جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حقیقت انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
عنوان :
پژوهشی در باب ولایت تکوینی انسان از دیدگاه قرآن
نویسنده:
جعفر سبحانی، محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
ولایت تکوینی
,
انسان شناسی دینی
,
امور خارق العاده
,
بندگی خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
ریاضت
,
انسان در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
حقیقت انسان ,
بصیرت ,
غلبه بر نفس ,
امامت ,
ولایت تشریعی ,
اراده الهی ,
کمال انسان ,
کمال حقیقی انسان ,
روح ,
قرآن ,
عبودیت ,
ریاضت مشروع ,
ولایت تکوینی انبیاء ,
ریاضت غیرمشروع ,
سیطره بر طبیعت ,
قدرت نمایی یاران سلیمان (ع) ,
قدرت نمایی حضرت سلیمان (ع) ,
تصرف یوسف (ع) در بینایی پدر ,
تصرف حضرت مسیح در طبیعت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
جعفر سبحانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6024-2251
چکیده :
روح انسان توانایی آن را دارد که از طریق یک سلسله ریاضت ها، دست به اعمال خارق العاده ای بزند که به هیچ وجه نمی توان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند. ریاضت ها از نظر اسلام به دو دسته قابل تقسیم اند: ریاضت های غیرمشروع مرتاضان و دراویش، و ریاضت های مشروع اولیا اله؛ اولیا الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل می شوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. بندگی خدا موجب مهار نفس و کسب بینش خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت می گردد. قرآن نمونه هایی از ولایت تکوینی انبیا و اولیای الهی را گزارش می کند که بر اثر عبودیت خالصانه برای آنان حاصل شده است. البته یادآوری می شود که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین اموری به اذن و قوه الهی صورت می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 17
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت انسان و امکان شناخت آن در مکتب صدرایی
نویسنده:
اخلاقی مرضیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
ماهیت انسان
,
حقیقت انسان
,
امکان شناخت
,
مفاهیم معرف انسان
چکیده :
آشنایی هر انسانی با «من» خویش و درک آن، همواره ذهن بشر را مشغول می دارد، زیرا پاسخ آن سبب معنا بخشیدن به زندگی و حیات آدمی می شود. به عقیده صدرالمتالهین حقیقت انسان به دلایلی قابل شناخت نیست و از این رو آنچه را حکما بیان می کنند، حقیقت او نیست، اگر چه بیانگر ویژگیهایی از انسان است. صدرا راههای رسیدن به این معرفت را بیان می دارد. وی دو گونه تعریف ماهوی ارائه می دهد: درتعریف نخست اگر چه همانند فیلسوفان سلف از «حیوان ناطق» استفاده می کند اما با مبنا قرار دادن مبحث قوه و فعل و حرکت جوهری در روند تعریفی خود از پیشینیان فاصله می گیرد. در تعریف دوم به تبعیت از عرفا و کسانی که وی آنان را راسخان در علم می نامد، تعریف ماهوی انسان را بر اصولی چون وحدت حقیقت وجود، و تشکیک در مراتب آن و جامعیت انسان از همه عوالم و نشئآت وجودی، پایه گذاری می کند. مقاله حاضر با نگاه به مبانی قرانی و روایی انسانشناسی صدرا به بررسی این مساله می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 241 تا 254
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار سپهر معرفت ـ سلسله مباحث عرفان اسلامی ـ جلسه شانزدهم
نوع منبع :
فیلم , درس گفتار،جزوه وتقریرات
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت انسان ,
03. انسان شناسی Human nature ,
علم نفس ,
علم نفس ,
غرور ,
واقعیت جهان هستی ,
چیستی من ,
شناخت منِ انسانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
إلهيات المعرفة : القيم التبادلية في معارف الإسلام و المسيحية
نویسنده:
شفيق جرادي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: معهد المعارف الحکمیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت انسان ,
مرتبه نهایی وجود انسان ,
الوهیت مسیح ( ع ) ,
ربوبیت الهی ,
شریعت و فطرت ,
انسان و هستی ,
طریقت ,
مقام الوهیت(مقابل مقام عبودیت) ,
مقام عبودیت(اثباتی) ,
توحید الوهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عالم يبحث عن خلاص
نویسنده:
هادي مدرسي
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: دار البیان العربي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت انسان ,
انسانیت ,
انسان شناسی اسلامی ,
ماهیت انسان در قرآن ,
انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
هویت شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
آموزهی مسیحی انسان (آموزههای مسیحی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
في مدح الكسل و مقالات أخری
نویسنده:
برتراند راسل؛ مترجم: رمسیس عوض؛ ناظر: جابر عصفور
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: المرکز القومی للترجمة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
ماهیت انسان ,
حقیقت انسان ,
مبانی فلسفی برتراند راسل ,
انسان شناسی فلسفی ,
جایگاه شناسی انسان (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه غربی ,
علم نفس ,
ذات انسان ,
مقالههای فلسفی کلامی ,
شابک (isbn):
978-977-479-240-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی در حقیقت و جایگاه انسان میان نصهای دینی و فلسفه مشاء
نویسنده:
عبد اللطیف محترمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت انسان
,
جایگاه انسان
,
فلسفه مشاء
,
نص های دینی
چکیده :
چکیده انسان شناسی موضوع بسیار مهمی برای دین اسلام و فلسفه مشاء است.و در این مورد، شباهت ها و تفاوت های متفاوتی وجود دارد. هر دو در مورد نکات زیر موافقت کردند. (۱). انسان نوعی است که در آن بعد مادی و تجردوجود دارد. (۲). روححقیقت ذات انسان است. (۳). روح انسان نقش مهمی به عنوان مدبر در بدن دارد. (۴). انسان موجود شریف و ارزشمند در جهان است. (۵).رستاخیز نظریه ی درست وتناسخ نظره نادرست است. (۶). انسان پس از گذر از مراحل مختلف، کمال خود را دریافت خواهد کرد. (۷). انسان یک موجود اجتماعی و این بعد به شدت بر حقیقت شادی خود تاثیر می گذارد.و هر دو در این موارد زیر متفاوت هستند: (۱). روح انسانی در توضیح متن دینی، یک شکل است که قبل از خلق بدن ایجاد شده است، و سپس زمانی که او به قلمرو فیزیکی منتهی شد، سپس شکل او به دنبال ماهیت مواد، به طوری که آن فرم با بدن ترکیب شده و پس از آنبه عنوان یک شکل غیر مادی جدا شده است. اما فلسفه مشاء ىر این نگاه است که روح انسانیبا بدن ساخته شده است، (۲). معاد جسمانی با توجه به نظریه متون دینی واضح و صحیح استامافلسفهمشاء معتقد است که رستاخیز فیزیکی، نظریه ای است که منطق را رد می کند. (۳). با توجه بهنصهای دینی، کمال انسان منحصر در ایمان و عبادت خالصانه به خدا است و احسان به بندگانش است . اما فلسفهمشاء در رابطه با کمال انسان، تاکید بیشتری بر عقلانیت انسان دارد که به دو بخش تقسیم می شود: نظری و عملی. (۴). انسان کامل بر اساس متن دینیبهترین موجودات است. اما در دیدگاه فلسفه مشاء، انسان کامل از وجود غیر مادی به نام "عقل" بهتر نیست. (۵). جامعه ایده آل در دیدگاه متن دینی، جامعه ای است که مردم را به خدا نزدیک تر می کند. در حالی که یک جامعه ایده ال بر اساس فلسفهمشاء، یک وضعیت اجتماعی است که مردم را به وجود غیر مادی به نام «عقل فعال» که از آن همه بشریت می تواند دوباره کمال عقلانیت را به ارمغان بیاورد، نزدیکتر می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت نفس و جاودانگی آن از دیدگاه شیخ مفید و سید مرتضی
نویسنده:
فایزه طهماسب نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت انسان
,
حقیقت نفس
,
موجود حی
,
ویژگی نفس
,
درباره شیخ مفید
چکیده :
با توجه به اهمیت مسئله ماهیّت انسان در مقایسه با مباحث دیگر در فلسفه اسلامی و نقش آن در چگونگی تبیین جاودانگی در این پایاننامه تلاش شده است، حقیقت نفس و چگونگی جاودانگی انسان از دیدگاه دو متکلم برجسته شیعه، شیخ مفید و سید مرتضی مورد بررسی قرارگیرد. روش پژوهش حاضر به صورت کتابخانهای و تطبیقی(مقایسهای) و هدف از انجام آن تبیین بیشتر اندیشههای کلامی و واکاوی و تأمل بیشتر درباره حقیقت نفس و چگونگی بقاء آن از دیدگاه دو متکلم شیعه، شیخ مفید و سید مرتضی است. نتایج پژوهش نشان می دهد، شیخ مفید همچون فلاسفه حقیقت نفس را مجرّد دانسته که پس از مرگ جاودانه می شود. لیکن سید مرتضی برخلاف شیخ مفید قائل به حقیقت نفس مادّی است و حقیقت انسان را حیّ فعآل (مجموعه مشاهده پذیر) میداند که پس از مرگ خداوند به صورت مجدد،آن را اعاده و جاودانه مینماید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقتِ ترکیبی انسان از روح و جسم؛ نظریهپردازی هشام بن حکم دربارۀ حقیقت انسان
نویسنده:
محمدتقی سبحانی، حسین نعیمآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جسم
,
حقیقت انسان
,
روح
,
دوآلیسم
چکیده :
ماميه نخستين در موضوع حقيقت انسان به «دوآليسم واقعي» معتقد بود. برخي ديگر از مهمترين آراء درباره حقيقت انسان عبارت بودند از: نظريه فيزيكاليستي حقيقت انسان، نظرية روح منطبعه نظّام و نظرية فلسفي روحانگار. بر اساس اعتقاد امامية نخستين، حقيقت انسان عبارت است از تركيبي حقيقي از روح و جسم كه در عين اينكه اصالت با روح است، اما بدن نيز مدنظر قرار ميگيرد. نظرية هشام بن حكم به نحو دقيقتري حقيقت انسان را در سه ساحت مورد توجه قرار ميدهد: ساحت ايندنيايي كه شامل روح و بدن به نحو تركيب حقيقي ميشود؛ ساحت «ما به الامتيازي» كه عبارت از عقل و قدرت اراده در انسان است؛ و ساحت روح كه به عنوان جزء اصلي و ثابت از حقيقت انسان ـ البته داراي تجرد نسبي نه تجرد محض فلسفي ـ مدنظر قرار ميگيرد و بدون نياز به هيچ چيز ديگري ميتواند به فعاليت مدرِكانه بپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اضحویة فی المعاد
نویسنده:
حسین بن عبدالله ابن سینا
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: شمس تبریزی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حقیقت انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
تناسخ
,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
,
معاد(کلام)
,
وجوب معاد
,
حیات اخروی
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
آراء و نظریه ها
,
13. علم کلام
,
کتب فلسفه اسلامی
,
کتب فلسفه مشاء
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
کد کنگره:
BBR417 1382
چکیده :
«الأضحوية» يا «رساله أضحوى» يا «الأضحوية فى المعاد» رساله اى است كه ابو على سينا آن را در روزگار جوانى به استاد خود ابوبكر محمد بن البرقى الخوارزمى كه از آن در مقدمه همين رساله به الشيخ الامين ياد مى كند به زبان عربى نوشته است. در مورد علت نام گذارى اين رساله به اضحوية مشهورترين نظريه اين است كه بو على آنرا به مناسبت فرا رسيدن عيد اضحى يعنى همان عيد قربان نگارش كرده و به همين نام نيز ناميده است كما اينكه رساله نيروزيه خود را كه در علم اعداد است به مناسبت عيد نوروز تاليف نموده است. البته اينكه تقديم اين رساله ها در مناسبت هاى مذكور بوده است نيز نظريه بعيدى نمي باشد در انتساب اين رساله به بو على تقريبا اتفاق نظر وجود دارد كه هم به لحاظ ادبيات به كار رفته در اين رساله و هم به لحاظ مطالب آن چنين يقينى بدست مي آيد. رساله در هفت فصل تنظيم شده است كه عبارتند از: 1- حقيقت معاد 2- اختلاف رأي ها در معاد 3- ابطال آراء باطله 4- حقيقت انسانى 5- غير قابل فساد بودن حقيقت انسانيه و سرمدى بودن آن 6- وجوب معاد 7- شناخت احوال مردم بعد از مرگ و تبين نشأت دوم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 30
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید