جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 120
توقيفي بودن اسماء الهي و علیت خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
توقيفي بودن نام ها و اسماي خداوند بدين معناست که اطلاق اينها بر خداوند نيازمند به اذن شرعي است؛ يعني ما بايد خداوند را به آن نام هايي بخوانيم که او خود با آن ها خود را خوانده است و غير آن روا نيست.
بسياري از متکلمان قائل به توقيفي بودن اسماء و صف بیشتر ...
کمال مطلق واجب الوجود
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
چه مانعى دارد آن ذات ناقص بوده و در عين حال علت ايجاد تمام موجودات هم باشد؛ ولى ايجاد كننده‏اى نداشته باشد؟ چگونه ممكن است مجردات «حركت» و «زمان» نداشته باشند؟
واجب الوجود
«كامل مطلق بودن» واجب الوجود، از خود مفهوم «واجب الوجود» استفاده مى‏ش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
ازلى و ابدى بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
صفات واجب الوجود
از مفهوم «واجب الوجود»، ازلى و ابدى بودن و در يك كلام سرمدى بودن خداوند اثبات مى‏شود؛ زيرا واجب الوجود- كه وجود برايش ضرورى است- نيازى به علت ندارد و او علت براى وجود ممكنات است. از اينجا دو صفت براى واجب الوجود اثبات مى‏شود:
بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
بسیط بودن خدا
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بسيط در مقابل مركّب است. لذا اگر خدا بسيط نباشد، يعني مركّب است. و اگر مركّب باشد، لازم مي آيد كه اجزايي داشته باشد. وجزء داشتن با واجب الوجود بودن در تعارض است. امّا چرا خدا جزء ندارد(مركّب نيست)؟
دليل نخست:
چون موجود مركّب براي موجود شدن ني بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
اثبات صفات سلبيه خداوند
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مى‏كنند: صفات ذات و صفات فعل. صفات ذات را به دو بخش تقسيم كرده‏اند: صفات جمال و صفات جلال. منظور از صفات جمال، صفاتى است كه براى خداوند ثابت است (صفات ثبوتيه نيز مى‏گويند) مانند: علم، قدرت و ازليت، ابديت ؛ و من بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
رؤيت خدا
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:

اگر خدا دیده می شد دیگر خدا نبود. فرض وجود « خدای قابل دیدن » مثل فرض وجود مثلث چهارضلعی یا مثل عدد چهار فرد است. برای اینکه معلوم شود چرا خدا قابل دیدن نیست و به طور کلّی چرا با حواسّ ادراک نمی شود باید ابتدا تصوّر درستی از خدا به دست آورد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
تفسير «لم يلد»
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
علامه در تفسير سوره توحيد با بياني شيوا از همان صمد و بي نياز بودن خداوند متعال اثبات مي کند که خداوند فرزند ندارد و فرزند کسي نيست. مي فرمايد: اما اينکه متولد نشدن چيزي از خدا فرع صمديت اوست بيانش اين است که ولادت که خود نوعي تجزي و قسمت پذيري است ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات فعلیه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: صفات فعلیه صفاتی اند که با در نظر گرفتن اضافه و رابطه ای خاص بین ذات الهی و مخلوقاتش انتزاع می شود . مانند :خالقیت
از این روی ذات اقدس حق تعالی بدون لحاظ ااین اضافه خاص ، مصداق صفات فعلیه نخواهد بود مگر اینکه اینگونه صفات را به لحاظ مبادی بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات ذاتیه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: صفات ذاتیه ،صفاتی هستند که از ذات الهی انتزاع می شوند و ذات الهی مصداق عینی انهاست . به بیان فنی تر؛ صفات ذاتیه مساوق با وجود حضرت حق هستند ، یعنی از همان حیثی که وجود حق را انتزاع می کنیم ، از همان حیث صفات کمالیه حق را در می یابیم .
باید بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
صفات فعليه
عنوان :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
معمولاً اوصاف خداوند را به دو بخش تقسيم مى‏كنند: صفات ذات و صفات فعل.
صفات ذات را به دو بخش تقسيم كرده‏اند: صفات جمال و صفات جلال.
منظور از صفات جمال، صفاتى است كه براى خداوند ثابت است (صفات ثبوتيه نيز مى‏گويند) مانند: علم، قدرت و ازليت، ابديت بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 120