جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
تخیلات پولس: تفاوت جنسی در اندیشه مسیحیت اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Benjamin H. Dunning (بنجامین اچ. دانینگ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Pennsylvania Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: اولین مسیحیان با یک مدل سلسله مراتبی از تفاوت جنسی مشترک در مدیترانه باستان عمل می کردند و زنان به عنوان نمونه های کمتری از مردان در نظر گرفته می شدند. با این حال تفاوت جنسی به عنوان یک مقوله مفهومی در سراسر طیف تفکر مسیحی تکوینی کاملاً پایدار نبود. در عوض، مسیحیان اولیه راه‌هایی برای اعمال خلاقیت الهیاتی و تفکر متفاوت از یکدیگر پیدا کردند، زیرا معمای بدن‌های متفاوت جنسی را بررسی می‌کردند. بنجامین اچ. توجه به راه‌هایی که میراث پولس رسول باعث تقویت، شکل‌دهی و همچنین محدود کردن رویکردها به این موضوع شد. پولس دیدگاه خود را در مورد معنای انسان بودن در درجه اول با قرار دادن انسان ها بین دو قطب بیان می کند: خلقت (آدم) و رستاخیز (مسیح). اما در این چارچوب، شخصیت حوا – و تفاوتی که بدن زن او نشان می‌دهد، کجا قرار می‌گیرد؟ دانینگ نشان می‌دهد که این معضل بر طیفی از متفکران مسیحی در قرن‌های بلافاصله پس از رسول، از جمله کلمنت اسکندریه، ایرنائوس لیونی تأثیر گذاشته است. ترتولیان کارتاژی و نویسندگانی از مجموعه ناگ حمادی. در حالی که هر یک از این متفکران تلاش می‌کنند تا تفاوت زنانه را در چارچوب گونه‌شناختی پائولی جای منسجمی بدهند، دانینگ نشان می‌دهد که همه آنها به طور کامل به انسجامی که وعده می‌دهند، عمل نمی‌کنند. در عوض، تفاوت جنسی، گفتمان هویت و یکسانی پولین را به‌عنوان تفاوتی که نه می‌توان به طور کامل جذب کرد و نه کاملاً حذف کرد، آزار می‌دهد - نتیجه‌ای با پیامدهای مهم نه تنها برای تاریخ اولیه مسیحیت، بلکه برای فلسفه و الهیات فمینیستی و دگرباش.
ارتدکس و بدعت در زمینه های مسیحیت اولیه: بازنگری در تز بائر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Paul A. Hartog (پل آ. هارتوگ)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
James Clarke & Co,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هشتاد سال پیش، والتر بائر تز جسورانه و تحریک آمیزی را درباره مسیحیت اولیه منتشر کرد. او استدلال کرد که بسیاری از اشکال مسیحیت مسابقه را آغاز کردند، اما یک رقیب دیگر را کنار زد تا این که این نسخه قدرتمند «ارتدوکس» برنده روز شد. فاتحان تاریخ را بازنویسی کردند، همه دیدگاه‌های دیگر را به حاشیه راندند و صدای آنها را خاموش کردند، حتی اگر گزینه‌های جایگزین حق برابر با عنوان مسیحیت هنجاری داشتند. نفوذ بائر هنوز هم بر دانش مسیحیت اولیه سایه افکنده است. آیا جنبش های بدعت آمیز اشکال اولیه مسیحیت بودند؟ آیا بدعت گذاران از ارتدکس ها بیشتر بودند؟ آیا بدعت شناسان ارتدکس مخالفان خود را به درستی ترسیم کردند؟ و اساساً، چگونه می توان بین «بدعت» و «ارتدوکس» تمایز عینی قائل شد؟ آیا چنین برچسب‌هایی صرفاً محصول قدرت اجتماعی است؟ آیا اشکال متعدد و معتبر مسیحیت بدون هیچ گونه هنجارهای معتبر مسیحیت وجود داشته است؟ این مجموعه مقالات، که هر کدام توسط یک مرجع مربوطه نوشته شده است، با تیزبینی علمی و توجه دقیق به جزئیات تاریخی، فرهنگی-جغرافیایی و اجتماعی و بلاغی به این سؤالات می پردازد. اگرچه مشارکت‌کنندگان با درک اهمیت بینش‌های انتقادی، روش‌شناسی‌های نوآورانه و پیشنهادهای پربار بائر، ادعاهای متعددی را درباره تز بائر (هم در تظاهرات اصلی و هم در تجلیات اخیر) که از شواهد تاریخی دور است، افشا می‌کنند.
ارتدکس و بدعت در مسیحیت اولیه [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Walter Bauer (والتر بائر)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Sigler Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: ارتدکس و بدعت والتر بائر خود را به عنوان یک رد کلاسیک این "افسانه" تثبیت کرده است که "در آغاز" ارتدکس ابتدا وجود داشت و بدعت انحراف از هنجار بود. هر چه که در مورد این تز فکر کنیم، نمی‌توان باوئر را در مورد بدعت‌های اولیه دور زد، همان‌طور که می‌توان از بولتمن در نقد فرم یا هارناک در مورد توسعه جزم‌گرایی عبور کرد. امروزه، این کتاب مقدمه خوبی برای مسیحیت در پایان قرن اول و آغاز قرن دوم باقی مانده است.--جرالد کریستینسون، تاریخ کلیسا، مدرسه علمیه لوتری گتیسبورگ این تک نگاری درخشان و پیشگام، دوره جدیدی از دانش پژوهی را در مطالعه عهد جدید و ریشه های مسیحی، به ویژه در آمریکا، آغاز کرد. این استدلال می‌کرد که مسیحیت اولیه با یک باور ارتدکس یکپارچه، که بدعت‌ها در زمان‌های بعدی از آن جدا شدند، آغاز نشد. در عوض، بائر نشان داد که تنوع در آغاز وجود داشت، در حالی که یک کلیسای ارتدکس تنها پس از مناقشات طولانی در قرون اولیه ظهور کرد. در دهه های اخیر، بررسی متون تازه کشف شده، مانند کتابخانه گنوسی ناگ حمادی در مصر، بینش بائر را کاملاً تأیید کرده است. ممکن است جزئیات متعددی وجود داشته باشد که امروزه محققان آن را متفاوت از والتر باوئر می بینند، که اولین کلمه اش 60 سال پیش در آلمان منتشر شد. با این وجود، کتاب بائر پایه و اساس تمام مطالعات مدرن در این زمینه باقی مانده است، و خواندن آن برای همه کسانی است که می خواهند جوامع اولیه مسیحی را کشف کنند. هنوز هم چالش برانگیز، تازه، جذاب و تامل برانگیز است - بدون هیچ سوالی یکی از شاهکارهای واقعاً بزرگ دانش پژوهی عهد جدید است. - هلموت کوستر، مطالعات عهد جدید و تاریخ کلیسای باستان، مدرسه الهیات هاروارد
پولس: بحران در غلاطیه: مطالعه‌ای در الهیات اولیه مسیحیت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
George Howard
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این ویرایش دوم اثری است که برای اولین بار در سال 1979 منتشر شد. اولین نسخه تفسیری از نامه های پولس به غلاطیان را ارائه داد که در امتداد خطوط زیر پیش رفت: اولاً، مخالفان پولس در غلاطیه مسیحیان یهودی بودند که معتقد بودند غیریهودیان باید این نامه را بپذیرند. قانون برای نجات. ثانیاً، پولس برای اولین بار انجیل عدم ختنه خود را به یعقوب، قیفا و یوحنا در کنفرانس اورشلیم نازل کرد. ثالثاً، دیدگاه پولس در مورد عادل شمرده شدن از طریق ایمان، این بود که مسیح به وعده ابراهیم مبنی بر برکت یافتن همه ملل ایمان داشت. و چهارم اینکه پولس تورات را برای مسیحیان یهودی الزام آور می دانست، اما برای غیریهودیان نه. نویسنده در ویراست دوم خود، بحث را با تفکر کنونی خود منطبق می‌کند و دیدگاهی ظریف‌تر از مخالفان گالاتیایی را پیشنهاد می‌کند. او احساس می کند که همه آنها عقاید یکسانی نداشتند، اگرچه آنها مسیحیان یهودی بودند. عمده‌ترین اختلاف در دیدگاه‌های آنها این بود که برخی معتقد بودند که اگر شریعت را حفظ کنند، همه غیریهودیان در زمان کنونی نجات خواهند یافت، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کردند که غیریهودیان در طلوع عصر آینده نجات خواهند یافت.
کتاب راهنمای اندیشه مسیحیت اولیه راتلج [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
D. Jeffrey Bingham (دی. جفری بینگهام)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: شکل و سیری که اندیشه مسیحی در تاریخ خود به خود گرفته است عمدتاً مرهون کمک افراد و جوامع در قرن دوم و سوم است. با گرد هم آوردن تیم قابل توجهی از محققان برجسته، همراهی ایده آل برای کسانی است که به دنبال درک روشی است که تفکر مسیحی اولیه در محیط فرهنگی گسترده تر خود توسعه یافته و از طریق ادبیات آن، به ویژه زمانی که کارگردانی شده است، ارتباط برقرار می کند. نسبت به دغدغه های الهیاتی همنشین به سه بخش تقسیم شده است: می پرسد که چگونه توسعه مسیحیت تحت تأثیر تعامل آن با عناصر فرهنگی، فلسفی و مذهبی در بافت وسیع تر قرن دوم و سوم قرار گرفت. روشی را بررسی می کند که در این قرون اندیشه مسیحیت اولیه در افراد و ادبیات کلیدی تجلی یافت. تفکر مسیحیت اولیه را تحلیل می‌کند که به سمت دغدغه‌های الهیاتی مانند خدا، مسیح، رستگاری، کتاب مقدس و جامعه و پرستش آن هدایت می‌شد.
بررسی تطبیقی «معرفت» در عرفان اسلامی و عرفان گنوسی
نویسنده:
علی محمد سجادی، احمد خاتمی، فرشته جعفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
آیین گنوسی در حقیقت مذهبی است عرفانی که نحله های گوناگونی از جمله مانویت، صابئین ماندایی، طریقه شمعون، والنتین، بازیلیدیس، مرقیون و ... را شامل می شود. گنوسیان دارای دیدگاه های ثنوی بودند و جهان مادی را آفریده خدای شر می دانستند. پایه و اصل اساسی عقاید گنوسی این نکته است که روح انسان در این دنیا اسیر است و راه نجات و رهایی او دست یابی به گنوس یا همان معرفت نجات بخش است، که فرستادگان الهی و منجیان آسمانی برای انسان به ارمغان می آورند، و راه کسب این گونه معرفت قلب است نه عقل. این عقیده در عرفان اسلامی نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین نکات به شمار می رود، و مشابهت فراوانی در دیدگاه معرفت شناسانه گنوسی و اسلامی وجود دارد. این اهمیت و مشابهت از بررسی دو واژه «گنوس» و «عرفان» که هر دو به معنی معرفت است آشکارتر می گردد.
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
نقش پولس در شکل گیری آیین مسیحیت
نویسنده:
داوود حیدری ابهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
مسایل جدید کلامی به سلسله مباحثی اطلاق می شود که کمتر در کلام سنتی مسلمانان مطرح بوده است و بیشتر تحت تاثیر تحولات اندیشه ای جهان مسیحیت به جهان اسلام سرایت کرده است. بخشی از این مسایل نیز به طور طبیعی در پی پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس حکومت دینی و اسلامی در ایران و ضرورت تبیین اندیشه اجتماعی و سیاسی اسلام وارد محافل علمی شده است. این مقاله با نگاهی اجمالی به روند تثبیت تعالیم مسیحیت در پی آن است که نشان دهد بخش عمده ای از شبهات کلامی و پاسخ های ارایه شده، ریشه در بنیان های فکری آیین مسیحیت که در قرن نخست میلادی توسط پولس پی ریزی و از سوی آبای کلیسا تثبیت شده است، دارد از این رو بسیاری از شبهاتی که در میان مسلمانان به عنوان مسایل جدید کلامی شناخته می شود همواره برای عالمان مسیحی چالش برانگیز بوده است. راندن دین از ساحت های مختلف حیات بشر و قدسیت زدایی از عالم و حتی از خود دین، چاره ای است که جهان مدرن غرب در پاسخ به این چالش ها ارایه کرده است و شواهد تاریخی گواه بر این است که هم چالش ها و هم چاره جویی ها ریشه در الهیات و آیینی دارد که با انتساب به حضرت مسیح (ع)، توسط پولس بنیان نهاده شد.
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
عرفان دیونوسیوس: سلب گرایی و استعلاء
نویسنده:
معصومه کبیری طامه، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
آثار نویسنده سوری که نام دیونوسیوس آرئوپاگوسی (نوکیش آتنی، ح 500 م) را بر خویش داشت، بیش از هر راهب شرقی دیگر تاثیری مستقیم بر غرب لاتینی گذاشت. مکتوبات او بسیار غیرمتعارف و تقریبا به سبک دعا، و آکنده از نوواژه هاست. بسیاری او را خالق «الهیات عرفانی» می دانند و بر این باورند که وی توانسته است به گونه ای موفقیت آمیز حقیقت ایمان مسیحی را از طریق مفاهیم فلسفه نوافلاطونی تعلیم دهد. وی در ارائه نظریه هایی درباره ماهیت خداوند، تفوق گوهر الهی بر سلب و ایجاب، استعلاء مطلق و وحدانیت خداوند، تجلی ذات اقدس الهی در مخلوقات، خداگونگی و اتحاد با خداوند پیشگام بوده است.
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
پولس و شریعت
نویسنده:
بابک خاصه خان، حبیب بشیرپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
با آنکه دیدگاه پولس درباره شریعت هسته اصلی الهیات او را تشکیل نمی دهد، اما این موضوع یکی از بحث برانگیزترین و در عین حال پردامنه ترین مباحث الهیاتی است. بسیاری از الهی دانان و متکلمان بر این عقیده اند که او منکر شریعت، و به ویژه شریعت موسوی بود و به تعبیری او شریعت را عامل رهایی نمی شناخت. برخی دیگر نیز او را تحریف کننده تعالیم مسیح می دانند. اما به واقع آرای او درباره شریعت برخاسته از نوع مسیح شناسی اوست و بدون توجه به این نکته، درک دیدگاه او در زمینه شریعت، درکی ابتر و ناقص خواهد بود. نکته دیگری که باید در نظر داشت آن است که چنانکه آندر هیل معتقد است، پولس را باید بیشتر یک عارف دانست تا یک متکلم و الهی دان عقل گرا. از این رو، او به موضوع شریعت از منظر یک عارف می نگریست و نه از منظر یک متکلم. هم چنین باید این نکته را در نظر داشت که او با باز تعریف مفاهیم دین یهود، به ویژه شریعت آن، در پی برقراری پیوند میان یهودیان و غیر یهودیان بود. در این مقاله تلاش شده است تا نشان داده شود که نفی شریعت توسط پولس امری نسبی است و نه مطلق، و این که میزان توجه افراد به شریعت با توجه به موقعیت قومی، دینی و ایمانی آنان تغییر می کند.
صفحات :
از صفحه 47 تا 67
دین و دولت در اندیشه مارتین لوتر
نویسنده:
بهروز حدادی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رابطه دین و دولت در همه سنت‌های دینی موضوعی مهم است. این موضوع در آیین پروتستان و از جمله در تفکر مارتین لوتر اهمیت خاصی دارد. لوتر در نظریه «دو پادشاهی» خود مشروعیتی دینی برای دولت و قدرت سیاسی قائل بود و این موضوع را چنان تقریر می‌کند که نوعی تقدم و تفوق قدرت عرفی از آن استفاده می‌شود که حتی پیامدهای عملی ناخوشایندی برای خود لوتر به همراه داشت و سرانجام وی را ناگزیر کرد که با پذیرش اصل مشروعیت دینی حوزه عرفی، برای دایره نفوذ آن، محدوده‌ای مشخص کند که همان امور این‌جهانی و دنیوی است و آن را از دست‌اندازی به قلمروی قدرت دینی بازدارد، ولی گذشت زمان و حوادث نشان داد که سخن و نظریه اولیه وی، چندان به مذاق اهل قدرت خوش آمد که به اصلاحیه‌ها و تغییر نگرش‌های بعدی وی چندان توجهی نشد، نمونه آن دست‌اندازی نازی‌های آلمان به قلمروی اقتدار کلیسای آلمان بود که با واکنش اقلیتی از الاهیدانان، مانند کارل بارت و بونهوفر در قالب اعلامیه بارمن، مواجه شد.
صفحات :
از صفحه 37 تا 65
  • تعداد رکورد ها : 11