جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 152
نقد و بررسی مبانی هستی‌شناختی جریان نواعتزال در شمال آفریقا (با تاکید بر نصرحامد ابوزید و حسن حنفی)
نویسنده:
عبدالله جبرئیلی جلودار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
جریان نومعتزله شمال آفریقا به اقتضای دورانی که در آن زندگی می‌کردند تحت تأثیر مدرنیته غربی، مسائل نظری عقلانیت را معطوف به مدرنیته حل کردند. بر این اساس مبانی آنها در فهم معارف دین با معتزله قدیم فرق می‌کرد؛ زیرا معتزله قدیم براساس مبانی عقلی و فلسفه توحیدی بود، ولی نومعتزله در شمال آفریقا برخلاف اسلاف خود بر اساس تعامل با غرب، توجه به عقب‌ماندگی جوامع اسلامی و تلاش برای برقراری سازگاری بین دین و مدرنیته، رویکرد خاصی را در تفسیر آیات قرآن در پیش گرفتند. آنان در مبانی هستی‌شناختی عمدتاً نظام هستی را امری مادی و متحول و در حال تغییر می‌دانند و رابطه خدا و انسان و جهان را در بررسی گزاره‌های دینی نادیده می‌گیرند. ازآنجاکه نظام هستی بر تفکر اعتزال نو با عینک عقل تجربی نگاه می‌شود، اکثر مفاهیم و آموزه‌های وحیانی و غیبی مانند خدا، فرشته و بهشت و جهنم یا مورد انکار واقع می‌شود و یا به تأویل بدون ضابطه دچار می‌گردد. این تحقیق درصدد است با روش توصیفی و تحلیلی و انتقادی، مبانی هستی‌شناختی و شاخصه‌های تفسیر عقلی جریان نومعتزله در شمال آفریقا به ویژه نصر حامد ابوزید و حسن حنفی را تصویر کرده و آسیب‌های آن را در قالب آسیب‌های مبنایی هستی‌‌شناختی بررسی کند.
صفحات :
از صفحه 109 تا 132
حسن حنفي والنقد الفينومينولوجي لعلم الكلام
نویسنده:
جلول مقورة
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
ظاهرة التغيير الاجتماعي في الوطن العربي مقاربة إيبستيمولوجية للدكتور حسن حنفي
نویسنده:
الدوادي قرواز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
أبعاد الظاهرة الدينية
نویسنده:
حسن حنفي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مسائل کلامیة لدى العلامة ابن خلدون: دراسة نقدیة
نویسنده:
مصعب الخير إدريس السيد مصطفى الإدريسي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
ظاهرة التأويل الحديثة في الفكر العربي المعاصر - دراسة نقدیة إسلامية
نویسنده:
خالد عبدالعزيز السيف
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
جدة - عربستان: مركز التأصيل للدراسات والبحوث,
چکیده :
این کتاب از دیدگاه سلفی به نقد نواندیشی دینی و اندیشه معاصرین عرب پرداخته است. البته نوشتار حاضر، عمدتا جنبه توصیفی داشته و کمتر در آن نقد و استدلال دیده می شود. ناشر کتاب مرکز اندیشه سلفی وهابی در جده عربستان است.
منهج حسن حنفي: دراسة تحليلية نقدية
نویسنده:
فهد بن محمد القرشي
نوع منبع :
کتاب , رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: مجلة البیان,
چکیده :
این کتاب و پایان نامه در نقد عقل گرایی نومعتزلی و برخورد تاویلی آنان با نصوص دینی از دیدگاه ظاهرگرایی سلفی نگارش یافته است.
الاستشراق المعكوس في فكر حسن حنفي
نویسنده:
احمد محمود سلامی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
حسن حنفی و «نوسازی میراث اسلامی»
نویسنده:
حمیدرضا تمدن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حسن حنفی از جمله نواندیشانی است که به واسطه پروژه معروف خود با عنوان «التراث و التجدید» و همچنین تألیفات پرشمار خود در زمینه‌های گوناگون شناخته می‌شود. حنفی تلاش دارد تا در پروژه خود، ابعاد گوناگون میراث اسلامی در زمینه‌هایی همچون کلام، اصول فقه، فقه، فلسفه و تصوّف را خوانش مجدد نماید. یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های وی در این جست‌وجو و تکاپوی علمی، نگاه انتقادی وی به مطالعات اسلامی رایج است که از منظر وی، این مطالعات در چارچوب آکادمیک و علمی خود منحصر شده و هیچ دستاوردی برای زندگانی روزمره مسلمانان ارائه نداده است. نویسنده در نوشتار حاضر، نخست به معرفی حسن حنفی و آثار وی می‌پردازد. سپس، به‌اختصار، نقش و دیدگاه حنفی را در نوسازی میراث اسلامی بیان می‌دارد. در ادامه، شیوه‌های نوسازی حنفی از جمله نوسازی زبانی، روشی و نگرشی را مطرح می‌کند. درنهایت، نوشتار را با بیان نکاتی درباره پروژه حنفی و گفتگوی وی با بسام الجمل پیرامون نواندیشی در اسلام، به پایان می‌رساند.
صفحات :
از صفحه 19 تا 33
  • تعداد رکورد ها : 152