جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 168732
شعر پایداری و بررسی نو بودن آن
نویسنده:
موسوی شیرازی سیدجمال
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
تعهد و عمل منشا قسمت عمده ای از ادبیات فرانسه در طول قرن بیستم را تشکیل می دهند. روشن است که این موضوعات بتدریج، لااقل از صحنه ادبی معاصر فرانسه محو شده اند. با این حال، بعنوان کلامی شورانگیز، شعر متعهد دوره پایداری و جنگ دوم، بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. مطالعات گوناگونی در باره شاعران این دوره انجام شده، اما نو و بروز بودن مضمون های این شعر و زیبایی آنها، لا اقل برای سایر مناطق دنیا، نیاز به نگاهی دوباره دارد. در این مقاله سعی بر آن است که از جنبه عملگرایی ادبی و با ذکر نمونه هایی از شعر و شاعران دهه چهل میلادی این جریان را مورد مداقه قرار دهیم. برای این کار ابتدا در مورد شعر و کارکرد آن، سپس دوره پایداری و شاعران، و سرانجام شاخصه های شعر پایداری بحث خواهیم کرد.
صفحات :
از صفحه 83 تا 94
اسراف چیست و راه تشخیص آن
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آفرينش انسان به گونه اي صورت گرفته كه ناچار است براي بقا و تأمين حيات خود دست به دامان عواملي بشود كه ادامه زندگي را براي او امكان پذير سازد. شايد كمتر موجودي را بتوان پيدا نمود كه به اندازه انسان حيات طبيعي اش در معرض خطر بوده و تا اين حد به كمك عوا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ف‍ره‍ن‍گ‌ ف‍رق‌ اس‍لام‍ی‌
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دج‍واد م‍ش‍ک‍ور؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ و ت‍وض‍ی‍ح‍ات‌ ک‍اظم‌ م‍دی‍ر ش‍ان‍ه‌چ‍ی‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
م‍ش‍ه‍د: م‍ش‍ه‍د: آس‍ت‍ان‌ ق‍دس‌ رض‍وی‌، ب‍ن‍ی‍اد پ‍ژوه‍ش‍ه‍ای‌ اس‍لام‍ی‌، ۱۳۶۸.,
العبد  والمولی
نویسنده:
علیرضا بناهیان ؛ ترجمه حيدر الحيدری ؛ راجع‌الترجمه مقدام الحيدری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات بیان معنوی,
مصا‌ئب‌ اهل‌بیت‌ (روضه‌ها‌ی صحیح‌ اهل‌بیت‌ علیهم‌ السلام‌)
نویسنده:
قهرما‌نی‌نژاد، بها‌ءا‌لدین‌، ۱۳۴۳ -
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
چشم سرد: تاملاتی درباره پدیده نگاه و تجربه بصری در نظریات زیمل
نویسنده:
جواد گنجی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
پژوهشى در باب علم بارى تعالى
نویسنده:
عباس نیکزاد
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
آنچه در این مقاله مورد پژوهش واقع شده، مساله علم بارى است . در متون دینى ما بر علیم بودن خداوند تاکید فراوانى شده است . یکى از آموزه‏هاى محورى ادیان آسمانى این است که خداوند به همه چیز آگاه است و هیچ چیز از گستره علم او بیرون نیست . تاثیرات جدى این باور در ساحت اندیشه و عمل انسانى به قدرى روشن است که ما را از توضیح بى‏نیاز مى‏سازد . عقیده به علم شامل و عام خدا، هر چند که از مسلمات دینى است; اما تحلیل فلسفى آن با چالشهایى مواجه است که تعمق بیشتر را موجه مى‏سازد . یکى از دشوارترین مباحث فلسفه الهى بحث علم خداى متعال است . بزرگان فلسفه و کلام تلاشهاى فراوانى براى تبیین آن مبذول داشته‏اند . برخى از فیلسوفان مانند شیخ الرئیس در التعلیقات و صدر المتالهین در اسفار براى تبیین این موضوع، به مباحث مقدماتى مهمى پرداختند . در عین حال، بین فیلسوفان و متکلمین اختلافات زیادى در این زمینه مشاهده مى‏شود . تا آنجا که براى فرار از پاره‏اى اشکالات، برخى از متکلمین بکلى علم الهى را هم نسبت‏به ذات خویش و هم نسبت‏به اشیاى عالم منکر شده‏اند; اما غالب قریب به اتفاق فلاسفه و متکلمین علم خدا را در هر دو مورد پذیرفتند; هر چند درباره کیفیت این علم بین خود آنها اختلاف نظر جدى وجود دارد . برخى، هم علم به ذات و هم علم به مخلوقات را عین ذات الهى دانسته‏اند و برخى دیگر علم به ذات را عین ذات و علم به مخلوقات را صورتهایى قائم به ذات و خارج از آن شمرده‏اند و بعضى علم تفصیلى ذاتى خداوند را نسبت‏به مخلوقات پذیرفته‏اند، اما برخى دیگر، چنین علمى را منکرند و علم تفصیلى پیشین به مخلوقات را خارج از ذات و قائم به ذات دانسته‏اند و برخى دیگر بکلى منکر علم تفصیلى پیشین شده‏اند و علم تفصیلى به مخلوقات را در مرتبه مخلوقات و بلکه عین وجود آنها مى‏دانند . برخى نیز علم خدا به مخلوقات را از نوع علم حصولى و برخى آن را از نوع علم حضورى دانسته‏اند . یکى از معضلات در مبحث علم بارى تعالى نحوه تبیین علم او به پدیده‏هاى مادى است . این مساله از چند جهت مورد اشکال واقع شده است: یکى این که پدیده‏هاى مادى کثرت دارند و لازمه علم خدا به تک تک آنها، راه یافتن کثرت و ترکیب در ذات حق است که با بساطت و وحدت و صرافت ذات او سازگارى ندارد; دیگر این که پدیده‏هاى مادى متغیر و درگذرند و لازمه علم خدا به آنها این است که این تغییر و تحول در ذات حق راه پیدا کند; از جهت‏سوم این اشکال مطرح است که طبق دیدگاه فیلسوفان، امور مادى نه مدرک واقع مى‏شوند و نه مدرک; یعنى امور مادى نه تنها صلاحیت درک و شعور را ندارند، قابل درک نیز نمى‏باشند . بنابراین، چگونه ممکن است که خداوند به امور مادى جهان، علم داشته باشد .
ارتش انقلابی
نویسنده:
تدوین رضا قاسمی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
بوشهر: موفقیت,
شهادت‌نامه : فرهنگ الفبایی عاشورا و شهادت
نویسنده:
مهدی وحیدی‌صدر.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: مشهور‏‫,
بررسي نظريه ترادف  در ادب عربي و قرآن
نویسنده:
‫رحیمی، سیده وحیده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهش حوزه های علمیه ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫اين پژوهش در دو محور زبان عربي و قرآن ، ترادف را از ديدگاه متقدمان و متاخران بررسي مي‌كند. اين اصطلاح تا قرن سوم با عناويني غير از ترادف در محورهايي چون :‌اسامي و صفات متعدد براي يك چند مسمّي و يا اختلاف الفاظ و اتفاق معاني ديده مي‌شود. با مطالعه و تأمّل در آثار متقدمان به جهت دريافت انديشه آنان از ترادف، مفهومي جز تطبيق در اجزائي از معاني به دست نمي‌آيد . رمّاني، ابن فارس به عنوان پيشروان در به كارگيري اصطلاح ترادف معرفي مي‌شوند، اما بايد اين تاريخچه را تغيير داد و ترمذي و همداني را در چندين دهه قبل از آنان در اين جايگاه قرار داد. با بررسي دقيق تأليفات موافقان و مخالفان ترادف، بسياري از تعارض‌ها و اختلاف‌ها از بين مي‌رود و افراد با ديدگاههاي مشترك در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند، هر چند نقاط تأكيد متفاوت دارند. متاخران با استناد بر ملاك‌هاي ذهني خود به نقادي آثار متقدمان مي‌پردازند كه اين نوع نقادي محققانه و واقع بينانه نيست. مفسران در تفسير آيات الهي و تبيين معاني الفاظ به جنبه‌هاي متفاوت و متشابه پرداخته‌اند. اين نظريات گاه بعد از واحد تلقي كردن معاني الفاظ به چشم مي‌خورد. از اين شواهد چنين بر مي‌آيد كه واحد دانستن معاني الفاظ، با ذكر فروق به مفهوم اتحاد كامل معاني نيست، بلكه ترادف في الجمله را در الفاظ به اثبات مي ‌رساند. با دعوت به تدبر در آيات الهي، مي‌توان فروق الفاظ را در اين چينش حكيمانه يافت. عدم فهم و دريافت اين فروق به معناي عدم وجود فروق نيست. كليدواژه‌ها :‌ترادف ، ترادف تام ، متقارب المعني، اختلاف الفاظ اتفاق معاني ، فروق .
  • تعداد رکورد ها : 168732