جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 9
 چرا پیامبران بزرگ الهی هر یک با شریعت جدیدی مبعوث می شدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : پاسخ اين سؤال با دقّت در محتواى اديان الهى روشن مى شود.درست است همه آنها توحيد را پايه اصلى دين قرار داده اند; ولى مسلّماً درك اقوام اوليّه از اين مسأله با درك كسانى كه هزاران سال بعد از آن روى كار آمدند يكسان نبوده و نيست. يا به تعبير ديگر ري بیشتر ...
 اگر کتاب حضرت موسی علیه السلام تحریف نمی شد آیا باز هم حضرت عیسی علیه السلام می آمدند و اگر کتاب حضرت عیسی علیه السلام تحریف نمی شد آیا باز هم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به پیامبری مبعوث می شدند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : حقيقت همه اديان توحيدى كه پيامبران الهى مروج و مبلغ آن بوده‌اند يكى است و بر اصول اعتقادى يگانه اي كه از جانب خداوند متعال بيان شده استوار است.اساسا در منطق قرآن كريم «اديان» نداريم؛ بلكه «دين» داريم و تمام پيامبران، منادى«دين واحد» بوده‌اند بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
 با توجه به این که دین خداوند یکى است، چه نیازى به تجدید نبوت ها و تعدد پیامبران است و چرا پس از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)نبوت تجدید نگردید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همان گونه كه در پرسش آمده است، دين الهى يك حقيقت بيشتر نيست و نبوت، يك فرايند پيوسته است، و اين، نكته اى است كه به روشنى از فرهنگ قرآن استفاده مى شود. از ديدگاه قرآن، دين خدا و اصول مكتب پيامبران ـ از آدم تا خاتم ـ يكى است[1]. تفاوت شرايع آسما بیشتر ...
 ریشه به وجود آمدن ادیان مختلف چیست؟چرا پیامبران مختص به دوره ‏ای خاص بوده ‏اند و با وجود این همه ظلم هیچ پیامبری مبعوث نمی شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برای دین تعریف‌های متعددی شده است اما بهترین و جامع‌ترین تعریف دین که شامل تمام ادیان شده و در فرهنگ ما و میان ما شناخته شده تر میباشد، آن است که به "مجموعه اعتقادات و باورها و احکام و قوانین الهی" دین اطلاق میشود.بر مبنای این تعریف که در ادی بیشتر ...
آیا فقط از طریق اسلام می‌توان به سعادت رسید؟ ممکن است برای هر ذهن نقاد و کنجکاوی این سؤال خطور کند که با توجه به تکثّر ادیان، آیا می‌توان از حقانیت همه آنها خبر داد؟ و این که مسأله نجات و رستگاری و سعادتمند شدن منحصردر یک دین و مذهب و پیروی از یک شریعت و آیین است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سؤال فوق بايد بگوييم «دين حق» و «صراط مستقيم» در نزد خداوند يكي بيش نيست. «ان الدين عندالله الاسلام»؛[1] و بر همه كس لازم است از آن پيروي كنند و اين نظريه كه در ميان برخي از روشنفكران معاصر رايج شده كه شرايع مختلف همگي بر حق‌اند. و مسيحيت، بیشتر ...
چه اشکالی دارد که گفته شود: « ادیان واقعاً متعدد نیستند. زبان و شکل ادیان با هم متفاوت است، ولی حقیقت آنها واحد است و هر دینی بخشی از حقیقت کلی را اخذ می‌کند و تفاوتهای ظاهری ادیان بیانگر تعدد جهات حقیقت واحدی است.»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اگر مراد از اين جمله كه « اديان واقعاً منتاقض نيستند» اين باشد كه تنها يك دين داريم و همة اديان آسماني به نوعي مراحل تكامل همان دين واحد هستند و لذا تناقضي بين آنها وجود ندارد، سخني كاملاً صحيح است. چنانكه در سراسر قرآن همة انبياء‌ بشر را به يك دين د بیشتر ...
آیا وجود تعدّد ادیان دلیل بر حقانیت کثرت گرایی نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
كثرت گرايي يا پلوراليسم پاسخ به اين سؤال است كه بالاخره از بين اين همه اديان كه هر كدام ادعا مي كنند نجات بخش بشر هستند، كدام يك واقعاً نجات بخش بشر است و سعادت او را ضامن است چرا كه نمي شود همه اديان را بر حق دانست و همه را نيز نمي شود تخطئه كرد زير بیشتر ...
تبیین رابطه موجود بین «کثرت شرایع» و «ابتلاء»
نویسنده:
فاطمه کیایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
چکیده :
کثرت گرایان با استناد به بخشى از آیه 48 سوره مائده «لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجا» که در آن از تعلق اراده الهى به کثرت ادیان سخن مى گوید، سعى دارند این آیه را بعنوان یکى از مستندات قرآنى نظریه خود، معرفى نمایند. نگارنده پس از دقت در چگونگى استدلال کثرت گرایان در باب چگونگى دلالت آیه بر مدعاى شان، و همچنین بررسى دیدگاههاى مفسران در مورد معنا و دلالت آیه مورد بحث، در نهایت به این نتیجه رسیده است که براى پاسخ به این پرسش که آیا آیه مورد نظر، مى تواند مؤید نظریه کثرت گرایان به شمار آید یا خیر؟ باید به رابطه ایجاد شده بین «تکثر شرایع» و «ابتلاء» که در بخش دیگر آیه بدان تصریح شده: «لو شاء الله لجعلکم امه واحده و لکن لیبلوکم»، توجه ویژه داشت. در واقع بین این دو مفهوم یعنى تکثر شرایع و ابتلا ارتباطى برقرار شده که اولاً کشف وجود این تعلق و پیوند و ثانیاً ارائه تبیین درستى از آن، آنگونه که مد نظر آیه است، مى تواند ما را در راستاى اظهار نظرى مستدل و قابل دفاع در باب دلالت یا عدم دلالت آیه بر نظریه کثرت گرایان، یارى رساند.
صفحات :
از صفحه 66 تا 87
  • تعداد رکورد ها : 9