جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
فلسفه و منطق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
تعداد رکورد ها : 707
عنوان :
قضا و قدر و تاثیر دعا و بدا در آن از نظر ملاصدرا
نویسنده:
طاهره آدمزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
دعا
,
قضا و قدر
,
دعا
,
فلسفه و منطق
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
در این رساله سعی شده تا جایی که امکان دارد، حقیقت قضا و قدر به خوبی تشریح گردد و بخصوص این مساله از دیدگاه حکیم متاله، ملاصدرایشیرازی که تمامی افکار و آرای خود را از مشکات پر نور ولایت دریافته و با آمیزهای از عرفان منصبغ نموده، تبیین گردد. همچنین روشن شود با وجود آنکه هستی هر چیز از عنایت و علم ذاتی حق ناشی میشود، و ذات و صفات او ثابت و بیبدیل است ، تاثیر دعا در سرنوشت انسان چگونه است ؟ و مساله بدا چیست ؟ آیا علم الهی تغییر پذیر است و قضا و قدر دگرگون میشود؟ یا آنگونه که قوم یهود گفتهاند، "یدالله مغلوله" آیا نظر اشاعره درست است ، که معتقدند دعا بیفایده است و آنچه تقدیر از قبل رقم زده، همان میشود؟ اگر چنین است پس بیانات معصومین که فرمودهاند، دعا یکی از عوامل مهم در تغییر قضا و قدر است و خود مظهری از مظاهر قضا و قدر به حساب میآید، چیست ؟ و چگونه انسان با وجود محاط بودن در عالم ماده و با تمام کوچکی و تعلق خود به عالم بالا، در عالم ملکوت تاثیر گذارده به مطلوب خویش میرسد؟ هدف رساله حاضر پاسخ به این سوالات و روشن ساختن اذهان از بحث احیانا شبه برانگیز قضا و قدر است . در این رساله سعی شده با دیدی واقع بینانه و جستجوگر و به دور از نزاعهای کلامی و در یک تحلیل نسبتا عمیق فلسفی، نظریات عمده فلسفی پیرامون موضوع، مورد بررسی قرار گرفته و مبنا و استدلالات هر کدام تشریح گردد. البته سعی آن است که همواره نظرات صدرالحکما و المتالهین محور اصلی قرار گیرد. این رساله با همین انگیزه در سه بخش و 12 فصل تدوین و تنظیم شده است . در بخش اول، ابتدا "قضا و قدر" از لحاظ لغوی و اصطلاحی مورد بررسی قرار گرفته، سپس حقیقت آن دو از نظر فیلسوف عالیقدر به طور مبسوط روشن میگردد. از عالیترین مفاهیم قرآن در معارف بلند اسلامی، موضوع امکان تغییر و دگرگون ساختن تقدیر و سرنوشت است و اینکه انسان میتواند قسمتی از سرنوشت خود را با دعا و اعمال خود دگرگون سازد. این مساله تحت عنوان "تاثیر دعا در قضا و قدر"، موضوع بخش دوم این رساله است . دعا منبع عظیم تغذیه روح و نفس انسانی است و نیایش به درگاه خدای بزرگ در طول تاریخ، عامل تلطیف روح انسانی و سازندگی جوامع بشری بوده است . هیچ جامعهای نتوانسته به دور از یک ارتباط عمیق با خداوند به فلاح و رستگاری رهنمون گردد. از این رو، اگر دعا با همه ابعادی که دارد و همه ریزهکاریهای که در آن نهفته است ، رعایت شود، وسیلهای خواهد بود برای نیل به سعادت جامعه و فرد. در بخش پایانی این رساله نیز به مساله تغییر سرنوشت با دیدی برتر و با عنوان "بدا" اشاره میشود حقیقت و امکان وقوع آن با توجه به نظریات مختلف بویژه نظر ملاصدرا بررسی میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نشانههای قدرت خداوند در زمین و آسمان کدامند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آسمان و زمین و هر آنچه در آن است، همه نعمت ها و نشانه های قدرت خداوند است. هر آنچه موجود است، چیزی جز نشانه ی او نمی باشد و هیچ کس را توان بر شمردن همه آنها نیست. خداوند در قرآن کریم بارها انسان را به دیدن این نشانه ها دعوت کرده است. ما در این جا به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اطلاق قدرت خداوند
,
قدرت خداوند
,
قدرت واجب
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش آسمان ها و زمین ,
خلق آسمان ها و زمین ,
نشانه های قدرت خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اهم اندیشههای کلامی ابوالفتح رازی در تفسیر روضالجنان و روحالجنان فی تفسیر القرآن.
نویسنده:
عبدالعلی عنایتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
روض الجنان
,
تفسیر ابوالفتوح رازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
فلسفه و منطق
,
ابوالفتح رازی، حسین بن علی
چکیده :
این رساله در پنج فصل تدوین شده است . در فصل اول درباره خداوند و برهانهای اثبات وجود باری و توحید توضیح داده شده است پس صفات ثبوتی خداوند همچون عالم و قادر وحی و صفات سلبی خداوند همچون مکان نداشتن، مرئی نبودن مطرح شده است در فصل دوم حسن و قبح و اینکه انسان غافل افعال خویش است . خداوند ظام نیست و کار قبیح انجام نمیدهد و تکلیف مالایطاق نمیکند، آمده است . در فصل سوم: درباره نبوت ، فرق نبی بار رسول، درباره عضمت و دوری پیامبران از عیوب همچنین حضرت محمد (ص) قرآن و دیگر معجزات پیامبر سخن گفتهام. در فصل چهارم امامت تعریف شده است و دلائل امامیه از قبیل قاعده لطف ، عصمت و دلایل نقلی همچون آیه عشیره، مباهله، ولایت برای نصب امام از جانب خداوند آورده شده است ، همچنین مناقب اهل بیت ، تعداد ائمه، حضرت مهدی (عج) مطرح شده است . در فصل پنجم: ایمان، ایمان و اختیار، زیادت و نقصان ایمان، گناهان صغیره و کبیره و عدو وعید، احباط و تکفیر، توبه، شفاعت ، امر به معروف و نهی از منکر بحث شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین نسبتهای جهانی شدن و جهانیسازی با آموزههای دینی در عصر پساتجدد : دوره 10- شماره 4 : فلسفه دین
نویسنده:
عباس شکاری، مصطفی عباسی مقدم، هاجر حسنآقایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعالیم دین
,
جهانی سازی
,
جهانی شدن (جهانی سازی)
,
تربیت
,
ادیان جهان شمول
کلیدواژههای فرعی :
سکولاریسم ,
پست مدرنیسم ,
تکثرگرایی معنایی ,
استعانت از دنیا ,
نظام تعلیم و تربیت ,
برابری ذاتی انسان ها ,
آموزش و پرورش ,
فطرت انسان ,
دین و مدرنیته (مدرنیته و دین) ,
نسبیگرایی ,
تفکر دینی ,
عدالت اسلامی ,
تعامل فرهنگ ها ,
اهداف تربیت در اسلام ,
برخورد تمدنها ,
تاثیرات رسانه ها ,
انسان شناسی پست مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
نسبت جهانی شدن با دین ,
آموزش های ناهمسان ,
فرهنگ و تمدن غربی ,
اسلام در جهان معاصر ,
انسانگرایی = اومانیسم (مکتب فلسفی) ,
انساندوستی (نیکوکاری) ,
چکیده :
از میان رفتن مرزهای زمانی و مکانی و نزدیکی فرهنگها و جوامع، موضوعی به نام جهانی شدن را به محافل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وارد کرده، چالشها و فرصتهایی را برای آموزههای دینی ایجاد کرده است. هدف از این پژوهش تفکیک فرایند جهانی شدن و پروژه جهانیسازی غربی و تبیین نسبتهای آن با آموزههای دینی است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی بود. پس از مطالعه اسناد موجود، تعاریف و نظریههای مختلف در زمینه جهانیشدن، جهانیسازی بررسی و تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد میتوان نسبتهای مختلفی بین این دو مقوله با آموزههای دینی در نظر گرفت؛ نسبت جهانی شدن با آموزههای دینی، نسبت جهانیسازی با آموزههای دینی و نسبت میان جهانیشدن در وضعیت کنونی، با آموزههای دینی. یافتهها نشان داد جهانی شدن در راستای جهانیکردن دین اسلام، یکی از اهداف آموزههای دینی است. اما جهانیسازی غربی در نقطة کاملاً مخالف با آموزههای دینی قراردارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قرآن و نقش تربیتى مادر در خانواده : دوره 13، شماره 49 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
حسین هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خانواده
,
حضرت مریم ( ع )
,
خانواده در اسلام
,
جایگاه و نقش اجتماعی زنان
,
جایگاه زن در قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نقش دختران
,
نقش همسران
,
مادر مریم
,
زنان در اسلام
,
مطالعات زنان و خانواده
,
مادر موسی (ع)
,
نقش تربیتی مادر
,
رسالت زن در اسلام
,
نقش های زنان
,
مادر در قرآن
کلیدواژههای فرعی :
آیه 026 قصص ,
آیه 187 بقره ,
آیه 24 اسراء ,
آیه 31 اسراء ,
آیه 12 قصص ,
آیه 12 تحریم ,
آیه 15 احقاف ,
آیه 36 آل عمران ,
آیه 43 آل عمران ,
منزلت زن ,
آیه 233 بقره ,
آیه 1 نساء ,
آیه 21 روم ,
چکیده :
این نوشتار به نقش تربیتی مادران در نهاد خانواده پرداخته و در بخش درآمدی نقش های سه گانه طبیعی زنان: دختر، همسر و مادر خانواده را به بحث نشسته و به این نتیجه رسیده است که قرآن بیشترین ستایش را از زنان در نقش مادری داشته و در تقسیم وظایف میان زن و شوهر کار تربیت فرزندان را به مادران سپرده است. رهیافت به این وظیفه سپاری از سوی قرآن به باور نویسنده از دو راه میسر است.دستورات صریح قرآن در واگذاری تربیت فرزندان به مادر و ارائه الگوهای موفق مادران مربی که در این مسیر به سه نمونه از مادران الگوی قرآنی اشاره شده است: مادر مریم، مادر عیسی (ع) و مادر موسی(ع). در پایان پژوهش، نویسنده به اثبات این مدعا پرداخته است که راز ستایش قرآن از مادران، نقش عمده و سرنوشت ساز آنان در تربیت فرزندان و نسل آینده اجتماع است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 56 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«غلو در قرآن» از نگاهی دیگر : دوره 13، شماره 49 : پژوهش های قرآنی
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غلو
,
فرعون
,
غلات (اعم، مذاهب کلامی)
,
حضرت عزیر(ع)
,
حضرت عیسی (ع)
,
ابلیس
,
غالی
,
معیارهای قرآنی غلو
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تکبر (اخلاق)
,
9- غلات (اعم، (فرق اسلامی))
,
غلو یهود و نصاری
,
غلو شیطان
,
غلو فرعون
,
غلو رهبران دینی
کلیدواژههای فرعی :
آیه 259 سوره بقره ,
پرستش ,
آیه 077 مائده ,
آیه 117 مائده ,
آیه 072 ص ,
آیه 113 بقره ,
آیه 111 بقره ,
آیه 140 بقره ,
آیه 42 مائده ,
آیه 24 آل عمران ,
چکیده :
این مقاله به منظور بررسی موضوع «غلو» در قرآن نگاشته شده است. نگارنده در آغاز به بیان مفهوم لغوی «غلو» می پردازد. آن گاه بر اساس مفهوم «غلو» مصادیق ونمونه های آن را در قرآن بررسی می کند. غلو شیطان، غلو فرعون، غلو یهود ونصاری، غلو بت پرستان، غلو نسبت به رهبران دینی و آسمانی موضوعات مورد توجه این مقاله است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 378 تا 399
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
منظور خداوند از محو باطل و اثبات حق به وسیله قدرت کلام چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت مطلق
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات فعلیه
,
اطلاق قدرت الهی
,
صفات الهی
کلیدواژههای فرعی :
آیه مودت ,
آیه 24 شوری ,
دروغ بر خدا ,
دروغ بر حضرت محمد (ص) ,
دروغ بر پیامبر (ص ) ,
قدرت کلام خدا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد و بررسی بخش تجربه دینی از کتاب فلسفه دین Philosophy of religion مایکل پرسون و ویلیام هاسکرو
نویسنده:
مجتبی بطحایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
تجربه
,
نقد
,
دین
,
علوم انسانی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه و منطق
,
پترسون، مایکل
,
پترسون، مایکل
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
چکیده :
به عقیده نگارنده، پاسخ تمامی سوالاتی چون آیا خدای مجرد از ماده وجود دارد؟ آیا انسان دارای اختیار هست یا خیر؟ و آیا جهان پس از مرگ هم هست یا نه؟ را میتوان با شناخت و کاویدن ابعاد وجودی انسان به دست آورد اساسا خداشناسی و پیامبرشناسی متکی و منوط به انسانشناسی (Anthropology) است اگر انسان بطور همه جانبه خصوصا جنبه روحی و روانی و عقلی کاویده شود، خواه و ناخواه در او امیالی و گرایشهایی و حالاتی دیده می شود که نمیتوان آن را به جهان کور مادی ارجاع داد. دلیلش هم این است که هیچ فیزیکدان و شیمیدانی از وجود حالت خشم و عطوفت و عشق و زیبایی دوستی در قفلان ماده یا عنصر مادی خبر نداده است و این خود نشانگر این است که کانونی برای ارجاع این گونه حالات معنوی و مجحرد باید باشد چرا که مبدا این حالات بایستی خود دارای این حالات باشد و جهان مادی فاقد چنین کیفیاتی است و نکته دوم این که هدف از بیان تجربه دینی و ویژگیهای آن اثبات منطقی جهان ماوراء طبیعی نیست بلکه تنبه انسان معاصر درگیر با شک و تردید، به عالمی ماورای جهان حسی است و احتمال این که شاید عالمی در بطن و عمق این جهان حسی وجود داشته باشد، چنانچه نشانههای آن را در خودمان مییابیم. هدف از بحث تجربه دینی، اثبات منطقی وجود خدا و جهان ماوراء طبیعی نیست ، بلکه تشویق انسان به همراهی با ذات بی نهایت خواه اوست ، ذاتی که در خود تمایل و گرایشی به متعلق تجارب عرفانی و دینی می یابد، ولو به این معترف با واقف نباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و فلسفه
نویسنده:
عبدالله صلواتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
رابطه خودشناسی و خداشناسی
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی وجود سیال (حرکت جوهری) از دیدگاه ابنسینا و ملاصدرا
نویسنده:
علیاکبر فتحی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
حرکت جوهری
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه و منطق
,
صدرالدین شیرازی ، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
ابن سینا، حسینبن عبدالله
,
ابن سینا، حسین بن عبدالله
,
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مسئله تغییر و حرکتدر عالم طبیعت ، از موضوعاتاساسی در فلسفه بوده است .ولی اهمیتآن با طرح نظریه حرکتجوهری که از سوی ملاصدرا ارائه شد، مضاعفگردید.مقایسه نظراتملاصدرا که مبتکر حرکتجوهری است ، با نظراتابنسینا که برجستهترین چهره فلسفه ارسطویی است ، درباره حرکتو خصوصا حرکتجوهری، هدفاین تحقیق است .برای این منظور نظراتدو فیلسوفدر مهمترین آثار و تالیفاتفلسفی آنها، و هم چنین در تالیفاتشارحان و مفسران آثارشان، مورد بررسی قرار گرفته است .ابنسینا حرکترا از مقوله "آن ینفعل" میشناسد که از سنخ ماهیتو در زمره مقولاتعرضی است .او وقوع حرکترا نیز در چهار مقوله کم، کیف ، این و وضع میداند.از نظر ابنسینا وقوع حرکتدر جوهر محال استو برای این نظر دلایلی هم ارائه میکند.ملاصدرا ضمن قبول حرکتدر چهار مقوله ذکر شده، آن را تحتهیچ یکاز مقولاتندانسته و اصولا حرکترا از سنخ ماهیتنمیشناسد.او معتقد استکه حرکتنحوهای از وجود است .علاوه بر این حرکتدر جوهر نیز واقع میشود.بلکه وجود جوهر طبیعی خود عین سیالیتاستاصولا حرکتیکپدیده "وجودی" استو "وجود جوهر طبیعی" استکه متغیر، متحرکو در سیلان دائمی است .اگر حرکتدر جوهر واقع نشود، در هیچیکاز اعراضکه هم معلول جوهر و هم تابع آن میباشند، حرکتی رخ نخواهد داد.ضمنا توجه به این که عوارض ، فقط علائم تشخصهستند، و نیز این که زمان بعد چهارم موجودی مادی است ، راههای دیگری برای اثباتسیال بودن وجود جوهر است .نتیجه این که بطور کلی تمام عالم طبیعت"وجودی سیال" و متحرکاستبلکه جهان طبیعی یکپارچه حرکت ، و عین حرکتاستکه به سوی هدفو غایتی متعالی در جریان و سیلان مدام میباشد.و با خروج از قوه و تبدیل استعداد به فعلیت ، مراحل تکامل را طی نموده و به هدفنهایی خود نزدیکمیشود.با تفسیر حرکتاز این دیدگاه معضلاتفلسفی و مسائل اساسی جهانبینی، نظیر خداشناسی، ربط متغیر به ثابت ، حدود عالم، حدوثجسمانی نفسو بقای روحانی آن، رابطه نفس و بدن، معاد جسمانی و بسیاری مسائل دیگر، تفسیر و پاسخی بسیار روشن، مستدل و دلانگیز مییابند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
تعداد رکورد ها : 707
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید