جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1081
آیا می توان گفت که منظور طینت انسان است که از خاک است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر ما طینت را در بعد جسمانی انسان در نظر بگیریم این مسئله درست است. اما گاهی با بکاربردن کلمه ی طینت به استعدادهای دیگری اشاره می کنیم. اما اگر منظور شما همان ویژگی ها و خصوصیاتی است که در خاک موجود است و در شاکله ی انسان های بعدی هم می ماند بیشتر ...
در قرآن گفته شده که اولین انسان کامل حضرت آدم بوده است اما برطبق آنچه که دانشمندان یافته اند انسان تکامل یافته ی میمون است این دو را چگونه می توان توجیه کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اولاً این بصورت یک فرضیه است. فرضیه ی تکامل ازسوی یکی از اندیشمندان به اسم داروین مطرح شده است. همانطورکه می دانید فرضیه باید در یک مسیر علمی قرار بگیرد و در نهایت اگر به اثبات رسید به یک نظریه تبدیل می شود. این فرضیه هنوز نتوانسته این مسیر ر بیشتر ...
اگر «روح» موجودى شریف و الهى است، چرا این روح شریف اگر در قالب انسان گنهکارى قرار گیرد به جهنم مى‌رود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شرافت منسوب به روح انسان یا از جهت تکوینى و اجبارى و یا از جهت افعال اختیارى است. شرافت تکوینى انسان، فقط به خدا نسبت داده مى‌شود. تمامى ارزشها مال او و مربوط به اوست و انسان، هیچ دخالتى در این جهت ندارد. روح انسان، به هدیه زیبایى مى‌ماند که بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
ظرفیت وجودی هر فرد چه زمانی و چگونه تعیین می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداوند هر موجودی را که اراده می کند خلق کند، با همه ی قابلیت ها و استعدادهایی که آن موجود می تواند داشته باشد، اراده می کند و آن موجود به وجود می آید. یعنی باید این بحث را به زمانی باز گردانیم که اراده ی خداوند به خلقت موجودی تعلق می گیرد. اما بیشتر ...
آیا انسان از اول در عالم زر یا بهشت بوده است؟ یا اینکه انسان از اول برای زمین خلق شده بوده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : من از زاویه ی دین اسلام به این سوال جواب می دهم. ضمن اینکه بسیاری از ادیان در داستان خلقت با ما مشترک هستند. البته یک اختلاف هایی در مسئله ی خلقت داریم منتها مشترکات ما خیلی زیاد است. این سوال برای خیلی ها مبهم مانده است که آیا انسان برای بهشت بیشتر ...
آیا ما به اراده ی خودمان به این دنیا آمده ایم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خیر. ما بخشی از آن را مجبور هستیم. حضرت علی (ع) می فرماید : نه جبر است نه تفویض. بخشی از عالم جبر است. اینکه من در این خانواده قرار گرفته ام، جسم من این شکلی است،شرایط فکری من، ضریب هوشی من جبر است و اینها را ما انتخاب نکرده ایم. وقتی ما وارد بیشتر ...
پس یک عرضه ای اتفاق افتاده و یک پذیرشی اتفاق افتاده است. پس در یک میدانی پذیرفته شد که ما بندگی کنیم. این میدان دنیا شد . آیا این جمله درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قصه ی انسان و خدا داستان دو تا موجود مستقل نیست. قصه، قصه ی خدا هست و خدا. اینها همه آیات خدا هستند و چیزی جدا از خدا نیستند. شما چیزی را در آن پیدا نمی کنید که خدا در آن نباشد. همه چیز تجلی خداست. خدا یک موجودی را با قابلیت های خاص خلق کرده ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
شما چه تعبیری از انسان دارید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بحث انسان بحثی است که در حوزه های مختلف به آن پرداخته شده است. علت اساسی آن هم این است که همه ی اندیشه ها و تفکرات صورت می گیرد تا عمدتا راهی برای خوشبختی بشر پیدا بکنند. وقتی می خواهند سراغ سعادت و خوشبختی بشر بروند، باید خود بشر را تجزیه و ت بیشتر ...
انسانی که به مرحله ی عبودیت رسیده است چطور می تواند این عبودیت را حفظ کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بحث این است که انسان بعد از خلقت می خواهد به کجا برسد. ما از آیات قرآن استفاده می کنیم که انسان برای عبودیت خلق شده است.عبودیت یک معنای خاصی دارد. خداوند نیاز به عبادت ما ندارد، نیاز به عبودیتی که در ذهن ماست ندارد بلکه عبودیت یک معبری است که بیشتر ...
ما داریم که خدا می داند جایگاه انسان در بهشت یا دوزخ است. آیا این با اختیار انسان منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اینکه خدا عاقبت انسان را می داند، اختیار انسان را زیر سوال نمی برد. کتاب علم پیشین خداوند و اختیار انسان. حضرت علی (ع) در نامه ی سی و یک نهج البلاغه می فرماید : فرزندم اگر انسان مختار نباشد، اصول دین زیر سوال می رود. چرا خدا پیامبران را می فرس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1081