جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
نقد و بررسی نظریه معرفت شناسی اصلاح شده بر مبنای تقریر پلانتینگا
نویسنده:
جابر موسوی راد، هادی یساقی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمدتقی مصباح یزدی , پلورالیسم , باور پایه , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , مبناگرایی (معرفت شناسی) , توجیه باور دینی , پلانتینگا , تضمین , گرایش فطری , نسبی‌گرایی معرفتی , ‌ مبناگروی سنتی , محمدرضا مظفر , توجیه (مسائل جدید کلامی) , توجیه ایمان به خدا (مسائل جدید کلامی) , توجیه باور دینی , معرفت شناسی اصلاح شده , کثرت گرایی دینی , نظریه مبناگروی , مبناگروی اصلاح شده , مبناگروی حداکثری , محمدتقی مصباح یزدی , محمد رضا مظفر , باور دینی پایه , شمس الدین محمد شهرزوری , اخلاق باور , ویلیام آلستون William J. Abraham , آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga , ژان کالون , جان لاک , مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف) , مبناگروی ضعیف(مقابل مبناگروی قوی) , باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی) , معرفت شناسی‌ اصلاح‌ شده , معرفت شناسی باور پایه , اعتقاد پایه , قضایای پایه , قضیه بی نیاز از استدلال , قضیه حضوری , قضیه بدیهی , انتقاد کدو تنبل بزرگ , مدل تضمین آکوئیناس - کالونی , نیکلاس ولترستورف Nicholas Wolterstorff , ملاصدرا شیرازی , توماس آکوئیناس
چکیده :
در طی قرون متمادی فیلسوفان بسیاری مبناگروی سنتی را پذیرفته و از آن در استدلالات خود بهره می گرفتند. در مقابل برخی فیلسوفان جدید مانند پلانتینگا نظریه معرفت شناسی اصلاح شده را ارائه داده اند. مطابق این نظر قضایای پایه به تعداد محدودی که در نظر مبناگروان سنتی است، محدود نمی شود. بلکه قضایای بیشتری را شامل می شود که از جمله آن ها اعتقاد به وجود خداوند است. مطابق این نظر، ضرورتی ندارد که فیلسوفان برای اثبات وجود خداوند، دلیل بیاورند؛ بلکه وجود خدا خود قضیه ای پایه و بی نیاز از استدلال است. پلانتینگا برای اثبات مدعای خود، با سه دلیل مدعای مبناگروان سنتی را رد می کند. اما در این مقاله اثبات شده که دلائل سه گانه وی درست به نظر نمی آید. سپس پنج دلیل در نقد دیدگاه پلانتینگا آورده شده است؛ دلائلی که خود پلانتینگا به برخی از آن ها پاسخ داده است، اما به نظر می رسد که هیچ یک از پاسخ های وی قانع کننده نباشد.
صفحات :
از صفحه 79 تا 100
  • تعداد رکورد ها : 1