جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق قدیم
>
حجت
>
قیاس
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 104
عنوان :
نص تلخيص أنالوطیقی اول- المجلد4 : كتاب القياس
نویسنده:
ابن رشد
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالفکراللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قیاس
,
قیاس ضمیر
,
قیاس مستقیم
,
قیاس مطلق ( غیر موجهه )
,
مقدمات قیاس
,
قیاس جدلی
,
حدود قیاس
کلیدواژههای فرعی :
عکس موجهات ,
عکس نقیض قضیه شرطیه ,
عکس مستوی موجبه جزئیه وجودیه لا دائمه ,
عکس مستوی قضیه حملیه ,
قیاس عکس ,
چکیده :
این کتاب شرح متوسط بر «تحليلهاى نخستين» ارسطو است. این اثر به بخش منطق ارسطو در مبحث قیاس اعم از تعریف و حدود و انواع آن پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نص تلخيص منطق أرسطو المجلد 1
نویسنده:
ابن رشد
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت: دارالفکر اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
معنا
,
معانی بسیط
,
معانی مرکب ذهنی
,
معانی بسیط ذهنی
,
معانی بسیط مطلق
,
قیاس
کلیدواژههای فرعی :
مقولات عشر ,
مقدمات قیاس ,
حدود قیاس ,
چکیده :
تلخیصی است از منطق ارسطو با شرح آن. وی ترجمه عبارات ارسطو را با «قال» آغاز میکند و پس از آن به شرح میپردازد. این نسخه شامل سه قسم است در قسم اول مقدمه ای تحلیلی و در قسم دوم مقدمه ای در زمینه نحوه بررسی این نسخه های منطقی و قسم سوم سه بخش از کتاب را در بر دارد: ۱. معانی. ۲. عبارات. ۳. قیاس.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
متن تهذيب المنطق و الكلام
نویسنده:
مسعود بن عمر سعدالدين تفتازانی؛ محقق: عبدالقادر معروف كردی سنندجی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
مصر: مطبعة السعادة بجوار محافظة مصر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام اهل سنت
,
اصطلاحنامه منطق
,
13. علم کلام
,
کلام اشاعره
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
,
منطق قدیم
,
تهذیب المنطق: تفتازانی
,
تهذیب الکلام: تفتازانی
کلیدواژههای فرعی :
استقراء ,
01. خداشناسی (کلام) ,
افعال الهی ,
ذات الهی ,
صفات الهی ,
قدم ,
امامت ,
تنزیه الهی ,
تصورات ,
علیت ,
تعین ,
حجت ,
تناقض ,
قیاس ,
تصدیقات ,
تنزیهات ,
چکیده :
«تهذیب المنطق و الکلام»، رساله ای در منطق و کلام تألیف سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی، متکلم و منطقی و فقیه و ادیب سده هشتم به زبان عربی می باشد. تهذیب المنطق و الکلام تقریباً یک دوره کامل و مختصر در منطق و کلام، و درسنامه ای است که نثر آن حاکی از توان ادبی و چیره دستی تفتازانی در بیان آموزشی مطالب است. تفتازانی در آراستن مباحث این اثر و ساده و خلاصه نوشتن آن کوشیده است. وی در مقدمه تهذیب المنطق می گوید که این رساله را برای آموزش و آگاهی و راهنمایی جویندگان علم، بویژه پسر خود، نگاشته و آن را از حشو و زوائد و تکرار مهذب کرده است. تهذیب المنطق و کلام، شامل دو قسمت است: یکی منطق، مشهور به تهذیب المنطق و دیگری کلام، مشهور به تهذیب الکلام که از هر یک از آن دو به طور مستقل استفاده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلخيص القياس لأرسطو
نویسنده:
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
کویت: المجلس الوطنی للثقافة و الفنون و الادب - قسم التراث العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
کتب منطق
کلیدواژههای فرعی :
برهان ,
اعتبار قیاس ارسطویی ,
فلسفه یونان ,
فلسفه ارسطو ,
اصطلاحنامه منطق ,
قیاس ,
قیاس مطلق ( غیر موجهه ) ,
قیاس کاذب ,
دلیل ( برهان ) ,
ارغنون ,
دیدگاه ظاهریه ,
استدلال قیاسی (منطق) ,
چکیده :
ارغنون ارسطو حدود یازده قرن پس از پیدایش، به زبان عربی ترجمه شد که تحلیل و ارزیابی نخستین ترجمه های آن سبب می شود از یکسو با اهتمام مسلمین به میراث یونانی در سده های نخستین و از سوی دیگر با میزان صحت و دقت ترجمه ها آشنا شویم. عبدالرحمن بدوی نخستین ترجمه های عربی از مجموعه ارغنون ارسطو به علاوه ایساغوجی فرفوریوس را در یک مجموعه سه جلدی جمع آوری و تصحیح کرد. کتاب حاضر خلاصه ای از کتاب فوق بوده که شامل دو مقاله است: مقاله اول- بررسی نظریه القیاس. مقاله دوم- از انالوطیقا الاولی «و هو کتاب القیاس» است که شامل خصائص قیاس، النتائج الکاذبة، انواع الاستدلال الشبیهة بالقیاس است. در میان مطالعات انجام گرفته درباره منطق ارسطو، دو رویکرد را می توان از یکدیگر متمایز ساخت. در یک رویکرد، قیاس ارسطویی به عنوان یک دستگاه استنتاج طبیعی صورت بندی می شود. در رویکرد دوم، نظریه قیاس ارسطو با نگرش اصل موضوعی سامان می یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نص تلخيص منطق أرسطو المجلد 4 : تلخيص كتاب أنالوطيقي الاول أو كتاب القياس
نویسنده:
محمد بن احمد ابن رشد؛ محقق: جیرار جهامی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دار الفکر اللبنانی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
قیاس
,
کتب منطق
کلیدواژههای فرعی :
استلزام ,
منطق ارسطو ,
برهان خلف ,
موضوع و محمول ,
قضایا ,
قضیه سالبه ,
قضیه موجبه ,
قیاس اقترانی حملی ,
قیاس اقترانی شرطی ,
قیاس خلف (منطق) ,
قضیه کلیه(مقابل قضیه جزئیه) ,
قضیه جزئیه(مقابل قضیه کلیه) ,
چکیده :
كتاب حاضر نوشته ابن رشد، درباره قیاس از مجموعه کتب منطقی ارسطو است. ارسطو به عنوان بنیان گذار قیاس حملی، بحث های مستوفی را در این زمینه انجام داده که حاصل آن در شش رساله مقولات، العبارة، تحلیل اول، تحلیل دوم، جدل و بر رد سوفیست امروزه در دسترس است. وی اعتقاد دارد که قیاس باید پیش از برهان مورد بحث قرار گیرد زیرا قیاس عام تر است، به عبارت دیگر برهان گونه ای قیاس است اما هر قیاسی برهان نیست. ارسطو معتقد است قیاس گفتاری است که در آن هنگامی که چیزهایی فرض شود چیزی دیگر جز آنها که فرض شده اند به دلیل بر جا بودن مفروضات، به ضرورت نتیجه می شود. ارسطو قیاس را چنین تعریف می کند: قیاس برهانی است که در آن با فرض بعضی از چیزها، چیز دیگر غیر از آنچه فرض شده بالضرورة و از این حیث که چنین هست، لازم می آید. در واقع این تبیین نسبتاً مناسبی از ماهیت یک استدلال معتبر است. اما نظریه رسمی وی درباره قیاس، همه استدلال هایی را که این تعریف در موردشان صدق می کند مورد بررسی قرار نمی دهد. قضایایی که در قیاسات به کار می روند همه به شکل موضوع- محمول هستند و آنها چهار قسم می باشند: یا موجبه اند (affirmative) یا سالبه (negative)، و یا کلی (universal) هستند یا جزئی (particular).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منطق
نویسنده:
حسین بن عبدالله بن سینا
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه منطق
,
علم منطق
,
کتب منطق
کلیدواژههای فرعی :
مفاهیم منطقی ,
قواعد منطقی ,
فلسفه منطق ,
مقولات ,
جوهر ,
مقولات عرضی ,
صناعات خمس ,
قیاس ,
برهان ( صناعت ) ,
جدل ,
شعر ,
مغالطه (منطق) ,
خطابه ,
قضایای منطقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
کتاب «المنطق» نوشته ابوعلی سینا است. نخستین بحث در منطق ابن سینا بحث از چیستی منطق است. بوعلی با بیان هدف منطق به تعریف آن پرداخته و آن را صناعتی می داند که انسان را در راه صحیح رسیدن به هر مطلوب علمی یاری می رساند، از افتادن در اشتباه و حق پنداری باطل و باطل پنداری حق مصون می کند. این در حالی است که متاخران، بکارگیری و مراعات قواعد منطقی را باعث مصونیت از خطای فکری می دانند نه خود منطق را. به عقیده ابن سینا منطق از جهتی شبیه علم نحو است. تشبیه منطق به این علم حاوی مطلب مهمی است. بوعلی نسبت نحو به الفاظ را مانند نسبت منطق به معانی میداند. نحو به قصد اول و بالذات به الفاظ توجه دارد و ثانیا و بالعرض متوجه معانی نیز می شود تا اعراب را دریابد. منطق این مسیر را در جهت عکس می پیماید و اولاً و بالذات متوجه معانی و برای درک معانی محتاج توجه به الفاظ و دانستن آنها است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی آرای منطقی غزالی و ابنسهلان ساوی
نویسنده:
اکبر فایدئی، کریم علیمحمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
اصطلاحنامه فقه
,
اصطلاحنامه منطق
,
زین الدین عمر بن سهلان ساوی (470 - 540 ق)
کلیدواژههای فرعی :
تصور و تصدیق ,
کتاب مقاصد الفلاسفه ,
رابطه لفظ و معنا ,
منطق نگاری نه بخشی ,
نسب اربع ,
برهان قاطع ,
منطق نگاری ,
منابع استدلال فقهی ,
دانشنامه علایی ,
عقل فعال ,
میزان تلازم ,
قرآن ,
کلیات خمس ,
قضیه خارجیه ,
دلالت التزامی ,
تمثیل(منطق) ,
قیاس ,
قیاس استثنائی ,
برهان ( صناعت ) ,
نفس الشیء ,
قضیه ذهنیه(قسیم قضیه خارجیه و حقیقیه) ,
قضیه حقیقیه(قسیم قضیه ذهنیه و خارجیه) ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
صورت منطقی قضیه ,
نظام منطق نگاری تلفیقی ,
نظریه مهجوریت دلالت التزامی ,
مرکب انگاری تصدیق ,
قول جازم ,
مهجوریت خاص ,
مهجوریت عام ,
مهجوریت اعم ,
القسطاس المستقیم ,
میزان شیطان ,
مصداق محوری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
شناخت آرای منطقی امام محمد غزالی و قاضی زینالدین عمر بنسهلان ساوی در فهم آرای منطقدانان پس از آنها، بهویژه فخررازی، اهمیت بسزایی دارد. نقش غزالی در تبیین جایگاه رفیع علم منطق و رشد میزان مقبولیت آن در میان متشرعین آن زمان انکارشدنی نیست. مرکبانگاری تصدیق و بررسی تمایز آن با معرفت، نسبتهای چهارگانهی منطقی، الحاق منطق به اصول فقه، درآمیختن قواعد منطقی با اصطلاحات ابتکاری جدید و مثالهای اصولی و اسلامی و استخراج قیاسهای منطقی از قرآن کریم از ابتکارات و آرای منطقی امام محمد غزالی است. ابنسهلان ساوی هم که در برخی موارد متأثر از غزالی است، ابداع نظام منطقنگاری تلفیقی، نظریهی مهجوریت دلالت التزامی در علوم و تفسیر نفسالامر به وجود عینی و حاضر بالفعل در عالم خارج، از ابتکارات و اندیشههای منطقی خاص حکیم ساوی است، که ما در این نوشتار، به ذکر و بررسی و مقایسهی آرای آنها میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 64 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابکار الافکار فی اصول الدین المجلد 1
نویسنده:
سیفالدین الآمدی؛ تحقیق احمد محمد المهدی
نوع منبع :
کتاب , مدخل آثار(دانشنامه آثار) , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالکتب و الوثاق القومیه، مرکز تحقیق التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
صفات نفسانی
,
کلام اشعری
,
کلام اهل سنت
,
13. علم کلام
,
کتب کلام اهل سنت
,
کتب کلام اشاعره
کلیدواژههای فرعی :
نظر ,
کتب اهل سنت ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اراده الهی ,
حشویه (مرجئه شکاک) ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
شناخت فطری ,
احکام واجب الوجود ,
اصطلاحنامه منطق ,
قیاس ,
علم (فضیلت اخلاقی) ,
علم اکتسابی (مقابل علم الهامی) ,
احکام علم ,
صفات ظاهری ,
علم ,
حقیقت کلام الهی ,
علم بدیهی((تصوری و تصدیقی اولی و غیر اولی)، مقابل علم نظری) ,
ادراک الهی ,
کد کنگره:
205/3 /آ8الف2ّ
چکیده :
أبكار الأفكار في أصول الدين، تأليف ابوالحسن على بن ابى على بن محمد بن سالم، معروف به سيف الدين آمدى(551-631 ق)، متكلم بزرگ اشعرى است. اين اثر دائرةالمعارفى كلامى است، كه با قلمى شيوا، رسا و به دور از اغلاق در بيان مطالب و نقل و نقد اقوال و نظم فصول و ابواب به شكلى روشمند نگارش يافته است. «ابكار الافكار»، مهمترين اثر كلامى آمدى و بلكه از مهمترين آثار كلامى اشعريان و حتى جهان اسلام به شمار مىآيد و بر آثار كلامى اشعرى پس از خود تأثير قابل توجهى داشته است.اين كتاب، به يك اثر مرجع و بنيادين براى دورۀ پس از خود بدل گشت كه به دورۀ كلام متأخران شناخته مىشود. آمِدی در ابکار الافکار میکوشد تا دیدگاههای نحلههای کلامیِ مختلف اسلامی و گاهی آرای ادیان آسمانی دیگر را نقل کند که از آنها با عبارت مِلّیّون یاد میکند. در جایی که اجماع میان همه ملل و نحل را گزارش میکند. تعبیر قد اجمع العقلاء را به کار میگیرد. گاهی برای نشاندادن رأی فرق اسلامی در برابر ملل غیراسلامی میگوید رأی اسلامیان چنین است. در برخی موضوعات نام اشخاص را میبرد؛ مثلاً، جبّایی، نظّام، هشام بن حکم، اشعری، باقلانی، جوینی و... ؛ گاهی به جای اشخاص نام یک فرقه را میبرد، برای نمونه، خوارج، امامیّه، معتزله، اشاعره، حشویّه، کرامیّه، واقفیه و... ؛ گاهی دیدگاه فلاسفه را با تعبیر مثلاً ذَهَبتِ الفلاسفة نقل میکند. تقریبا در اکثر قریب به اتفاق موارد، دیدگاه معتزله یک سویمهم بحث است. گاهی تمامی متکلّمان در برابر فلاسفه قرار داده میشوند. در بسیاری از موارد برای اشاره به رأی موردپسند خود، که موافق اسلاف اشعری وی است تعبیر مذهب اهل حق را به خدمت میگیرد. همیشه دیدگاهها را به صورت منظم و دستهبندی شده و در چندین مسلک و تقریبا به ترتیب تاریخی گزارش میکند. از دیگر ویژگیهای روش آمدی در این کتاب آن است که پس از نقل آرا و اقوال واردِ نقض و ابرامشده، از جهات متعددی همچون جهت لغوی، معنایی، نصّ و نقل، اجماع و عقل به نقد و بررسی آنها میپردازد. پس از تحریر محل نزاع و نقد و بررسی اقوال یا همه را ردّ میکند و رأی تازهای میآورد یا در آن توقف کرده، فروتنانه اعتراف میکند که این همه آن چیزی است که در بساط و توشهاش یافت میشود و ادامه راه را بر آیندگان میسپارد.ن نتیجه اینکه کتاب ابکار الافکار به یک اثر پایه و بنیادین برای دوره پس از خود بدل گشت که به دوره کلام متأخران شناخته میشود. شیوه تحقیق آرا و تقریر مطالب و اخذ موضع آمدی در ابکار الافکار نیز، جالب و خاص اوست. گذشت که وی در خلاف و جدل، منطق و فلسفه دارای تخصص و آثار عدیده است که حاکی از گرایش عقلی و روح نقدیِ او است. نیز، گفته آمد که وی به بررسی پارهای از قواعد مهم فلسفی همت گماشت و با وجود این به جدل و نیز منطق اهتمام ویژه ورزید. این امر یادآور سلف بزرگ او امام محمد غزالی (م504) است که به رغم نقد تند و حتی دشمنی با فلسفه و فیلسوفان توجه فوقالعادهای به منطق معطوف ساخت که آن هم دانشی برآمده از یونان و ابزار کار فیلسوفان بود. امّا ماجرا به همین جا ختم نمیشود. آمدی در مخالفت تند با جریان باطنیّه از یکسو و بهخاطر تمایل به تصوف از سوی دیگر نیز یادآور غزالی است. این امر از یکسو تأثیرپذیری وی را از غزالی و تمسک او را به جدل و منطق برای هماوردی با فلسفه و کلامِ عقلانیِ معتزله نشان میدهد. از دیگر سو، رویکرد عقلی ـ نقلیِ او را به مباحث کلامی مینُمایاند. كتاب در پنج جلد و هشت قاعده تنظيم شده است. شایسته ذکر است که مصحح و محقق کتاب پانوشتهای مفید فراوانی اعم از ذکر منابعِ مطالب مذکور در متن و نیز ارائه توضیحاتی جهت روشن شدن برخی ابهامها یا معرفی افراد یا مکاتب و فرق آورده و به این نحو بر کمال اثر افزوده است. همچنین فهرست تمام موضوعات اصلی هر مجلّد در پایان آن ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تنبيه على الاسباب التى اوجبت الاختلاف بين المسلمين فى آرائهم و مذاهبهم و اعتقاداتهم
نویسنده:
عبدالله بن محمد بطليوسي؛ محققان: احمد حسن كحيل، حمزه عبدالله نشرتي
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دار المریخ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
تشریع اجتهاد ,
عقاید اهل سنت ,
کلام اهل سنت ,
نظریه حقیقت و مجاز ,
حدیث موضوع ,
آیات ناسخ ,
ناسخ و منسوخ ,
قیاس ,
اختلاف ادیان ,
روایات ساختگی ,
اختلاف آرا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأويل عند أهل العلم
نویسنده:
الشريف أبي محمد الحسن بن علي الكتاني الأثري
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
صاحب تأویل
,
تفسیر قرآن
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
الابانه: ابوالحسن اشعری
کلیدواژههای فرعی :
مبانی تاویل ,
تشبیه ,
تنزیه الهی ,
خلق افعال ,
تاویل آیات ,
قیاس ,
علم تأویل بر اساس قرآن ,
اجماع ,
معنای لغوی و اصطلاحی تاویل ,
اقسام تاویل ,
چکیده :
کتابچه مختصر حاضر درباره بحث تاویل قران کریم و بحث های مربوط به آن می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 104
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید