جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز پژوهشی ایران
>
موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (قم)
>
گروه فلسفه
>
سید محمود نبویان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
حواس ظاهری
,
انسان شناسی
,
نقد
,
روش شناسی
,
علوم انسانی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
معقول ثانی
,
اعتباریات
,
تبیین (منطق)
,
03. انسان شناسی Human nature
,
حس گرایی
,
قوه عاقله (عقل)
,
نمادهای زبانی
,
تفهم
,
فیزیک
,
معقولات اولی
,
نمود عینی
,
روش شناسی علوم اجتماعی
,
طبیعت گرایی
,
شیمی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
روش شناسی
,
طبیعت گرایی فلسفی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
امور اعتباریه صرف
,
تفهم
,
حکم کلی
,
معقول ثانیة فلسفی
,
زیستشناسی
,
موضوع علوم انسانی
,
علوم انسانی (سایر)
,
معرفت شناسی علوم اجتماعی
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
حس گرایی (مانع معرفت)
,
عقل(قوه عاقله)
,
حواس خمس(اصطلاح وابسته)
,
تجربه گرایی علوم انسانی
,
منطق روش شناسی علوم
,
حالات و انفعالات
,
حالات انسان
,
فعل معنادار
,
رفتار معنادار
,
تاریخ علوم
,
نماد زبانی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
سید محمود نبویان
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند.<br /> نقطهٔ عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیهٔ منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعهٔ هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هرچند در بررسی و مطالعهٔ برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمدهٔ مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همهٔ موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وحدت وجود از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمود نبویان، محمدمهدی نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
اصالت وجود
,
واجب الوجود
,
وجود رابط
,
وحدت شخصی وجود
,
وجودشناسی
,
هستی شناسی عرفانی
,
نهایه الحکمه
,
صرف الوجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
اهل بیت(ع)
,
وحدت وجود
,
عدم تناهی
,
طبیعت وجود
,
وحدت تشکیکی
,
احکام وجود
,
وجود فی نفسه
,
وجود فی غیره
,
وحدت وجود
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
عدم تناهی
,
اصالت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید ذاتی
,
برهان صرف الوجود
,
عرفان نظری
,
احکام وجود(عرفان نظری)
,
میزان
,
قضیه خارجیه(قسیم قضیه ذهنیه و حقیقیه)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
قضیه صادق خارجی
,
شؤون وجود
,
معیت وجودی
,
وجود معلول
,
وجود علت
,
حد عدمی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
سید محمود نبویان
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مسألۀ وحدت وجود، از مسائل کلان هستیشناختی است که در فضای عرفانی پدید آمده و آرام آرام به فضای فلسفی،وارد شده است. قبول یا رد آن، تمام مسائل فلسفی را تحتالشعاع قرار میدهد؛ زیرا با قبول وحدت وجود، عالَم رنگ دیگری به خود گرفته و علیت از میان موجودات رخت برمیبندد. همچنین وحدت وجود، تحلیل دیگری از وجود حضرت حق و شریعت به دست خواهد داد. فیلسوفان پیش از صدرالمتألهین در این باب بحث کردهاند، اما ملاصدرا مدعی برهانی ساختن این مسأله و تبیین صحیح و دقیق آن شده است. پس از ملاصدرا، تابعان مکتب او نیز دربارۀ چنین مسألهای بحث و گفتوگو کردهاند که از مهمترین ایشان، علامه طباطبایی است. در این مقاله به بیان تقریر علامه طباطبایی و ادلۀ وی در باب وحدت شخصی وجود میپردازیم. علامه از سه راه «وجود رابط»، «صرف الوجود» و «عدم تناهی» به اثبات وحدت وجود پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آموزه معاد در روش علوم انسانى دستورى
نویسنده:
حسن محیطى اردکان، على مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمدتقی مصباح یزدی
,
معاد
,
تأویل
,
رئالیسم انتقادی
,
انسان شناسی
,
جهان بینی
,
منابع معرفت
,
ابطال گرایی
,
نظریه
,
معاد(کلام)
,
تاریخ گرایی
,
علوم انسانی دستوری
,
انسان شناسی دینی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
رویکرد تفهمی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علوم انسانی توصیفی
,
هدایت دستوری انسان
,
قواعد تحدید ارزش
,
احکام انشائی
,
روش علوم انسانی
,
مقام داوری و گردآوری
,
تعامل حس و عقل و وحی
,
شناخت وحیانی
,
ارزش گزاره های علمی
,
قانون کامل اجتماعی
,
کارل ریموند پوپر
,
ویلهلم دیلتای
,
جان لاک
,
آیمری لاکاتوش
,
کارل مارکس
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
,
سید محمود نبویان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 163
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسى انواع نومینالیسم با بهره گیرى از دیدگاه هاى علامه طباطبائى
نویسنده:
محمد طالعى اردکانى، على مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
وجود رابط
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
کلی طبیعی
,
فلسفه تحلیل زبانی
,
نومینالیسم
,
کلی عقلی
,
کلی منطقی
,
فرا زبان
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اصالت تسمیه(فلسفه)
,
نومینالیسم سخت
,
نومینالیسم روش شناختی
,
رابطه ایمان گرایی و نومینالیسم
,
آثار نقد نومینالیسم
,
رئالیسم در حوزه کلیات
,
نظریه شباهت خانوادگی
,
نظریه مجاز در کلیات
,
نومینالیسم داستان گرایانه
,
نومینالیسم طبقه ای
,
نومینالیسم اجتماعی
,
هستی شناسی نومینالیسم
,
نقد نومینالسم
,
کشف واقعیت در فلسفه
,
حکایت قضیه از خارج
,
ارسطو
,
ویلیام آکامی
,
آلفرد جولز آیر
,
کارل ریموند پوپر
,
رودلف کارناپ
,
ویلیام اکام
,
اشتراک لفظی
,
اشتراک معنوی
,
سید محمود نبویان
,
ذاتباوری (دیدگاه فلسفی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستى اعتبار از نظر آیت اللّه محمد حسین غروى اصفهانى
نویسنده:
محمود نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنای نفس الامر
,
اعتباریات
,
تنزیل
,
جمله خبری (منطق)
,
انتزاعیات
,
جمله انشایی
,
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
,
انشاء صدق و کذب
,
ملکیت شرعی
,
ملکیت حقیقی
,
صدق و کذب اعتباریات
,
جمله انشایی خبری
,
مراد استعمالی
,
مراد جدی
,
رابطه اعتبار و انشاء
,
ثبوت معنا در نفس الامر
,
علیت لفظ و معنا
,
اعتبار محض
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
احکام وضعیه
,
رابطه اعتباریات و واقعیات
,
محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی)
,
سید محمود نبویان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 77
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستى اعتبار نزد علّامه طباطبائى
نویسنده:
محمود نبویان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره, زمستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
وجوب
,
ارتباط اعتباریات و حقیقیات
,
صدق و کذب
,
طبیعت انسان
,
اعتباریات قبلالاجتماع و بعدالاجتماع
,
اعتباریات
,
اعتبار
,
باید
,
ملاک اعتباری بودن و واقعیت
,
ادراک حقیقی
,
ادراک اعتباری
,
علامه طباطبایی
,
صدق و کذب اعتباریات
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ضرورت اعتبار
,
سید محمود نبویان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید