جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 226
نظریه عقل ابن ­سینا با نظر به تفسیر او از نظریه نوس در فلسفه ارسطو
نویسنده:
محمد علی معمارزاده اصفهانی، مهدی قوام صفری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
ارسطو نوس را در تحلیلات ثانوی به عنوان ملکه معرفتی و دانش علمی برهان­ ناپذیر معرفی می­کند. کارکرد این ملکه معرفتی دریافت اصل ­های دانش و اموری است که همه دانش ­ها بر آن استوارند. نوس در درباره نفس به عنوانِ ویژگی انسانی شناخته شده است؛ آن ویژگی در ما که نفس به واسطه آن می‌شناسد و حکم می­کند. نوس از نظر ارسطو واجد تقسیم ­هایی است: عملی و نظری، منفعل و سازنده. نوس منفعل پیش از ادراک معقولات خود هیچ چیز نیست و پس از به‌فعلیت‌رسیدن به صورت تمامی معقولات در می­ آید؛ اما ویژگی ­ای که در نوس موجب به‌فعلی ت­رسیدن معقولات می­شود، همان نوس سازنده است. نوس سازنده ملک ه­ای نفسانی و درونی است که موجب بالفعل ­شدن معقولات می­گردد. تلقی ابن­ سینا از عقل تفاوت­ های جدی­ای با ارسطو دارد؛ او عقل را در مقام ذات خود مجرد دانسته، آن را واجدِ خودآگاهی پیش از درک اشیا می­داند. مراتب عقل نزد ابن‌سینا به جای دو مرتبه به چهار مرتبه: هیولانی، بالملکه، بالفعل و مستفاد ارتقا می­یابد. عقل فعال برای ابن­ سینا امری بیرونی است که با اشراق خود نفس را به فعلیت عقلانی می­رساند. رویکرد ابن‌سینا به عقل با توجه به سنت ارسطویی واجد تفاوت­ هایی جدی است. وی از طرفی تلقی ارسطو از عقل را می‌پذیرد و با توجه به آن، لوازمش را پیگیری می‌کند؛ از سویِ دیگر رگه­ هایی از تفکر نوافلاطونی را در دیدگاه خود وارد کرده و می­کوشد آن را با رویکردِ اول سازگار کند. این مقاله وجوه تلائم و تنافر تفسیر ابن­ سینا از نظریه نوس ارسطو را بررسی می­کند.
صفحات :
از صفحه 173 تا 199
مسئله‌ی خوب زیستن در افلاطون و ارسطو
نویسنده:
محمدتقی جان‌محمدی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: مبین‌پژوه,
روش فلسفه‌پردازی ارسطو در مجموعه مابعدالطبیعه (با نگاه به کتاب زتا)
نویسنده:
مجید ملایوسفی، ابوذر قاعدی فرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
امیر مازیار در مقاله­ای با عنوان «دشواری­های کتاب مابعدالطبیعه» ادعا کرده است که ارسطو در کتاب دوم مابعدالطبیعه(بتا)، دشواری­هایی را بیان کرده که فصول بعدی مابعدالطبیعه در جستجوی یافتن پاسخ این دشواری­ها، شکل یافته­اند. در این مقاله، نشان داده شده است که روشی که در ارسطو برای تفلسف خویش اختیار کرده است دارای چهار گام است که پرداختن به دشواری­ها، گام اول این روش است. چهار گام آپوریای ارسطو عبارتند از: (1)سرگشتی و تحیر فلسفی(بیان دشواری­های موضوع)، (2)بیان آراء موجود در پاسخ به دشواری، (3) تحلیل آراء موجود و (4)کشف حقیقت(آرامش فلسفی). هر کدام از این گام­ها دارای کاربرد و اهدافی است که باعث تفاوت آن از روش­های دیگر می­شود. روش ارسطو که برخی آن را "روش آپوریا" نامیده­­اند با آنچه به عنوان "دیالکتیک" از زمان زنون الیایی در فلسفه مطرح شده­ است و فیلسوفانی همچون سقراط و افلاطون از آن نام برده­اند، تفاوت دارد. بخش اول این مقاله به روش تفلسف ارسطو پرداخته و اهداف و کاربرد هر گام از آپوریا را براساس نظر او، بیان کرده است. یکی از کتاب­های مهم مابعدالطبیعه که اساس تفکر فلسفی ارسطو را بیان می­کند، کتاب "زتا" است. در این کتاب ارسطو در پی یافتن حقیقت جوهر است. در بخش دوم این مقاله چگونگی به کارگیری روش آپوریا در کتاب "زتا" نشان داده شده است. در این بخش نشان داده شده است که اگرچه ترتیب برخی مباحث و بخش­های کتاب زتا، به ظاهر دقیق نیست اما با دانستن اینکه ترتیب مباحث بخش­های این کتاب از روش تفلسف ارسطو پیروی می­کند، نه تنها نظم منطقی این مباحث استنتاج و بهتر فهمیده می­شود بلکه از سختی فهم مباحث این کتاب نیز می­کاهد.
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
وصایای ارسطو به شیماس: شرح رساله تفاحیه
نویسنده:
شارح:محمدحسن‌بن‌باقر صاحب‌جواهر مقدمه:محمدحسین عطایی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: هفت,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
نوشتار حاضر شرحی است بر رساله((تفاحیه)) یا((تفاحه)) که از دست نوشته‌های مرحوم آقا نجفی استخراج و به اهتمام((مینوی)) و ((مهدوی)) به طبع رسیده است . این رساله حاصل بحث و گفت و گوهایی است که ارسطو در آخرین لحظات عمر خود، در بستر بیماری با شاگردانش انجام داده و مضامین آن عبارت‌اند از :زندگی، دوری از نفس، محبت، طلب دانش و علم و نظایر آن .کتاب شامل این بخش‌هاست :((شرح کوتاهی از احوال و آثار آقا نجفی))، ((پیش گفتار مصحح))، ((بابا افضل کاشانی))، ((رساله تفاحیه))، ((اختلاف نسخ))، ((شرح ترجمه بابا افضل))، ((فهرست اعلام)) و ((فهرست مدارک پی‌نوشت‌ها)) .
هماهنگی افکار دو فیلسوف "افلاطون و ارسطو"
نویسنده:
نويسنده:محمدبن‌محمد فارابی مترجم:عبدالمحسن مشکوه‌الدینی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: شفیعی,
نقدی بر فلسفه ارسطوئی و غرب: منطق و فلسفه ارسطو، منطق و فلسفه دکارت
نویسنده:
نويسنده:محمد سلیمانی‌طامه نويسنده:ابراهیم ثقفی نويسنده:سیدعباس طباطبائی نويسنده:مجید حبیبیان نويسنده:مجدالدین تجرد نويسنده:سیدذاکرحسین جعفری‌کشمیری زيرنظر:سیدمحمدرضا علوی‌سرشکی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم - قم: سیدمحمدرضاعلوی سرشکی,
چکیده :
نوشتار حاضر از دو بخش تشکیل یافته است. در بخش اول پس از شرح مختصری بر زندگی‌نامه ارسطو، منطق و فلسفه ارسطویی تعریف و نقد گردیده است. بخش دوم کتاب به بررسی نظریات "دکارت"، موسس مکتب شناخت شناسی اختصاص دارد. موضوعات کتاب در قالب این عناوین فراهم آمده است: "تعریف و هدف منطق ارسطو"، "خطا در نقل فلسفه ارسطو"، "تعریف فلسفه از نظر ارسطو"، "روش‌های شناخت در فلسفه ارسطویی"، "شناخت از دیدگاه دکارت"، "غیر مادی بودن ذهن از دیدگاه دکارت"، "دلایل دکارت بر اثبات خدا" و "وجود اشیای خارجی".
نفس و قوای آن از دیگاه ارسطو، ابن‌سینا و صدرالدین شیرازی
نویسنده:
نويسنده:اسحاق طاهری
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم - قم: موسسه بوستان کتاب,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محاکمه ارسطو
نویسنده:
نويسنده:غزال مهاجری‌زاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: چلچله,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ارسطو، فیلسوف مقدونی، در حدود سیصد سال پیش از میلاد مسیح می‌زیسته است. فاصله میان ظهور زرتشت تا لشکرکشی خشایارشا شش هزار سال تخمین زده شده که این زمان تقریبا همان فاصله میان ظهور زرتشت تا روزگار ارسطو است. در سرزمین ایران با تمدنی مواجه‌ایم که شش هزار سال آن در سایه مانده و تنها دوهزار و سیصد سال آن تا حدودی بر ما روشن است. با وجود تحقیقات وسیعی که محققان غربی و شرقی در مورد زندگی و آثار ارسطو انجام داده‌اند، هنوز بخش مهمی از زندگی سیاسی او که ارتباط تنگاتنگی با تاریخ و علوم ایران دارد، بر ما پوشیده مانده است. در کتاب حاضر تلاش شده تا برشی مهم از تاریخ ایران و جهان مورد بررسی قرار گیرد و بخش گمشده تاریخ علم احیا شود.
گزیده‌ای از سخنان ارسطو
نویسنده:
گردآورنده: نشر رازگو
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران - تهران: رازگو,
کلیدواژه‌های اصلی :
فلسفه‌ی ارسطو
نویسنده:
نويسنده:آنتونی هریسون‌باربت مترجم:مهرداد میریان‌فر
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خوزستان - اهواز: رسش,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
درکتاب حاضر، کلیات فلسفه‌ی ارسطو، از مابعدالطبیعه تا فلسفه‌ی سیاسی وی به اختصار معرفی شد است. بخش‌های مختلف کتاب بر اساس بخش‌های مختلف فلسفه‌ی ارسطو تقسیم‌بندی گردیده است. پس از شرح زندگی و معرفی آثار ارسطو، نویسنده به فلسفه‌ی طبیعت او می‌پردازد و مساله‌ی "صیرورت" را شرح می‌دهد. موضوع محوری بخش بعدی که به تحلیل مابعدالطبیعه‌ی ارسطو اختصاص دارد، "جوهر" است. معرفت و روان‌شناسی، مباحث دیگر کتاب‌اند. نویسنده هم‌چنین به فلسفه‌ی اخلاق ارسطو پرداخته و به این مطلب اشاره می‌کند که ارسطو فرد را از جامعه جدا نمی‌داند و معتقد است که علم اخلاق باید فرد را به منزله‌ی عضوی از جامعه ببیند. فلسفه‌ی سیاسی، پایان‌بخش مباحث کتاب است. نویسنده، رویکرد ارسطو به مسائل سیاسی را رویکردی تجربی می‌داند و آن را به خلاف رویکرد ایده‌آلی افلاطون به مسائل سیاسی می‌پندارد.
  • تعداد رکورد ها : 226