جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تاریخ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 2227
عنوان :
استدلال های متعالی در هگل و فیشته مسئله اعتبار عینی و حل آن در ایده آلیسم پساکانتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Simon Schüz
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Walter de Gruyter,
زبان :
آلمانی
شابک (isbn):
9783110788679
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استبداد اخلاقی زرتشت: کانت، هگل و فویرباخ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Francesca Cauchi
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Edinburgh University Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
چکیده :
ترجمه ماشینی : زرتشت نیچه را «ستمگر اخلاقی» معرفی میکند که اخلاقش دقیقتر از اخلاق مسیحی است که میخواهد جایگزین آن شود. چهار رشته کلیدی اخلاق نیچه در غلبه بر خود را شناسایی و نقد می کند «اخلاق گرایی» در پس «بی اخلاقی» خودخوانده نیچه را برملا می کند. فوئرباخ در مورد عشق، فداکاری و انسانیت برتر فرانچسکا کوچی از طریق بازجویی مستمر از دکترین غلبه بر نفس زرتشت، زهد زیربنایی دستورات تجویزی مندرج در دو بخش اول کتاب «چنین گفت زرتشت» را آشکار می کند. این دستورات در سه بخش قرار میگیرند: خود قانونگذاری، خودداری و ایثار، که نشان داده میشود با مفاهیمی که اولین بار توسط کانت، هگل و فویرباخ صورتبندی شد، قرابتهای چشمگیری دارند. در خوانش جدید کوچی، اراده عقلانی کانتی، «کار منفی» هگلی و تثلیث تفکیک ناپذیر عشق، فداکاری و رنج فویرباخ در زرتشت به عنوان عوامل آموزهای وحشیانه و خودبزرگکننده غلبه بر خود دوباره ظاهر میشوند. همه ویژگی های یک استبداد اخلاقی را نشان می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
فهم متن
,
هرمنوتیک و فهم متن
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
نظریه فهم متن در اصول فقه
,
نظریه فهم متن
چکیده :
اصول فقه دستگاه روش شناسی استنباط احکام شرعی است و در آن از قواعد و ابزارهای فهم مراد جدی شارع سخن گفته می شود. هرمنوتیک نیز دستگاه روششناختی فهم معنای متن بوده و دارای سه دوره روشی، روش شناختی و فلسفی است. هرمنوتیک روش شناختی معنای متن را مراد جدی مولف می داند، ولی در مقام بحث از ابزارهای فهم معنای متن نیست، بلکه از «نظریه فهم متن» که منشاء تعیین ابزارهای فهم متن و توجیه کننده چرایی و چیستی آنهاست، سخن می گوید. اصول فقه فعلی هرچند در معناشناسی با هرمنوتیک روش شناختی مشترک است، ولی در شرایط فعلی شامل بحث از ابزارهای فهم معنای متن است و مستقلا بحثی راجع به نظریه فهم متن اصولیون ندارد. این در حالی است که این نظریه در ارتکاز فقها و اصولیون وجود دارد و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده در بخشهای مختلف فقه و اصول فقه مورد اشاره قرار گرفته است. فردریش شلایرماخر از هرمنوتیست های محوری هرمنوتیک روش شناختی است که نظریه فهم متن او شاکله اصلی این دوره هرمنوتیکی را شامل می شود. در این مقاله سعی شده است نظریه هرمنوتیکی آیت الله شیخ محمد حسین نائینی که به جهت برخورداری از ذهن اصولی خلاق، منسجم و ساختارمند دارای نظریه فهم است، از فرمایشات ایشان در بخش های مختلف استخراج گردد، با نظریه فهم متن شلایرماخر مقایسه شود و برتری های آن نشان داده شود. نظریه فهم متن مرحوم نائینی مبتنی بر راهبرد مرکزی تمسک به ظهور کلام و نظریه فهم متن شلایرماخر مبتنی بر راهبرد مرکزی بازتولید فردیت مولف است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیر تطور تئودیسه در اندیشۀ نقادی متقدم و متأخر کانت
نویسنده:
فرح رامین ، زهرا فرزانگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
حیات علمی کانت، با یک نگاه کلی، به دو دورۀ پیشانقدی و نقادی تقسیم میشود. برخی محققان با دقت نظر بیشتری به بررسی سیر تاریخی تحول و تکامل اندیشه¬های کانت پرداخته و دورۀ نقادی را نیز به دو بخش تقسیم کرده¬اند. تبیین دیدگاه کانت در مسئلۀ شر ـ با توجه به تفاوت نگاه ظریفی که در آثار منتشر شده از وی در اوایل دورۀ نقادی و اواخر آن بچشم میخوردـ سیر شکلگیری ساختار فکری وی در اینباره را بتصویر میکشد. مطالعات صورتگرفته در این زمینه، فاصلهگرفتن تدریجی کانت از معرفت نظری نسبت به خدا و بالتبع، پاسخ کلامی به مسئلۀ شر را نشان میدهد، که در اواخر دورۀ نقادی به اوج میرسد. اصل «آزادی» که از اصول موضوعۀ اخلاق در اندیشههای نقادی کانت است، محور اصلی توجیه شرّ اخلاقی در آثار او، بویژه در دورۀ نقادی متأخر است. نوشتار پیشرو با شیوۀ توصیفیـتحلیلی، به بررسی دیدگاه کانت در مورد مسئلۀ شر در دو دورۀ نقادی میپردازد. کانت در اوایل دورۀ نقد، نظریۀ «بهترین جهان ممکن» را تأیید کرده، اگرچه در این نظریه، مفهوم «کمال» با مفهوم «واقعیت» یکسان پنداشته شده است، اما او در اواخر دورۀ نقد، از تعریف رایج «خیر و شر» فاصله گرفته و با انکار شایستگی تئودیسه¬های فلسفی، پاسخی جدید برای معضل شرور ارائه میدهد. کانت در دورۀ نقادی، شر را ذاتی بشر دانسته و تفسیر سنتی و رواقی از منشأ زمانی و عقلی شر در طبیعت انسان را نفی مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اينکه بگوييم خداوند اشياء را «لا من شيء» خلق کرده به چه معناست و چه فرقي با «من لا شيء» دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
02- ان الله تعالی خالق الاشیاء لا من شیء
,
من لا شیء
,
لا من شیء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور از لا من شیء در خلقت عالم
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
کلیدواژههای اصلی :
12- لا یُکَوِّنُ الشَّیءَ لا مِن شَیءٍ اِلَّا اللهُ: جز خداوند هیچکس قادر به «ایجاد موجودات بدون نیاز به چیزی» نیست
,
قاعده «خلق لا من شئ»
,
لا من شیء
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أنثروبولوجيا كانط أو الإنسان المتعالي
نویسنده:
الشهيد العلوي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بنیانگذار زندگی اخلاقی مدرن: نقد هگل بر فلسفه اخلاقی و سیاسی کانت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ido Geiger
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Stanford University Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780804754248
چکیده :
ترجمه ماشینی : این کتاب استدلال می کند که بخش اساسی از تفکر تاریخی-سیاسی هگل از چشم مفسران آن دور مانده است. معروف است که هگل تاریخ را پیشرفت تدریجی تفکر عقلانی و اشکال زندگی سیاسی می داند. اما معمولاً تصور میشود که او خود را در پایان این فرآیند قرار میدهد - هدف فلسفی او ارائه شرحی عقلانی از پایان این فرآیند، یعنی زندگی اخلاقی مدرن است. این مسئله نادیده گرفته می شود که چگونه شکل جدیدی از زندگی اخلاقی پایه گذاری می شود. هگل معتقد است که عمل پایهگذاری شکل جدیدی از زندگی، کنش یک عامل ناخواسته است و لزوماً با عدم درک خشونتآمیز جامعهای مواجه میشود که آن را تغییر میدهد. تراژدی آنتیگون، انقلاب فرانسه و پیامدهای آن (ترور و جنگ های ناپلئونی)، و جنگ ها به طور کلی، همه نمونه هایی از پایه و اساس خشونت آمیز تراژیک شکل جدیدی از زندگی هستند. علاوه بر این، هگل ادعا نمی کند که اساس زندگی اخلاقی مدرن واقعیتی از گذشته است - بلکه در آینده نهفته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی در اندیشۀ کانت
نویسنده:
عیسی موسی زاده ، مصطفی عابدی جیغه ، محمد علی مبینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم آزادی در دیدگاه کانت مفهومی عام است که نقدهای سهگانه و بسیاری از رسالهها و نوشتههای او را در بر میگیرد. وی آزادی را بنیاد اخلاق معرفی کرده و آن را ویژگی بنیادی سوژه میداند. در نظر کانت آزادی به دو معنای سلبی و ایجابی وجود دارد که وی از میان این دو معنا، معنای دوم را برمیگزیند و آن را پایۀ اندیشۀ خویش قرار میدهد. این نوع آزادی به صورت فردی قابلتحقق نیست، بلکه در سایۀ اجتماعی شدن انسان ظهور مییابد. همچنین کانت تحقق آزادی را به تاریخ حواله داده و آن را تقدیری تاریخی بهشمار میآورد. نویسندگان مقالۀ پیشرو را با هدف توصیف مفهوم آزادی در اندیشه کانت و اشاره به برخی کاستیهای آن، با روش تحلیلی_انتقادی تدوین کردهاند. نگارندگان در نهایت با تحلیل مفهوم آزادی در اندیشۀ کانت به این نتیجه دست یافتهاند که چند مسئلۀ مهم در تحلیل مفهوم آزادی وجود دارد که کانت در تحلیل خود از مفهوم آزادی به آنها توجه نداشته است؛ از جمله معانی متنوع آزادی، جنبههای تاریخی و فرهنگی و زبانی عقلانیت، التزام مفهوم آزادی با رضایت و شادی.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه های زیبایی شناختی کانت، هگل و شوپنهاور [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Israel Knox
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
زبان :
انگلیسی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
تعداد رکورد ها : 2227
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید