جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
عوالم (عرفان نظری)
>
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی)
>
عالَم شهادت مطلق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 4
عنوان :
تأملی در عالم خیال از دیدگاه برخی از فلاسفه و عرفا
نویسنده:
نصرالله شاملی، وحیده حداد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم خیال
,
عالَم خیال(مقابل عالَم حقیقت)
,
تخیل(راه های معرفت)
کلیدواژههای فرعی :
معاد ,
اسفار ,
حکمت متعالیه ,
معراج ,
معاد جسمانی ,
فتوحات مکیه ,
عالم مثال ,
کتاب المباحث المشرقیه ,
اشارات و تنبیهات ,
عالم برزخ ,
حکمت مشاء ,
اشراقیون ,
مرتبه ذات حق ,
حادث و قدیم ,
اهل بیت(ع) ,
عالم برزخ ,
معاد جسمانی ,
معراج پیامبر(ص) ,
حیات اخروی ,
انسان کامل (کلام) ,
خیال مطلق ,
خیال منفصل ,
هستی شناسی اسلامی ,
قوه مصوره ,
مشیت مطلقه ,
انسان کامل ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
حکمت اشراق the School of Illumination ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
خیال مقید ,
عالَم غیب مطلق ,
عالَم شهادت مطلق ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
حس مشترک ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
مدرسه ابن عربی ,
حجاب جسمانی ,
نفوس جزئیه ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
قوه خیال و عالم صور خیالی، حلقه واسط میان عالم عقلی و عالم جسمانی است. در تاریخ فلسفه اسلامی، از زمان فارابی تا عصر حاضر، بحث از خیال از مباحث بسیار مهم بوده و در حل بسیاری از مسائل، مانند مسئله شناخت، ربط حادث به قدیم و حیات اخروی مدد رسانده است. بعضی از صاحبنظران، این توجه را از ممیزات فلسفه اسلامی دانستهاند. در این تحقیق ما به طور اجمالی در صدد بیان آرای فارابی، ابنسینا، سهروردی، ملاصدرا و ابنعربی درباره عالم خیال هستیم؛ تا ضمن بررسی دیدگاهها، به بیان نکات اختلافی و اشتراکی آنها در این مسئله بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 161 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی حضرات خمس از دیدگاه قیصری و امام خمینی
نویسنده:
سید محمود یوسفثانی، حسین زحمتکش زنجانی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قیصری
,
عرفان ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
عرفان شیعی
,
عرفان نظری
,
حضرات خمس
,
امام خمینی
کلیدواژههای فرعی :
توحید عرفانی ,
صفات الهی ,
عالم ملک ,
ولایت مطلقه ,
عالم فرشتگان ,
پیامبران اولوالعزم ,
انسان کامل (کلام) ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
فلسفه نوافلاطونی ,
مُثُل ,
قرآن ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسم ملک ,
حضرت غیب مطلق ,
ظهور اسماء ذاتی اولی ,
عالَم غیب مطلق ,
عالَم شهادت مطلق ,
عالَم مثال متصل(مقابل منفصل) ,
عالَم لاهوت(قسیم عالَم جبروت و ملک و ملکوت) ,
عالَم جبروت((عالَم ارواح)، قسیم عالم لاهوت و ملک و ملکوت) ,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) ,
عالَم مُلک(قسیم عالم لاهوت و جبروت و ملکوت) ,
مظهر حضرت غیب مطلق ,
مقام احدیت(مقابل مقام واحدیت) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
حقیقت علویه (ع) ,
جایگاه انسان کامل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
حضرات خمس، حقیقتی جامع در عرفان اسلامی است که نخستین بار در مکتب ابنعربی و توسط خود او به شکل مصطلح آن مطرح شد. حضرات خمس ناظر بر درجات و مقامات وجود مطلق و مراتب کلّی هستی است که موطن ظهورات و تجلیات حق تعالی میباشد. قیصری و امام خمینی که هر دو متأثر از آموزههای مکتب ابنعربی هستند، تمایز آرای آشکاری با یکدیگر و با سایر عرفا در این زمینه دارند و در برخی موارد، ابداعاتی را نیز میتوان در آنها سراغ گرفت. به اعتقاد ایشان مراتب وجود، منحصر در پنج حضرت است که عبارتند از: لاهوت، جبروت، ملکوت، ملک و انسان کامل. از میان این حضرات، لاهوت، جزء مراتب ذات بوده و بر مرتبه ذات واحدیت اطلاق میشود. سه مرتبه دیگر نیز از جمله مراتب خارج محسوب میگردند. همچنین انسان کامل، جامع حضرات پیشین است و از آن تحت عنوان کون جامع یاد میشود. گونه رویکرد قیصری و امام خمینی به موضوعات عرفانی و از جمله حضرات خمس، تحت تأثیر سنتی است که از آن برخاستهاند؛ بدین لحاظ عرفان امام خمینی، رنگ و بوی عرفان شیعی دارد. تطبیق آرای قیصری و امام در مواردی؛ نظیر مفهوم وجود، اسماء و صفات الهی، مفاتیح غیب، عماء، مراتب ذات حق، مراتب خارج، انسان کامل و نظایر آنها که همگی داخل در مقوله حضرات خمس هستند، اختلافات مبنایی ایشان را در این زمینه به خوبی تبیین میکند. تضارب تأملات عرفانی این دو عارف برجسته، بهویژه در مسئله حقیقت محمدیه و اضافه شدن حقیقت علویه در عرفان امام، جلوه بیشتری مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از غیبت و شهادت در آیه شریفه : «ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ» چیست؟ آیا عالم شهادت همین عالم مادی نیست؟ پس چگونه بعد از مرگ انسان به عالم ماده برمیگردد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز لازم است به اين نكته پرداخته شود كه واژه «عالِم» به معناي «عالَم» ماده نيست. بلكه مراد از «عالِم الغيب» خداوند تبارك و تعالي است. و آيه مي فرمايد: پس از مرگ به محضر كسي مي رويد كه آگاه به جهان غيب و شهود است و او از اعمال شما به شما خبر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم غیب(کلام)
,
معاد شناسی در قرآن
,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی)
کلیدواژههای فرعی :
عالم غیب ,
عالم شهادت ,
عالم غیب(کلام) ,
ادراک عالم غیب ,
عالم شهادت ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم غیب مطلق ,
عالَم غیب مضاف ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
عالَم شهادت مضاف ,
عالَم شهادت مطلق ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسان و بازگشت به حقیقت از منظر ابن عربی
نویسنده:
اکبر حسین پور ,مسلم احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
نفس رحمانی(عرفان نظری)
کلیدواژههای فرعی :
انواع علم ,
سالک ,
حقیقت انسان کامل ,
عالَم غیب مطلق ,
عالَم شهادت مطلق ,
مراحل آفرینش ,
انواع حقیقت ,
چکیده :
در این مقاله سعی شده است به استناد آراء ابن عربی، پیروان او و نیز متفکرانی که در اندیشه های او کاوش کرده اند چگونگی آفرینش جهان و به تبع آن انسان، و همچنین بازگشت مجدد این موجود که اصل و خلاصه عالم محسوب می شود به مبدأ آفرینش بررسی گردد. حاصل این تحقیق به ما نشان می دهد بازگشت انسان به حقیقت از دیدگاه ابن عربی، فقط با شناسایی خود و جهان امکان پذیر است؛ زیرا از دیدگاه او که جدای از نظر عرفای متقدم تر و اصیل نمی تواند باشد عالم تجلی اسما و صفات الهی است که این صفات به صورت خلاصه (فشرده شده) در آخرین موجود هستی، انسان، بالقوه موجود است؛ بنابراین شناخت انسان برابر با شناخت جهان و حقیقت خواهد بود که ما در این نوشته با چگونگی این شناخت تدریجی و هم زمان انسان و خدا آشنا می شویم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 4
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید