمیت دارد که گلستان مانند کیمیای سعادت و قابوسنامه، بهطور مستقیم، خطمشی اخلاقی ارائه نداده است و خواننده را ملزم به رعایت بایدها و نبایدها نکرده است؛ مسئلهای که در قابوسنامه و کیمیای سعادت به چشم میخورد. استناد به آیه و حدیث، اعتبار و هویت خاصی به تعالیم غزالی بخشیدهاند؛ مسئلهای که گلستان و قابوسنامه فاقد آن هستند، از طرفی، ایجاز بهکار رفته در گلستان و قابوسنامه را کیمیای سعادت فاقد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی نگاه عمل گرایانه به دین
نویسنده:
علیاکبر عبادی نیک
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارکرد
,
دین
,
علوم انسانی
,
آموزه های اجتماعی
,
تکالیف عملی و اخلاقی
,
عملگرایی
چکیده :
چکیده:نگاه عملگرایانه و توجه به کارکردهای دین یکی از روشهایی است که در حوز? دینپژوهی و عرص? تبلیغ دین مورد استفاده قرار میگیرد. در نصوص دینی هم استفاده از این روش قابل مشاهده است. اما در استفاده از این روش سوالاتی قابل طرح است:تا چه اندازه میتوانیم در مقام شناخت و شناساندن دین به جنب? عملی و کارکردهای آن تکیه کنیم؟ آیا در هم? عرصههای دینی این روش به یکسان قابل بهرهگیری است؟ استفاده از این روش با چه ملاکها و معیارهایی باید انجام پذیرد؟ و چه مزایا یا آفاتی میتواند به دنبال داشته باشد؟در این تحقیق با تأمل در آیات و روایاتی که به بیان کارکردهای آموزههای دینی پرداختهاند و همچنین تأملات عقلی به این نتیجه میرسیم که استفاده از روش عملگرایی و توجه به کارکردها در حوزههایی از مسائل دینی مثل عرص? تبلیغ و ترویج دین میتواند مزایایی مثل ایجاد انگیزه و گرایش عمومی به دین، بیان پیوند میان دین و زندگی و رفع توهم تنافی بین دین و علم را به دنبال داشته باشد.اما از طرفی هم استفاد? نادرست از این روش میتواند منجر به آفاتی چون ابزاری و دنیایی شدن دین، عدم توجه به حقانیت یا بطلان ذاتی یک دین، گرایش به اندیش? پراگماتیسم و کثرتگرایی دینی شود. برای بهرهمندی صحیح از روش کارکردگرایی و دوری از این آفات، در عین بهرهمندی از مزایا، لازم است معیارها و ضوابطی را مورد لحاظ قرار دهیم، من جمله: توجه به کارکردهای دنیایی و اخروی، توجه به اصیل بودن کاکردهای اخروی و تبعی بودن کارکردهای دنیایی، عدم از استفاده از روش کارکردگرایی در حوزههای کاملاً نظری دین مثل اثبات حقانیت و همچنین توجه به این نکته که در آموزههای اعتقادی و آموزههای عملیِ تعبدی، تکیه بر کارکردهای دین با محدودیتهای بیشتری همراه است و امکان بروز آفات در این حوزه از مسائل دینی بیشتر است بر خلاف مسائل عملی توصلی و آموزههای اجتماعی که تکیه بر کارکردها در این حوزه با محدودیت کمتری مواجه است. کلید واژهها: دین، عملگرایی، کارکرد، تکالیف عملی و اخلاقی، آموزههای اعتقادی و آموزههای اجتماعی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی انسان شناختی کرامت انسان از دیدگاه اسلام با نگاه به مبانی حقوق بشر غرب
نویسنده:
ابجد کریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خردورزی
,
اختیار
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اختیار
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
جامعه غربی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شان انسانی
,
جامعه غربی
,
جامعه غربی
,
شان انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
شان انسانی
,
عملگرایی
چکیده :
از دیدگاه اسلام، انسان از کرامت و شرافت ویژهای برخوردار است. کرامت انسان به لحاظ انسانشناختی، بر یک سری مبانی استوار است که از حیثیت والای انسان در هستی حکایت میکند. انسان کریم در اسلام برترین مخلوق خداوند معرفی شده است مخلوقی که به جهت داشتن روح الهی، خرد و برخورداری از نعمتهای مادی ومعنوی، در جهت قرب الهی سیر میکند. انسانِ با شرافت و کرامت، در این سیر به هدف والا میاندیشد؛ خود را اسیر دنیای محدود و فانی نمیسازد؛ اکتفا به لذتهای وهمی را ظلم به رسالت انسانی خویش میداند و از هرگونه غرور و خودخواهی میگریزد؛ همت خویش را با ارزشهای الهی همگون نموده و کرامتی بالاتر از کرامت ذاتی یعنی کرامت ارزشی را کسب میکند. اما حقوق بشر غرب، مبانی متفاوتی با آنچه برای کرامت انسان از دیدگاه اسلام دارد را تعریف میکند. در مبانی حقوق بشر غرب، که زیر بنای فکری آن را اندیشههایی از قبیل اومانیسم، حقوق طبیعی، پوزیتویسم و پراگماتیسم، تشکیل میدهد؛ همه انسانها به واسطه قدرت عقل و اختیاری که دارند، از یک نوع کرامت ذاتی و سلب نشدنی برخوردارند. انسان در اندیشه غرب موجودی مستقل، متکی بهخود و دارای موجودیتی از آنِ خود تلقی شده است که به هیچ قدرتی وابسته نبوده و از هیچ نیروی مافوق استمداد نمیجوید. در این پایان نامه، ضمن بررسی مبانی انسان شناختی کرامت انسان، به ارزیابی مبانی حقوق بشر غرب میپردازیم که براساس دیدگاه اسلام، مبانی همچون اومانیسم، پوزیتویسم و پراگماتیسم که مبنای فرهنگ غرب در حقوق بشر شده است، مورد نقد قرار میگیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید