جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 183
توبه و مراتب آن از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
ثریا قدمی سگوند
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده: توبه در لغت به معنای بازگشتن و در اصطلاح عبارتست از: ندامت و پشیمانی بر اعمال گذشته و تصمیم بر عدم بازگشت به گناه. این واژه از جمله الفاظ مشترک بین پروردگار و عبد می باشد. توبه خدا عبارتست از: برگشتن به سوی عبد به رحمت و توبه عبد عبارتست از: برگشتن به سوی خدا به استغفار و دست برداری از معصیت.استعمال واژه های توبه، استغفار و انابه در آیات و روایات گاه به گونه ای است که نشان می دهد بین آنها اتحاد معنایی وجود دارد، اما توجه به معنای لغوی و اصطلاحی آنها و نیز برخی دیگر از شواهد، نشان دهنده ی افتراق و تعدد معنای آنها می باشد.بی گمان توبه از اموری است که هیچ اختلافی در وجوب آن نیست و دلیل آن، دلالت قرآن، سنت، عقل و اجماع بر این امر است همچنان که فوریت این وجوب نیز از طریق همین ادله چهارگانه قابل اثبات است. عمومیت فرمان «و توبوا الی الله جمیعاً» نشان می دهد که وجوب توبه عمومی است و هرکس در هر موقعیت و مرتبه ای از معنویت که باشد ناگریز از آن است. در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) هم از توبه گناهکاران و هم از توبه پیامبران سخن به میان آمده است بنابراین توبه نه تنها بر گناهکاران بلکه بر اولیای خدا نیز واجب می باشد البته نباید چنین تصور شود که توبه آنها العیاذ بالله مثل توبه انسان های گناهکاری است که دامن خود را به معصیت آلوده کرده اند بلکه توبه مراتبی دارد که عبارتند از توبه عوام، توبه خواص و توبه اخص.علمای اخلاق با استناد به حکمت معروفی از امام علی (ع) که در آن استغفار را بر شش پایه معنا فرموده است ارکان و شرایط توبه را استنباط کرده و معتقدند: دو پایه اول یعنی « ندامت» و « عزم بر عدم بازگشت به گناه» ارکان توبه، دو پایه دوم یعنی « جبران حقّ الله » و « جبران حقّ الناس » شرایط قبول توبه و دو پایه سوم یعنی « گداختن گوشتی که از حرام بر بدن روئیده» و « چشاندن درد طاعت به تن به اندازه ی شیرینی معصیت» شرایط کمال توبه هستند، هرچند که برخی دیگر از علمای اخلاق معتقدند که دو پایه دوم نیز جزء شرایط کمال توبه هستند و بنابراین توبه بدون آنها نیزپذیرفته خواهد شد.آیات و روایات اسلامی با صراحت تمام بیان می کنند که خداوند توبه بندگان خود را می پذیرد. در مورد پذیرش توبه از جانب خداوند عده ای همچون معتزله معتقدند که پذیرش توبه بر خداوند واجب است ولی اشاعره همچون اکثر علمای امامیه معتقدند که خداوند تفضلاً توبه را پذیرفته و عقاب را ساقط می کند و در پذیرفتن توبه، تفاوتی میان گناهان نیست اما اگر انسان آنقدر توبه را به تأخیر افکند که امارات و نشانه های مرگ را به چشم مشاهده نماید و یا به همان حالت کفر و آلودگیش رخت از جهان بر بندد، و به سرای ابدی کوچ کند، دیگر توبه او مقبول خداوند واقع نمی گردد.شرط وفاء بر توبه آنست که انسان بعد از توبه، دیگر به گناه معاودت نکند و این امری است که نیاز به امداد الهی دارد و تائبان از این حیث به چند دسته تقسیم می شوند.در نهایت باید گفت که توبه نه تنها در زندگی معنوی انسان بلکه در زندگی مادی او نیز موثر است. محبت پروردگار، آمرزش گناهان، تبدیل سیئات به حسنات، دعای فرشتگان، شفاعت توبه و ....از جمله آثار معنوی توبه و نزول برکات آسمانی، زندگی گوارا، محترم شدن تائب و ...از جمله آثار مادی توبه می باشد.
بررسی ارتباط (خاتمیت) با (امامت)از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
مریم رفیعی پورعلوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
حکمتها و امثال سائره قرآن کریم
نویسنده:
موسی موسی الرضائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه پس از مقدمه ای در بیان معنای لغوی مثل، کلمه مثل در قرآن، ویژگیهای مثل های قرآن، فایده استعمال امثال، سابقه استفاده مثل در ادیان، دیدگاه اهل بیت در امثال قرآن و اقسام امثال قرآنی به ذکر و شرح آیاتی پرداخته شده است که در آن امثال سائره به کار رفته است.
حکومت صالحان در قرآن و روایات اسلامی
نویسنده:
محمد حسین قنبری گل
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه شامل یازده بخش با این موضوعات است: آینده انسان و جهان از دیدگاه انسان و ادیان؛ قرآن و حکومت صالحان؛ منشأ اعتقاد به مهدویت در دین اسلام؛ عقیده اهل سنت درباره مهدی موعود(عج)؛ مهدی موعود(عج) و حکومت صالحان در روایات شیعه؛ تولد و زندگی امام مهدی(ع)؛ غیبت امام مهدی(ع)؛ انتظار برای ظهور امام مهدی(ع)؛ حکومت اسلامی در زمان غیبت امام معصوم(ع)؛ علائم ظهور؛ عصر ظهور.
حقوق والدین از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
حفیظ الله رضوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
در این پایان نامه طی دو فصل به بررسی حقوق والدین از نگاه آیات و روایات پرداخته شده است. در فصل اول، آیات مربوط به والدین آمده و شرح شده و در فصل دوم روایات مرتبط به والدین ذیل این عناوین آمده است: حقوق والدین، احسان چیست؟ عقوق والدین.
حق گرایی و عدم تعصب از دیدگاه قرآن و حدیث
نویسنده:
مژگان حکمت
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تحقیق حاضر در دو فصل با این مباحث به نگارش درآمده است: فصل اول، بررسی حق گرایی در قرآن و حدیث: واژه یِ حق در لغت، حق گرایی در اصطلاح، ویژگی حق در قرآن، مصادیق حق در قرآن، حق گرایی از دیدگاه معصومین(ع)، موانع شناخت و پذیرش حق; فصل دوم، بررسی عدم تعصب در قرآن و حدیث: واژه یِ تعصب در لغت، عصبیت در اصطلاح، انواع تعصب، عدم تعصب از دیدگاه قران، تعصب از دیدگاه معصومین(ع)، علل و انگیزه هایِ تعصب، مفاسد و زیان های تعصب و درمان آن
همزیستی پیروان ادیان توحیدی از دیدگاه قرآن و روایات
نویسنده:
بلال سلمان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
نقش معلم در تعلیم و تربیت با توجه به آیات و روایات
نویسنده:
طیبه رجبی سگز آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
معلم و مربی(والدین و معلم مدرسه) در تعلیم و تربیت دارای جایگاه ویژه ای است. بطوریکه می توان گفت، سرنوشت انسانها و جامعه بدست اوست؛ چرا که معلم انسان ساز است و وقتی بتواند انسانهای رشد یافته و سالم و دینی تربیت کند، مسلماً توسط این انسانها است که جامعه ای سالم و دینی و رشد یافته ساخته می شود. مخصوصا با توجه به اینکه فرزندان در مراحل اولیه رشد، تمام تأثیرات خود را از والدین گرفته و در مراحل بعدی معلم مدرسه نیز، نسبت به عوامل دیگر، نقش مهمتری در اثر گذاری و تربیت آنها دارد و اگر تعلیم و تربیت آنها بر اساس تعالیم الهی باشد که می توانند جهانی را متحول سازند. در این رساله سعی شده است با استفاده از آیات قرآنی و روایات اهل بیت گرامی(علیهم السلام) نسبت به مفهوم تربیت و عوامل انحرافی درک مفهوم واقعی تربیت و نقش اولیاء و مربیان در تعلیم و تربیت و همچنین بیان ویژگیهای معلم نمونه و صلاحیتهای او و وظایف آنها در تعلیم و تربیت دینی فرزندان(طفل تا 21 سال) آگاهی یافته و به پشتوانه الهی، راه برای تحقق این وظایف توسط اولیاء و مربیان در جامعه اسلامی باز گردد. مطالب این رساله در چهار فصل تنظیم شده که فصل اول شامل دو بخش است، بخش اول در مورد کلیاتی از تعلیم و تربیت و بخش دوم در مورد معرفی معلم و مربی نمونه از دیدگاه احادیث و آیات. فصل دوم که در مورد نقش اولیاء و مربیان در تعلیم و تربیت با توجه با مراحل رشد است شامل سه بخش که بر اساس حدیث پیامبر(ص) به مرحله سیادت، مرحله اطاعت و مرحله وزارت نامگذاری شده است. فصل سوم در مورد صلاحیتهای حرفه معلمی است که شامل 4 بخش می باشد، بخش اول: صلاحیتهای معلم، بخش دوم وظایف معلم بر اساس اهداف تربیتی اسلام، بخش سوم وظایف معلم بر اساس اصول تعلیم و تربیت در اسلام و بخش چهارم وظایف معلم بر اساس روشهای تربیتی در اسلام. فصل چهارم: در مورد نقش اولیاء و مربیان در تعلیم و تربیت دینی شامل دو بخش است، بخش اول: ویژگیها و شرایط مربی و بخش دوم: وظایف اولیاء و مربیان در تعلیم و تربیت دینی است.
نقش و جایگاه پیامبر و ائمه،در تبیین مجملات قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه ملک احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده نوشته ای که پیش رو دارید به بررسی نقش پیامبر و ائمّه، در تبیین مجملات قرآن کریم و درک صحیح و فهم درست و البته عمیق مرادات خالق حکیم و مقاصد کلام آفریدگار علیم پرداخته است. یعنی نقطه ثقل این تحقیق بر یکی از شؤون بسیار مهم پیامبر اسلام و جانشینان معصوم او،بنا نهاده شده است. بنابراین اثبات شأن اختصاصی تبیین وحی برای پیامبر و ائمّه: و هم سنگ بودن ایندو و جدایی ناپذیری آنان از قرآن هدف اصلی این نوشتار می باشد. به همین دلیل و برای ثبوت مقام مزبور بعد از بحث تبیین قرآن به بررسی سخنان و نقد دلایل کسانی پرداخته شده که منکر این شأنند. و البته جهت ریشه یابی دقیق کلام آنان به مصادر و ریشه های تاریخی آن برگشته که از آخرین لحظات نورانی عمر پر برکت پیامبر سرچشمه می گیرد، یعنی زمانی که یکی از صحابه بر خلاف نص صریح قرآن (و ما ینطق عن الهوی إن هو الّا وحی یوحی) این جمله نابخردانه و نسنجیده را بر زبان راند که «انّ الرجل لیهجر حسبنا کتاب الله. » به دنبال اینچنین سخنان، پایه انحراف امّت گذاشته شد. و دست اکثر مردم از مبیّنین واقعی قرآن کوتاه شد. و در ادامه آن ، با اجرای برنامه ی منع حدیث، غالب سخنان واقعی و صادر از پیامبر به تدریج محو و یا حداقل به فراموشی سپرده شد. (مگر در اندک زمانی مثل زمان صادقین8) و مردم به قرائت بدون فهم و تدبّر تشویق شدند. و در هر زمانی جهت تأیید شعار مزبور از سوی معتقدین دلایل گوناگونی ارائه می گردید. گاهی با دلایل عقلی وگاه با استفاده از خود آیات قرآن و..... ما در این نوشتار و به حدّ گنجایش آن به بررسی دلایل مزبور و باطل بود
نقد و بررسی ترجمه فارسی قرآن اهدایی ملک فهد
نویسنده:
غلامعلی یوسفی نسب نوبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه به نقد ترجمه فارسی قرآن اهدایی ملک فهد به حاجیان پرداخته است. در آن پس از شرح زندگانی مترجم اشکالات ترجمه به این شرح برشمرده شده است: در توضیحاتی که در پاورقی ها آورده شده، آیات مربوط به فضیلت اهل بیت(ع) نادیده گرفته شده و در عین حال آیاتی از قرآن در فضلیت خلفاء و دیگر صحابه دانسته شده است. در ترجمه برخی از آیات اشکالات دستوری به چشم می خورد. پاره ای از آیات به لحاظ محتوایی نادرست ترجمه شده است. پاره ای از نکات تفسیری مندرج در پاورقی ها ناصواب است. برخی از لغات نادرست معادل یابی شده است.
  • تعداد رکورد ها : 183