جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
تعداد رکورد ها : 2253
عنوان :
معناشناسى تأویل در روایات
نویسنده:
محمد فرجاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف تاویل
,
هرمنوتیک
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
مراد خداوند
,
تأویل و تفسیر
,
تاویل در قرآن
,
معنی تاویل
,
تاویل در روایات
کلیدواژههای فرعی :
آیه 7 سوره آل عمران ,
تاویل و تنزیل ,
دلالت الفاظ قرآن ,
آیه 9 حجرات ,
مفسران قرآن ,
تفاوت تفسیر و تأویل ,
آیه 32 مائده ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
معنىشناسى تأویل در روایات و یارى جستن از آن در بازشناسى معناى تأویل در آیات قرآن است. نویسنده، پس از تأکید بر اهمیت شناخت تأویل، نخست به تعریف تأویل در نگاه مفسّران پرداخته از سه نظریه نام مىبرد. 1- تأویل به معناى تفسیر 2- تأویل به معناى خلاف ظاهر 3- تأویل به معناى بازگشت گاه کلام. آن گاه تأویل را در روایات بررسى کرده چهار دسته روایت را بیان مىکند. 1- روایاتى که واژههاى تأویل و تنزیل را در برابر یکدیگر به کار بردهاند. 2- روایاتى که تأویل را در برابر تفسیر به کار بردهاند. 3- روایاتى که هر سه واژه تأویل، تنزیل و تفسیر را در برابر یکدیگر به کار بردهاند. 4- روایاتى که تنها متضمن واژه تأویل است. در پایان به این نتیجه رسیده است که تأویل در روایات به دو معناى کلى به کار رفته است. 1- مراد خداوند از آیات قرآن که از قبیل دلالت الفاظ بر معانى است. 2- حقیقت خارجى و معناى عمل.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 302 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه مفسران مسلمان و قرآن پژوهان غربی راجع به معنای «فُرقان» در قرآن
نویسنده:
فرد ام. دانر
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
کلمات قرآن
,
کلمات سریانی قرآن
,
تفسیر قرآن
,
فرقان
,
پورقانا
,
پوقدانا
,
کلمه فرقان در قرآن
,
معنی کلمه فرقان
,
یوم الفرقان
کلیدواژههای فرعی :
آیه 004 آل عمران ,
آیه 1 فرقان ,
آیه 185 بقره ,
آیه 41 انفال ,
آیه 48 انبیاء ,
آیه 3 آل عمران ,
آیه 53 بقره ,
آیه 29 انفال ,
چکیده :
در متن قرآن کریم واژه های پیچیده ای وجود دارد که هر کدام در بافت های مختلفی به کار رفته اند. یکی از آنها «فرقان» است. مفسرّان مسلمان متقدم و متأخر کوشیده اند با مسلّم گرفتن منشأ عربی این واژه، برای آن معانی گوناگونی مانند کتاب، تورات، انجیل و تمایز میان حق و باطل در نظر بگیرند. اما دانشمندان غربی برخلاف مفسران مسلمان، با تکیه بر روش های ریشه شناختی تطبیقی زبان های سامی، ریشه عربی برای این واژه قائل نیستند، بلکه آن را از «پورقانا»ی سریانی به معنای «نجات» دانسته اند. نویسنده با مقایسه دیدگاه های این دو گروه، ریشه ای جدید برای «فرقان» پیشنهاد می کند و بر این باور است که برخلاف نظر آنها، این واژه تلفیقی از ریشه «پورقانا» به معنای «نجات» و «پوقدانا»ی سریانی به معنای «فرمان» است. در نقد و بررسی مدعای نویسنده به این نتیجه رسیده ایم که می توان بر اساس بافت برخی از آیات که ناظر به کُتب وحیانی است، ریشه اصیل عربی برای فرقان قائل شد و معنای نور برای آن در نظر گرفت و با توجه به بافت آیات دیگر که ناظر به نجات قوم بنی اسرائیل و پیروزی مسلمانان بر مشرکان است، می توان ریشه ای آرامی/ سریانی برای آن در نظر گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به تفسیر «لطائف الاشارات»
نویسنده:
کرم سیاوشی
نوع منبع :
مقاله , شرح اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه قشیری
,
لطایف الاشارات
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر متصوفه
,
تفسیر رمزی
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر بسمله
,
روش تفسیری قشیری
کلیدواژههای فرعی :
آیه 125 بقره ,
آیه 33 انفال ,
آیه 2 مائده ,
آیه 43 توبه ,
آیه 161 آل عمران ,
آیه 144 آل عمران ,
آیه تمتع ,
آیه وضو و تیمم ,
تفسیر به رأی ,
آیه 23 نساء ,
آیه 104 انعام ,
التیسیر فی التفسیر ,
چکیده :
تفاسیر قرآن - همواره- یکی از گسترده ترین و متنوع ترین جولانگاه های ابرازِ و بیان اندیشه های دینی و معرفتی به شمار می روند چه، فهم هر مفسر از آیات کتاب مبارک الهی با توجه به عواملی چند، به صورت طبیعی متفاوت از همگنان خود خواهد بود. از سوی دیگر، بررسی تفاسیر قرآن و بیان دقیق ویژگی ها و امتیازات هریک، گامی است بس مهمّ و ضروری جهت درک صحیح، جامع وکاملتر از آیات این کتاب آسمانی. «لطائف الاشارات» که قشیری مؤلف آن به سبب «رساله» گرانسنگش، مشهورِ خاصّ و عام است،یکی از تفاسیر برجسته متقدِّم است که سزاوارست - با توجه به شخصیت و سلوک عرفانی و صوفیانه مفسر آن- هم به لحاظ شیوه و سبک و هم به لحاظ اصول و قواعد تفسیری مورد توجّه و تأمل دوباره قرار گیرد. در این مقال برآنیم به انجام این مهمّ - هر چند به اجمال - بپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 260 تا 283
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دور هرمنوتیکی در نگاه هرمنوتیست ها و تفسیرگران قرآن
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دور هرمنوتیکی
,
پیش فرضهای فهم
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دیلتای
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
هرمنوتیک عینی گرایانه
,
هرمنوتیک گادامر
,
هرمنوتیک هایدگر
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
تفسیر قرآن
,
هرمنوتیک فنی
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
راسخان در علم ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
قرآن و فرهنگ عصر نزول ,
آیه 275 بقره ,
فهم قرآن کریم ,
آیه 19 نوح ,
آیه 41 رعد ,
آیه 29 دخان ,
چکیده :
یکی از مباحث مهم انواع رویکردهای هرمنوتیک بحث دور هرمنوتیکی است. این دور در رویکردهای متفاوت هرمنوتیک شکلهای گوناگونی یافته است. فریدریش آست دور را میان جزء متن و کل متن برقرار میدید. فهم متن منوط به فهم جزء است و فهم جزء منوط به فهم کل. در هرمنوتیک دستوری و فنی شلایر ماخر نیز وجود دور کاملا مشهود است. در هرمنوتیک دستوری میان فهم واژگان از یک سو و فهم متن و جمله از سویی دیگر دور رخ مینماید و در هرمنوتیک فنی دور میان فهم پدیدآور متن از یک سو و فرهنگ عصر وی از سویی دیگر است. دیلتای نیز در هرمنوتیک خویش از دور میان کل و جزء سخن میگوید. به باور دیلتای فهم، بیان کلی زندگی است که کل زندگی از اجزاء و اجزاء از کل زندگی به دست میآید. هایدگر دور را میان وجود انسانی دازاین و جهان میداند و در متون نوشتاری از دور میان فهم و پیش فهم سخن میگوید. گادامر نیز فهم متن را برآمده از دور میان پیش فهم و فهم میداند. دور یاد شده در تفاسیر قرآن نیز وجود دارد. رای نمونه دور میان واژه و آیه، دور میان آیه و سوره، دور میان سوره و قرآن، دور میان فهم قرآن و شناخت پدیدآور متن ، دور میان فهم آیه و درستی متن و .... .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 344 تا 362
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی برنامه و متون آموزشی تفسیر در دانشگاهها
نویسنده:
مصطفی احمدزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنت گرایان
,
متون تفسیری
,
متون آموزشی
,
منابع تفسیری
,
دین و فرهنگ
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
گرایش علوم قرآن و حدیث
,
دین پژوهی
,
آسیب شناسی درس تفسیر
,
سر فصل های درس تفسیر
کلیدواژههای فرعی :
روش شناسی تفسیر ,
تاریخ تفسیر قرآن ,
فلسفه تفسیر ,
تفسیر مشترک ,
تفسیر تخصصی ,
کارشناسی تفسیر قرآن ,
کارشناسی ارشد تفسیر قرآن ,
دکتری تفسیر قرآن ,
چکیده :
پس از پیروزى انقلاب، گرایش علوم قرآن و حدیث ـ یکى از پنج گرایش رشته الهیات و معارف اسلامى ـ در دانشگاه ها، مؤسسات آموزشى، پژوهشى و حوزه هاى علمیه، به واسطه نیاز جامعه به علوم و معارف قرآنى و حدیثى، مورد استقبال چشمگیر علاقمندان قرار گرفت. اما متأسفانه، در طول دو دهه گذشته، به واسطه عدم تغییر جدى در برنامه، مواد و متون آموزشى، رفته رفته از همراى با نیازهاى جامعه بازمانده و در حال حاضر، ضعف ها و کاستى هاى گوناگونى بر آن سایه افکنده، که رفع آن، همفکرى و همکارى صاحب نظران را مى طلبد، در این نوشتار، نخست به صورت کلى به کاستى ها و ضعف هاى این گرایش اشاره شده و سپس به صورت خاص، کاستى ها و ضعف هاى درس تفسیر مورد بازبینى قرار گرفته است، در بخش سوم نیز متون تفسیرى و سر فصل هاى درس تفسیر به تفکیک مقاطع مورد نقد و بررسى واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 354 تا 375
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیوند آیات سورههای قرآن در تفسیر فی ظلال
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله , مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید قطب
,
مقطع
,
اهداف سوره ها
,
محور سوره
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
تفسیر و مفسران
,
تفسیر قرآن
,
اعجاز تناسب سُوَر
,
اعجاز نظم قرآن
,
تفسیر فی ظلال القرآن
,
جو سوره
,
وحدت موضوعی سورهها
,
هدفمندی سوره ها
,
روش تفسیری سید قطب
,
شناخت آیات مکی و مدنی
,
شوط
,
جوله
,
تقسیم بندی آیات
,
موضوع شناسی سوره
کلیدواژههای فرعی :
شطر ,
موج ,
آیه 286 بقره ,
شخصیت سوره ,
درس ,
آیه 285 بقره ,
چکیده :
نویسنده تفسیر فی ظلال میان آیات قرآن ارتباط میبیند و این ارتباط را با عناوینی چون موضوع، هدف، جو، محور و شخصیت بیان میکند. یکی از عوامل ارتباط میان آیات، موضوع سوره است. سید قطب موضوعی مداری سورههای قرآن را باور دارد و در جای جای تفسیر خویش برخی سورهها را تک موضوع و شماری را چند موضوع معرفی میکند. عامل دیگر پیوند آیات، غرض سوره است. نویسنده تفسیر فی ظلال هدفمندی سورههای قرآن را پذیراست و بسیاری از سورهها را تک هدف و برخی را چند هدف میخواند. جو سوره یکی دیگر از عوامل ارتباط میان آیات است. سید قطب هر سوره را دارای یک جو میداند و این جو را حاکم بر تمامی آیات یک سوره میشناسد. محور و شخصیت سوره از عوامل دیگر پیوند میان آیات معرفی شده است. به باور سید قطب موضوع مداری، هدفمندی، جو، محور و شخصیت سوره منوط به نزول دفعی نیست، بلکه در صورت نزول تدریجی سوره نیز مباحث یاد شده در خور بحث و بررسی است. نام سوره و مکی یا مدنی بودن آن از نشانههای مهم موضوع شناسی سوره است. سید قطب شناخت آیات مکی و مدنی و اعجاز قرآن را از فواید اصلی بحث پیوند آیات معرفی میکند. شوط، جوله، مقطع، موج، درس و شطر از عناوینی است که سید قطب برای دسته بندی آیات سورههای قرآن سود میبرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 180 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چند و چون مواجهه مفسران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه
نویسنده:
جواد آسه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختلافات تفسیری
,
مکتب نحوی
,
مکتب نحو کوفه
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
علم نحو در تفسیر
,
تاریخچه علم نحو
,
مکتب نحوی بصره
,
عطف بر ضمیر مجرور
,
اسم فعل
کلیدواژههای فرعی :
آیه 11 فصلت ,
آیه 217 بقره ,
آیه 185 بقره ,
آیه 69 مائده ,
آیه 3 توبه ,
آیه 1 نساء ,
علوم مفسران ,
آیه 162 نساء ,
آیه 73 زمر ,
آیه 71 زمر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله چگونگی مواجهه مفسّران با اختلافات نحوی دو مکتب بصره و کوفه را کاویدهایم. آنان در برابر برخی از قواعد اختلافی، مواجهه منفعلانه از خود نشان دادهاند. بدین معنا که بدون توجّه به معنای آیه، به دیدگاه نحوی یکی از دو مکتب بصره و کوفه گرایش پیدا کردهاند و در قبال برخی دیگر از آنها، مواجهه فعّالانه داشتهاند. تنها مفسّری که در تمامی قواعد مواجهه فعّالانه از خود بروز داده، علامه طباطبایی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 298 تا 313
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش آیت الله معرفت (ره) در «التفسیر الأثری الجامع»
نویسنده:
طاهره رجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن با سنت
,
روایات تفسیری
,
حروف مقطعه
,
عرضه حدیث بر قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
آیات تحدّی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر صحابه
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر موضوعی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
مکی و مدنی
,
اسباب نزول
,
آیت الله معرفت (ره)
,
التفسیر الأثری الجامع
,
منهج تفسیرى
,
سیاق در تفسیر
,
نسخ در قرآن
,
نقش فقه در تفسیر
کلیدواژههای فرعی :
آیه نجوا ,
نقد حدیث ,
سند روایات ,
آیه 34 طور ,
آیه 33 طور ,
آیه 158 بقره ,
آیه 208 بقره ,
آیه 217 بقره ,
آیه 024 بقره ,
آیه 054 بقره ,
آیه 23 بقره ,
آیه 88 اسراء ,
آیه 69 نساء ,
آیه 13 مجادله ,
آیه 195 شعراء ,
آیات الاحکام ,
قرائت قرآن ,
تفسیر ترتیبی ,
سیاق آیات قرآن ,
آیه 233 بقره ,
آیه 44 نحل ,
چکیده :
روش شناسی تفاسیر، از جمله مباحث فلسفه تفسیر بوده و از حوزه های نوپایی است که امروزه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. شناخت روش مفسّر راه را برای آشنایی با تفاسیر و دیدگاه مفسّران آنها هموار می سازد. این مقاله روش تفسیری آیت الله معرفت (ره) در «التفسیر الاثری الجامع» را بیان و بررسی می-کند. در آن شناخت نامه ای از مفسر ارائه شده تا خواننده با زندگی نامه مفسر و آثار او آشنا گردد. توصیفی از التفسیر الأثری الجامع ارائه گردیده، روش تفسیر مفسر در آن بیان شده و به تحلیل و نقد آن پرداخته است. نگارنده در انتها ویژگی های التفسیر الاثری الجامع را بیان نموده و روش غالب آن را، روش نقلی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 352 تا 383
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شبکه معنایی موضوعات قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات ترتیب نزول
,
ترتیب نزول سوره ها
,
انواع تفسیر موضوعی
,
روش تفسیر موضوعی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
آیات
,
سوره آل عمران
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر موضوعی
,
نزول قرآن
,
مراحل تفسیر موضوعی
,
نماز در قرآن
,
منهج تفسیرى
,
تفسیر موضوعی بر حسب نزول
,
تفسیر موضوعی به ترتیب مصحف
,
تفسیر موضوعی ساختاری
کلیدواژههای فرعی :
افعال الهی ,
سنت الهی ,
آیه 043 بقره ,
سُوَر مدنی ,
سُوَر مکّی ,
آیات معاد ,
آیات الاحکام ,
آیه سکر ,
انسجام قرآن ,
جمع قرآن ,
ضرورت تفسیر موضوعی ,
ایمان در قرآن ,
تفسیرساختاری ,
پیامبر و مخالفان ,
نفاق در قرآن ,
آیه 6 بلد ,
آیه 8 حشر ,
آیه 72 انعام ,
آیه 92 انعام ,
آیه 10 حجرات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
سید محمدباقر صدر
چکیده :
روش تفسیر موضوعی یکی از روشهای کارآمد و نوین در عرصه قرآن پژوهی است. با کمک تفسیر موضوعی میتوان معارف قرآن را به شیوهای سامانمند و سازگار با نیازها و موضوعات بیشمار هر عصری ارائه نمود و پاسخها و راهکارهای عملی از قرآن دریافت نمود. توانمندیهای ذاتی تفسیر موضوعی موجب شده تا محققان به رویکردهای جدیدی از تفسیر موضوعی بیندیشند. در این نوشتار افزون بر رویکرد رایج تفسیر موضوعی، به رویکردهای دیگر تفسیر موضوعی مانند تفسیر موضوعی به حسب نزول، تفسیر موضوعی به ترتیب مصحف، تفسیر موضوعی بر مبنای ساختار سوره، تفسیر موضوعی به سبک مصحفی ـ ساختاری و تفسیر موضوعی به سبک نزولیـساختاری نیز پرداخته شده است و مبانی، قواعد و اصول هر یک با ارائه یک نمونه گزارش شده است. با توجه به اینکه سبکهای مختلف تفسیر موضوعی هر یک از زوایهای به مطالعه دیدگاه قرآن درباره یک موضوع میپردازند، اما هیچ یک نگاهی جامع و کامل از مدل قرآن در تحلیل و بررسی موضوع ارائه نمیدهد. در انتهای نوشتار پیشنهاد شده برای دستیابی به روشی جامع، با استفاده از قابلیتها و توانمندیهای سبکهای مختلف، شبکه معنایی موضوعات قرآنی ترسیم گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 236 تا 271
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعدد معنا در قرآن پژوهی ابوزید
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نصر حامد ابوزید
,
تک معنایی و چندمعنایی
,
پیش فرضهای فهم
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک فلسفی
,
هرمنوتیک کلاسیک
,
هرمنوتیک هرش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
تفسیر قرآن
,
معنا و متن
,
تعدّد معنا
کلیدواژههای فرعی :
مولف محوری ,
نیت مولف ,
هرمنوتیک ریکور ,
هرمنوتیک گادامر ,
هرمنوتیک هایدگر ,
چکیده :
نصر حامد ابوزید، قرآنپژوه مصری، مطالعات بسیاری در موضوع هرمنوتیک داشته و در جای جای آثار خویش از نظریه هرمنوتیستهای مطرح در راستای فهم و تفسیر آیات وحی سود برده است. یکی از مباحث هرمنوتیک که در آثار ابوزید نه بهصورت صریح، بلکه بهصورت ضمنی طرح شده است، دیدگاه تعدد معناست. ابوزید با برجسته نشان دادن نقش مفسر و پیوند دادن معنا به مفسر، پیشفرضها و نقش آنها در فرایند فهم، دو مبنای اصلی نظریه تعدد معنا را پذیرفته و بیآنکه تصریحی به تعدد معنا داشته باشد، در عمل در شمار طرفداران تعدد معنا قرار گرفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 70 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
تعداد رکورد ها : 2253
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید