جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 478
تحليل چگونگي اعطاي عصمت از جانب خدا به پيامبران و امامان(ع) بر مبناي آيات و روايات
نویسنده:
محمدحسين فارياب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
آموزۀ «عصمت» هيچ‌گاه تازگي خود را از دست نداده است. در اين ميان، يکي از حوزه‌هاي مسئله عصمت، حوزۀ «عصمت از گناه» است. درباره حقيقت «عصمت از گناه» ديدگاه‌هاي متنوعي ارائه شده است. اگرچه غالب متکلمان شيعه بر موهبتي ‌‌بودن مقوله عصمت پيامبران و امامان تأکيد کرده‌اند، اما به چگونگي هبۀ اين موهبت از سوي خداوند کمتر توجه شده است. آيا خداوند متعال يک‌بار اين موهبت را به پيامبر و امام مي‌دهد و او خود از اين موهبت بهره برده، خود را از گناه مصون مي‌دارد؟ يا آنکه خداوند متعال دمادم اين موهبت را ارزاني مي‌دارد؟ اين نوشتار در پي بررسي چگونگي هبۀ عصمت از سوي خداوند بر مبناي آيات و روايات است. آيات و روايات مرتبط با اين موضوع نشان می‌دهد خداوند متعال همواره پيامبران و امامان را زير چتر حمايت خويش نگه ‌داشته و چنين نيست که يک‌بار عصمت را به ايشان هبه کند و آنها از آن پس بتوانند خودشان از گناه بپرهيزند.
صفحات :
از صفحه 127 تا 140
شبهات عصمت انبیا در سوره یوسف
نویسنده:
نویسنده:حانیه سادات سیدی؛ استاد راهنما:محسن دیمه‌کار گراب
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عصمت انبیاء از مبانی مشترک میان مسلمانان است اما در مورد گستره آن اختلاف نظرهایی وجود دارد و از دیرباز تا کنون محلی برای بیان آراء مفسران و متکلمان با رویکردهای گوناگون بوده است و آراء تفسیری گوناگونی را به خود اختصاص داده است. به طوری که در برخی از آیات، تعدادی از مفسران اعتقاد به خطای نبی الهی دارند، برخی دیگر به ترک اولی رای می‌دهند و مفسران دیگر نیز معتقدند پیامبر الهی با توجه به مقام عصمت، از هر خطایی مصون است. در سوره یوسف نیز آیاتی دیده می‌شود که محل سؤال و شبهه قرار گرفته است، شبهاتی در زمینه مسائل اعتقادی، رفتاری و گفتاری به انبیای الهی حضرت یعقوب و حضرت یوسف نسبت داده شده است و موهم عدم عصمت ایشان می‌باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نظرات مفسران گاهی با یکدیگر بسیار متفاوت است و دیدگاهی جامع وجود ندارد و هم‌چنین به دلیل پرداخته نشدن به تمامی شبهات موجود در سوره یوسف، این موضوع به مسئله‌ای پژوهش محور تبدیل شده است و پژوهش پیش رو با روش توصیفی-تحلیلی ابتدا آراء تفسیری را مورد ارزیابی قرار داده است و پس از بررسی دیدگاه‌های مطرح شده و نقد نظرات، دیدگاه برگزیده را در خصوص شبهه مورد نظر بیان کرده است. بررسی‌ها مشخص می‌کند که بخشی از شبهات، به دلیل کج فهمی و عدم درک درست از آیه و هم‌چنین توجه به روایات ضعیف و اسرائیلیات ایجاد شده است و نتیجه‌ای که از بررسی تمامی شبهات به دست آمده است حاکی از عصمت انبیاء و عدم ارتکاب گناه حضرت یعقوب و حضرت یوسف می‌باشد.
تحلیل و نقد برگردان فارسی آیات متناقض نما با عصمت پیامبران (علیهم السلام)
نویسنده:
نویسنده:محمد طاهری؛ استاد راهنما:علی حاجی خانی؛ استاد مشاور :مهدی ناصری,کاوس روحی برندق
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که خداوند به نوعی ذم‌نما و عتاب‌گونه پیامبر اکرم(ص) و سایر پیامبران را مورد خطاب قرار داده یا در مورد ایشان سخن گفته است. تنافی و تناقض ظاهری این آیات با مقوله عصمت اقتضا می‌کند که مترجم در برگردان این دسته از آیات، دقت و قواعد خاصی را مطمح نظر قرار دهد. چرا که ترجمه این آیات از زبان مبدا به زبان مقصد و انتقال صحیح محتوای آن‌ها، افزون بر نگاه‌داشت ساختارهای دستوری و بلاغی و همسانی تاثیر متن مبدا و مقصد، احاطه و اشراف ویژه به مبانی کلامی صحیح و نیز بازتاب این مبانی در زبان مقصد را از سوی مترجم می‌طلبد تا تلقی عدم عصمت پیامبران را در ذهن خواننده ایجاد ننماید. بر اساس بررسی انجام شده در این پژوهش، آیات متناقض‌نما با عصمت پیامبراکرم(ص) شامل 103 عبارت و در قالب خطاب‌های انشائی امری، سوالی و نهی و گزارش‌های اخباری حملی و شرطی و در سه جنبه‌ی تلقی و ابلاغی وحی، رفتار دینی و اعتقادات دینی در پیش و پس از بعثت و در 44 سوره پراکنده می‌باشد که در این جستار به بررسی هر 3 آیه‌ی مغایرنما با عصمت پیامبر(ص) در پیش از بعثت و 8 آیه از ابعاد سه گانه عصمت در پس از بعثت آن حضرت پرداخته شد. همچنین آیات به ظاهر متنافی با عصمت سایر انبیا، مجموع 53 آیه پراکنده در 16 سوره احصاء گردید که همگی گزارش‌های اخباری حملی و در دو جنبه رفتار دینی و اعتقادات دینی در قبل و بعد بعثت ایشان می‌باشد که از میان آن ها، 10 آیه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. همچنین پژوهش حاضر تلاش نموده، با استفاده از روش گردآوری کتابخانه‌ای و روش پردازش توصیفی - تحلیلی آمیخته با نقد و با بهره‌گیری از مهم ترین منابع لغوی، صرفی، نحوی، بلاغی، کلامی و تفسیری و انتخاب تعدادی ازمشهورترین ترجمه‌های تحت‌اللفظی، وفادار و تفسیری، به واکاوی تفسیری و نقد ترجمه آیات منتخب مورد بحث بپردازد و علاوه بر تبیین مستدل برتری‌ها و کاستی‌های مترجمان مذکور، سعی نموده است روش مناسب و قواعد ضروری ترجمه این دسته از آیات را در پیش روی مترجمان و مخاطبان ترجمه قرآن کریم قرار دهد و به این نتیجه دست یافته است که در آیاتی که دربردارنده بحثی از ابحاث کلامی است ساختار بسندگی صرف و روش ترجمه تحت‌الفظی محض، ترجمه را از غایت آن دور کرده و در مقابل، روش ترجمه‌ تفسیری - مزجی ، روشی نسبتا مناسبی در ترجمه این دسته از آیات است و در تبیین واژه‌های آیه و برآوردن اهداف ترجمه موفق‌تر می‌نماید. از تعداد 47 ترجمه معاصر منثور بررسی شده در این رساله، ترجمه آقایان بلاغی و فیض‌الاسلام در میان ترجمه‌های تفسیری و آزاد به دلیل انطباق ترجمه با مقوله‌ی عصمت، معادل‌گزینی صحیح، عدم ساختار بسندگی، صحت و اتقان برداشت‌های تفسیری، توجه به سیاق، رعایت نکات بلاغی و ادبی، عدم آمیختگی تفسیری، جداسازی شرح و متن به میزان 38.09% در انتقال مناسب و صحیح آیات منتخب در این رساله موفق‌تر بوده‌اند و ترجمه آقای عاملی و خانم امین به عنوان نمایندگان ترجمه امین و معنایی با توجه به ملاک‌های یاد شده به میزان 14.28% در ارزیابی‌ها در حد متوسط شمرده شدند و ترجمه آقایان پاینده، مصباح‌زاده؛ معزی و شعرانی به عنوان نمایندگان ترجمه تحت‌اللفظی به دلیل فقدان معیارهای یاد شده ضعیف ارزیابی شده‌اند.
بررسی مقایسه‌ای عصمت انبیا از دیدگاه آیت الله شیخ جعفر سبحانی و شیخ‌محمد علی صابونی
نویسنده:
نویسنده:سیدمهدی تاج زادقهی؛ استاد راهنما:محمد ملکی؛ استاد مشاور :مصطفی سلطانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
مصونیتِ انبیای الهی از گناه و اشتباه از جمله مباحثِ پردامنه‌ی مذاهب اسلامی است. در این مسیر موافقان و مخالفانی با این موضوع به چشم می‌خورد. مبانی، گستره و مرزهایِ عصمتِ پیامبران از جمله مباحثِ دارای اثر در دانش‌هایی مانند فقه، حدیث و اخلاق است؛ زیرا این پیش‌فرض کلامی می‌تواند بر چگونگی مواجهه‌ی با احادیث و صدورِ احکام، تغییر ایجاد کند؛ به دلیل آن‌که هر نظریه‌ای در عصمت تصویری خاص از پیامبر ارائه می‌نماید. از این رو سخن گفتن از آن ضروری می‌نماید. استاد محمد علی صابونی و استاد جعفر سبحانی به عنوان دو تن از شخصیت‌ها و علمایِ معاصر جهان اسلام، دیدگاه‌های مختلفی در زمینه‌ی عصمت پیامبران اتخاذ کرده‌اند. براساسِ دیدگاهِ استاد سبحانی پیامبران از آغاز کودکی تا پایانِ عمر در حوزه‌هایِ مختلف معصوم بودند. استاد صابونی نیز اعتقاد دارد انبیا از بلوغ تا پایان عمر از عصمت برخوردارند، امّا ممکن است پیش از نبوت از آنان خطاهایی سربزند. تفاوت‌هایی که استاد سبحانی با استاد صابونی در موضوعِ عصمتِ انبیا دارند، سبب می‌شود مقایسه‌یِ دیدگاهِ این شخصیت‌ها و یا تطبیقِ آن‌ها بر یکدیگر دشوار شود، از این رو، در این نوشتار با طرحِ دعاویِ هر دو طرف، رویکردی نقّادانه اتخاذ شده است و براساسِ مبانیِ کلامیِ تشیع، رویکرد استادصابونی نقد شده است و دیدگاهِ استاد سبحانی به عنوانِ رویکردِ مختار پذیرفته شده است. علاوه بر این، در مواردی نشان داده‌ایم که دیدگاهِ استاد سبحانی بر دیدگاهِ دیگر علمایِ تشیّع نیز مقدم است. روشِ نویسنده در این اثر، تحلیلِ آثارِ مختلفِ استادِ سبحانی و استاد صابونی و استخراجِ دعاویِ مختلفِ آنان از این آثار است. سپس مبانیِ هریک از این دیدگاه‌ها نیز استخراج شده است و با آثارِ دیگر متفکران نیز مقایسه شدند. درپایان پس از این بررسی‌ها نتیجه‌یِ حاصل شده این بود که رویکردِ استاد صابونی با مبانیِ اسلام ناسازگار است و شأن واقع‌نمایی ندارد.
به کارگیری متن قرآنی در مناظرات امام رضا  در کتاب عیون اخبار الرضا به عنوان نمونه درباره توحید و عصمت پیامبران (مطالعه تحلیلی)
نویسنده:
نویسنده:سعد نعیم عوده الفاضلی؛ استاد راهنما:رضا الهی‌منش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
موضوع این پایان نامه، به کارگیری متن قرآنی در مناظرات امام رضا × در کتاب عیون اخبار الرضا به عنوان مثال در مورد «توحید» و «عصمت پیامبران» است. در برخی از ظواهر متون قرآنی، موضوعاتی وجود دارد که مفهومی غیر از معنای واقعی از آنها برداشت می‌شود، و برخی از مفسران آنها را در معنای غیر صحیح به کار برده‌اند، همانطور که بعضی از آنها گفته‌اند و آنچه را که مقصود قرآن نیست، به خداوند متعال نسبت داده‌اند و عصمت پیامبران را مخدوش ساخته‌اند. این تحقیق سعی دارد راه حل و پاسخی برای اشکالات یا شبهات ناشی از درک ظاهری برخی از متون ارائه نماید، که با ساحت قدس خداوند متعال و توحید و صفات او و منزه بودن او از داشتن جسم، اشغال فضا و مکان و قابل رؤیت بودن و غیره سازگار نیست. با توجه به پاسخ‌هایی که در کاربرد نص قرآنی در بین مناظرات امام رضا × آمده است، از جمله تنزیه ذات خداوند از این شبهات در توحید ذاتی، و توحید صفاتی و افعالی و نفی شباهت صفات او به مخلوقات و پدیده‌ها، و پاسخگویی به تهمت‌هایی که با استفاده از ظاهر متون، به پیامبران و عصمت آنها نسبت داده شده است. به عنوان مثال، متهم کردن خاتم پیامبران ’ به گمراهی، که (العیاذ بالله) بسیاری از مفسران عامه (اهل سنت) آن را شرک تفسیر کرده‌اند. اما می‌بینیم که امام الرضا × معنایی کاملاً متفاوت از آنچه گفته شد، در تفسیر آن بیان فرموده است. در جایی که گمراهی را به پنهان کردن مقام خویش نزد قومش تفسیر نمود، سپس خداوند آنها را به سوی شناخت تو هدایت کرد. بدین سان همه شبهات مطرح شده علیه پیامبران با استفاده از متون قرآنی و استفاده از سایر متونی که دلالت بر عصمت آنها دارد، برطرف شد. اهمیت این مطالعه در توان به کارگیری متن قرآن در پاسخگویی و رفع بسیاری از مشکلات، به ویژه در دو اصل مهم (توحید) و (عصمت پیامبران) نهفته است. اگر شخص پاسخگو معصوم باشد، این اهمیت تأیید می‌شود. اما آنچه در این تحقیق جدید است، تجزیه و تحلیل واژگان است، که ممکن است ریشه مشکل در همین جا باشد، یعنی در متونی که ظاهر آن چیزی را به خداوند متعال نسبت می‌دهند، که در قرآن نیست، همچنین در مورد نکوهش و افترا به پیامبران، و موضوع بحث آن زبان‌شناسی و تفسیری است، و نتیجه همان است که از فرمایشات امام × حاصل می‌شود. محقق در این مطالعه از روش تحلیلی استفاده کرده است و نتیجه ای که از این تحقیق به دست می‌آید، نفی همه برداشت‌های ظاهری از ذات مقدس خداوند و صفات اوست، و همچنین نفی مفاهیمی که با به کار بردن همان متن و گاهی متن‌های دیگر، عصمت پیامبران را خدشه دار می‌کند.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 5
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد پنجم شامل تفسیر آیات 77 تا 176 نساء وآیات 1 تا 54 مائده است.
الم‍ی‍زان‌ ف‍ی‌ ت‍ف‍س‍ی‍رال‍ق‍رآن‌‬‏‫ المجلد 1
نویسنده:
ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ال‍طب‍اطب‍ائ‍ی‌؛ صححه‌ و اشرف‌ علی‌ طبا‌عته‌ حسین‌ الاعلمی‌
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت‌: موسسه الاعلمی للمطبوعات,
کلیدواژه‌های فرعی :
انسان , مؤمن , سحر , خرافه , کتب شیعه امامیه , ازدواج , کلام الهی , جبر و اختیار(کلام) , عدل ( صفات ) , ولایت , آیات معجزه ( قرآن ) , شفاعت , عالم ذر , عصمت انبیاء (ع ) , نبوت , تفضیل امت پیامبر(ص) , اصل امامت , حقانیت قرآن , رب (اسم، اسماء افعال الهی) , عالم برزخ , امکان نسخ , ایمان (فرجام شناسی) , حضرت طالوت(ع) , حضرت عیسی (ع) , حضرت موسی (ع) , قضا و قدر , کتاب نوح , ابلیس , تمایز سحر از معجزه , باد , باران , اثم , آدم و حوا , چشم زخم , صفات خدا , عقل و دین , عقل ( جوهر ) , علیت , قیامت , موت , صراط , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , هدایت , علم اخلاق , سوره حمد , آیات سعادت و شقاوت , آیات عرش و کرسی , آیات هدایت و اضلال , نزول قرآن , مکاسب , وصیت , قرض ( عقد ) , ایلاء , طلاق , قتل (قصاص ) , شراب , ذکر (یاد خدا ) , تسمیه (گفتن بسم الله ) , سجده , روزه , نماز , قبله , طهارت , احیای موات , کفر , امر به معروف و نهی از منکر , علم (فضیلت اخلاقی) , صبر , حج , انفاق , دعا , حب به خدا , حق خدا , دین اسلام (دین الهی توحیدی) , تاریخ , علم(حصولی و حضوری) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
جلد اول شامل تفسیر آیات سوره حمد وآیات 1 تا 182 سوره بقره است.
بحار الانوار المجلد ۱۱
نویسنده:
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
وضعیت نشر :
بيروت: دار احیاء التراث العربی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار (علیهم السلام)» مشهور به بحار الانوار، مفصل‌ ترین مجموعه حدیثی شیعه است که با نظارت علامه مجلسی تألیف شده است. تألیف این کتاب که مجموعه‌ ای از آموزه‌ ها و تعالیم شیعی است، بیش از ۳۰ سال طول کشیده و گروهی از شاگردان علامه مجلسی او را در این کار یاری کرده‌ اند. مؤلف، کتاب را بر اساس ۲۵ موضوع کلی طراحی و آن را در ۲۵ جلد جای داده است (در دوره‌ های اخیر به صورت ۱۱۰ جلدی منتشر می‌ شود). در هر جلد ریز موضوعات مربوط به آن را در ابواب مختلف گرد آورده است. او در هر باب، ابتدا آیات قرآنی مرتبط با موضوع را ذکر کرده و تفسیر آنها را می‌ آورد و در مرحله بعد احادیث مربوط به آن باب را نقل می‌ کند. مجلسی تلاش کرده است که در بحار الانوار تمام موضوعات و مسائل موجود را پوشش دهد. برای مثال، این مجموعه با عنوان کتاب العقل و الجهل آغاز و با مباحث مربوط به خداشناسی و توحید، عدل الهی، و تاریخ پیامبران ادامه پیدا می‌ کند. از جلد ۱۵ تا ۵۳ چاپ ۱۱۰ جلدی، به تاریخ زندگی و فضایل پیامبر اسلام (ص) و حضرت زهرا (س) و امامان شیعه (ع) اختصاص دارد. بحار الانوار به خاطر ذکر مستند بیشتر روایت‌ های منقول از ائمه شیعه (ع)، باب‌ بندی موضوعات، شرح و بیان بسیاری از روایات، تحقیقات گوناگون کلامی، تاریخی، فقهی، تفسیری، اخلاقی، حدیثی و لغوی، نزد محققان و پژوهشگران مقامی والا داشته است؛ چنانکه با وجود حجم زیاد، از همان روزگار تألیف، نسخه‌ های خطی بسیاری از آن نوشته شده و با رواج صنعت چاپ، همه یا بخش‌ هایی از آن بارها به چاپ رسیده است.
رویکرد مفسران فریقین و شبهه قرآنی عصمت یونس (ع): تحلیل، نقد و انتخاب
نویسنده:
سعید عزیزی ، علی راد
نوع منبع :
مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ظاهر برخی آیات قرآن کریم به گونه‌ای است که دلالت بر بی‌صبری، سرپیچی و عصیان حضرت یونس(ع) در انجام رسالت خویش داشته و پیامبر اکرم(ص) از همانندی با ایشان نهی گردیده است. همین مساله موجب گشته تا آن حضرت در نگاه برخی مسلمانان متهم به معصیت و عدم عصمت گردد. در مقابل مفسران و حدیث‌پژوهان فریقین تلاش نمودند تا تفسیری صحیح از آیات قرآن و روایات موجود ارائه دهند و ضعف این پنداره را بر ملا سازند. بر پایه نتایج این پژوهش مفسران امامیه دو رویکرد در پاسخ به شبهات عصمت ارائه داده است. الف) ترک اولی، ب) تلقی رخداد واقعه پیش از رسالت یونس(ع). طیف وسیعی از مفسران اهل سنت نیز دو رویکرد مذکور را بیان نموده اما برخی رویکرد معصیت و عصیان یونس(ع) را برگزیده‌اند. در این نوشتار رویکردهای سه‌گانه ارزیابی شده و در پایان نظریه منتخب ارائه شده است. نتایج ارزیابی و نقد رویکردهای مذکور حاکی از آن است که تنها رویکرد قابل قبول و سازگار با آیات قرآن نظریه «ترک عمل افضل و اولی» بوده که از سوی اغلب مفسران فریقین مطرح گردیده است.
بازکاوی نگرش اندیشمندان علم کلام در باب قلمرو عصمت انبیاء‌ ؛ با تاکید بر آراء سید مرتضی و فخرالدین رازی
نویسنده:
مهدی مهدوی اعلا ، علی رضا خاتم شیشه‌بر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ویژگی عصمت از بنیادی‌ترین و مهم‌ترین مباحث نبوت است. زیرا اسوه و راهنمای بشریت ‌بودن برای پیشوایان دین بدون داشتن عصمت تام بر خلاف حکمت الهی است. با عنایت به این که قلمرو عصمت دارای مراتب مختلفی است، دانشمندان مذاهب اسلامی هر یک متاثر از مبانی عقیدتی خویش، پس از واکاوی و مطالعه‌ی قلمرو عصمت انبیاء، به پذیرش مراتب یا مرتبه‌ای خاص از عصمت اکتفا نموده‌اند. دیدگاه عصمت انبیاء در سه مرتبه ی پیراستگی از هر گونه کفر و شرک و نیز تلقی و حفظ شریعت همچنین تبلیغ احکام و معارف شریعت مورد پذیرش همه متکلمان اسلامی است جز باقلانی که در مرتبه اخیر نظریه دیگری دارد. انگاره عصمت مطلق برای رسولان در مرتبه عمل به شریعت هم‌سو با شاخص‌های نبوت و مقبول است. رهیافت پیراسته‌بودن انبیاء از سهو، خطا و اشتباه در امور عادی زندگی، مطمح نظر بیشتر اندیشمندان امامیه است. در مجموع نظریه ادق و اکمل در باب قلمرو عصمت پیامبران، دیدگاه عصمت همه‌جانبه- در همه‌ی مراتب- است. که منطبق با موازین و حکمت الهی است. شایان ذکر است اثر حاضر ضمن توجه به آراء متکلمان مذاهب امامیه، معتزله و اشاعره بیشتر بر اندیشه های سید مرتضی و فخرالدین رازی تمرکز دارد.
صفحات :
از صفحه 147 تا 168
  • تعداد رکورد ها : 478