جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
10.سایر شخصیت ها
>
1. به ترتیب هجری قمری
>
ب.قرن چهاردهم هجری قمری
>
میرزا مهدی آشتیانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 14
عنوان :
بررسی تطبیقی معنا و مفهوم قاعدهی «الواحد» از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
قاسم کاکایی، زهرا هوشمندی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
وحدت و کثرت
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
قاعده امکان اشرف
,
وجود منبسط
,
امتناع صدور کثرت از وحدت
,
براهین قاعده الواحد
,
فیض منبسط
,
صادر نخستین
,
نظام فیض
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
ابن سینا
,
آفرینش نخستین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
فلسفه بوعلی
,
عقل اول
,
علیت
,
وحدت وجود
,
ابونصر فارابی
,
فخر رازی
,
ارسطو
,
افلاطون
,
قاسم کاکایی
,
ابن رشد
,
امر بسیط
,
پیدایش کثرت
,
مبانی قاعده الواحد
,
ربط کثیر به واحد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در پژوهش حاضر، قاعدهی «الواحد لا یصدر عنه الاّ الواحد» با روشی تطبیقی-تحلیلی بین دو فیلسوف گرانقدر جهان اسلام، شیخ الرئیس ابوعلیسینا و صدرالمتألهین ملاصدرا، مورد بررسی قرارگرفته است. در آغاز، سعی شده تبیینی صحیح از معنای قاعده و ساختار آن و بداهت مفهوم وحدت و کثرت، منشأ ظهور قاعده و معتقدین و منکرین آن و دلایل اثبات قاعده و فروع قاعده ارائه شده، این نکته روشن گردد که جایگاه بحث از آن در فلسفهی اولی و ذیل مباحث مربوط به مفارقات و علت و معلول است. توضیح اینکه قاعدهی الواحد یکی از قواعد کلی و ثمربخش فلسفهی اسلامی است که نقشی اساسی در تفسیر مسألهی پیدایش منظم موجودات از همدیگر، بهویژه پیدایش نخستین معلول بر عهده دارد. فیلسوفان اسلامی با تحلیل و اثبات این قاعده، آفرینش نخستین معلول بهواسطهی واجب تعالی را اصلیترین مصداق این قاعده معرفی میکنند و معتقدند که بر اساس این قاعده، از واجب الوجود بسیط، تنها یک معلول به نحو بیواسطه صادر میشود. موضوع دیگری که در این مقاله از آن بحث میشود این است که این عالمِ (ماسوی الله) به ظاهر متکثر چگونه از ذات باریتعالی، که واحد من جمیعالجهات است، صادر یا ناشی شده است؟!
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 150
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عدم ضرورت «قضیّه ضروریّه بتّاته سهروردی»
نویسنده:
سردار دکامی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان / 1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
علوم حقیقی
,
منطق موجهات
,
جهت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
قضیه موجهه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
التلویحات اللوحیّة و العرشیّة
,
ضرورت منطقی از نظر سهروردی
,
قضیه ضروریه بتاته
,
ضروریت جهت
,
معنای اسمی جهات
,
دخول سلب ضروری در ایجاب
,
حسن ابراهیمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
سهروردی در منطق حکمةالاشراق در یک نوآوری تمام جهات را به ضرورت برمیگرداند. وی جهات سهگانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در این صورت جهت در همهی قضایا ضرورت میشود. از آنجا که بحث از جهت در دیگر مباحث منطقی، مانند تناقض، عکس، و قیاسها نیز به میان میآید، طبعاً این نوآوری در این مباحث تأثیرگذار است. سهروردی بدین نکته واقف بوده و این تأثیرها را نشان داده است. به فرض تمامیّتِ این نوآوری، این نوشتار بر آن است که خواه مراد سهروردی اختصار در بحث باشد یا ضروری کردن قضایا در علوم حقیقی یا برهانی، اساساً نیازی بدین ضروریسازی و فرو کاستن همهی جهات در ضرورت نیست و این نوآوری مشکلی را حلّ نمیکند. لذا از سوی اکثریّت منطقدانان بعد از سهروردی مورد غفلت قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهین توحید در فلسفه ملاصدرا
نویسنده:
رحیم قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
استحاله دور و تسلسل
,
وجود واجب
,
ترکیب از وجود و عدم
,
حقیقت وجود
,
ضرورت ازلی حقیقت وجود
,
شبهه ابن کمونه
,
بی نیازی وجود از تعریف
,
جهان شناسی فلسفی
,
صفات الهی
,
برهان صرافت و محوضت واجب الوجود
,
برهان عدم تناهی واجب الوجود
,
الوهیت خدا
,
امتناع ماهیت بر خدا
,
قاعده «الواحد»
,
برهان سینوی
,
حرکت در مقولات
,
وجوب بالذات
,
الهیات(کلام جدید)
,
اثبات ناپذیری خدا
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه الهی
,
حکمت متعالیه
,
حرکت جوهری
,
فلک الافلاک
,
عدم تناهی
,
تناهی ابعاد
,
اصالت وجود
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
وحدت عالم
,
وحدت تشکیکی وجود
,
حمل حقیقه و رقیقه
,
تناسخ
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
احکام واجب الوجود
,
برهان امکان
,
برهان حرکت
,
برهان نفس انسانی
,
برهان حدوث
,
برهان صدیقین
,
توحید ذاتی
,
برهان بسیط الحقیقه
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
برهان ان (منطق)
,
آقا محمدرضا قمشه ای
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
cosmology
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
ابن کمونه (Ibn Kammuna)
,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ)
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
برهانپذیری خدا
,
اقسام ضرورت
,
هندسه اقلیدسی
,
ترکیب وجود از جنس و فصل
,
بی سبب بودنِ حقیقت وجود
,
واجب بودن خداوند از همه جهات
,
براهین اثبات صفات خدا
,
تقریرات برهان صدیقین
,
برهان امکان عالم جسمانی
,
برهان الهیدانان
,
برهان طبیعیدانان بر اثبات خداوند
,
برهان وحدت عالم
,
امکان وجود عوالم دیگر
,
کرویت عالم
,
برهان ابوالبرکات بر حدوث نفس
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان صدیقین در حکمت متعالیه
نویسنده:
حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علیت
,
امکان فقری
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مشاء
,
وحدت شخصی وجود
,
وجود مطلق
,
وحدت تشکیکی وجود
,
براهین خداشناسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
امکان فقری
,
علیت
,
وحدت تشکیکی وجود
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
برهان صدیقین در حکمت متعالیه
,
برهان امکان فقری (اثبات خدا)
,
برهان صدیقین در نظر فارابی
,
برهان صدیقین در نظر ابن سینا
,
برهان صدیقین در نظر ملا هادی سبزواری
,
خلط مفهوم و مصداق در برهان صدیقین
,
حمید پارسانیا
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برهان صدیقین در سومین دوره از حیات خود در تاریخ فلسفه اسلامی با تأثیرپذیری از مبانی حکمت متعالیه، تحولاتی را طی کرده است. این مقاله تحولات برهان را در چهارصد سال اخیر دنبال میکند و تقریرات متفاوتی را برمیرسد که این برهان پشت سر گذاشته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تقریرات ابن سینا و ملاصدرا و حکیم سبزواری و علامه طباطبائی در برهان صدیقین
نویسنده:
قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
الله
,
اصالت وجود
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
غرر الفرائد
,
ذات الهی
,
قرآن
,
برهان سینوی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
,
اصالت وجود
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
قرآن
,
اصل واقعیت
,
برهان صدیقین علامه طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
برهان صدیقین ملاصدرا
,
برهان صدیقین ملاهادی سبزواری
,
دفع دور و تسلسل
,
صورت منطقی برهان صدیقین
,
صورت منطقی قیاس مستقیم
,
قاسمعلی کوچنانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در برهان صدیقینی که ابن سینا تقریر کرده به یقینی بودن موجود ما و دفع دور و تسلسل تکیه شده است و ملاصدرا در تقریر برهان صدیقین به اصالت و وحدت وجود بساطت و تشکیک وجود توسل جسته است و در تقریر حکیم سبزواری بر اصالت وجود و بر اینکه برای وجود افراد متباین با لذات نیست بلکه تفاوت افراد وجود به مراتب و ظهورات و اطوار و درجات است تکیه شده است اما در تقریر علامه طباطبایی نیازی به اثبات اصالت و تشکیک وجود و غیر آن نیست زیرا با بررسی اصل وکاقعیت بدون هر قید و شرط به ثبوت ازلی آْن پی برده می شود و از مزایای این تقریر اثبات توحید ذاتی حق تعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت حق بر مبنای حکمت متعالیه
نویسنده:
محمد طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
تسلسل
,
تشکیک در وجود
,
امکان ماهوی
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
خداشناسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
ممکن الوجود
,
واجب الوجود
,
اشارات و تنبیهات
,
برهان اسد و اخصر
,
حکمت مشاء
,
اصل علیت
,
براهین اثبات واجب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
وحدت الهی
,
قرآن
,
وحدت مطلقه
,
حکمت سیاسی متعالیه
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
ماهیت ممکن
,
امکان ذاتی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
تسلسل
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
حضرت موسی(ع)
,
ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
حد وسط برهان صدیقین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
قاضی سعید قمی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برهان صدیقین که بر پایه امکان ماهوی و استحاله دور و تسلسل شکل گرفته بود، پس از مرحوم بوعلی، در مکتب حکمت متعالیه شکوفا شد و در آثار فلسفی و کلامی اثر فراوانی گذاشت.<br /> گرچه حکیم سبزواری، تقریر صدرای شیرازی را خالی از اشکال نمیدیدند، اما نوآوری مرحوم علامه طباطبایی و حضرت آیة الله جوادی آملی در برهان مذکور، جایگاه این تقریر را در میان براهین اثبات وجود خدا مشخص میسازد؛ چرا که برهان صدّیقین محکمترین و شریفترین برهانهای توحیدی است و حد وسط آن غیر از واجب تعالی نیست.<br /> تقریر اسد و اخصر علامه طباطبایی از این برهان، علاوه بر اثبات وجود، وحدت حقّه حقیقیّه را نیز برای حضرت حق اثبات میکند و تنها با اعتماد به بطلان سفسطه نزدیکترین راه را به سوی معرفت و اثبات خداوند متعال نشان میدهد. سخن از تقریر برهانی است که نیاز به هیچ مقدمهای نداشته، میتواند اوّلین مساله فلسفی باشد. آنچه در تکمیل این تقریر مهم است، این است که برای اثبات مبدأ تعالی، نیاز به هیچ یک از مبادی تصدیقی نباشد و تنها به یک سلسله مبادی تصوّری بسنده شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان صدیقین از دیدگاه حکماى مشاء، اشراق و حکمت متعالیه
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, زمستان/1373
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
الهیات عرفانی
,
براهین خداشناسی
,
انسان و خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
قرآن
,
برهان ان (منطق)
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
امیرعباس علیزمانی
,
فلسفه دین
,
حقیقت وجود(صفات)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کاربردهای قاعده الواحد در علوم اسلامی
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
قوه و فعل
,
فاعلیت الهی
,
ماده ظلمانی
,
اراده
,
قاعده امکان اشرف
,
اعتباری
,
علم اصول
,
اصل علیت
,
صادر اول
,
قوای ادراکی
,
علم حقیقی
,
علم حقیقی
,
صادر اول
,
قابلیت
,
حقیقی
,
فکر
,
قاعده «الواحد»
,
ادبیات
,
طلب
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
صور طبیعی ( غیر صناعی )
,
ذات معلول اول
,
امر اعتباری
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
حیوان
,
ماده ( جوهر )
,
طلب
,
تفکر
,
13. علم کلام
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
فلوطین(افلوطین)
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
ادبیات
,
حیوان
,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق)
,
اراده
,
تخیل(راه های معرفت)
,
علم اعتباری(مقابل علم حقیقی)
,
اصل علّیت
,
قوای ادراکی(اصطلاح وابسته)
,
حس مشترک
,
قوای ادراک ظاهری
,
فاعلیت صادر اول
,
قوای عملی
,
قوای نباتی
,
قوه طبیعی
,
ثبوت امکان
,
حجیت خبر متواتر
,
واجب تخییری
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دانشمندان اسلامی قاعده «الواحد» را در دانشهای مختلف و موضوعات متعددی به کار گرفتهاند. تبیین و بررسی برخی از کاربردهای قاعدهٴ الواحد در دانشهایی همچون مابعد الطبیعه، طبیعیات و اصول فقه، موضوع نوشتار حاضر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انعکاس فلسفه فلوطین در حکمت صدرالمتألهین
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، نرجس رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
نظام هستی
,
حکمت متعالیه
,
وحدت وجود
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مراتب هستی
,
احد
,
الهیات سلبی
,
اثولوجیا
,
حکمت الهی
,
صادر اول
,
تشکیک وجود
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
اراده الهی در مذاهب
,
نظریه فیض
,
علم نفس
,
نظام هستی
,
اراده الهی
,
صادر اول
,
قرآن
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
قاعده «الواحد»
,
اصالت وجود وحدت وجود
,
جهان معقول (عالم مثل)
,
هستی شناسی صدرایی
,
هستی شناسی اسلامی
,
افلوطین
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه نوافلاطونی
,
حکمت متعالیه
,
عقل ( جوهر )
,
ماده ( اعم )
,
وحدت وجود
,
وحدت تشکیکی وجود
,
علم واجب
,
برهان بسیط الحقیقه
,
قرآن
,
غرض فعل الهی
,
اقانیم ثلاث
,
عبدالله جوادی آملی
,
فلوطین(افلوطین)
,
ابن عربی
,
احد(تعین اول)
,
آپایرون
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
فلسفه افلوطین
,
اصالت وحدت
,
اقنوم اول
,
اقنوم دوم
,
اقنوم سوم
,
مبدأشناسی حکمت متعالیه
,
احد افلوطینی
,
علم احد
,
مکتب نوافلاطونی
,
سیر حکمت در اروپا
,
محمدمهدی گرجیان عربی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
فلوطین از حکمای یونان باستان است و کتابش اثولوجیا تأثیرات فراوانی بر فلسفهٔ اسلامی نهاده است. در بین حکمای مسلمان، صدرالمتألهین بیشترین استفاده را از آراء و نظریات او کرده است؛ به طوری که بسیاری از نظریاتِ خاصِ حکمت متعالیه، ریشه در آرای فلوطین دارد. برخی از آرای فلوطین عبارتند از: اعتقاد به ذومراتب بودن هستی، قاعدهٔ بسیط الحقیقه کل الاشیاء، قاعدهٔ الواحد، اعتقاد به ذومراتب بودن نفس و حضور مراتب وجودی در نفس آدمی، اعتقاد به حضور تمام موجودات عالم ماده در عوالم برین و... . اما دو فلسفهٔ فلوطینی وصدرایی دارای چه شباهتها و تفاوتهایی است؟ نوشتار پیش رو درصدد است ضمن معرفی آراء و نظریات اساسی فلسفهٔ فلوطین و صدرالمتألهین، موارد مشابهت و افتراقِ این دو فلسفه را نشان دهد. ازجمله نتایج این تطبیق و مقایسه، کشف و درک میزان تأثیرپذیری حکمت متعالیه از فلسفهٔ فلوطین است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفسالامر
نویسنده:
حسن معلمی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
عقل فعال
,
حکمت الهی
,
معنای نفس الامر
,
نَفسُ الاَمر
,
محکی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
ماهیت ( عام )
,
علم واجب
,
عقل فعال
,
قضیه سالبه
,
علامه حلی
,
نفس الشیء
,
قضیه سالبه
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
حسن معلمی
,
نفس الامر(اصطلاح وابسته)
,
فرض ثبوت محکیات
,
واقع بالمعنی الاعم
,
واقع قضایا
,
قضایای وجودی
,
ظرف ثبوت عقلی
,
حسن معلمی (اصول و فقه)
,
میرداماد
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
,
آقا علی زنوزی (مدرس)
شاپا (issn):
0
چکیده :
در این مقاله، معانی مختلف نفسالامر و دیدگاههای مطرح درباره آن، نقد و بررسی شده است. نظر نهایی این است که نفسالامر مساوی با واقع قضایاست و واقع قضایا به حسب گزارش و حکایات آنها متفاوت و متناسب با آنهاست. قضایای وجودی، گزارشگر و حاکی از ثبوت و وجود، نفسالامر متناسب با خود دارند که واقع آنها ثبوتی و وجودی است و قضایای سالبه، عدمی و گزارشگر از عدم و محال، واقع و نفسالامر متناسب با خود را دارند که همان عدم، عدمی و محال است و هیچ ضرورتی ندارد که نفسالامر را مساوی با ثبوت و یا وجود قلمداد کنیم تا در قضایای عدمی دچار محذور بشویم و نه تنها ضرورتی ندارد، لوازم باطلی به دنبال دارد که در مقاله بدان اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 14
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید