جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 14
بررسی مبانی و ادله کلامی جاودانگی و جهانی بودن نبوّت حضرت محمد (ص)
نویسنده:
فاطمه آدیسی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
نبوّت عالی ترین درجه هدایت است که به سلسله پیامبران از طریق وحی از جانب خدا صورت می پذیرد. متکلمان و اندیشمندان اسلامی پس از بررسی نبوت عامّه که مقدمه ای برای نبوت خاصه است به نبوت خاصه یعنی نبوت حضرت محمد(ص) که خاتم الانبیاء و پایان بخش سلسله پیامبران بوده و اینکه نبوت ایشان جهانی و جاودانه است پرداخته و دلایل فراوانی برای اثبات این مطلب اقامه نمودند .جاودانگی و جهان شمولی نبوت پیامبر اسلام(ص) یک حقیقت بدیهی و از ضروریات دین اسلام می باشد . اما توجه به این مطلب و ارائه دلایل بدین جهت حائز اهمیت است که شالودۀ اصلی ادیان الهی ، دین اسلام است و سایر ادیان و انبیاء الهی مقدمه ای برای این دین و نبوت خاتم الانبیاء بوده اند . دعوت حضرت محمد(ص) از همان آغاز جهانی بوده و عالمیان را مورد خطاب قرار داده است و این دعوت به مکان و زمان خاصی تعلق نداشت و همیشگی و جاودانه بود . دلایل نقلی و عقلی فراوانی در رابطه با جاودانگی و جهانی بودن نبوت پیامبر اسلام (ص) از سوی متکلمین و اندیشمندان اسلامی بیان شده است. از جمله این دلایل : آیات موجود در قرآن کریم و روایات متعدد در این رابطه ، خاتمیّت و جامعیّت اسلام ، تشکیل حکومت اسلامی و برقراری حکومت واحد جهانی و استقرار عدالت جهانی ، بحث امامت که استمرار حرکت انبیاء می باشد ، فلسفه غیبت حضرت مهدی (عج) و عقیدۀ انتظار و نیز خود معجزۀ جاوید ، قرآن کریم که همیشه زنده و جاوید می باشد و هدایتگر جهانیان و سایر دلایل که جاودانگی و جهانی بودن نبوّت حضرت محمد (ص) را می رساند . در این پایان نامه سعی شده است موضوع به صورت توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد .
مبانى و معیارهاى فهم روشمند وحى
نویسنده:
محمدباقر سعیدى روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نگرشى تاريخى انتقادى بر بستر پيدايش و تطورات تفسير قرآن، نشانگر تنوع روش ها و گوناگونى رهيافت هاى تفسيرى در قلمرو فضاهاى مختلف فكرى مفسران و سليقه ها و زاويه هاى علمى مطالعاتى ايشان است. پرسش اساسى آن است كه آيا واقعيت موجود، گوياى همان حقيقتى است كه مى بايست مطرح باشد؟ براى رسيدن به پاسخ اين پرسش ناچاريم چشم اندازى هرچند كوتاه نسبت به گذشته داشته باشيم، آن ها را در يك دسته بندى كلاسيك جستجو كنيم. سپس راجع به این موضوعات و فروعات آن ها بحث خواهیم نمود: مبانى فهم كلام خدا، معيارهاى فهم روشمند وحى.
كامل بودن اسلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
يك. اسلام، دين خاتم‏ اين انگاره كه «اسلام، دين خاتم است»، مورد اتفاق همه مسلمانان بوده و با قرآن و سنت ثابت شده است. خداوند متعال مى‏فرمايد: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ »انبيا (21 )، آيه 107 ؛ و «ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِ بیشتر ...
خاتميت اسلام و نبوت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كم‌تر مسئله‌اي در اسلام از نظر وضوح و روشني به پايه‌ي مسئله‌ي خاتميت مي‌رسد. اين‌كه رسول اكرم، صلی‌الله علیه و آله، آخرين پيامبر الهي است و كتاب و شريعت او خاتم كتاب‌ها و شرايع آسماني می‌باشد. از اين جهت همه‌ي مسلمانان مي‌دانند كه يكي از القاب پيامبر بیشتر ...
 شبهه: اگر اسلام کاملترین دین است و حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ آخرین پیامبر پس باید ظهور ایشان در عصر حاضر انجام می شد تا همه مردم براحتی پیامش را دریافت کنند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين مطلب در واقع سه ضلع دارد كه در ابتدا هر كدام جداگانه مطرح و آنگاه پاسخ مستقل داده مي‎شود: 1. آيا اسلام كامل‎ترين اديان است؟ 2. آيا حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ آخرين پيامبر است؟ 3. چرا پيامبر اسلام در اين عصر مبعوث نشد تا همه مردم به بیشتر ...
با توجه به این که دین امری ثابت است و اجتماعیات انسان دائم در حال تحول و تغییر هستند و قوانین حاکم بر جوامع به دنبال آن تغییر می‎کنند، آیا می‎توان قوانین دینی را بر جامعه حاکم کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند متعال به مقتضاي حكمت خود، دين اسلام را كامل كننده و تمام كننده همه شريعت‎ها قرار داده و آن را آخرين دين و تنها دين مقبول معرفي نمود. از همين رو در مي‎يابيم كه شريعت اسلام نه تنها براي عصر خاصي و مكان خاصي آمده بلكه براي همه اعصار و مكان‎ها آمد بیشتر ...
چه دلایلی از قرآن و حدیث در مورد خاتمیت پیامبر اسلام(ص) وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
یک آیه و چند روایت را تقدیم می کنیم: قرآن کریم: مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَ لَكِنْ رَسُولَ اللّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كَانَ اللّهُ بِكُلِّ شَيْ ءٍ عَلِيما». (أحزاب: ۴۰) «محمّد، پدر هيچ يك از مردان شما نيست، بلكه ف بیشتر ...
چرا در مورد انبیاء، ختم نبوت وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توجه به نکاتی ما را در دستیابی به جواب یاری می رساند: 1. خاتمیت اسلام از امور مسلم اعتقادی اسلام محسوب می شود و همه فرق و مذاهب اسلامی در این امر متفق اند. خداوند در قرآن می فرماید: " محمّد(ص) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست؛ ولى رسول خدا و بیشتر ...
چرا مذهب شیعه بهترین مذهب است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
رتری مذهب تشیع نسبت به سایر مذاهب به جهت "حق" بودن آن است، و دین حق در هر دوره ای منحصراً فقط یک دین است. خدای متعال در هر برهه ای دارای یک شریعت است و هر دین غیر از آن یا از اساس باطل و دروغ است و یا منسوخ و منقرض. تعدد ادیان الاهی و مذاهب آسمانی بیشتر ...
چرا باید اسلام را قبول داشته باشیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
واژه "اسلام" مصدر باب افعال از "س ل م" به معنای صحت، عافیت و دوری از هر گونه عیب، نقص و فساد است و در باب افعال دارای معانی زیر است: انقیاد، اطاعت و امتثال امر و نهی بدون هیچ گونه اعتراض.[1] دین اسلام جامع ترین و کامل ترین دین الهی در سلسله ادیان، بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 14