جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای غیرانتفاعی
>
دانشگاه امام صادق (ع)، تهران
>
دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
>
گروه فلسفه و کلام اسلامی
>
حسین هوشنگی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
عین و عینیت در فلسفه نظری کانت
نویسنده:
حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عینیت
,
عین
,
فاهمه
,
سوژه
,
متعلق شناخت
,
مقولات فاهمه
,
احکام تالیفی پیشین
,
احکام تجربی
,
کانت
,
فلسفه کانت
,
ایمانوئل کانت
,
احکام ((کانت)، اصطلاح وابسته)
,
مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته)
,
نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن)
,
فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن)
,
وحدت
,
معرفت شناسی کانت
,
انقلاب کوپرنیکی
,
تقابل عین و ذهن
,
شی استعلایی
,
حسین هوشنگی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزشیابی وجودی علم حصولی در پرتو نظریه ادراک از دور ملاصدرا
نویسنده:
ابراهیم خانی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, بهار و تابستان/۱۳۹۲
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
وجود ذهنی
,
ملاصدرا
,
اتحاد وجودی
,
وجود خارجی
,
علم اجمالی
,
حقیقت محض وجودی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
ادراک از دور
,
شدت وجودی
,
حقیقت کلیه عقلی
,
جوهر
,
ماهیت کلی عقلی
,
عبدالرسول عبودیت
,
قوای حسی
,
ذوات اشیا
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی مفاهیم فلسفی در پرتو نظریه ی وحدت شخصی وجود صدرالمتالهین
نویسنده:
ابراهیم راستیان، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پاییز و زمستان/۱۳۹۳
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
عوالم سه گانه
,
وحدت شخصی وجود
,
ماده و صورت
,
جعل
,
تشکیک در مظاهر
,
جوهر و عرض
,
حرکت جوهری
,
اصالت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تجلی
,
تمایز احاطی(احکام هویت)
,
حرکت ظهوری
,
کثرت ظهوری
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل دیدگاه ملاصدرا درباره سعادت در پرتو حرکت جوهری
نویسنده:
حسین هوشنگی، مهران رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), پاييز و زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سعادت
,
اتحاد عاقل و معقول
,
موانع سعادت
,
ابن سینا
,
لذت عقلی
,
حرکت جوهری
,
عقل فعال
,
مراتب سعادت(مقابل مراتب شقاوت)
,
مقام انسان کامل(اثباتی)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
عقل(قوه عاقله)
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
عقل بالملکه
,
عقل مستفاد
,
انسان شناسی صدرایی
,
سعادت عقلی
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکاشفه عرفانی در اندیشه سهروردی
نویسنده:
حسین هوشنگی، عباس احمدی سعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علمی عرفان اسلامی ايران, پاييز و زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهروردی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مراتب مکاشفات عرفانی
,
اشراق
,
اتصال با نور
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
قرب الهی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
عقول طولیه
,
مکاشفه عرفانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
سالک
,
فنا
,
نور الانوار
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
خیال(معرفت شناسی)
,
نور سافل
,
ذات گرایی در تجربه دینی
,
ساخت گرایی در تجربه دینی
,
حسین هوشنگی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین و حسن و قبح افعال در اندیشه ملاصدرا
نویسنده:
حسین هوشنگی، احمدرضا احمدی دارانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
حسن و قبح شرعی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
افعال انسان
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح عقلی
,
حسن و قبح ذاتی
,
حسن و قبح افعال
,
آراء و اندیشه های ملاصدرا
,
حسن و قبح از دیدگاه ملاصدرا
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جاودانگی عذاب کفار در جهنم از منظر صفت رحمت الهی
نویسنده:
فرهاد زینلی بهزادان، کاظم قاضی زاد، حسین هوشنگی، نهله غروی اصفهانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
متون دینی
,
ذات الهی
,
صفات الهی
,
عالم آخرت(کلام اسلامی)
,
جهنم
,
کفر
,
رحمت الهی
,
عذاب جهنم
,
عذاب اخروی
,
عذاب کفار
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
قرآن کریم
,
فضایل اخلاقی
,
خلود جهنمیان
,
ایمانوئل کانت
,
فلوطین(افلوطین)
,
ابن عربی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
توشیهیکو ایزوتسو
,
حسین هوشنگی
,
کاظم قاضی زاده
,
کاظم قاضیزاده (فقه)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه فلسفه اسلامی و فلسفه کانت در باب معقولات
نویسنده:
حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1379
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
حکمت متعالیه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مفاهیم پیشینی
,
معقول ثانی فلسفی
,
معقول ثانی منطقی
,
معقول اولی
,
مفهوم تجربی
,
مقولات فاهمه
,
عین و عینیت
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
فلسفه کانت
,
حکمت متعالیه
,
ایمانوئل کانت
,
معقولات در فلسفه اسلامی
,
معقولات در فلسفه کانت
,
انواع معقولات
,
قوای حاسه
,
متخیله و عاقله
,
اطلاق مقولات بر شهودات
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
گشودن باب گفت و شنود عالمانه با فلسفه های مغرب زمین از طریق مباحث مقایسه ای ممکن می گردد و به نظر می رسد مقایسه در وهلة نخست باید در حیطه مبانی و مبادی صورت گیرد. در این نوشتار کوشش شده است انواع مفاهیم کلی و معقولات که از مبانی تصوری در سنت فلسفی اسلامی و کانتی می باشند، با هم مقایسه شود. ابتدا معقولات اولی با مفاهیم تجربی کانت سنجیده شده و جدای از شباهتهای ظاهری آن دو به اختلاف آنها در تبیین منشأ حصول و نحوة واقع نمایی آنها پرداخته شده است. سپس مقولات فاهمة کانت با هر یک از معقولات ثانیة منطقی و فلسفی مقایسه شده و در نهایت آنها را از نوع معقولات ثانیه فلسفی بر شمرده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری نو از مسئله شر براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی حسینی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
صدق
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
حسن و قبح
,
شرور
,
دفاع مبتنی بر اختیار (پلنتینگا)
,
حسن و قبح
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
قرآن
,
توجیه
,
نظریه ادراکات اعتباری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شر
,
قرآن
,
خیر و شر عالم
,
مسئلة منطقی شرّ
,
ابونصر فارابی
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
مایکل پترسون
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
صدق
,
حضرت آدم(ع)
,
میزان
,
مسئله قرینهای شرّ
,
خیر و شر از دیدگاه علامه طباطبایی
,
اعتباریت شر
,
تجربه شر
,
صدق اعتباریت
,
منشا حصول اعتباریات
,
فرض وجود خدا
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مسئله قرینهای شرّ تنها استدلال ملحدان علیه خدا است؛ و نیز مسئله منطقی شرّ به مثابه مشکلی در میان خداباوران مطرح است. مسئله این مقاله این است که آیا نظریّه ادراکات اعتباری علّامه طباطبایی میتواند با اعتباری دانستن<br /> شرور، پاسخی برای این مسئله باشد؟ از نظر علامه طباطبایی همه مفاهیم و گزارههای عملی در برابر ادراکات اخباری و حقیقی، اعتبار جعل و قراردادهای انسانیاند درجهت رفع حوائج و نواقصی زیستی و وجودی و فرونشاندن تمایلات و رغبات برخاسته از آن نیازها. ازجمله این اعتبارات حسن و قبح و به تبع آن خیر و شر است. ویژگی و معیار مهم در اعتباریات آن است که ما ناظر به غایات متصورمان آنها را مثلاً خوب یا بد، خیر یا شر محسوب میکنیم نه اینکه امور به لحاظ نفس الامری چنین باشند. البته ادراکات اعتباری به جهت اثر و کار کرد و غایتی که بر آنها مترتب است ونیز منشاء وجودی و زیستی فردی یا جمعی که دارند مرتبط و مترتب بر واقع هستند و لذا معرفت بخش و معقولند هرچند برهان بردار نیستند و البته عقلانیت آنها از نوع دیگری (عملی) است. در پرتو «اعتباری» دانستن شرور به نظر میرسد هم مساله منطقی شر و هم مساله قرینهای آن و هم منافات نداشتن وجود شرور با نظام حکیمانه الهی، تقریری خردپذیرتر مییابد. علاوه بر اینکه احساس و تجربه شر هم به عنوان یک واقعیت بشری به رسمیت شناخته میشود و انکار نمی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی و تحلیل چهار الگوی خداباوری در اندیشهی غزالی
نویسنده:
خالد زندسلیمی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), زمستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
امام محمد غزالی
,
ذات الهی
,
صفات الهی
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
علم لدنی(کلام)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
قرآن
,
13. علم کلام
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ادراکات حسی(مقابل ادراکات عقلی)
,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته)
,
قرینه گروی مبتنی بر تجربه دینی
,
الگوی خداباوری پیامبران
,
الگوی خداباوری اولیا
,
الگوی خداباوری متکلمان
,
الگوی خداباوری عوام
,
باور دینی
,
حسین هوشنگی
,
الگوهای خداباوری
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید