جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
ضرورت حجاب از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
ام لیلا عبدالرحمانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این مختصر تحقیق در مورد حجاب و نظر اسلام و قرآن و آیات و روایات در مورد حجاب می باشد که در این تحقیق بر آن شدیم تا بررسی کنیم این حجاب در لغت به معنای مانع پرده، و پوشش آمده ولی حجاب اصلی آن حجابی است که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد، حجاب مفهوم جدید است قبلا علما با واژه ستر بیان می کردند و منظور این بود که زن در مباشرت و معاشرت با مردان پوشش اسلامی خود را به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام حفظ و رعایت نماید. در مورد تاریخچه گفته قبل از اسلام هم حجاب بود منظور از زمان حضرت آدم و حوا که خودشان با برگ های درخت خرما و علف پوشانیدن و این پوشش به خاطر پیدا شدن عورت اعضایی که باید پوشیده باشند و آدم و حوا از برهنه شدن آن شرم داشتند پس خودشان را با برگ درخت خرما و علف ها پوشاندن و منحصر به بعد از ظهور اسلام نیست. حدود پوشش برای مردان فقط عورت از ناف تا زانو پوشاندن بقیه اعضا واجب نیست ولی به قول اکثر علما تمام اعضا بدن زن تهیج آور است پس عورت است و باید پوشیده شود به جز صورت و دو دست در قسمت فلسفه حجاب به جنبه های مختلف جون جنبه روانی پیوند خانواده که هر رعایت حجاب و مراعات نگاه از طرف زن و مرد صورت گیرد استحکام خانواده پایدارتر می شود و هرچه ضعیف شود بنیان خانواده هم ضعیف و سست می شود. و همین طور رعایت حجاب آرامش و آسایش زن را فراهم می کند و حرمت و احترامش را بالا می برد. در فصل بعدی حجای از نظر قرآن و اسلام مورد بررسی واقع شد حجاب از ضروریات و احکام شرعی اسلام است و رعایت ان بخصوص برای بانوان جزء واجبات است و ترک آن از محرمات و موجبات عقاب می شود چنان که رسول اکرم در معراج دیدند که زنانی را از موی سر آویزان و مخلد در آتش نموده اند و مار و عقرب به آن آویزان است علت را پرسید گفتند اینان در دنیا رعایت حجاب از نامحرم و اجنبی را نمی کردند، الگوی کامل یک زن مسلمان حضرت زهرا(س) می باشد که با زندگی خودشان درس های لازم برای سعادت دنیا و آخرت به ویژه برای بانوان بیان فرموده اند چند نمونه در این تحقیق آورده شد. در فصل پنجم حجاب از نظر بزرگان انقلاب بیان شده چون نظر امام خمینی(ره) به زنان سفارش کرده همان طور که اوایل انقلاب با ایثار ازخودگذشتگی انقلاب را به پیروزی رساندن حال هم آن را حفظ نمایند و همین طور بیاناتی از مقام معظم رهبری آورده شد. و در فصل آخر این مجموعه از آثار بدحجابی و علل آن که آثار آن مثل سقوط کردن شخصیت زن زیرا خود مردان هم از رابطه برقرار کردن با زنان بی بندو بار به صورت قلبی متنفر ولی به عنوان مضحکه و ملعبه به بازی می گیرند ولی قلبا و دائما دوستش ندارند، و زن بدحجاب هم باعث تزلزل در زندگی و خانواده خودش و موجب متزلزل شدن زندگی های دیگران می شود به این صورت که ممکن است جوانی که قبلا به زندگی وابسته بود با دیدن یک زن بدحجاب و بی بند لحظه ای دچار لغزش و خطا شد و یک عمر بدبختی و عواقب بد آن در زندگی شاید شیرین خودش قبل از دیدن این بی بند و باری را تحمل کند. پس با این حساب زن اگر حجابش را رعایت کند هم موجب محکم شدن پایه های زندگی می شود و هم زندگی دیگران را به خطر نمی اندازد و مرد و زن اگر رعایت حجاب و حریم نظر را داشته باشند می توانند در نهایت صحت و سلامت روحی روانی در جامعه به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی بپردازند و در آخر به شبهات چون دست و پاگیری حجاب و حجاب باعث عقب ماندن و مانع فعالیت اجتماعی و اقتصادی او می شود ما با دلیل این نظر را رد کرده ایم.
بررسی تطبیقی کهن الگوی نقاب در آراء یونگ و ردپای آن در غزل های مولانا (غزلیات شمس)
نویسنده:
علی محمدی ,مریم اسمعلی پور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
چکیده :
نقاب در اصل و در کاربرد مفهومی و اصطلاحی، در دایره مفاهیم روان شناسی به کار می رود، اما در نوشته های یونگ تمایز معناداری یافته است که امروزه، هرگاه از آن سخن در میان باشد، به گونه ای با آراء و افکار یونگ، در پیوند است. از نظر او، نقاب به دو دسته قابل تقسیم بندی است، دسته اول، صورتکی است که انسان بر چهره اش می زند و خود را آن طور که نیست، نشان می دهد. دسته دوم، دربرگیرنده پندارها و خیالاتی غیر واقعی است که مانع از رشد و نمو خود حقیقی او می شود. یونگ با دقیق شدن در امور روانی و جان آسمانی انسان، مساله نقاب را به گونه نظریه ای می پرورد و پیش روی ما می گذارد. او یکی شدن با نقاب را در جلوگیری از رشد شخصیت و رسیدن به فردیت، بزرگ ترین زیان می داند و افراد را از یک سوشدن بر حذر می دارد. از سویی در ادبیات عرفانی ما از جمله در غزلیات شمس، مفاهیمی وجود دارد که ژرف ساخت آن، با الگویی که یونگ تعریف می کند، هم خوانی و هم پوشانی دارد. ما در این مقاله، رمزها و سمبل هایی را که مولانا در غزلیات برای بیان مفهوم نقاب به کار برده است، بررسی کرده و در عین حال از آوردن نمونه هایی از دیگر آثار عرفانی ناگزیر بوده ایم.
صفحات :
از صفحه 151 تا 183
کارکرد نقاب در شعر (همراه با تحلیل دو نقاب در شعر م.سرشک)
نویسنده:
عباسی حبیب اله
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این مقاله با اذعان به این واقعیت که سنت و میراث ادبی هر قوم از ذخایر گرانسنگ آنان است، نشان می دهیم که تعامل با این سنت و میراث ادبی کهن در روزگار معاصر، به اغراض و شیوه های مختلفی انجام می گیرد؛ از جمله با استفاده از نقاب که از اسلوب بلاغی متداول و شناخته شده ای در ادبیات مغرب زمین و نزد اعراب است. پس از طرح مساله، ابتدا به تعریف، منشا و خاستگاه و پیشینه تاریخی نقاب پرداخته شده و آن گاه درباره انواع و کارکردهای آن و رابطه نقاب با استعاره و نماد بحث شده است. در پایان نیز برای عینیت بخشیدن به مفهوم نقاب، به بررسی و تحلیل این شگرد، در شعر شفیعی کدکنی با تکیه بر دو نمونه انتخابی «محاکمه فصل اله حروفی» و «زندیق زنده» از دو مجموعه آیینه ای برای صداها و هزاره دوم آهوی کوهی پرداخته شده است.
صفحات :
از صفحه 155 تا 173
رومی نقاب کعبه (شرح و بسط بیتی از خاقانی و تشریح پوشش کعبه)
نویسنده:
محمدی علی, ترکاشوند مریم
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دیوان خاقانی، مجموعه ای است از شعرهای دشوار و دیریاب، از آن روی که خاقانی مهارتی خاص در پیچاندن معانی آشنا و خلق ترکیبات، تعبیرات و تشبیهات تازه و ناآشنا دارد؛ یکی از این دشواری ها، بیتی است از قصیده منطق الطیر که در توصیف خانه کعبه سروده شده و در این توصیف به پوشش کعبه اشاره رفته است. قزائت «رومی خطاب» در بیت مذکور، به باور نویسندگان این مقاله، سبب انحراف در معنای بیت و رنگ پوشش کعبه بوده است. در این مقاله سعی شده است برای رفع ابهامات موجود، ابتدا گزینش نسخه بدل درست تر مورد بررسی قرار گیرد و سپس با بیان توضیحاتی درباره جنس و رنگ پوشش کعبه به تبیین و توضیح نکات مبهم در بیت پرداخته شود.
صفحات :
از صفحه 125 تا 146
  • تعداد رکورد ها : 4