جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
تعريف بأوهام من قسم السنن إلى صحيح وضعيف المجلد1
نویسنده:
محمود سعید ممدوح‌
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار البحوث للدراسات الاسلامیه و احیاء التراث,
چکیده :
التًعریفُ بأوهام مِن قَسًَم السًُنَن إلی صَحیح وَ ضَعیف جلد 1 توسط محمود سعید ممدوح به رشته تحریر در آمده است. احادیث صحیحه ای که بتوان به آن احتجاج کرد به چهار صورت می باشد. حدیث صحیح و حسن و ضعیفِ صالح و ضعیفی که احتیاج به فضایل و مناقب و ترغیب می باشد. اهل علم احادث را طبقه بندی کرده اند و أحادیث طبقه به طبقه مشخص می شوند و حدیث محکم و درست را با توجه به فقه اسلامی از حدیث ناصحیح مشخص می کنند. نویسنده در این کتاب درصدد بیان أحادیث صحیحه و غیر آن در میان محدثین از علمایِ مسلمان می باشد. این کتاب شاملِ مقدمه, نُه فایده و سه باب می باشد. باب اول: در قبول حدیث و رد آن که شامل ده فصل می باشد. فصل اول: ارزش کار متوارث در امت, فصل دوم: عمل به حدیث ضعیف, فصل سوم: عمل به ضعیف در غیر عقاید, فصل چهارم: شرطِ عمل به ضعیف در غیر عقاید و احکام, فصل پنجم: اشکال حول عمل به ضعیف در احکام, فصل ششم: حدیث ضعیف در نظر البانی, فصل هفتم: تفاوت أنظار محدثین و فقها در اسباب حکم بر حدیث, باب دوم که شامل ده فصل می باشد. فصل اول: جرح و تعدیل بین نصً و عمل, فصل دوم: مسأله عدالت, فصل سوم: سکوت متکلمین در جرح و تعدیل از راوی, فصل چهارم: منفردات و وحدان و علاقه آن دو بر توثیق, فصل پنجم: احوال راویِ مجهول, فصل ششم: تصرف ألبانی در حدیث مجهول الحال, فصل هفتم: چه وقت ضعیف به حسن تبدیل می شود, فصل هشتم: خطای اعتماد بر مختصرات و لزوم رجوع برای مصادر واصول, فصل نهم: تثبیت توثیق عجلی, فصل دهم: تثبیت توثیق ابن حیان, باب سوم: دفاع از بعض کتب اهل سنت که شامل دو فصل می باشد. فصل اول: امام ترمذی و نظر در تساهل, فصل دوم: احکام ترمذی بر احادیث می باشد. نویسنده می گوید: این کتاب در مورد مناقشات و مباحثات و نکات و فوائد و تنبیهاتی است بر أحادیث احکام که شیخ محمد ناصر الدین الألبانی به ضعفِ آنها در سنن اربعه حکم کرده است.
قاموس شتائم الألبانی و الفاظ المنکره التی یطلقها فی حق علماء الامه و فضلائلها و غیرهم
نویسنده:
حسن بن علی السقاف
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: دار الامام النووی,
چکیده :
کتاب قاموس شتائم البانی توسط حسن بن علی السقاف به رشته تحریر درآمده است بی شک آنچه از یک اهل علم وآشنا با متون اسلام انتظار می رود بیش از آن چیزی است که از یک جاهل به این مسائل می توان انتظار داشت . امروزه به فرقه ای برمیخوریم که هرچند ادعای منسوب بودن به سلف و سنت را دارند اما آنچه از اعتقادات و علمای این فرقه به گوش می رسد متاسفانه مغایر باتعلیمات اولیه اسلام همچون خوش برخوردی و حفظ عرض و آبروی مسلمانان می باشد.آنچه از عنوان این کتاب فهمیده می شود آنست که نویسنده درصدد بیان توهین ها وتهمت های البانی یکی از علما ومفتیان وهابیت نسبت به سایر علما در مورد نظرات وفتوای ایشان بوده است . نویسنده این کتاب در مقدمه ، سفارش اسلام به خوش برخوردی ونیز سیره نبوی در حسن خلق ومعاشرت را گوشزد نموده وسپس مخاطب را دعوت به قضاوت در مورد سخنان وطرز بیان مسائل توسط البانی ، می نماید . این کتاب شامل دومجموعه دیگر نیز می باشد : البراهین الناسفه للانوار الکاسفه : که در رد کتاب (بالانوار الکاشفه لتناقضات الخساف الزائقه وکشف ما فیها من الزیغ والتحریف والجاوزه ) نوشته شده است. کتاب الاحق الماحق المنقض علی ایقاف الزاهق: که در آن نویسنده ارداه نموده تا برخی تناقضات و کلمات البانی را پاسخ بدهد لذا با آوردن متن آن نظرات در ذیل آن جواب مستند وکافی را آورده است . میتوان اینگونه بیان داشت که نویسنده با اتیان این مطالب مستند توانسته عدم علمیت و مستند بودن سخنان واتهامات البانی را اثبات نماید
  • تعداد رکورد ها : 2