جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
شناخت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 114
عنوان :
جهان به مثابه اراده و بازنمود - جلد 2 [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
شوپنهاور؛ مترجم ای. اف. جی پاینه
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
New York: ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
شناخت جهان
,
منطق
,
علم ریاضی
,
فلسفه غربی
,
ایده آلیسم
,
فلسفه شوپنهاور
کلیدواژههای فرعی :
متافیزیک ,
الهیات مسیحی ,
برهان اخلاقی کانت ,
فلسفه کانت ,
فهم(اصطلاح وابسته) ,
شناخت ایده ,
چکیده :
جهان همچون اراده و تصور (به آلمانی: Die Welt als Wille und Vorstellung) مهمترین اثر آرتور شوپنهاور فیلسوف آلمانی است. این کتاب اولین بار در سال ۱۸۱۸ در یک جلد به چاپ رسید. در ۱۸۴۴ ویراست دومی از این اثر در دو جلد منتشر شد که جلد اول آن در واقع چاپ مجدد ویراست نخست و جلد دوم حاوی پنجاه فصل مباحث تکمیلی دربارهٔ جلد اول بود. آرتور شوپنهاور در تابستان ۱۸۱۳ رساله دکترای خود را تحت عنوان «ریشه چهارگان اصل دلیل کافی» به ثبت رساند و مدرک دکترای خود را از دانشگاه ینا دریافت کرد. او سپس رساله دیگری با نام «در باب بینایی و رنگها» در ۱۸۱۶ منتشر کرد. پس از آن بود که شوپنهاور مشغول نوشتن اثر برجسته خود، جهان همچون اراده و تصور، شد. او معتقد بود که در این اثر تنها «یک اندیشه واحد» را از چشماندازهای گوناگون مورد بررسی قرار میدهد. وی فلسفهاش را در چهار کتاب (محتویات جلد اول) در بابهای معرفتشناسی، هستیشناسی، زیباییشناسی و اخلاق پرورش داده و ضمیمه جلد اول را به نقد فلسفه کانتی اختصاص میدهد. فلسفه شوپنهاور، به عقیده شخصی خود او، «تداوم و مکمل طبیعی» فلسفه کانت است، چرا که وی ایدئالیتهٔ مکان و زمان و شی فی نفسه کانتی را بهعنوان بنیان نظام فلسفی خود اتخاذ کرده و میگوید جهانی که انسانها تجربه میکنند (جهان اشیا در فضا و زمان که از طریق علیت مرتبط میشوند) تنها یک تصویر ذهنی، یک «re-presentation» یا تصور، از دادههاییست که حواس انسان جمعآوری کردهاند. این تصور در عین حال که با پندار صرف تخیل کلا متفاوت است، وابسته به سوژه شناسا بوده و نمیتواند به عنوان جهانی که فی نفسه وجود دارد شناخته شود. بر این اساس، دانش انسان از اشیا در واقع دانش او از پدیدههای صرف است، و نه اشیا فی نفسه. شوپنهاور شی فی نفسه (ماهیت درونی همهچیز) را به عنوان «اراده» میشناسد و مینویسد: «نزد من ارادهٔ بیشناختْ بنیان واقعیت امور است.» او اراده را «یک میل مفرط کور مقاومتناپذیر» میخواند که هنگامی که در خودش بررسی شود عاری از شناخت بوده و به حیات و اندامیابی نیز گره نخوردهاست؛ «از این رو امر غیرآلی نیز دارای ارادهای است که مظاهرش تمام کیفیات اساسی آناند.» به این ترتیب، جهان همچون تصور در حقیقت عینیتیابی اراده است. آرتور شوپنهاور پس از انتشار «جهان همچون اراده و تصور» در ۱۸۱۸، باقیمانده عمر خود را صرف پالایش و تفسیر اندیشههای منتشر شده در ویراست نخست همین کتاب کرد، اما هیچگاه تغییری اساسی در فلسفهاش ایجاد نکرد. اثر برجسته شوپنهاور تا سال ۱۸۵۱ و تا زمان انتشار «متعلقات و ملحقات» مورد بیتوجهی کامل قرار گرفته بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نومن و فنومن در فلسفه کانت
نویسنده:
منصور نصیرى
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
نمود
,
بود
,
تصورات
,
فلسفه کانت
,
بود
,
عقل محض
,
فنومن (پدیدار
,
ناپدیدار
,
شناخت
,
شیء فی نفسه = نومن (فلسفه/متافیزیک)
چکیده :
مسئلة «نومن و فنومن» که در فارسی معادل هایی همچون «بود و نمود»، «شیء فی نفسه و پدیدار» و «ذات معقول و پدیدار» بر آن نهاده اند، یکی از مهم ترین مسائلی است که ایمانوئل کانت در نظام فلسفی خود مطرح کرده است. پیامدهایی که این مسئله دارد می تواند اهمیت آن را بیش از پیش آشکار سازد. برخی از مهم ترین پیامدهای این مسئله عبارتند از: 1) تأثیر آن در اتخاذ موضع دربارة اصل شناسایی و معرفت به جهان خارج؛ 2) تأثیر آن در بحث اثبات ناپذیری خدا از طریق ادلة رایج در فلسفه و نیز در نحوة تلقی کانت از خدا؛ 3) تأثیر آن در فلسفة اخلاق کانت؛ 4) تأثیر آن در دور ساختن نظام فلسفی وی از اشکالات مطرح بر ایده آلیسم بارکلی، از یک سو و پدیدارگرایی هگلی، از سوی دیگر.مقالة حاضر برخی از ابعاد این مسئله را در چهار محور بررسی کرده ایم و پس از تبیین نظر کانت در تفکیک دو قلمرو نومن و فنومن از یک دیگر، ضمن اشاره به دو تفسیر از این تفکیک، به پیامدهای این نظریه و در نهایت نیز به برخی از نقدهای واردشده بر آن اشاره کرده ایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شاخص ها و مؤلفه های بصیرت سیاسی
نویسنده:
مهدی برهان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
تقوا
,
ایمان
,
شناخت
,
بصیرت
,
تشخیص حق و فتنه
چکیده :
بصیرت، بینشی برآمده از شناخت صحیح و دقیق، همراه با ایمان و باور یقینی است؛ به شرط آنکه هیجان ها، غرایز حیوانی و وسوسه های نفسانی و شیطانی در آن اثری نداشته باشند و مصداق حق را درست تشخیص دهد.اهمیت و ضرورت بصیرت را در گذر از فتنه ها باید جست وجو کرد و هدف از بصیرت، عمق بخشیدن به شناخت ها، راسخ کردن ایمان ها، مهار کردن خواهش های نفسانی و تشخیص مصداق حق، برای تحقق بخشیدن به آرمان همة انسان ها؛ یعنی برپایی حکومت عدل گستر است. بر اساس تعریف ارائه شده مؤلفه های بصیرت عبارتند از: شناخت یقینی، ایمان و باور قلبی، مهار گرایش های منفی و تشخیص مصداق حق.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امتناع تعریف حقیقی براساس مبانی وجودشناختی، انسان شناختی و معرفت شناختی ملاصدرا
نویسنده:
رضا اکبری,ابراهیم راستیان
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
شناخت
,
تعریف حقیقی
,
امتناع تعریف
,
شناخت
,
فاعل شناسا
,
مبانی وجودشناختی
,
تعریف حقیقی
,
شناخت
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
تعریف حقیقی از منظر جمهور فلاسفه، ارائة ذاتیات ماهوی شیء است. ارائة ذاتیات، متوقف بر شناخت فاعل شناسا نسبت به آن شیء است. لذا در هر شناختی لازم است که متعلَق شناخت و فاعل شناسا تبیین شوند. براساس مبانی نهایی ملاصدرا، متعلَق شناخت، یک وجود ظلی منبسط است که واجد سه مرتبة مادی، مثالی و عقلی می باشد به گونه ای که مرتبة مادی و مثالی از اعراض و شئون مرتبة عقلی هستند. فاعل شناسا نیز به تناظر با عالم عینی، یک وجود بسیط و مجرد است که در عین بساطت، می تواند با حرکت اشتدادی دارای سه مرتبة حس، خیال و عقل گردد. فاعل شناسا در هر مرتبه از ظهور که قرار دارد، متعلَق همان مرتبه از ظهور را درک می کند. از سوی دیگر، ارائة تعریف حقیقی، متوقف بر شناخت ذاتیات شیء است و ذاتیات شیء همان مرتبة عقلی شیء است. لذا محال است که فاعل شناسا در مرتبة حس یا خیال باشد و بتواند ذاتیات شیء را ادراک کند. همچنین، تعریف حقیقی در علم حصولی و ماهیات مطرح است، در حالی که علم حصولی در مرتبه عقل ممتنع است. بنابراین، بر اساس مبانی نهایی ملاصدرا، فاعل شناسا چه در مرتبه حس، خیال یا عقل باشد نمی تواند تعریف حقیقی یک شیء را که همان مقومات ماهوی آن است، درک نماید. ادراک حقیقت شیء صرفاً براساس علم حضوری و به میزان مرتبة ادراکی فاعل شناسا که در تناظر با مرتبة وجودی اوست میسر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکم و قوه ی حکم در نظام استعلایی کانت
نویسنده:
محمدرضا حسینی بهشتی، عقیل فولادی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
وحدت
,
شناخت
,
حکم
,
شناخت
,
وحدت
,
قوه حکم
,
حکم
,
شناخت
,
قوای ذهن
,
وحدت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محدود بودن امکانات عقلی بشر برای معرفت خدا
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انسان
,
خدا
,
خداشناسی
,
شناخت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نهج العقل تأصيل الأسس وتقويم النُّهُج
نویسنده:
محمد ناصر، اشراف: دکتر ایمن مصری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: محبین,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
شناخت
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
ادراک
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
کتب منطق
,
شرح المقاصد: تفتازانی
کلیدواژههای فرعی :
تصور و تصدیق ,
ادراک تخیلی ,
ادراک حسی ,
ادراک ظنی ,
ادراک عقلی ,
ادراک کلیات ,
هیولی ,
عوارض هیولی ,
علیت ,
حمل ,
حمل شایع ,
حمل اولی ,
تناقض ,
قیاس ,
برهان ان (منطق) ,
اشکال اربعه قیاس ,
اصل علّیت ,
عقل(قوه عاقله) ,
شابک (isbn):
978-600-131-076-8
چکیده :
کتاب حاضر کتابی است منطقی که به بررسی مسائل منطقی از قبیل کلیات ، عقل ، ادراک حسی ، قیاس منطقی ، اشکال اربعه و... می پردازد و در کنار آن نظرات صاحبنظران شرقی و غربی را هم ذکر می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه معرفت با حبّ و قرب الهی از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
شیوا آستانه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
معرفت خدا
,
شناخت
,
قرب الهی
,
حب الهی
,
قرب
,
حب
,
حب به خدا
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
شناخت در قرآن
,
معرفت در قرآن
,
حب در قرآن
چکیده :
در این پایان نامه رابطه میان معرفت و حب و قرب الهی با تکیه بر قرآن و حدیث بررسی شده است. نویسنده، نخست معانی لغوی و اصطلاحی معرفت، حب و قرب و نیز معرفت خدا را در آیات و روایات بیان کرده، در ادامه محبت و قرب و معرفت را در قرآن و روایات بررسی کرده و، رابطه آن سه واژه را به دست داده است. وی چنین نتیجه می گیرد که هر سه واژه معرفت و حب و قرب، در آیات و روایات از اهمیت خاصی برخوردار بوده، هرکدام بر دیگری تأثیر دارند. خداوند معرفت و محبت فطری را در ذات هر انسانی به ودیعت نهاده است تا او با تکیه بر آنها به قرب الهی نایل آید
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منهج التعرف علی الاسلام
نویسنده:
علی شریعتی؛ ترجمه عادل کاظم؛ مراجعه حسین علی شعیب
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالامیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
تجدید حیات فکری
,
کتب ادیان و مذاهب
,
کتب دکتر شریعتی
کلیدواژههای فرعی :
شناخت ,
مسجد ,
راه علمی شناخت خدا ,
طریق عقلی معرفت خدا ,
جایگاه مسجد ,
فلسفه اسلامی ,
مسجد در قرآن ,
مسجد در روایات ,
شابک (isbn):
978-9953-494-15-9
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه شناخت در علوم عقلی اسلامی
نویسنده:
حسین واله
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ظن
,
صدق
,
یقین
,
شناخت
,
درون گرایی
,
برون گرایی
چکیده :
فیلسوفان، متکلمان، منطقیان و اصولیان مسلمان شناخت را باور صادق جزمی ثابت تعریف کرد ه اند، ظنون را ملحق به جهل دانسته و قلمرو شناخت یقینی را حقایق ضروری و شناخت غیر یقینی را حقایق امکانی بحساب آورده اند. بر اساس تعاریف و اصول موضوعه آنان، می توان بدست آورد که معیار شناخت این است که باور از منشا مناسب پدید آمده باشد. بر همین اساس، قیدهای «جزمی» و «ثابت» در تعریف شناخت زایداند و ذکر آنها به سبب تفکیک نشدن تعریف از معیار شناخت و احکام غیرشناختی باور از احکام شناختی آن است. رویکرد آنان در معرفت شناسی برون گرایانه است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 207
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 114
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید