جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5337
اثبات الصانع
نویسنده:
طغائي كمره اي، علي نقي بن محمد هاشم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در اين بحث فلسفي، معني اينكه مي گويند صفات الهي عين ذات وي مي باشد، توضيح داده شده است با اشاره به دو حديث « كل مولود يولد علي الفطرة » و « فمن كان قائماً علي ما فطر عليه الرحمن لا يحتاج الي الدليل و البرهان ». در نام اين رساله بايد تحقيق شود . (سيد احمد اشكوري ) رساله اي مختصر در اثبات يگانگي باري تعالي و دفع شرك از جناب حق و بيان صفات او با استفاده از احاديث نقل شده توسط حضرت باقر (ع) از پيامبر اكرم (ص) ( اميره ضميري ) از علي نقي بن محمد هاشم طغائي كمره اي متخلص به نقي (زنده در 1044) (1) در استخراج دليل بر اثبات و توحيد صانع و عين ذات بودن صفات خدا از دو حديث كه بدانها اشاره كرده اما بتفصيل آن دو حديث را معلوم نداشته در سطور آخر رساله نوشته «و قد لاح بهذا التحقيق دفع ما يال من انه لو كان ذاته الاحديه حقيقة العلم و القدره و الاراده و غير ذلك من الصفات للزم التركب و الكثره . و لاح ايضا سر قول مولانا محمد الباقر (ع) مخاطبا ... هل يسمي عالما قادرا لا لانه و هب العلم للعلماء و القدرة للقادرين فكل ما ميز تموه باوها مكم من ادق معانيه مخلوق مصنوع مثلكم مردود الكيم». از كمره اي رساله اي در حدوث عالم و كتابي در كلام بنام المقاصد العاليه ياد شده است . اين رساله در آغاز يك مقدمه در كليات وجود دارد . آغاز كتاب: بسمله الحمدلله رب العالمين ... اما بعد فهذه دلالة ذوقيه علي وجود الصانع تعالي و صفاته العلي و عينية الصفات و نفي الشريك و دفع التشكيك سنحت للفقير المقر بالتقصير في العلم و العمل علي النقي بن محمد هاشم الطغائي بالتامل في الحديثين المذكورين فيها فان كانت قد صادف الحق و الصواب فببركة التوجه الي اول ناطق .. انجام كتاب: فلا معني بعد العجز عن تعقل الذات محاولة تعقل كيفية العلم و كذا باقي الصفات و بالتامل فيما سبق من الكلام ينكشف حقيقة المقال و الي الله المتعال المفزع في الحال و المآل . [مجلس شورا 10/1128 ؛ ذريعه 9/1122 فهرست سپهسالار : 347-348 فوائد الرضويه قمي : 338 امل الآمل - تصحيح سيد احمد حسيني چاپ بغداد 2/150؛ حضرت شاهچراغ 2/365 ؛ ملي 15/299؛ مركز احياء ميراث اسلامي 3/277]
الابانة عن المماثلة في الاستدلال
نویسنده:
كراجكي، محمد بن علي
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
رساله مفصلي است و درباره اثبات آن است كه مسئله امامت از مسائل فرعي نبوده و در رديف اصول عقايد مذهبي است و با مسئله نبوت همدوش و از لحاظ دليل نزديك بيكديگرند مؤلف پس از بحث و استدلالي كه در اين باره ميكند براي تشريح موضوع. نمايشي از يك جلسه بحث ميان يك يهودي و يك مسلمان معتزلي و يك شيعي ترتيب داده است. (عبدالحسين حائري) دراثبات امامت ونبوت ومتساوي بودن طريق اثبات هر دو، ودرهر مجلس شخصي امامي ومعتزلي ويهودي را فرض کرده وبا يکديگر دراين دو مسأله احتجاج نموده اند. نامبوب، با عنوان قال الشيعي و قال اليهودي و قال المعتزلي هر يك از آغاز ميشود . كه گفتگوايست ميان سه تن : يكي يهودي ديگري معتزلي سومي شيعي امامي كه در روايت از شاگردان شيخ فقيه ابو الحسن محمد بن احمد بن علي بن شاذان قمي مولف ايضاح دقائق النواصب است در اينكه راه در اثبات نبوت و امامت يكي است و بهمان دليلهاييكه معتزلي در برابر يهودي نبوت محمد را ثابت مي كندشيعي امامت علي را در برابر معتزلي ثابت مي دارد . اين شيعي كه مولف رساله است همان ابي الفتح محمد كراجكي است و در نسخه ما ديباچه آن نيست . (محمد تقي دانش پژوه) آغاز كتاب: «الحمدلله علي ما منحه من ارشاده وهدايته والصلاة علي من بعثه ببرهانه وآيته سيدنا محمد صاحب شريعته ودلالته». انجام كتاب: «فقد أثبت يا أخي في هذا الکتاب من الابانة عن المماثلة في الاستدلال بين طريقي النبوة والامامة و ما فيه کفاية أولاً وآخراً ». ]الذريعة 1/57 و58 رقم 289 و 2/501؛ امام صادق قزوين 1/343؛ مجلس شورا 4/120 ؛ ادبيات تهران 2/41 ؛ حضرت شاهچراغ ص 130 ؛ دانشگاه تهران 16/473 ؛ ايضاح المكنون 1/8 و 2/352؛ تاسيس الشيعه 391؛ مرآة الكتب 2/5؛ هدية العارفين 2/70؛ مجله تراثنا، قم، 1416، س 11، ع 4-3 (43- 44) ص 396؛ معجم التراث الكلامي 1/98 ؛ دانشگاه تهران 11/2161 ؛ ذريعه 1/57 و 501 ؛ مستدرك 3/499 ؛ روضات 552 ؛‌ مجلس شورا 15/176 ؛ مكتبة اميرالمومنين 4/225[
ابطال مدعي الرؤية
نویسنده:
علم الهدي، علي بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
رساله مختصري است در خصوص تأويل و يان أيه شريفه ( لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار ) است كه در ضمن مسائل المرتضي به سال 1422 ه تحقيق و در بيروت چاپ شده است . ( سيد محمود مرعشي ) بحث كوتاهي است پيرامون آيه شريفه ( وجوه يومئذ ناضرة الي ربها ناظرة ) ايشان با بيان نظر علما در ابطال رؤيت و استناد آنها به اين آيه و تأويلات آن ، به بحث و بررسي پرداخته است . اين رساله در ضمن مسائل المرتضي به سال 1422 ه تحقيق و در بيروت چاپ شده است . ( سيد محمود مرعشي) آغاز كتاب: مسألة من الكتاب ايضاً ، اعلم أن اصحابنا قد اعتمدوا في ابطال ما ظنه اصحاب الرؤية في قوله تعالي ( وجوه يومئذ ناضرة الي ربها ناظرة ... ) [ الآية ] علي وجوه معروفة . انجام كتاب: و في الجواب الذي ذكرناه لا يفتقر الي تقدير محذوف ، لان الي فيه اسم يتعلق به الرؤية ، فلا يحتاج الي تقدير . ]مرعشي 32/754و 32/755 مسائل المرتضي ، بيروت ، 1422 ه ، 109-114 . مسائل المرتضي ، بيروت ، 1422ه ، 115-117 .[
شرح تجريد الاعتقاد
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
ابوالمنتهي
عنوان :
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حاشية حاشية اللاهيجي علي حاشية الخفري علي شرح التجريد
نویسنده:
واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
همداني، ابراهيم بن حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اين كتاب حاشيه ظهيرالدين ميرزا سيد ابراهيم الحسيني الهمداني (م1062ق.) بر شرح جديد تجريد خواجه نصيرالدين طوسي (م672) است . «اردلان» [فهرست آستان قدس 1/91]
حاشية حاشية آقا جمال علي حاشية الخفري علي شرح التجريد
نویسنده:
واحدالعين، اسماعيل بن محمد سميع
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
كلمات معلقة علي تعليقة جمال الدين الخوانساري علي التعليقة الخفري از محمد اسمعيل اصفهاني. (احمد منزوي) [مجلس شورا 16/338]
حظيرة الانس من اركان رياض القدس
نویسنده:
علوي عاملي، احمد بن زين العابدين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
احمد بن زين العابدين جبلي عاملي (م ميان 1054 و 1060) كه در 1012از بهائي و در 1017 از داماد اجازه گرفته بر شرح تجريد اين حاشيه را نوشته و در آغاز آن گفته كه پيشها بر حواشي خفري بر الهيات تجريد تعليقاتي بنام رياض القدس نوشتم . چون خوانندگان كم مايه را خسته ميكرد، از آن گزين نموده و از گفته هاي فيلسوفان بويژه شفا در آن آوردم و آنرا «حظيرة الانس من اركان رياض القدس» ناميدم و در آغاز ذي حجه 1037 است كه بنگارش آن ميپردازم. او بروش كلاميان و مشائيان و اشراقيان در اين حاشيه سخن رانده و از فارابي و ابن سينا و بهمنيار و سهروردي و امام رازي و داماد و سماكي و تفسير او و ديگران ياد كرده و بروش داماد نگاشته است . «محمد تقي دانش پژوه» محشي:احمد بن زين العابدين علوي حسيني عاملي اصفهاني(-حدود1054 ا1060ق)شاگرد و داماد ميرداماد(-1041ق)و مجاز از وي در 1017ق.و صاحب تفسير «لطائف غيبي و عواطف لاريبي». حاشيه مزجي محققانه اي است بر مقصد ششم از كتاب «تجريد الاعتقاد»خواجه نصير طوسي پيرامون مبحث معاد.مؤلف حاشيه ديگري بر تجريد موسوم به «عقد الجواهر المتعلقة بكتاب التجريد الزاخر» و نير حاشيه اي بر حاشيه خفري بر شرح تجريد موسوم به «رياض القدس= مصابيح القدس» و مختصر آن -از خودش-موسوم به «حظيره القدس» دارد. جملگي اين حواشي غير مزجي هستند اما حاشيه چهارم وي بر مقصد پنجم و ششم تجريد العقائد با عناوين قال المصنف موسوم به «روضة المتقين» است .بعيد نيست نسخه حاضر قسم دوم از همين «روضه المتقين»باشد. آغاز كتاب: بسمه عونك يا واهب الحيات و ملهم الخيرات المنبه عن السعادات الخالدات و اللذات الباقيات اجعلني بفضلك ممن لا تنظر اليك ..فيقول ... احمد بن زين العابدين العلوي . انجام كتاب: و كذلك في كتابنا صواعق الرحمن في رد مذهب اليهودان ايضا بالفارسية نقلا من التورية. فقد (تم) كتاب الموسوم بخطيرة الانس من اركان كتاب رياض القدس و يتلوه كتابنا الموسوم بروضة المتقين في مبحث امامة الائمة المعصومين . [التراث العربي 2/405؛ الذريعة 7/26؛ مرعشي 8/41؛ مجلس شورا 16/305 ؛ ملي فارس 1/239 ؛ دانشگاه تهران 3/249 و 17/144؛ فيلم دانشگاه 2/61 ؛ نشريه 7/534 و 10/18]
حاشية شرح التجريد الجديد
نویسنده:
حسيني دشتكي، احمد بن ابراهيم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاشيه اي است از مير نظام الدين احمد دشتكي پسر غياث الدین منصور بر الهيات تجريد و شرح آن . در ذريعه از اين حاشيه يادي نشد و در گ 46 الف نسخه ما و فهرست آغاز آن چنين شناسانده شده است. «محمد تقي دانش پژوه» بر مبحث اثبات صانع است. اين رساله در برخي از فهارس از قاضي زاده كرهرودي و يا تعليقاتي بر شرح او دانسته شده. «درايتي» آغاز كتاب: بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين الحمدلله الذي وفقنا لتوضيح عقائد الاسلام و تصحيحها من تجريد العقايد و اعاننا لتبيين مرام اهل الكلام ...و شميت بها ما هو غاية القصوي من مقاصد كتاب كتاب التجريد و شرحه الجديد تبصرة لطالبي العرفان و التوحيد و تذكرة لمن كشف عنه غطاوه فبصره حديد و ها انا اشرع في المرام متوكلا علي العزيز العلام قوله المقصد الثالث في اثبات الصانع و صفاته و آثاره الخ اي في بيان ثبوته و تقرير دليل وجوده.............. انجام كتاب: قوله و اما ان العلم بالعلة المحض ما استدل به عليه ان المعلول لازم للعلة و العلم بالملزوم يستلزم العلم بلازمه ............ هذا غاية ما يمكن ان يقال في تحقيق هذا المرام فتامل فيه . [الهيات تهران ص 367 ؛ كتابخانه مدرسه آخوند ص 1539 ؛ ادبيات تهران 2/39 ؛ دانشگاه تهران 6/2262 ؛ مجلس شورا 12/210 ؛ ذريعه 1/103 ؛ معجم التراث الكلامي 3/37]
  • تعداد رکورد ها : 5337