جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
تعداد رکورد ها : 319186
عنوان :
نقد و بررسی اشکالات هیوم بر برهان امکان و وجوب، بر مبنای تقریر سینوی
نویسنده:
حامد کمیجانی ، محمدمهدی گرجیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در تقریر سینوی از برهان امکان و وجوب بر اساس بداهت ثبوت واقعیت، موجود خارجی به حسب ذاتش یا ضروریالوجود است یا ضرورتی نسبت به وجود و عدم ندارد و وجودش از ناحیه موجود واجبی تأمین میگردد که خارج از سلسله ممکنات است. لایب نیتس امکان را به معنای جواز تردید در قضایای ناظر به واقع دانسته است و راه رهایی از این تردید را قبول واجبالوجودی میداند که به عالم ضرورت بخشیده باشد. هیوم در اشکال بر برهان امکان و وجوب با نظر به تقریر لایب نیتس بیان میکند که اولاً صرف جواز تردید در موجودات خارجی موجب تثبیت واجبالوجود نمیشود؛ چراکه این تردید درمورد واجبالوجود نیز جریان دارد. ثانیاً مفهوم واجبالوجود ناسازگار است؛ زیرا ضرورت تنها وصف قضایای تحلیلی واقع میشود، نه قضایای ناظر به واقع؛ لذا میتوان در وجود واجب تردید کرد که این مسئله با واجب بودن آن سازگار نیست. در این مقاله قصد داریم بر اساس روش تحلیلی ـ توصیفی و با تکیه بر اصول و مبانی تقریر سینوی به این اشکالات پاسخ دهیم و بیان نماییم که اولاً امکان به معنای عدم ضرورت ذاتیِ واقعیت خارجی نسبت به وجود و عدم است که میتوان از آن به وجود واجب منتقل شد؛ بنابراین لایب نیتس امکان احتمالی و امکان ماهوی را با هم خلط کرده است. ثانیاً اسناد وجوب به یک شیء در مقام تصور ذهنی و در مدار حمل اولی مستلزم تحقق خارجی آن نیست تا با جواز تردید در تحقق آن، ناسازگاری داشته باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نقش مبنای غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، در تعیین هویت علم دینی از منظر فرهنگستان علوم اسلامی
نویسنده:
مهدی موحد ، محمد رضاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
تولید علم دینی یکی از مقدمات بسیار مهم در تحقق تمدن اسلامی است و از این رو همواره دغدغه اندیشمندان اسلامی بوده است. راهکارهای مختلفی نیز برای تولید علمی دینی پیشنهاد شده است. یکی از مراکزی که با سابقهای طولانی به این امر اهتمام ویژه داشته و تولیدات و نظریههای درخور توجهی در این موضوع ارائه داده است، «فرهنگستان علوم اسلامی» است. ارائه نظریه در تولید علم دینی قبل از تبیین هویت آن خطاست و محققان را به مغالطات فراوان مبتلا خواهد کرد؛ به همین دلیل فرهنگستان در تعیین «هویت علم دینی» به ابعاد ششگانه غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، معرفتشناختی، فلسفی، منطقی، روششناختی، و دینشناختی پرداخته است. در این نوشته دو مبنای نخست بررسی شدهاند. اصحاب فرهنگستان در مبنای غربشناختی فرایند تولید علم به ماهیت غیرالاهی علوم تولیدشده در دنیای مدرن قائلاند و در مبنای جامعهشناختی، حالتهای بیستوهفتگانه ترابط «عوامل»، «مقاطع» و «سطوح» تولید علم را طرح کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ادخال خداشناسی در امور عامه بهوسیله تبیین عرض ذات، از دیدگاه محمدرضا مظفر و مرتضی مطهری
نویسنده:
حسین حاجی زاده ، حسین حاجی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
پیشینه تقسیمبندی علوم به یونان باستان برمیگردد. از حکمای یونانی میتوان از ارسطو نام برد که برخی او را نخستین کسی میدانند که توانست علوم را تقسیم و طبقهبندی کند. او حکمت را به نظری و عملی، و حکمت نظری را به ریاضیات، طبیعیات، امور عامه، و الهیات تقسیم کرد و حکمت عملی را شامل سه بخش قرار داد: سیاست منزل، سیاست مُدُن، اخلاق. فلاسفه و حکمای مسلمان حکمت نظری را به سه بخش تقسیم نمودند؛ از نظر آنان الهیات علم مستقلی نیست و جزو امور عامه است. توجیه و تبیین این تقسیمبندیِ حکما با توجه به ملاک قرار دادن موضوع در تمایز و تقسیمبندی تأملبرانگیز است. مهمترین قید در تبیین موضوع «عرض ذاتی» است. در این تحقیق، به روش توصیفی ـ تحلیلی ضمن بیان نظرات محمدرضا مظفر و مرتضی مطهری درمورد عرض ذاتی، به لوازم این نظر نیز اشاره شده است. نتایج پژوهش از این قرار است که با نگاه محمدرضا مظفر به عرض ذاتی تمام علوم فلسفی خواهند بود، ولی با نگاه مرتضی مطهری چنین اشکالی وارد نخواهد بود و همه گزارههای علوم در جای مناسب خود قرار خواهند گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 168
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی و بررسی وضعیت متون درسی دانش منطق در حوزه علمیه قم
نویسنده:
یحیی نورمحمدی نجف آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
متون درسی یکی از ارکان مهم آموزش در هر نظام آموزشیاند که نقش عمدهای در فرایند تعلیم و تعلُّم دارند و همواره مورد اهتمام برنامهریزان آموزشی بودهاند. بررسی وضعیت متون آموزشی و آسیبشناسی کتابهای درسی در راستای اصلاح، تکمیل، روزآمد و کارآمد کردن آنها یکی از اقدامات لازم و متداول در نظامهای آموزشی است. در بررسی و آسیبشناسی متون درسی دانش منطق در حوزه علمیه قم، با روش توصیفی ـ انتقادی، آسیبهای متعددی میتوان یافت که میتوان آنها را به دو بخش آسیبهای عمومی (اهداف، روش، محتوا، شکل و ظاهر متن، ساختار متن و جنبههای روانشناختی) و آسیبهای اختصاصی (رکود و ایستایی در مباحث منطقی، بیتوجهی به منطق جدید، اختلاف در ترتیب مباحث، استفاده از اصطلاحات و واژگان نامأنوس، کاستی کمّی و کیفی استفاده از مثال، فقدان تمرین و پرسشهای تحلیلی) تفکیک کرد. این مقاله با بررسی کتابهای درسی منطق در نظام آموزشی حوزه علمیه قم، از نظر ویژگیهای ساختاری و میزان رعایت اصول علمی در طراحی و تدوین آنها از یک طرف و درک اثرات مستقیم و غیرمستقیم محتوا بر ابعاد متفاوت یادگیری شناختی، عاطفی و مهارتی فراگیران از سوی دیگر، به دنبال سنجش آنها با شاخصهای آموزشی است تا زمینه را برای بازنویسی آنها متناسب با شرایط و نیازهای جدید فراهم گرداند تا کتابهای منطقی حوزه به شرایط مطلوب نزدیکتر شوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 186
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منافع و مضرات رواج فلسفه
نویسنده:
نادر شکراللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«فلسفه» در بحث رواج فلسفه یا نوعی شیوه اندیشیدن است یا محصولات فلسفی است که در کتب به ودیعت نهاده شده است. بحث از جواز یا عدم جواز رواج فلسفه به هر دو معنا در حوزه فعالیت عقل عملی قرار میگیرد. بعضی رواج فلسفه را دارای مفاسدی میدانند؛ مثل این که به دینداری مردم، نظم اجتماعی و شاید آرامش روانی افراد آسیب میرساند. در مقابل، برخی به مزایای آن مانند استقلال انسان در تصمیمگیریها، کاهش سوءاستفاده از جهل و سادهاندیشی مردم و کمتر شدن هزینههای تغییرات اجتماعی و استحکام بیشتر عقاید اشاره میکنند. در دوره جدید، با گسترش وسایل ارتباطی و اطلاعاتی، پنهان نگاه داشتن محصولات عقلی ممکن نیست و همه مردم ازجمله جوانان در معرض افکار و عقاید متفاوتی قرار دارند. تنها راه مصون ماندن از خطرات یا کاستن آسیبها مجهز شدن به فلسفه به هر دو معناست. اگر دیروز میتوانستیم بین ترویج یا ممنوعیت فلسفه یکی را انتخاب کنیم، امروز تنها یک راه داریم و آن لزوم رواج فلسفه است. با این همه، میدانیم که همه مردم توانایی فلسفهورزی ندارند؛ بنابراین اول باید با آموزش، توانایی تأمل فلسفی را افزایش داد و سپس افراد ضعیف را هم در مقابل سیل اطلاعات درست و نادرست رسانههای مختلف به روشهای دیگر مصون ساخت. اهمیت پرداختن به این موضوع از آن جهت است که رواج هر رشته علمی، سرمایههای مادی و معنوی فراوانی به خود اختصاص میدهد؛ پس برای تصمیمگیری درمورد ترویج یا ممنوعیت هر رشتهای، ازجمله فلسفه که مخالفان و موافقانی دارد، تأمل در باب منافع و مضرات آن ضروری است. روش این نوشته استنادی و تحلیلی ـ عقلی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 120
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازشناسی جایگاه عقل در ساحت عرفان با تاکید بر اندیشه ابن عربی
نویسنده:
سید شهاب الدین حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی جایگاه عقل در ساحت عرفان را با توجه به دیدگاه محییالدین عربی بررسی میکند. نویسنده پس از واکاوی معنای لغوی و اصطلاحی عقل، عقل و مراتب عقل، ونسبت مراتب عقل با دیدگاه عارفان را بررسی کرده، به ارزش و حجیت آن توجه میکند و در پایان نشان میدهد که گسترهٔ کاربرد عقل از نظر عارفان چگونه است. بنابر این نوشتار، عقل را در آثار عرفانی سه جا نکوهش کردهاند و پیروی از آن را مذموم شمردهاند: 1. آنجا که ادعای انحصار معرفت و شناخت میکند و خود را تنها راه شناخت و ابزار آگاهی میداند؛ 2. آنجا که عقل در گرداب خیال فرو میرود؛ 3. آنجا که از عینالیقین و شهود به علمالیقین بازمیگردد و گزارش عقل جایگزین شهود قلب میشود. به نظر می رسد عقل کلی و عقل جزئی میتوانند از ارزش و اعتبار برخوردار باشند، به شرط آنکه این دومی از حدود و قلمرو خود فراتر نرود؛ چراکه اگر عقل از حدود و قلمرو خود خارج شود، نزاع اهل عرفان با دیگران آغاز میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنقیح مبانی انسانشناختی آموزه کمال در عرفان نظری
نویسنده:
سیده عالیه نقوی ، مصطفی فرهودی ، وحید سهرابی فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
غایت آفرینش از منظر عرفان نظری به کمال رسیدن تکتک موجودات هستی است و شایستهترین طریق برای تحقق آن را طریق انسان کامل دانستهاند. در تبیین این نگاه، پژوهش پیشِرو به شیوه توصیفی ـ تحلیلی به تنقیح مبانی انسانشناختی ناظر به مسئله «کمال انسان» در عرفان نظری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که رویکرد این ساحت براساس این مبانی ویژه، ازجمله دوساحتی بودن وجود انسان، «قلب» حقیقت انسانی و مقام «خداگونگی» انسان، رویکردی خدامحورانه است. ویژگی خاص انسان در عرفان نظری برخورداری از قوه «خداگونگی» است. انسان خداگونه، انسان کامل خداخواهِ خداآگاه و باریافته به مقام قرب إلیالله است. در ادبیات عرفان نظری، تقرب به حق «ولایت» نام دارد و مراد از آن محو انانیت و تعیّن عبد و رسیدن به مقام فنای فیالله است که ملاک و میزان کمال انسانی است. منهج تربیتی عرفان نظری تربیت انسان به انسان است که بر مبنای آن نفوس مستکفی با استعانت از نفوس مکتفی با سیر و سلوک قلبی در مسیر قرب الیالله اعتلا مییابند و به میزان کسب کمالات اسمایی و بقا به صفات الهی در کردار و گفتار خویش، پیوندی راسخ میان حیات طیبه و حیات معقول ایجاد کرده، صراط مستقیم عبودیت را پیموده، خداگونه میشوند. نیل به «خداگونگی» که خود مفهومی تشکیکی و منشأ اثرات عینی است، غایت آفرینش انسان و کمال وجود اوست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد سهروردی در درمان بیماری های نفس
نویسنده:
نادیا مفتونی ، محمدمهدی داور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
سهروردی از جمله فلاسفهای است که در مقایسه با سایر حکما نظام فکری خود را با نوآوری تدوین کرده است. نظام فکریِ اشراقی سهروردی حاصل اندیشههای او در فلسفه و عرفان است و غایت مشرب اشراقی او رسیدن به مقام ذوق و تأله با استفاده از کشف و شهود و استدلال است. نفس خالص، رکن مهمی در کشف و شهود سالک است و از آنجا که نفس از عالم انوار قاهر به عالم طبیعت نزول کرده است، مانند جسم ممکن است بیمار شود. شیخ اشراق در رسالههای خود با طرح بحث بیماری نفس، دریچه جدیدی را در حکمت باز میکند و با طرز تفکر اشراقی خود به دنبال ارائه راهکار عرفانی و اخلاقی برای درمان نفس ناطقه انسانی است. شیوه درمانی سهروردی برای درمان بیماریهای نفس، از این جهت که جزئی از مطالب عرفانی وی به شمار میآید، به صورت تمثیل بیان شده است و از این جهت که نسخهای برای تمامی سالکان است، مطلبی اخلاقی محسوب میگردد. با بازشناسی نمادها در رسالههای تمثیلی سهروردی، میتوان شیوه اخلاقی او برای درمان بیماریهای نفس را بازشناخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
با مغزمان چه باید بکنیم؟
نویسنده:
کاترین مالابو؛ ترجمه: علی حسن زاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: لگا,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786227668001
چکیده :
ایدهی تکمحوری، استبدادی، ضد تکثر و چندصدایی کهن پیرامون جایگاه و کارکرد مغز، ریشهی سلطانیسم تاریخی حکومت و ساختار قدرت و حکمرانی در جوامع قدیم و توتایتاریسم بعدتر در جوامع دو سدهی گذشته است؛ این چکیدهی منظریست که در ابتدا از کتاب «با مغزمان چه باید بکنیم؟» نوشتهی «کاترین مالابو» به دست میآید. مغز انسان، این رهبر مقتدر و مستبد که عنان همهچیز در ذهن و زبان و اندام ما را به دست دارد، با یافتههای پژوهشی جدید علوم اعصاب نو و انداختن نور به نقاط مختلف مسأله، به شکل درهمشکننده و دیوانهواری ایدههای کهنه دربارهی مغز که آن را در مقام ماشینی خودبسنده نشانده بود و جایگاه پروردگاری را لایق او میدانست ازبینرفت و ایدهی شبکهای بودن و پیوستار عظیم نورونی جای آن را گرفت. از این رو با برداشتن مغز از مقام امپراتوری، فرم مفصلبندی اجتماعی به کل تغییر کرد اما از درون آن رستگاری جمعی بیرون نیامد. مالبو در با مغزمان چه باید بکنیم؟ به غفلت همگانی پیرامون جزمیت همین تعریف تازه در خصوص مغز میپردازد و سعی میکند نشان دهد که رویهای رهاییبخش در منظر تازه به مغز وجود دارد که برآمده از دل ساختار و فرم کارکردی آن است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فرهنگ توصیفی اگزیستانسیالیسم: صد و یک مفهوم کلیدی
نویسنده:
جورج میرسون؛ ترجمه: فرزان صدیقی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
تهران: پیله,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9786227620375
چکیده :
کتاب پیش روی، دربارهی مکتب فلسفی اگزیستانسیالیسم است. این اثر به مقولههای گوناگون اگزیستانسیالیستی در قالب جستارهای کوتاه و بسیار فشرده پرداخته است. همچنین نویسنده به معرفی اندیشمندانی که چه در عرصهی فلسفه و چه در حوزهی داستاننویسی و خلق نمایشنامه، از مشاهیر اگزیستانسیالیستی قرنهای ۱۹ و ۲۰ بودهاند، پرداخته است. او تلاش کرده تا آثار شاخص و اندیشههای محوری بزرگانی چون کییرکگور، نیچه، هایدگر، سارتر، کامو، دوبووار، بکت و غیره را به اختصار بیان کند. از همین روی این اثر میتواند در راهیابی خوانندهی فارسی زبان به جهان اگزیستانسیالیسم بسیار فایدهمند باشد. با این همه، بستر فرهنگی و اجتماعی پیدایش اگزیستانسیالیسم در سنت فلسفی غرب، چیزی است که خلاء آن در این کتاب کاملا به چشم میآید. از این رو لازم میدانم که در این مقدمه با پیروی از سبک و سیاق جاری در کتاب، به اختصار به بازنمایی زمینههای بروز و ظهور اگزیستانسیالیسم اشاره کنم. در نیمه ی دوم قرن هجدهم میلادی امانوئل کانت، فیلسوف بزرگ دوران روشنگری آلمان، با نقد عقل نظری، سلطه ی بی رقیب عقل دکارتی را به چالش کشید. در ابتدای قرن نوزده میلادی، دیگر فیلسوف آلمانی، فردریش ویلهلم شلینگ با تاثیرپذیری از فلسفهی کانت و غایتمند انگاشتن طبیعت فلسفه ی رمانتیک را پایه گذاری کرد و در همین دوران آرمانهای فلاسفه ی روشنگری در زوایا و اضلاع گوناگون به ویژه در بهرهبرداری از طبیعت، پیشرفت های تکنولوژیک و فراموشی هستی انسان، مورد نقد و بازاندیشی قرار گرفتند. در نیمه ی اول قرن نوزده با گسترش سیر اندیشه ی نقادی نسبت به دستاوردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دوران مدرن، اندیشههای اگزیستانسیالیستی در آثار فیلسوف دانمارکی، سورن کییرکگور، که خود از شاگردان شلینگ بود، تبلور و تجلی یافت و در پایان همین قرن با تعمیق نقادی از دوران سوژه محوری، نگره های اگزیستانسیالیستی در آثار فردریش نیچه قوام بیشتری پیدا کرد. او به نقد بنیادین اندیشهی حاکم بر فلسفه ی غرب از سقراط به بعد پرداخت، اندیشه ای که از نگاه او موجب پیدایش نهیلیسم در جهان مدرن شده بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
تعداد رکورد ها : 319186
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید