جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 271
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ هیچ تصریحی به امامت دوازده امام شیعه (اثنی عشری) نکرده و تعداد مذکور به طور اتفاقی توسط شیعیان تنظیم شده است، و نکته مهم این که خود علمای شیعه اختلاف جدی در تعداد ائمه ـ علیهم السلام ـ دارند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين ادعا كه پيامبر (ص) هيچ تصريحي به امامت دوازده امام شيعه نكرده و اين تعداد به طور اتفاقي تنظيم شده، ادعايي نادرست و بدون دليل است و با اندكي مطالعه و دقت در متون فريقين فساد اين قول روشن مي شود، چرا كه پيامبر گرامي اسلام (ص) در طول دوران رسالت خود بیشتر ...
چرا خلفا را قبول نداریم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از آنجا که به اعتقاد شیعه امامیه خلافت و امامت همانند نبوت، سیادت و ریاست الهی است و خلیفه و امام مسئولیتش پاسداری از شریعت و بیان و تبلیغ دین و تفصیل مجملات و حل معضلات است، بر این اساس شرائط و ویژگی هایی را در امام معتبر می دانند، بگونه ای که اگر ک بیشتر ...
روایتی از اهل سنت بیان کنید که گفته باشد جانشینان نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ دوازده نفرند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ جانشينان خاصي را به فرمان خداوند متعال براي هدايت بشر تا روز واپسين كه ايمان به آنان مايه كمال و سعادت اخروي مي باشد به امتش معرفي نموده است. در كتاب هاي شيعه بعضي ازروایاتی که متضمن اسامي شريف دوازده جانشین رسول بیشتر ...
چرا اهل سنت علي ـ عليه السلام ـ را به عنوان اولين امام قبول نداشتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي يافتن جواب اين سؤال بايد اندكي به مباحث زمان صدر اسلام و زمان حيات پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ بپردازيم تا مسأله روشن شود كه آيا پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ در زمان حيات خود به امامت كسي تصريح كرده بود يا نه اگر تصر بیشتر ...
 چرا مردم بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) به دستور آن حضرت عمل نکردند مگر آنها تربیت شده پیامبر(ص) نبودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ این سؤال را در ضمن چند مقدمه بیان می داریم: الف) یکی از سنتهای عمومی خداوند متعال، سنت امتحان است که در این سنت همۀ انسانها در بوته آزمایش قرار خواهند گرفت تا ارزش واقعی آنها روشن گردد. قرآن کریم در این باره می فرماید: «ما كانَ اللَّهُ لِيَذَ بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
زمینه های سیاسی - اجتماعی قتل عثمان
نویسنده:
محمدرضا رحمتی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
در 18 ذیحجه 35 هجری (17 ژوئن 656 م)، سومین خلیفه راشدین به دست مسلمانان بدوی کشته شد و مسلمانان حضری از او حمایت نکردند. در این رویداد، چند نکته از تاریخ آن روزگار در خور بررسی است که تاکنون چنانکه باید مورد مداقه قرار نگرفته اند و می توان آنها را در سه حوزه بخش بندی نمود: بدویان مسلمان و پیشینه آنان، برتری امویان در دوره خلافت عثمان، و سیاست های اقتصادی آن خلیفه - که این نوشتار به بررسی آنها می پردازد.
صفحات :
از صفحه 169 تا 183
سید رضی و متکلمان
نویسنده:
سید محمدمهدی جعفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
سید رضی از دانشمندان و ادبای بزرگ سده‌های چهارم و پنجم هجری، افزون بر کار بزرگ گردآوری «نهج البلاغه»، در شعر بی مانند و در علم کلام و تفسیر قرآن و علوم بلاغت از توان بالایی برخوردار بود. آثار گرانسنگ او گواه راستینی بر این مدعاست. در سده‌‌های نخستین تاریخ اسلامی فرقه‌های کلامی درباره مسایل گوناگون عقیدتی آرای مختلفی داشتند، و هیاهوی بسیاری برای اثبات نظریه‌های خود به راه انداخته بودند. در این نوشتار چند نمونه از آرای کلامی مطرح در آن روزگار را، از دیدگاه سید رضی که مشخصا دیدگاه کلامی عقل گرای شیعه امامیه است، آورده‌ایم.
صفحات :
از صفحه 17 تا 28
 آیا عقل و منطق مى گوید پیامبر(صلى الله علیه وآله) براى خود جانشین تعیین کرد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بدون شك آيين اسلام يك آيين«جهانى»و«جاودانى» است،و طبق صريح آيات قرآن مخصوص به زمان و مكان معينى نمى باشد.اين نيز جاى ترديد نيست كه در زمان وفات پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) اين آيين آسمانى از جزيره عربستان فراتر نرفته.از سوى ديگر سيزده سا بیشتر ...
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
  • تعداد رکورد ها : 271