جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
تعداد رکورد ها : 321307
عنوان :
علم پیشین و اختیار بشر از دیدگاه آگوستینیکالوینیستیِ پاول هلم
نویسنده:
فاطمه باقری منفرد ، بهرام علیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
پاول هلم معتقد است که دلایلِ خوبی برای این ادعا وجود دارد که علم مطلق الهی -که آینده را نیز در بر میگیرد- با آزادی انسانی -که بهنحو ناهمسازگرایانه درک شده باشد- منطقاً ناسازوار است. اما این تعارض نباید ما را به نظریهای تنزلیافته از علم مطلق الهی بکشاند. چنانکه نباید به نفی آزادی و مسئولیت آدمی بیانجامد. هلم مدعی است که یک خداباور مسیحی میتواند بهمعنای همسازگرایانۀ آزادی روی آورد. نخست به این دلیل که آموزۀ مسیحیِ «فیض الهی» تنها با فهم همسازگرایانه از آزادیِ انسان سازوار است. دوم به این دلیل که خداوند برای آنکه کامل مطلق باشد باید بهمعنای قوی عالم مطلق باشد و تنها درصورتی چنین است که همسازگرایی صادق باشد. خواهیم گفت که دلیل نخست هلم به نفی برخی دیگر از آموزههای پذیرفته شدۀ ادیان، از جمله مسیحیت خواهد انجامید و استدلال دوم او به مغالطه وضع تالی دچار است. اما دلیل سوم هلم این است که ضرورتا اگر خداوند از پیش x را بداند (که میداند)، آنگاه x ضرورتا رخ خواهد داد. او برای گریز از اشکال، تاکید میکند که مراد او از «ضرورت» ضرورتِ تاریخی است و نه منطقی. اما این استدلال تنها زمانی کار میکند که بپذیریم خدا در زمان است. لذا کسانی که علم الهی را بیزمان بدانند، میتوانند مدعی شوند که همه رویدادها در ذهن الهی بهنحو لازمان وجود دارد و علم او به دلیل گذشته بودن ضروری نیست. بهنظر میرسد که خودِ هلم نیز این اشکال را میپذیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری بر مفهوم معنا در اندیشه هایدگر متقدم «دازاین و کشف حقیقت وجود»
نویسنده:
زینب عرب میستانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
مفهوم سنتی معنا در عصر ما بهواسطه انفجار در حوزههای دانش و تکنولوژی و متعاقب آن هجرت خدایان جایگاه و اعتبار خویش را از دست داده است. مارتین هایدگر از جمله اندیشمندان معاصری است که معنای زندگی را در تفکر مدرن و در غیاب خدایان مابعدالطبیعی مورد بررسی قرار داده است. او در دوره نخست فکری خود تلاش کرده است تا با نفی هر نوع رهیافت غایتانگارانه و با تکیه بر مفهوم وجودشناسی بنیادین خود معنایی برای زندگی جعل کند. از اینرو غرض از تحلیل پدیدارشناسی هرمنوتیکی دازاین در این جستار، وصول به درک معنای زندگی اصیل، که همان رسالت اصلی فلسفه هایدگر متقدم است میباشد. محور نظام فکری هایدگر و وجودشناسی بنیادین او، مسئله انسان بهمثابه دازاین است. هایدگر شناخت حقیقت وجود را تنها از طریق دازاین امکانپذیر میداند. چراکه بهزعم او انسان تنها افقی است که وجود در آن خود را متجلی میسازد. ازاینرو هایدگر برای جستجوی معنای زندگی، از ساختارهای بنیادین با یکدیگر مرتبط نحوه وجودِ دازاین، همچون در -جهان- بودن، پروا و درنهایت از مرگآگاهی به روش هرمنوتیکی رازگشایی میکند. او نتیجه میگیرد که دازاین میتواند با مرگآگاهی و رهایی از تسلط داسمن، با انتخابهای آزادانه به یک زندگی اصیل و متعاقب آن معنادار دست پیدا کند. اما او اراده و خواست انسان را تنها راهحل نمیداند. و بر این اعتقاد است که ما همواره باید منظرِ گشایشی باشیم که خود هستی آن را برای ما فراهم میسازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 110 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه مکتب تفکیک پیرامون تباین حداکثری خدا و مخلوقات
نویسنده:
سید جابر موسوی راد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
دیدگاه تباین خدا و مخلوقات (غیریت وجودی خدا نسبت به موجودات دیگر) در مقابل نظریه وحدت شخصی وجود قرار میگیرد که مدعی است مخلوقات تعینات ذات الهی هستند و همه به وجود واحد شخصی موجود هستند. نظریه تباین به دو صورت حداقلی و حداکثری قابل تبیین است. براساس تباین حداقلی، گرچه وجود خداوند غیر از مخلوقات است، اما خداوند و مخلوقات با هم وجوه مشترکی دارند. در مقابل، تباین حداکثری مدعی است که هیچ وجه اشتراکی بین خداوند و مخلوقات وجود ندارد و ازاینرو نسبت دادنِ صفاتی نظیر علم، قدرت و... به خداوند به نحو مشترک لفظی است. مدافعین مکتب تفکیک معتقدند نظریه تباین حداکثری از قرآن و روایات اخذ شده است. این مقاله با استفاده از روش تحلیلیانتقادی، ضمن تبیین دیدگاه مکتب تفکیک، نشان خواهد داد که دیدگاه مکتب تفکیک نهتنها برخاسته از آیات و روایات نیست، بلکه مخالف آیات و روایات بوده و نیز با نسبت دادنِ صفات مختلف ایجابی به خداوند تنافی دارد و مستلزم نفی کمالات الهی است. از منظر قرآن و روایات، گرچه خداوند بهلحاظ وجوب وجود و کمال محض بودن، هیچگونه مثل و نظیری ندارد، اما در عین حال اینطور نیست که هیچ اشتراکی بین خدا و مخلوقات وجود نداشته و نسبت دادن صفات بشری به خداوند به نحو مشترک لفظی باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 40 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت وجود، مسئله یا شبه مسئلهای فلسفی؟
نویسنده:
محمد جواد رضائی ره ، امیر اوسطی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
از زمان میرداماد تا کنون، اصالت وجود یا ماهیت، به منزلهی یکی از مسائل مهم و مؤثر در سنت فلسفهی اسلامی تلقی شده است. غالب فیلسوفان و مروجان فلسفه در ایران، اصالت وجود را پذیرفتهاند و نقطهی مقابل آن را باطل دانستهاند. برخی نیز اصالت ماهیت را پذیرفتهاند. در این مقاله با بررسی مبادی تصوّری و تحریر محل نزاع، به این نتیجه رسیده ایم که اصالت وجود یا اصالت ماهیت، حقیقتاً مسئلهای فلسفی نیست و نزاع دو طرف، نزاعی لفظی است؛ به این معنا که دو طرف، تلقّی واحدی از مبادی تصوّری بحث و نیز از محل نزاع ندارند. آن وجودی که اصالتِ وجودی آن را اصیل میداند، همان چیزی نیست که اصالت ماهیتی حکم به اعتباریت آن نموده است و در طرف مقابل، آن ماهیتی که اصالتِ ماهیتی آن را اصیل دانسته، همان ماهیتی نیست که اصالت وجودی آن را اعتباری میداند. ماهیت در نزد موافقان اصالت ماهیت، ماهیت موجود است نه ماهیت من حیث هی. ماهیت موجود نیز در نزد او عبارت از متن واقعیت خارجیِ مجعول است، نه ماهیتی که متحد با وجود شده است. همچنین وجودی که موافقان اصالت ماهیت، آن را اعتباری میدانند، مفهوم اعتباری عام بدیهی است نه وجود به معنای متن واقعِ مبدا اثر و اثر مبدا. پس از تبیین مدعا و اقامه دلیل بر لفظی بودن نزاع، اشکالات وارد شده بر لفظی بودن نزاع را مطرح کرده و پاسخ داده ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 90 تا 109
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالشهای «دموکراسی» در کاوشهای «هگل»
نویسنده:
جواد ترکاشوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
هگل، با بررسیِ «انقلاب فرانسه» و پیامدهای ناگوار آن، دموکراسی را گونهای از زمامداری تودهای میدانست که نهتنها حقوق اساسی افراد و خصوصا «اقلیتها» پاس داشته نمیشود، بلکه آزادی نیز از طریق آن محقق نمیشود و به همین دلیل نیز فاقد عقلانیت است. ازهمینرو، او حق رأی همگانی را نیز مردود میشمارد. چراکه دموکراسی نقش نمایندگی در حیات سیاسی را تا حد امکان فرو میکاهد و حتی تمایل به لغو آن دارد، لذا در چنین وضعیتی فرد نمیتواند نمایندهای داشته باشد و با استیلای رأی همگانی، رأی فرد آنقدر بیاهمیت و ناچیز میشود که بیمیلی و بیعلاقگی گسترش مییابد و پیامد آن چیزی جز «جباریت اکثریت» نخواهد بود. درنتیجه، مردم نیز به تبع آن برای کسب منافع مادی و پیجویی امیال و انگیزههای آنی خویش رأی خواهند داد. در این مقاله، دیدگاه نقادانه هگل به دموکراسی و چالشهای آن و راهکار وی برای شیوه زمامداری مطلوب مورد واکاوی قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و مقایسه رابطه عقل و نقل از دیدگاه ابنتیمیه و آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
ابوالفضل خراسانی، حمید پارسانیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و دین در اسلام
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
تحلیل و تبیین صحیح رابطۀ عقل و نقل بر اساس اصول و مبانی فکری ابنتیمیه و جوادی آملی به عنوان نمایندگان دو جریان نصگرا و عقلگرا در عرصۀ معرفت دینی، نتایج قابلتوجهی به دنبال دارد. ابنتیمیه با جمود بر ظواهر نصوص حتی در اصول اعتقادی، دلیل اختلاف فلاسفه و متکلمان را عدم مرجعیت ذاتی و استقلالی عقل میداند؛ لذا تقدیم معقول بر منصوص را بیاساس میخواند و تنها راه ایمان واقعی را ایمان جازم به پیامبر6 برمیشمارد. وی با تعریفی که از عقل ارائه میدهد، عقل را عرض میخواند و آن را تا سرحدّ غریزه و عقل عرفی تقلیل میدهد؛ با خلط نقل و شرع، از تقدیم نقل بر عقل به طور مطلق دفاع میکند؛ با پذیرش تعدّد عقل و تن دادن به نسبیت معرفتی، در صدد حل تعارض عقل و نقل برمیآید و ابطال یک نوع از انواع عقل را ابطال کل عقل نمیداند. اما جوادی آملی، با همسطح خواندن علوم عقلی و نقلی، هر یک از عقل و نقل را مؤید دیگری میداند و با تفکیک وحی از نقل، فهم نقلی را همچون فهم عقلی، آسیبپذیر و غیرمصون از خطا و صواب و تعارض معرفی میکند و از تأویل به عنوان راهحل تعارض عقل و نقل، دفاع کرده و تقدیم دلیل عقلی بر دلیل لفظی غیرصریح را ضروری دانسته است. وی محصول عقل تجربی، نیمهتجربی، تجریدی و عقل ناب را، اگر از سنخ قطع و یقین یا مفید اطمینان عقلایی باشد، حجت میداند و ضمن متفاوت دانستن عقل با بنای عقلا، برهان عقلی را از سنخ علم برمیشمارد که اعتبار و حجیتش ذاتی است، نه جعلی. به باور او در علم اصول باید از عقل و نقل و مباحث مربوط به آن در حوزۀ معرفتشناختی دین بحث شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أغنى الناس
نویسنده:
مرکز نون للتألیف والترجمة
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
عربی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: منازل: باب 326 تا 362 جلد 11
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ مقدمه، ترجمه و تعلیق: محمد خواجوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
9789642671205
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: وصایا باب 560 جلد 17
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ مترجم، مقدمه و تعلیق : محمد خواجوی؛ ويراستار: مریم بانو بردبار
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-964-2671-42-7
چکیده :
ابن عربی در سال 629، نوشتهها و مکاشفات و تحقیقاتش را که در طی سی و پنج سال در تالیف فتوحات داشته است به یکی از مریدانش میدهد که پاکنویس کند. چون پایان آن کتاب میگوید: من عادت ندارم که برای تصمیماتم چرکنویس داشته باشم، آن نسخه رونویس شده از مسودات را نسخة نسخت نام نهاد و سپس از روی آن نسخهای به خط خودش نوشت. کتاب حاضر که بر اساس نسخة نسخت چاپ شدة باب وصایا را شامل میشود، و ادامة کار تصحیح فتوحات است که تا چهارده مجلد آن انجام شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه فتوحات مکیه: باب 558 اسمای حسنا جلد 15
نویسنده:
محمد بن علی ابن عربی؛ مقدمه، ترجمه و تعلیق: محمد خواجوی؛ ويراستار: مریم بانو بردبار
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه pdf
وضعیت نشر :
تهران: مولی,
زبان :
فارسی
شابک (isbn):
978-964-2671-30-4
چکیده :
شیخ اکبر محییالدین این کتاب را پاسخی برای کسانی که با ضمیری پاک بهدنبال حقیقت هستند، میداند. کتاب فتوحات مکیه نتیجه تلاش علمی عارف بزرگ اندلسی شیخ اکبر محییالدین ملقب به ابن عربی است. عرفان نظری درونمایه اصلی کتاب فتوحات مکیه بوده، اما در کنار آن ابن عربی در آن به موضوعات گسترده بسیار دیگری نیز پرداخته است. از اینرو از فتوحات مکیه بهعنوان دایرهالمعارف اسلام یاد میشود. باب ۵۵۸ از کتاب فتوحات مکیه در جلد پانزدهم این کتاب آمده است. این جلد از کتاب جزو «مقامات اسمای حسنا» فتوحات مکیه بهشمار میرود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
تعداد رکورد ها : 321307
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید