صفات ذاتیه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفات ذاتیه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
صفات ذاتیه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماء و صفات الهی
,
صفات خدا
سوال:
صفات ثبوتیه ذاتیه چه نوع صفاتی هستند و شامل چند صفت می شوند؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: صفات ذاتیه ،صفاتی هستند که از ذات الهی انتزاع می شوند و ذات الهی مصداق عینی انهاست . به بیان فنی تر؛ صفات ذاتیه مساوق با وجود حضرت حق هستند ، یعنی از همان حیثی که وجود حق را انتزاع می کنیم ، از همان حیث صفات کمالیه حق را در می یابیم .
باید توجه داشت که اینگونه صفات گر چه وجود خارجی دارند( به خلاف صفات فعلیه که وجود اعتباری دارند) ولیکن به حیثیت اطلاقیه، موجود نیستند بلکه به حیثیت تقییدیه اندماجیه حق موجودند. یعنی اگر صفات ذاتیه را فی حد نفسه و بما هی هی لحاظ کنیم وفقط به خود انها بنگریم ، بهره ای از وجود ندارند بلکه به واسطه ذات حق موجود می باشند نه اینکه ذات الهی وجودی داشته باشد و صفات ذاتیه وجودی غیر از ذات.
وخصوصیت دیگر انکه وجود اینگونه صفات برای حضرت حق ، کمال محسوب می شوند زیرا وجود خارجی دارند نه وجود اعتباری .
بحث دیگر در خصوص عداد و شمارش انهاست که مشهور متکلمین قائلند صفات ذاتیه شامل هفت صفت می شوند 1.حیات 2.علم 3.قدرت 4.سمیعیت 5.بصیریت 6.کلام 7. اراده.
ولیکن بنا بر قول تحقیق ،باید گفت که صفت ذاتیه فقط شامل یک صفت کمالیه میشود و ان صفت حیات است ودیگر صفات تحت الشعاع ان واقع می شوند و یا اینکه بعض ازصفات به معنایی از تحت صفات ذاتیه خارجند.
توضیح مطلب این است که اساسا دو صفت کلام و اراده از صفات فعلیه محسوب می شوند نه از صفات ذاتیه مگر اینکه مراد از کلام ؛قدرت باشد و مراد از اراده ؛علم. بنابراین این دو صفت به معنای مرسوم ، از صفات ذاتیه به شمار نمی ایند.
واما در خصوص صفت سمیع و بصیر باید گفت که عود و مرجع این صفات به صفت علم الهی است.زیرا تحقق علم به سمیعیت و بصیریت است.
وهمچنین دو صفت علم و قدرت برگشتشان به صفت حیات است چرا که حیات ،مبداء علم وقدرت است.
بنابراین نتیجه می گیریم که صفت ذاتی حق فقط شامل صفت حیات است وحیات مبداء علم وقدرت است و علم شامل سمیعیت و بصیریت واراده ( اگر اراده به معنای علم اخذ شود )و قدرت شامل تکلم (اگر تکلم به معنای قدرت استعمال شود ) نه اینکه دیگر صفات در عرض صفت حیات واقع شده باشند بلکه همگی در طول ان واقع می شوند " چون که صد اید نود هم پیش ماست ."
نظیر این مطلب در صفات فعلیه نیز ساری و جاری است به این بیان که حاقّ همه صفات فعلیه اعتباریه که ما باِزای خارجی ندارند به صفت قیومیت حضرت حق است که ما بازای خارجی دارد.
بعد از طرح همه این مباحث به این نتیجه می رسیم که مرجع همه صفات ذاتیه و فعلیه در دو صفت حیّ و قیّوم است واز همین جهت است که اکابر علمای اخلاق قائلند به اینکه اسم " یا حی و قیوم " اسم اعظم است زیرا اسم اعظم ،اسمی است که همه اسماء الهی را تحت پوشش قرار دهد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B0%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت