جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
>
کلام تطبیقی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 18
عنوان :
البحث عن منقذ
نویسنده:
فالح مهدي
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
منجی
,
1. ادیان religions
,
دین پژوهی
,
کلام تطبیقی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
القصص القرآنی و متوازیاته التوراتیة
نویسنده:
فراس السواح
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تورات
,
قَصص ( قرآن )
,
کلام تطبیقی
,
اسطوره شناسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الغاز الانجیل
نویسنده:
فراس السواح
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان ابراهیمی
,
انجیل
,
کلام تطبیقی
,
اناجیل اربعه (متون ادیان)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق کونیة لثقافات متعددة
نویسنده:
بییر سیزاری بوری / سافیریو مارشینیولی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان هند (ادیان آریایی)
,
دین پژوهی
,
کلام تطبیقی
,
آیینهای دین یونانی (ادیان یونان باستان)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه بین دینی در مطالعات دینی و مقایسه الهیات مورد بازبینی قرار گرفته [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Perry Schmidt-Leukel, Andreas Nehring
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Bloomsbury Academic ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات مسیحی
,
الهیات جدید مسیحی
,
فلسفه دین
,
کلام تطبیقی
,
فلسفه تطبیقی
شابک (isbn):
9781474285131
چکیده :
چکیده ماشینی : آیا می توان ادیان را با هم مقایسه کرد؟ برای چندین دهه، رشته مطالعات دینی بر این فرض استوار بود که آنها می توانند. با این حال، تأملات پست مدرن و پسااستعماری، تردیدهای مهمی را ایجاد کرد. در مطالعات اجتماعی و فرهنگی، بررسی موارد خاص اغلب بر دیدگاه تطبیقی اولویت دارد. مقایسههای بینادیانی در مطالعات دینی و الهیات این سؤال را مطرح میکند که آیا مطالعات دینی در صورتی که دیگر دین تطبیقی نباشد، میتوانند زنده بمانند. آیا اگر جهان جهانی شده را محدود به امر خاص کند و چشم بر عام ببندد، می تواند عدالت را رعایت کند؟ در حالی که رویکردهای تطبیقی در مطالعات دینی تحت فشار شدیدی قرار گرفته است، در الهیات شکوفا شده است. الهیات تطبیقی گفت و گوی بین ادیان را با استفاده از تحقیق تطبیقی انجام می دهد. این جلد این پرسش را مطرح میکند که آیا الهیات و مطالعات دینی میتوانند از تأملات انتقادی و سازندهی خود بهرهمند شوند؟ آیا نقد پسااستعماری از بی طرفی و عینیت در مطالعات دینی می تواند پیوندهای جدیدی را با رویکرد قاطعانه دیدگاهی الهیات تطبیقی ایجاد کند؟ در این مجموعه، پژوهشگران الهیات و دین پژوهی، روش شناسی مقایسه بین ادیان را در پرتو شبهات اخیر و ایرادات رایج مورد بحث قرار می دهند. پری اشمیت-لوکل و آندریاس نهرینگ همراه با مشارکتکنندگان استدلال میکنند که پس از دههها نقد، مقایسه بینادیانی شایسته بازنگری، بازسازی و معرفی مجدد است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار انجیل و قرآن
مدرس:
عبدالکریم سروش
نوع منبع :
صوت , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
صوت
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
قرآن
,
قرآن مجید
,
قرآن کریم
,
کلام تطبیقی
,
قرآن
,
درسگفتار / سخنرانی کلام جدید و فلسفه دین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل مسائل جدید در علم کلام - جلد دوم
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم - ایران: مؤسسه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شماره ديويي:
297.41
چکیده :
مدخل مسائل جدید در علم کلام تألیف آیتالله جعفر سبحانی همانگونه که از نامش پیداست مدخلی است که به تشریح برخی از مسائل جدید علم کلام میپردازد. کتاب مشتمل بر سه جلد است: جلد اول مشتمل بر پیشگفتار و دو بخش است که بخش نخست در دوازده فصل و بخش دوم در شش فصل مطرح شده است. مطالب جلد دوم بعد از پیشگفتار در شش بخش و جلد سوم نیز بعد از پیشگفتار در شش فصل تنظیم شده است. نویسنده معتقد است از بررسی کلامی و عقیدتی که در این قرن اخیر به خامه دانشمندان اسلامی نگارش یافته است میتوان لمس کرد که یک سلسله مسائل نو و کاملاً بیسابقه در بحثهای کلامی وارد شده و روی آنها بحث و بررسی انجام گرفته است. این بحثها همان مسائل جدید در علم کلام میباشند و سید جمالالدین اسدآبادی (متوفی 1316ق) و شیخ عبده (متوفی 1323ق) در رساله توحیدیه و تفسیر المنار و مرحوم بلاغی (متوفی 1352ق) «الهدی الی دين المصطفی» و «الرحلة المدرسية» و سید محمد رشید رضا در کتاب «الوحی المحمدي»، برخی از این مسائل را مطرح کردهاند و کتابهایی که اخیراً در ایران بهوسیله عالمان بزرگ و محققان دانشمند نگارش یافته، حاوی برخی از این مسائل میباشند. علم جدید، موضوع و هدف جداگانه لازم دارد، درحالیکه هیچکدام از اینها در اینگونه مسائل موجود نیست. تنها چیزی که میتوان درباره این مسائل اظهار داشت، این است که روش تحلیل این مسائل نمیتواند عقلی باشد، بلکه باید متناسب با خود شبهه یا سؤال، روشی برای تحلیل آن برگزیند. نوشتاری که هماکنون در برابر شما قرار گرفته، «مدخلی» است بر مسائل جدید در علم کلام که به تشریح برخی از مسائل جدید میپردازد و همچنان که از نام آن پیداست، کتاب جامعی نسبت به مسائل جدید در علم کلام نخواهد بود، بلکه معدودی از مسائل را بهعنوان مدخل و یا «پیشدرآمد» بر چنین مسائل جدید مطرح میکند تا دیگران را بر پیمودن این راه تشویق کند. جلد اول کتاب با اشاره به اینکه اسلام یک دین عقلگراست آغاز شده است. آیین اسلام –همانطور که قرآن و احادیث صحیح بر آن گواهی میدهند- آیین خردپسند و خردگراست. اصول و فروع آن با برهانهای عقلی همراه بوده و در دعوت به اصول دین و کلیات فروع، به تعبد و سخنگویی بدون دلیل اکتفا نکرده است و شعار آن در مقابله با مخالفان، دلیل خواهی و گواه طلبی است و پیوسته میگوید: «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ» ﴿بقره، 111﴾. بررسی برهان امکان و وجوب، برهان نظم، برهان حرکت و برهان حدوث اجسام از جمله مباحث این بخش هستند. بخش دوم این جلد در شش فصل به مسئله تعارض علم و دین اختصاص یافته است. تعارض علم و دین با پیدایش داروینیسم صورتهای مختلفی به خود میگیرد، گاهی مدلول مطابقی آن با مبانی دینی سازگار نیست مانند اینکه انسان زاده میمون و تکاملیافته از اوست. در جلد دوم کتاب بسان جلد نخست، یک رشته مسائلی که غالباً ً ریشه غربی دارد و متکلمان مسیحی روی انگیزههای خاصی به طرح آنها پرداختهاند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کثرتگرایی (پلورالیزم دینی) از جمله این مسائل است. ازآنجاکه پلورالیزم دینی قرائت و تفسیرهای گوناگونی دارد، نمیتوان برای همه آنها ریشه در کلام و یا فلسفه اسلامی جست؛ هرچند برخی از صورتهای آن مورد پذیرش متکلمان اسلامی بوده و درباره آن با عنوان دیگری بحث نمودهاند. مباحث جلد سوم بعد از پیشگفتار در هفت فصل به این شرح ترتیب یافته است. آیتالله سبحانی خود در پیشگفتار پسازآن که نسبت مکاتب بشری چون پوزیتیویسم، اومانیسم و تحلیلهای اقتصادی یا روانشناسهگانه برگرفته از فروید را با اسلام روشن میسازد و از عدم توفیق هر یک، خطوطی چند مینگارد، نگرش امروز به دین را چنین توصیف میکند: اکنون بشر بهنوعی به دین روی آورده و گمشده خود را در اعتقادات دینی و اعتماد به قدرت لایزال الهی جستجو میکند. فصل اول بهطورکلی مباحثی در زمینه تفسیر واژه هرمنوتیک و انواع آن و شرایط تفسیر کتاب آسمانی (قرآن)، تفسیر به رأی یا پیشداوری، قرآن و تفسیر به باطن و نمونههایی از آن را ارائه داده است. همچنین در باب تأویل در مقابل تنزیل، تأویل متشابه و نمونههایی از آن بحثهایی ارائه شده و سپس باب هرمنوتیک فلسفی گشوده گردیده است. در این فصل شما با نظریات شلایر ماخر، هایدگر و گادامر در تفسیر متون و بالأخص متون دینی (شلایر ماخر) روبرو میشوید. نویسنده در صفحاتی بعد، باب نقد این نظریات را نیز گشوده و به پیشفرضهای مشترک و غیرمشترک و تطبیقی دراینباره اشاره کرده است. فصل دوم کتاب، در تعریف و تفسیر آزادی سیلان یافته است. فصلی که در شش بند: معیارهای آزادی، جهانبینیهای گوناگون و تعریف یکسان آزادی، آزادی در جهانبینی الهی، تعریفهای دیگر از آزادی، آزادی در خدمت انسان یا انسان در خدمت آزادی و آزادی بیان به توشیح آمده و بخش اعظم کتاب را به خود اختصاص داده است. فصل سوم بسیار کوتاه است و ذیل «مبانی فلسفی دموکراسی»، حکومت در اسلام را بر دو اصل مردمسالاری و خداسالاری مستقر نموده و در این باب در مورد شرایط رأیدهندگان در حکومت مردمسالار دینی صفحاتی را مسطور نموده است. در این میان نگاه فصل چهارم کتاب «مسائل جدید در علم کلام» به «انتظار بشر از دین» معطوف شده است و نخست با نادرست دانستن عنوان مسئله به تصحیح آن تحت عنوان «نیاز بشر به دین» یا «آثار سازنده دین» پرداخته و سپس اشکالات بحث را در پنج بند توضیح میدهد. نویسنده در فصل پنجم کتاب تحت عنوان «نیاز بشر به دین» از نیازهای روانی، اجتماعی، قوانین ثابت و جوامع متغیر، جامعیت قوانین اسلامی و حجیت عقل در قلمروهای خاص بحث کرده و با بحث در باب اجتهاد و بهرهگیری متداوم از فقه به آثار سازنده دین در تکامل علوم، ضمانت اجرایی قوانین اجتماعی، تعدیل و رهبری غرایز و پرورش فضائل اشاره کرده و به هدف بعثت پیامبران و مسئولیتهای انسان موحد در برابر خدا، مردم، طبیعت، خویشتن و ابزار شناخت توجه داده و بحث این فصل کتاب خویش را با گفتار «انتظار دین از بشر» به پایان برده است. فصل ششم کتاب به مسئله «عرفی شدن دین» اختصاص یافته است. مسئلهای که در دهه اخیر و بهواسطه تلاش برخی نواندیشان دینی به ادبیات دینی روز راه پیدا کرده و در جهت سازگاری دین با مسائل و مقتضیات روز به تفکر و چارهاندیشی نشسته است؛ اما در این میان نظر نویسنده چیست؟ ایشان در این میان به دو کاربرد عرفی شدن دین در عصر حاضر اشاره کرده و در حوزه نخست در دو بند عقلانی شدن مفاهیم عقیدتی و قدسی و عقلائی شدن احکام رفتاری، بهروشنی اظهار میدارد «عقاید اسلامی بستر چنین نظریاتی نیست و عقلانی بودن مایه بینیازی از معارف غیبی نمیباشد. عرفی شدن دین نفی دین است. عرفی شدن فقه با سپری شدن عمر دین به انجام میرسد، سرانجام اینکه عرفی شدن فقه، بیت العدل جدید است». بحث فصل ششم نیز با توضیحاتی در باب «منطقة الفراغ» شرع و چگونگی گواه بودن خاتمیت بر عرفی بودن دین و ارزشیابی نظریه عرفی شدن دین، به پایان میرسد. فصل واپسین با تشریح «جایگاه عقل در معرفت دینی» آغاز میشود. فصلی در دو بند که نخست به لزوم بهکارگیری عقل در معرفت دینی از دو راه: دعوت قرآن به لزوم کارگیری عقل و ضرورت زمان اشاره کرده و در بند دوم، منزلت عقل در معرفت دینی را ذیل مباحثی چون خردورزی یا خردگرایی مطلق، ایمانگرایی مطلق و موضع قرآن در طرح براهین فلسفی توضیح میدهد. این بند با دو موضوع دیگر ادامه و خاتمه مییابد. کتاب «مدخل مسائل جدید در علم کلام» با گفتارهایی چون تنقیح مناط آری! تخریج مناط نه! و شرح کوتاه مقاصد شریعت خاتمه مییابد. کتاب مسائل مدخل جدید در علم کلام کتابی برآمده از نوعی ایدئولوژی رسمی دینی، در حوزه کلام و فلسفه جدید دین است که میتواند ناقدان و متفکران نواندیش دینی و یا لائیک و غیردینی را به مناظرهای جدی در زمینههایی همچون مفاهیم آزادی، سکولاریزم و تحول دینداری، کارکردها و زمینههای بهکارگیری هرمنوتیک و علم تأویل و شرایط و محدودیتهای آن و همچنین دموکراسی دینی و نقش عقل در اسلام و انتظارات و نیازهای بشر نسبت به دین و موضوعاتی دیگر دعوت نماید، چه آنکه خاستگاه و خاک رشد این کتاب، آموزههای دینی فقیهی تاریخدان و کار کرده است، منتها مسئله مهمتر پرسشهای جدیای است که در دل برخی اظهارات مطروحه در کتاب برای مخاطب پدید میآید: پرسشها و تأملاتی در باب مسائلی همچون تعریف تأویل، تک معنا بودن متون، تعریف اوهام در داوری، آزادی بیان، بحث مرتد، دموکراسی، جداسازی ساخت دین از ساختار سیاسی و برخی دیگر از مباحث. هارس اعلام، اماکن، منابع و مآخذ، مطالب و موضوعات در انتهای جلدهای اول و سوم و در انتهای جلد دوم نیز فهرست مطالب و منابع ارائه شده است. آدرس آیات و روایات و برخی توضیحات نویسنده در پاورقیهای کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل مسائل جدید در علم کلام - جلد سوم
نویسنده:
جعفر سبحانیتبریزی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
مدخل مسائل جدید در علم کلام تألیف آیتالله جعفر سبحانی همانگونه که از نامش پیداست مدخلی است که به تشریح برخی از مسائل جدید علم کلام میپردازد. کتاب مشتمل بر سه جلد است: جلد اول مشتمل بر پیشگفتار و دو بخش است که بخش نخست در دوازده فصل و بخش دوم در شش فصل مطرح شده است. مطالب جلد دوم بعد از پیشگفتار در شش بخش و جلد سوم نیز بعد از پیشگفتار در شش فصل تنظیم شده است. نویسنده معتقد است از بررسی کلامی و عقیدتی که در این قرن اخیر به خامه دانشمندان اسلامی نگارش یافته است میتوان لمس کرد که یک سلسله مسائل نو و کاملاً بیسابقه در بحثهای کلامی وارد شده و روی آنها بحث و بررسی انجام گرفته است. این بحثها همان مسائل جدید در علم کلام میباشند و سید جمالالدین اسدآبادی (متوفی 1316ق) و شیخ عبده (متوفی 1323ق) در رساله توحیدیه و تفسیر المنار و مرحوم بلاغی (متوفی 1352ق) «الهدی الی دين المصطفی» و «الرحلة المدرسية» و سید محمد رشید رضا در کتاب «الوحی المحمدي»، برخی از این مسائل را مطرح کردهاند و کتابهایی که اخیراً در ایران بهوسیله عالمان بزرگ و محققان دانشمند نگارش یافته، حاوی برخی از این مسائل میباشند. علم جدید، موضوع و هدف جداگانه لازم دارد، درحالیکه هیچکدام از اینها در اینگونه مسائل موجود نیست. تنها چیزی که میتوان درباره این مسائل اظهار داشت، این است که روش تحلیل این مسائل نمیتواند عقلی باشد، بلکه باید متناسب با خود شبهه یا سؤال، روشی برای تحلیل آن برگزیند. نوشتاری که هماکنون در برابر شما قرار گرفته، «مدخلی» است بر مسائل جدید در علم کلام که به تشریح برخی از مسائل جدید میپردازد و همچنان که از نام آن پیداست، کتاب جامعی نسبت به مسائل جدید در علم کلام نخواهد بود، بلکه معدودی از مسائل را بهعنوان مدخل و یا «پیشدرآمد» بر چنین مسائل جدید مطرح میکند تا دیگران را بر پیمودن این راه تشویق کند. جلد اول کتاب با اشاره به اینکه اسلام یک دین عقلگراست آغاز شده است. آیین اسلام –همانطور که قرآن و احادیث صحیح بر آن گواهی میدهند- آیین خردپسند و خردگراست. اصول و فروع آن با برهانهای عقلی همراه بوده و در دعوت به اصول دین و کلیات فروع، به تعبد و سخنگویی بدون دلیل اکتفا نکرده است و شعار آن در مقابله با مخالفان، دلیل خواهی و گواه طلبی است و پیوسته میگوید: «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ» ﴿بقره، 111﴾. بررسی برهان امکان و وجوب، برهان نظم، برهان حرکت و برهان حدوث اجسام از جمله مباحث این بخش هستند. بخش دوم این جلد در شش فصل به مسئله تعارض علم و دین اختصاص یافته است. تعارض علم و دین با پیدایش داروینیسم صورتهای مختلفی به خود میگیرد، گاهی مدلول مطابقی آن با مبانی دینی سازگار نیست مانند اینکه انسان زاده میمون و تکاملیافته از اوست. در جلد دوم کتاب بسان جلد نخست، یک رشته مسائلی که غالباً ً ریشه غربی دارد و متکلمان مسیحی روی انگیزههای خاصی به طرح آنها پرداختهاند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کثرتگرایی (پلورالیزم دینی) از جمله این مسائل است. ازآنجاکه پلورالیزم دینی قرائت و تفسیرهای گوناگونی دارد، نمیتوان برای همه آنها ریشه در کلام و یا فلسفه اسلامی جست؛ هرچند برخی از صورتهای آن مورد پذیرش متکلمان اسلامی بوده و درباره آن با عنوان دیگری بحث نمودهاند. مباحث جلد سوم بعد از پیشگفتار در هفت فصل به این شرح ترتیب یافته است. آیتالله سبحانی خود در پیشگفتار پسازآن که نسبت مکاتب بشری چون پوزیتیویسم، اومانیسم و تحلیلهای اقتصادی یا روانشناسهگانه برگرفته از فروید را با اسلام روشن میسازد و از عدم توفیق هر یک، خطوطی چند مینگارد، نگرش امروز به دین را چنین توصیف میکند: اکنون بشر بهنوعی به دین روی آورده و گمشده خود را در اعتقادات دینی و اعتماد به قدرت لایزال الهی جستجو میکند. فصل اول بهطورکلی مباحثی در زمینه تفسیر واژه هرمنوتیک و انواع آن و شرایط تفسیر کتاب آسمانی (قرآن)، تفسیر به رأی یا پیشداوری، قرآن و تفسیر به باطن و نمونههایی از آن را ارائه داده است. همچنین در باب تأویل در مقابل تنزیل، تأویل متشابه و نمونههایی از آن بحثهایی ارائه شده و سپس باب هرمنوتیک فلسفی گشوده گردیده است. در این فصل شما با نظریات شلایر ماخر، هایدگر و گادامر در تفسیر متون و بالأخص متون دینی (شلایر ماخر) روبرو میشوید. نویسنده در صفحاتی بعد، باب نقد این نظریات را نیز گشوده و به پیشفرضهای مشترک و غیرمشترک و تطبیقی دراینباره اشاره کرده است. فصل دوم کتاب، در تعریف و تفسیر آزادی سیلان یافته است. فصلی که در شش بند: معیارهای آزادی، جهانبینیهای گوناگون و تعریف یکسان آزادی، آزادی در جهانبینی الهی، تعریفهای دیگر از آزادی، آزادی در خدمت انسان یا انسان در خدمت آزادی و آزادی بیان به توشیح آمده و بخش اعظم کتاب را به خود اختصاص داده است. فصل سوم بسیار کوتاه است و ذیل «مبانی فلسفی دموکراسی»، حکومت در اسلام را بر دو اصل مردمسالاری و خداسالاری مستقر نموده و در این باب در مورد شرایط رأیدهندگان در حکومت مردمسالار دینی صفحاتی را مسطور نموده است. در این میان نگاه فصل چهارم کتاب «مسائل جدید در علم کلام» به «انتظار بشر از دین» معطوف شده است و نخست با نادرست دانستن عنوان مسئله به تصحیح آن تحت عنوان «نیاز بشر به دین» یا «آثار سازنده دین» پرداخته و سپس اشکالات بحث را در پنج بند توضیح میدهد. نویسنده در فصل پنجم کتاب تحت عنوان «نیاز بشر به دین» از نیازهای روانی، اجتماعی، قوانین ثابت و جوامع متغیر، جامعیت قوانین اسلامی و حجیت عقل در قلمروهای خاص بحث کرده و با بحث در باب اجتهاد و بهرهگیری متداوم از فقه به آثار سازنده دین در تکامل علوم، ضمانت اجرایی قوانین اجتماعی، تعدیل و رهبری غرایز و پرورش فضائل اشاره کرده و به هدف بعثت پیامبران و مسئولیتهای انسان موحد در برابر خدا، مردم، طبیعت، خویشتن و ابزار شناخت توجه داده و بحث این فصل کتاب خویش را با گفتار «انتظار دین از بشر» به پایان برده است. فصل ششم کتاب به مسئله «عرفی شدن دین» اختصاص یافته است. مسئلهای که در دهه اخیر و بهواسطه تلاش برخی نواندیشان دینی به ادبیات دینی روز راه پیدا کرده و در جهت سازگاری دین با مسائل و مقتضیات روز به تفکر و چارهاندیشی نشسته است؛ اما در این میان نظر نویسنده چیست؟ ایشان در این میان به دو کاربرد عرفی شدن دین در عصر حاضر اشاره کرده و در حوزه نخست در دو بند عقلانی شدن مفاهیم عقیدتی و قدسی و عقلائی شدن احکام رفتاری، بهروشنی اظهار میدارد «عقاید اسلامی بستر چنین نظریاتی نیست و عقلانی بودن مایه بینیازی از معارف غیبی نمیباشد. عرفی شدن دین نفی دین است. عرفی شدن فقه با سپری شدن عمر دین به انجام میرسد، سرانجام اینکه عرفی شدن فقه، بیت العدل جدید است». بحث فصل ششم نیز با توضیحاتی در باب «منطقة الفراغ» شرع و چگونگی گواه بودن خاتمیت بر عرفی بودن دین و ارزشیابی نظریه عرفی شدن دین، به پایان میرسد. فصل واپسین با تشریح «جایگاه عقل در معرفت دینی» آغاز میشود. فصلی در دو بند که نخست به لزوم بهکارگیری عقل در معرفت دینی از دو راه: دعوت قرآن به لزوم کارگیری عقل و ضرورت زمان اشاره کرده و در بند دوم، منزلت عقل در معرفت دینی را ذیل مباحثی چون خردورزی یا خردگرایی مطلق، ایمانگرایی مطلق و موضع قرآن در طرح براهین فلسفی توضیح میدهد. این بند با دو موضوع دیگر ادامه و خاتمه مییابد. کتاب «مدخل مسائل جدید در علم کلام» با گفتارهایی چون تنقیح مناط آری! تخریج مناط نه! و شرح کوتاه مقاصد شریعت خاتمه مییابد. کتاب مسائل مدخل جدید در علم کلام کتابی برآمده از نوعی ایدئولوژی رسمی دینی، در حوزه کلام و فلسفه جدید دین است که میتواند ناقدان و متفکران نواندیش دینی و یا لائیک و غیردینی را به مناظرهای جدی در زمینههایی همچون مفاهیم آزادی، سکولاریزم و تحول دینداری، کارکردها و زمینههای بهکارگیری هرمنوتیک و علم تأویل و شرایط و محدودیتهای آن و همچنین دموکراسی دینی و نقش عقل در اسلام و انتظارات و نیازهای بشر نسبت به دین و موضوعاتی دیگر دعوت نماید، چه آنکه خاستگاه و خاک رشد این کتاب، آموزههای دینی فقیهی تاریخدان و کار کرده است، منتها مسئله مهمتر پرسشهای جدیای است که در دل برخی اظهارات مطروحه در کتاب برای مخاطب پدید میآید: پرسشها و تأملاتی در باب مسائلی همچون تعریف تأویل، تک معنا بودن متون، تعریف اوهام در داوری، آزادی بیان، بحث مرتد، دموکراسی، جداسازی ساخت دین از ساختار سیاسی و برخی دیگر از مباحث. هارس اعلام، اماکن، منابع و مآخذ، مطالب و موضوعات در انتهای جلدهای اول و سوم و در انتهای جلد دوم نیز فهرست مطالب و منابع ارائه شده است. آدرس آیات و روایات و برخی توضیحات نویسنده در پاورقیهای کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدخل مسائل جدید در علم کلام - جلد اول
نویسنده:
تالیف جعفر سبحانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم: موسسه امام صادق علیهالسلام,
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
کلام تطبیقی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
شابک (isbn):
9000 ریال (ج.1) ؛ 14000 ریال: ج.2964-6243-89-4 : ؛ ج.2، چاپ سوم978-964-357-449-9 :
چکیده :
مدخل مسائل جدید در علم کلام تألیف آیتالله جعفر سبحانی همانگونه که از نامش پیداست مدخلی است که به تشریح برخی از مسائل جدید علم کلام میپردازد. کتاب مشتمل بر سه جلد است: جلد اول مشتمل بر پیشگفتار و دو بخش است که بخش نخست در دوازده فصل و بخش دوم در شش فصل مطرح شده است. مطالب جلد دوم بعد از پیشگفتار در شش بخش و جلد سوم نیز بعد از پیشگفتار در شش فصل تنظیم شده است. نویسنده معتقد است از بررسی کلامی و عقیدتی که در این قرن اخیر به خامه دانشمندان اسلامی نگارش یافته است میتوان لمس کرد که یک سلسله مسائل نو و کاملاً بیسابقه در بحثهای کلامی وارد شده و روی آنها بحث و بررسی انجام گرفته است. این بحثها همان مسائل جدید در علم کلام میباشند و سید جمالالدین اسدآبادی (متوفی 1316ق) و شیخ عبده (متوفی 1323ق) در رساله توحیدیه و تفسیر المنار و مرحوم بلاغی (متوفی 1352ق) «الهدی الی دين المصطفی» و «الرحلة المدرسية» و سید محمد رشید رضا در کتاب «الوحی المحمدي»، برخی از این مسائل را مطرح کردهاند و کتابهایی که اخیراً در ایران بهوسیله عالمان بزرگ و محققان دانشمند نگارش یافته، حاوی برخی از این مسائل میباشند. علم جدید، موضوع و هدف جداگانه لازم دارد، درحالیکه هیچکدام از اینها در اینگونه مسائل موجود نیست. تنها چیزی که میتوان درباره این مسائل اظهار داشت، این است که روش تحلیل این مسائل نمیتواند عقلی باشد، بلکه باید متناسب با خود شبهه یا سؤال، روشی برای تحلیل آن برگزیند. نوشتاری که هماکنون در برابر شما قرار گرفته، «مدخلی» است بر مسائل جدید در علم کلام که به تشریح برخی از مسائل جدید میپردازد و همچنان که از نام آن پیداست، کتاب جامعی نسبت به مسائل جدید در علم کلام نخواهد بود، بلکه معدودی از مسائل را بهعنوان مدخل و یا «پیشدرآمد» بر چنین مسائل جدید مطرح میکند تا دیگران را بر پیمودن این راه تشویق کند. جلد اول کتاب با اشاره به اینکه اسلام یک دین عقلگراست آغاز شده است. آیین اسلام –همانطور که قرآن و احادیث صحیح بر آن گواهی میدهند- آیین خردپسند و خردگراست. اصول و فروع آن با برهانهای عقلی همراه بوده و در دعوت به اصول دین و کلیات فروع، به تعبد و سخنگویی بدون دلیل اکتفا نکرده است و شعار آن در مقابله با مخالفان، دلیل خواهی و گواه طلبی است و پیوسته میگوید: «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِينَ» ﴿بقره، 111﴾. بررسی برهان امکان و وجوب، برهان نظم، برهان حرکت و برهان حدوث اجسام از جمله مباحث این بخش هستند. بخش دوم این جلد در شش فصل به مسئله تعارض علم و دین اختصاص یافته است. تعارض علم و دین با پیدایش داروینیسم صورتهای مختلفی به خود میگیرد، گاهی مدلول مطابقی آن با مبانی دینی سازگار نیست مانند اینکه انسان زاده میمون و تکاملیافته از اوست. در جلد دوم کتاب بسان جلد نخست، یک رشته مسائلی که غالباً ً ریشه غربی دارد و متکلمان مسیحی روی انگیزههای خاصی به طرح آنها پرداختهاند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. کثرتگرایی (پلورالیزم دینی) از جمله این مسائل است. ازآنجاکه پلورالیزم دینی قرائت و تفسیرهای گوناگونی دارد، نمیتوان برای همه آنها ریشه در کلام و یا فلسفه اسلامی جست؛ هرچند برخی از صورتهای آن مورد پذیرش متکلمان اسلامی بوده و درباره آن با عنوان دیگری بحث نمودهاند. مباحث جلد سوم بعد از پیشگفتار در هفت فصل به این شرح ترتیب یافته است. آیتالله سبحانی خود در پیشگفتار پسازآن که نسبت مکاتب بشری چون پوزیتیویسم، اومانیسم و تحلیلهای اقتصادی یا روانشناسهگانه برگرفته از فروید را با اسلام روشن میسازد و از عدم توفیق هر یک، خطوطی چند مینگارد، نگرش امروز به دین را چنین توصیف میکند: اکنون بشر بهنوعی به دین روی آورده و گمشده خود را در اعتقادات دینی و اعتماد به قدرت لایزال الهی جستجو میکند. فصل اول بهطورکلی مباحثی در زمینه تفسیر واژه هرمنوتیک و انواع آن و شرایط تفسیر کتاب آسمانی (قرآن)، تفسیر به رأی یا پیشداوری، قرآن و تفسیر به باطن و نمونههایی از آن را ارائه داده است. همچنین در باب تأویل در مقابل تنزیل، تأویل متشابه و نمونههایی از آن بحثهایی ارائه شده و سپس باب هرمنوتیک فلسفی گشوده گردیده است. در این فصل شما با نظریات شلایر ماخر، هایدگر و گادامر در تفسیر متون و بالأخص متون دینی (شلایر ماخر) روبرو میشوید. نویسنده در صفحاتی بعد، باب نقد این نظریات را نیز گشوده و به پیشفرضهای مشترک و غیرمشترک و تطبیقی دراینباره اشاره کرده است. فصل دوم کتاب، در تعریف و تفسیر آزادی سیلان یافته است. فصلی که در شش بند: معیارهای آزادی، جهانبینیهای گوناگون و تعریف یکسان آزادی، آزادی در جهانبینی الهی، تعریفهای دیگر از آزادی، آزادی در خدمت انسان یا انسان در خدمت آزادی و آزادی بیان به توشیح آمده و بخش اعظم کتاب را به خود اختصاص داده است. فصل سوم بسیار کوتاه است و ذیل «مبانی فلسفی دموکراسی»، حکومت در اسلام را بر دو اصل مردمسالاری و خداسالاری مستقر نموده و در این باب در مورد شرایط رأیدهندگان در حکومت مردمسالار دینی صفحاتی را مسطور نموده است. در این میان نگاه فصل چهارم کتاب «مسائل جدید در علم کلام» به «انتظار بشر از دین» معطوف شده است و نخست با نادرست دانستن عنوان مسئله به تصحیح آن تحت عنوان «نیاز بشر به دین» یا «آثار سازنده دین» پرداخته و سپس اشکالات بحث را در پنج بند توضیح میدهد. نویسنده در فصل پنجم کتاب تحت عنوان «نیاز بشر به دین» از نیازهای روانی، اجتماعی، قوانین ثابت و جوامع متغیر، جامعیت قوانین اسلامی و حجیت عقل در قلمروهای خاص بحث کرده و با بحث در باب اجتهاد و بهرهگیری متداوم از فقه به آثار سازنده دین در تکامل علوم، ضمانت اجرایی قوانین اجتماعی، تعدیل و رهبری غرایز و پرورش فضائل اشاره کرده و به هدف بعثت پیامبران و مسئولیتهای انسان موحد در برابر خدا، مردم، طبیعت، خویشتن و ابزار شناخت توجه داده و بحث این فصل کتاب خویش را با گفتار «انتظار دین از بشر» به پایان برده است. فصل ششم کتاب به مسئله «عرفی شدن دین» اختصاص یافته است. مسئلهای که در دهه اخیر و بهواسطه تلاش برخی نواندیشان دینی به ادبیات دینی روز راه پیدا کرده و در جهت سازگاری دین با مسائل و مقتضیات روز به تفکر و چارهاندیشی نشسته است؛ اما در این میان نظر نویسنده چیست؟ ایشان در این میان به دو کاربرد عرفی شدن دین در عصر حاضر اشاره کرده و در حوزه نخست در دو بند عقلانی شدن مفاهیم عقیدتی و قدسی و عقلائی شدن احکام رفتاری، بهروشنی اظهار میدارد «عقاید اسلامی بستر چنین نظریاتی نیست و عقلانی بودن مایه بینیازی از معارف غیبی نمیباشد. عرفی شدن دین نفی دین است. عرفی شدن فقه با سپری شدن عمر دین به انجام میرسد، سرانجام اینکه عرفی شدن فقه، بیت العدل جدید است». بحث فصل ششم نیز با توضیحاتی در باب «منطقة الفراغ» شرع و چگونگی گواه بودن خاتمیت بر عرفی بودن دین و ارزشیابی نظریه عرفی شدن دین، به پایان میرسد. فصل واپسین با تشریح «جایگاه عقل در معرفت دینی» آغاز میشود. فصلی در دو بند که نخست به لزوم بهکارگیری عقل در معرفت دینی از دو راه: دعوت قرآن به لزوم کارگیری عقل و ضرورت زمان اشاره کرده و در بند دوم، منزلت عقل در معرفت دینی را ذیل مباحثی چون خردورزی یا خردگرایی مطلق، ایمانگرایی مطلق و موضع قرآن در طرح براهین فلسفی توضیح میدهد. این بند با دو موضوع دیگر ادامه و خاتمه مییابد. کتاب «مدخل مسائل جدید در علم کلام» با گفتارهایی چون تنقیح مناط آری! تخریج مناط نه! و شرح کوتاه مقاصد شریعت خاتمه مییابد. کتاب مسائل مدخل جدید در علم کلام کتابی برآمده از نوعی ایدئولوژی رسمی دینی، در حوزه کلام و فلسفه جدید دین است که میتواند ناقدان و متفکران نواندیش دینی و یا لائیک و غیردینی را به مناظرهای جدی در زمینههایی همچون مفاهیم آزادی، سکولاریزم و تحول دینداری، کارکردها و زمینههای بهکارگیری هرمنوتیک و علم تأویل و شرایط و محدودیتهای آن و همچنین دموکراسی دینی و نقش عقل در اسلام و انتظارات و نیازهای بشر نسبت به دین و موضوعاتی دیگر دعوت نماید، چه آنکه خاستگاه و خاک رشد این کتاب، آموزههای دینی فقیهی تاریخدان و کار کرده است، منتها مسئله مهمتر پرسشهای جدیای است که در دل برخی اظهارات مطروحه در کتاب برای مخاطب پدید میآید: پرسشها و تأملاتی در باب مسائلی همچون تعریف تأویل، تک معنا بودن متون، تعریف اوهام در داوری، آزادی بیان، بحث مرتد، دموکراسی، جداسازی ساخت دین از ساختار سیاسی و برخی دیگر از مباحث. هارس اعلام، اماکن، منابع و مآخذ، مطالب و موضوعات در انتهای جلدهای اول و سوم و در انتهای جلد دوم نیز فهرست مطالب و منابع ارائه شده است. آدرس آیات و روایات و برخی توضیحات نویسنده در پاورقیهای کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصطلحات العقیده فی مباحث الالهیات بین علم الکلام و علم اللاهوت: دراسه فی علم العقائد المقارن
نویسنده:
یعقوب، صدیق عمر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: المکتبه الازهریه للتراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات بالمعنی الاخص
,
13. علم کلام
,
کلام تطبیقی
کد کنگره:
BP 203 / ی 7 م 6
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 18
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید