جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
نسبیت رئالیسم و حقیقت از نظر گادامر
نویسنده:
برایس واخترهاورژ,سید حسن اسلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
«هرمنوتیک‌ فلسفی‌» با نام‌ هانس‌ گئورگ‌ گادامر گره‌ خورده‌ است‌. هرچند نظریة هرمنوتیک‌, پیش‌ از او نیز جایگاهی‌ ویژه داشت‌، این‌ گادامر بود که‌ آن‌ را از نظریه‌ای‌ ادبی‌ و متن‌شناختی‌ به‌ نظریه‌ای‌ فلسفی‌ و هستی‌شناختی‌ ارتقا داد. وی‌ این‌ کار را با وام‌گیری‌ از اندیشه‌های‌ هایدگر انجام داد و نشان‌ داد که‌ هستی‌ ما انسانها هستی‌ای‌ مشروط‌ و مقید است‌ و لاجرم‌ شناخت‌ ما نیز چنین‌ است‌. اما این‌ محدودیت‌ شناختی‌ ما صرفاً ریشه‌ در وضع‌ فعلی‌ ما یا کمّیت‌ دانش‌ ما ندارد که‌ بتوان‌ در آینده‌ به‌ رفع‌ آن‌ امیدوار بود. ذات‌ و سرشت‌ انسانی‌ ما چنین‌ است‌ و راهی‌ برای‌ برون‌ شدن‌ از آن‌ وجود ندارد. بدین‌ ترتیب‌، عوامل‌ محدودساز دانش‌ و شناخت‌ ما از نظر گادامر, تاریخ‌ و زبان‌ است‌ و ما همواره‌ اسیر این‌ دوایم. ازاین رو دانش‌ و شناخت‌ ما همواره‌ نسبی‌ و محدود است‌ و هرگز نمی‌توانیم‌ ادعای‌ دانستن‌ مطلق‌ یا در اختیار داشتن‌ حقیقت‌ بکنیم‌. پرسشی‌ که‌ در اینجا پیش‌ می‌آید و اتهامی‌ که‌ غالباً به‌ گادامر زده‌ می‌شود، آن‌ است‌ که‌ در صورتی‌ که‌ نتوان‌ تقریر مطلقی‌ از حقیقت‌ به‌ دست‌ داد، همه‌ تقریرها برابر خواهند بود و نمی‌توان‌ تقریری‌ را برتر از دیگر تقریرها دانست‌. متقابلاً تبیین دقیق مبانی فلسفی گادامر در صدد نفی چنین برداشتی است.
زبان از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
سارا علی شفائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع تحقیق زبان از دیدگاه آیات و روایات است، محقق درصدد آن است که به بررسی و شناساندن این عضو فعال که یکی از نعمت های بزرگ و ارزنده الهی برای انسان است، بپردازد. زیرا انسان تا نسبت به چیزی شناخت نداشت باشد نمی تواند در مورد آن اظهار نظر نماید و یا از آن استفاده درست کند. دیگر این که آشنایی با فواید و آفات زبان زمینه ای برای آراسته شدن انسان ها به محسنات زبان و پاکسازی خود از آفات آن است. متأسفانه در جامعه ی کنونی آفات زبان بسیار شایع است و افراد جامعه بدون توجّه به عواقب ناگوار آن دچار استفاده سوء از آن هستند و حال این که انسان می تواند از این نعمت خدادادی به طور شایسته استفاده نموده تا این که خود و دیگران را به سعادت و کمال برساند و همین امر سبب گردید تا محقق با توجّه به علاقه ای که در این زمینه داشت در مورد آن به تحقیق بپردازد. این تحقیق در سه فصل به شرح ذیل می باشد: فصل اوّل: شامل تعریف لغوی و اصطلاحی زبان، زبان از دیدگاه آیات و روایات قرآن و روایات و جایگاه زبان در آیات قرآن، خطر بیهوده سخن گفتن، زبان با عقل ارتباطی مستقیم دارد، سخن بهترین عبادت و زشت ترین معصیت، و نتیجه است. فصل دوّم: شامل فواید زبان است که از عنوان های اصلی تشکیل شده است: سخن نیک گفتن، حفظ ایمان و دین توسط زبان، زبان وسیله ای موعظه و ارشاد، حق گویی، امربه معروف و نهی ازمنکر، صدق و راستگویی، قرائت قرآن، اصلاح بین الناس، شکر خداوند، سکوت است. فصل سوّم: آفات زبان است که شامل غیبت، تهمت، سخن چینی عیب جویی، فحش و ناسزاگویی، استهزاء و مسخره کردن و شایعه سازی است. در این تحقیق سعی شده بیشتر از منابع اصلی و معتبر استفاده شود مانند اصول کافی، بحارالانوار، وسائل الشیعه، محجی البیضاء و ... و از جمع بندی مطالب این تحقیق چنین بدست می آید که: زبان عضوی است که در بیان دیگر اعضاء و جوارح از مقام و موقعیت خاصی برخوردار است و نقش عظیمی را در سعادت و شقاوت انسان به عهده داشته و این عضو فعال با حفظ دین و ایمان فرد ارتباط مستقیمی دارد و امّا باید توجّه داشت که زبان همیشه باعث کسب منافع نیست بلکه اگر فرد غافل باشد می تواند بزرگترین آسیب ها را به او وارد کند.
خوانشی اسلامی از فلسفۀ اخلاق یونان؛ نگاهی هرمنوتیکی به تهذیب الاخلاق مسکویه
نویسنده:
مهدی خزایی، مصطفی یونسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
چگونگی شکل‌گیری و تحول مفاهیم و انتقال آن به فرهنگ و تمدن دیگر، جسارتی سترگ در فهم اندیشه است. نوشتار پیش رو، متن «تهذیب الاخلاق» را برای بررسی انتخاب کرده، تا با نگاهی هرمنوتیکی (تفسیری)، از چگونگی تحول مفاهیم اخلاقی یونان، نحوۀ انتقال و برگردان آن به فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، گزارشی فراهم آورد. پرسش این است: با توجه به شیوۀ هرمنوتیکی، فهم مفاهیم اخلاقی نزد مسکویه چگونه است؟ «تهذیب الاخلاق» متنی است که مفاهیم اخلاقی و بنیان‌های این مفهوم را در درون نظام زبانی ـ واژگانی خود جای داده است. تبار متن تهذیب الاخلاق را می‌توان در «اخلاق نیکوماخوسِ» ارسطو، به عنوان بینامتنیت مسکویه، انگاشت. بنیاد‌های فلسفی ـ اخلاقی متن تهذیب الاخلاق نزد ارسطو و مسکویه یکسان نیست. پولیس (شهر ـ دولت)، فرونسیس (عمل)، ریطوریقا (سخنوری)، پراکسیس (کنش) و دیکه (عدالت) مفاهیم کلیدی برای تبیین بنیان‌های فلسفۀ اخلاق نزد ارسطو است. در حالی که فضیلت، سعادت، خرد و مدنیت، مفاهیمی هستند که در نظام اخلاقی مسکویه برجسته‌اند. واژه‌ها به شکل یونانی آن نزد مسکویه حاضر نیست، اما مسکویه فهم و ترجمه‌ای از این مفاهیم بیان کرد که بنیان‌های اخلاق فلسفی را پی‌ریزی کرد. نوشتار پیش رو تلاشی است برای فهمِ تحولِ مفاهیمِ اخلاقی در حوزۀ فکر اسلامی؛ به منظور نشان دادن «امکان شکل‌گیری دانش فلسفی اخلاق» در اسلام دورۀ میانه.
صفحات :
از صفحه 61 تا 80
  • تعداد رکورد ها : 3