جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
تعداد رکورد ها : 321479
عنوان :
ارزیابی آراء ابنسینا دربارهی فردیت بر اساس اینباوری
نویسنده:
میثم قائیدوند ، مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
وجود ویژگی اینبودگی در اشیاء، از جمله راهحلهایی است که برای حل مسئلهی تمایز و مسئلهی فردیت در اشیاء ارائهشده است. باور به وجود چنین ویژگیای به فلسفه دانس اسکاتس باز میگردد. اغلب اندیشهی وی را تحت تاثیرابنسینا میدانند. درمتن پیش رو ابتدا برخی مطالب مقدماتی مانند اختلاف نظر در مساوی بودن اینبودگی و ذات فردی، به منظور روش شدن نقطه نظر اینباوران، بیان شده است. سپس نگرش ابنسینا دربارهی این موضوع شرح داده شده و پس از آن به تاثیر ابنسینا بر اسکاتس به عنوان واضع اصطلاح اینبودگی پرداخته شده است. در آخر اندیشههای ابنسینا بر اساس نظرات اینباوران معاصر ارزیابی شده و به این نتیجه کلی رسیده که هرچند ابنسینا در ایجاد سوال از تشخص و فردیت در ذهن اولین اینباور تاریخ فلسفه، یعنی اسکاتس نقشی برجسته داشته؛ اما باید توجه داشت که در فلسفهی تحلیلی معاصر آراء بوعلی نه با ذات فردی و نه با اینباوری سازگاری ندارد. در نتیجه، نه تنها نمیتوان بوعلی را اینباور قلمداد کرد بلکه حتی به نظر میرسد میتوان وی را از جنبههایی ضد اینباور نیز بهشمار آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد معرفتشناختی تقریر استقرایی برهان اختفای الهی شلنبرگ از منظر تجربه عرفانی
نویسنده:
یاسر هاشمی ، احمد ولیعی ابرقوئی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شلنبرگ در خوانش استقرایی خود از برهان اختفای الهی معتقد است فقدان شواهد کافی برای اثبات حضور خدا در عالَم دلیلی بر پدیدآمدن نوعی ناباوری به وجـود خـدا میباشـد کـه آن را «ناباوری معـقول» مینامد. وی در عین حال معتقد است برخورداری انسانها از تجارب دینی بهخوبی میتواند این نوع ناباوری را از بین ببرد؛ لکن انسانها یا واجد چنین تجاربی نیستند یا تجاربی که برای بعضی رخ داده است، فاقد وجاهت معرفتشناختی لازم برای اثبات حضور خدا میباشد. این نوشتار در صدد است با روش تحلیلی – اسنادی و رویکردی معرفتشناختی به بررسـی تجـربه عـرفانی به عنوان یکی از مهـمترین اقسام تجربۀ دینی پرداخته، برهان اختفای الهی را از این منظر نقد کند. از این رو مسئلۀ اصلی این نوشتار آن است که چگونه میتوان قرائت استقراییِ برهان اختفای الهی شلنبرگ را از منظر تجربه عرفانی نقد کرد؟ با قبول امکان معرفت توسط تجارب عرفانی و ارزشمندبودن آنان، همچون بحث تواتریبودنِ این دست تجارب و حضوریبودن علم حاصل از آنها، فقدان شواهد کافی برای اثبات وجود خدا در عالَم، مرتفع گشته و درنتیجه مدعای قرائت استقرایی برهان اختفای الهی شلنبرگ مردود میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 136 تا 159
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جرقۀ هیوم در رؤیاهای کانت
نویسنده:
علی حسنزاده ، محمدرضا عبدالله نژاد ، مجید صدرمجلس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
تعبیر رؤیاهای یک روحبین ازطریقِ رؤیاهای متافیزیک یکی از آثار مهم دورۀ، بهاصطلاح، «پیشاانتقادی» ایمانوئل کانت است که در سال 1766، یعنی پانزده سال قبل از انتشار نقد عقل محض، منتشر شد. کانت در این جستار دعاوی امانوئل سوئدنبورگ، عالم و عارف سوئدی، را دربارۀ دسترسی به یک جهان فرامحسوس متعالی بررسی و نقد میکند. مسئلۀ مقالۀ حاضر این است که آیا کانت در نقد دعاوی سوئدنبورگ تأثیری از هیوم پذیرفته است؟ اگر چنین است، این تأثیر در کدام یک از مفاهیم اساسی رؤیاها به بیان درآمده است؟ در مقالۀ حاضر، برای بررسی اثرپذیری کانت از هیوم و چگونگی این اثرپذیری، رؤیاها را در پرتو کاوشی درخصوصِ فهم بشری هیوم خوانش میکنیم، اثری که گمان میرود کانت پیش از نگارش رؤیاها مطالعه کرده باشد. ازطریقِ تحلیل این دو اثر، درنهایت، نتیجه میگیریم که برخی از مهمترین مواضع کانت در رؤیاها، ازجمله نقد متافیزیک، برداشت تجربی از علیت و نیز فهم متافیزیک بهمنزلۀ «علم حدود عقل انسان»، تحتِتأثیر مستقیم هیوم شکل گرفتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرحی بر جستار کانت با ساد لکان با تمرکز بر رابطه قانون و میل
نویسنده:
حمزه موسوی ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لکان در مقالۀ کانت با ساد و سمینار اخلاق روانکاوی این ایده را مطرح کرده است که اندیشههای ساد بهویژه در کتاب فلسفه در اتاق خواب نهتنها بسطدهنده و گسترشدهندۀ اندیشههای اخلاقی کانت در نقد عقل عملی است ، بلکه درواقع مکمل آن است. کانت در پی بنیانگذاری قانون اخلاقی نابی است که بر امیال پاتولوژیک یا بیمارگونۀ سوژه مهار بزند و، در نقطۀ مقابل او، ساد سر در پی میلی ناب دارد که از هر قانونی تخطی کند و آزاد باشد. لذا میتوان ادعا کرد که ازنظرِ لکان کانت نماینده قانون و ساد نمایندۀ میل است. اما نکته یا تز اصلی لکان این است که قانون برای وجودش به میل وابسته است و میل برای وجودش به قانون نیاز دارد. بهعبارتِدیگر، قانون و میل نوعی رابطۀ همزیستانه و دوسویه دارند. رابطهای که برسازنده یا قوامبخش حیات ذهنی سوژۀ انسانی است. این نوشتار با روشی توصیفی–تحلیلی در پی شرح و تبیین مواجهه یا «اتصالی» است که لکان میان این دو متفکر از چشمانداز رابطۀ قانون و میل برقرار کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل مفهومی" اضطراب مالی "از منظر قرآن کریم
نویسنده:
سیده زهرا حسینی نژاد ماهانی ، محمد صادق شجاعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
این پژوهش با هدف ارائۀ مدل مفهومی اضطراب مالی براساس قرآنکریم و بررسی میزان روایی آن انجام شده است. برای این منظور، ابتدا با دو راهبرد «جستجوی واژگانی» و «متنخوانی باز» و دستیابی به 33 واژه مرتبط، 55 گزاره دینی با استفاده از نمونهگیری هدفمند براساس اصل اشباع در آیات قرآن جمعآوری شد و با بهکارگیری روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی (شجاعی، «روش تحلیل کیفی محتوای متون دینی: مبانی نظری و مراحل اجرا»، 1399) مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد سازه اضطراب مالی در آیات قرآن دارای پنج دسته نشانه (اجتناب از موقعیتهای پرداخت مالی، ترس در مورد آینده مالی، برانگیختگی و آشفتگی مداوم مالی، ترسهای نامعقول مالی و احساس عدم رضایت مالی) و 6 دسته مؤلفههای علّی (ویژگیهای شخصیتی زمینهساز، بدبینی نسبت به آینده، نگرانی از قرارگرفتن در شرایط تنیدگیزای مالی، خطاهای شناختی، ضعف باورهایدینی و وسوسه شیطان) و 3 دسته مؤلفههای پیامدی (پیامدهای عاطفی ـ هیجانی، پیامدهای رفتاری خانوادگی و اجتماعی و آسیبهای اجتماعی ـ اقتصادی) است. سپس برای حصول اطمینان از مطابقت آنها با محتوای آیات قرآن و همچنین کاربرد آن در حوزه روانشناسی، اعتبار یافتهها براساس نظر متخصصان (8 کارشناس) با محاسبۀ شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) مورد بررسی قرار گرفت و سرانجام مدل مفهومی اضطراب مالی در قالب یک طرحواره کلی ترسیم شد. یافتههای این پژوهش، بستر مناسبی برای تدوین پرسشنامه سازۀ اضطراب مالی و طراحی مداخلۀ درمانی و بسته آموزشی آن فراهم کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 214
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل شناختی سنّتهای الهی درحوزه "استکبار" با رویکرد قرآنی؛ (برپایه طرحوارههای تصوری)
نویسنده:
محمد هادی یدالله پور ، افتخار برزگر ابراهیمی ، فاطمه حسن نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
: سنّتهای الهی" به مثابه قوانین و تدابیر حاکم بر نظام آفرینش، یکی از مفاهیم گسترده در تعبیرهای زبانی قرآنکریم است. این نوشتار با رویکرد "معنیشناسی شناختی"، در حوزه استعارههای مفهومی، بهعنوان ابزار پایهای برای بیان و درک مفاهیم انتزاعی، میکوشد کارکرد طرحوارههای تصوری را در مفهومسازی استعاری "استکبار" بررسی کند و از رهگذر آن به ساختار مؤثر نیرو- پویاییِ جریان "سنّتهای الهی" در قوانین هندسه جهانی الهی دست یابد. از اینرو با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی مفهوم "کبر" به عنوان پربسامدترین واژه قرآنی در حوزه رذائل اخلاقی و شاخصه اصلی معارضان حق، در کلان سیستم مفهومی قرآنکریم، پرداخته است. از این طریق به شکلی روشمند موقعیتهای زبانی- استعاریِ متأثر از سنّتهای الهی در حوزه استکبار و طرحوارههای تصوری ارائه شده از آن کشف شده و با ملموسسازی برخی مفاهیم انتزاعی در قالبی عینی، تحلیل نوینی فراروی مخاطب قرارمیدهد. دستاورد این پژوهش بیانگر میزان اثرگذاری "کبر" به عنوان مانعی قدرتمند در سلب رحمت الهی و نیرویی قوی در جهت حرکت نزولی به سوی ضلالت و گمراهیِ خود و دیگران است که با نگاشت استعاری «کبر، مانع است.»، «کبر، قدرت است.» در ترسیم شدت باطلگراییِ انسان متکبّر اثرگـذار است. معانی ضمنیِ حاصل از این ساز وکار زبانی، بـه درجۀ تنزل معنایی و مقامی استکبار در معیار قرآنکریم اشاره دارد. عمدهترین جریان سنّتهای الهی، براساس مفاهیم استعاری موجود در حوزه "استکبار" با عناوینی مانند "زیادت ضلالت"، "املاء و استدراج"، "امهال"، "استیصال"، "محرومیت" و "عبرتآموزی" در سطح آیات الهی مشاهده شدهاست
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل اجتماعی ابراز احساسات الهی در قرآن کریم بهمثابه الگویی برای کنش اجتماعی انسان باورمند
نویسنده:
سید هادی ساجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
ابراز انواع احساسات خوشایند و ناخوشایند از متداولترین رفتارهای جاری در میان انسانهاست. در قرآن کریم نیز خداوند متعال با تعابیر متفاوت به ابراز خشنودی، غضب و محبت نسبت به فرد خاص یا یک کنش انسانی میپردازد. هر چند برخلاف ابراز احساسات انسانی که حاصل انفعال درونی است، تعبیرهای الهی در قرآن کریم به هیچ وجه برآمده از انفعال درونی نیست، لکن با هدف هدایت انسانها و حاوی الگویی از کنش اجتماعی برای مؤمنان و باورمندان است. لذا این مقاله بر اساس روش عقلی ـ کلامی بهدنبال استخراج نظام ابراز احساسات الهی است تا بهعنوان الگویی برای کنش اجتماعی باورمندان مورد استفاده و الهامگیری مؤمنان قرار گیرد. از نوآوریهای مقاله ارائه یک دستهبندی جامع از انواع احساساتی است که در قرآن کریم در دو دسته احساسات خوشایند و احساسات ناخوشایند ابراز شده است. در تحلیل اجتماعی کنش انسان باورمند با استفاده از الگوی چهارگانه ماکس وبر، استدلال میشود که هیچ یک از کنشهای عاطفی، سنتی، عقلانی معطوف به ارزش و عقلانی معطوف به هدف روایتگر کنش اجتماعی انسان باورمند نیست. مقاله به این نتیجه ختم میگردد که کنش اجتماعی انسان باورمند را باید از سنخ «کنش معطوف به ارزش بر اساس عقلانیت متعالی» با ویژگیهای خاص خود قلمداد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 82 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی شبهات نقش هزینه مالی درقوامیت مردان و پاسخ به آن
نویسنده:
عبدالحکیم عادلی ، سید حمید جزائری ، حسین بستان نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
شارع مقدس براساس تواناییها، ظرفیتها و تفاوتهای جسمی، روحی و روانی زن و مرد، قوامیت در آیۀ 34 سوره نساء را برای مردان تشریع و آن را به «فضیلت تکوینی» و «انفاق اموال» معلل کرده است. مفسران با در نظر داشت معنای سببیت و تعلیل برای بای جاره، «وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ» از نقش سبب انفاق برای قوامیت سخن گفتهاند. برخی افراد شبهاتی را دربارۀ آیه مطرح کرده و «انفاق اموال» توسط مرد را نوعی خفت تحمیلی برای زن و «سرپرستی» مرد بر زن را نوعی استبداد دینی و یادگار نظام بردهداری تلقی کرده اس.ت در این مقاله کوشیده شده است با تحلیل مفهوم قوامیت، نفقه، حق و حکم بودن قوامیت، مبانی مکلفیت مرد به نفقه و تأثیر آن در تشریع قوامیت مردان را به بررسی بگیرد و به شبهات مندرج در این قلمرو در کتاب «نقد قرآن» پاسخ مستدل ارائه کند و نقش سببی هزینۀ مالی در قوامیت مردان را بهعنوان آمیزهای از حق و تکلیف با قابلیت تعیین و تحدید قلمرو از ناحیه زوجین بهعنوان حق قابل انتقال در صورت عدم توانایی زوج در مدیریت خانواده، مطرح کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبههای صوفیانۀ سازمان نوافلاطونی اندیشۀ ابنسینا در اخلاق
نویسنده:
محمدهانی جعفریان ، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اخلاق صوفیانه از مراتب سهگانۀ سازمان فکر نوافلاطونی ابنسینا در اخلاق است. ابنسینا، همچون دیگر بخشهای کار خود دربارۀ تصوف، اخلاق صوفیانه را در قالب فکریای طرح کرده است که در خودِ اندیشۀ صوفیانه مییابیم. بهعبارتِدیگر، بحث ابنسینا در اخلاق تصوف را بدون رجوع به فرهنگ فکری خود صوفیه نمیشود درک کرد. بااینحال، حجم مطالب ابنسینا دربارۀ اخلاق صوفیانه، بهدلیلِ جایگاه خاص اخلاق علمی در کار او، بسیار ناچیز است. به همین دلیل در این مقاله، برای بیان برخی جنبههای صوفیانۀ اخلاق او، از دیگر متون ارائهشده در این قالب فکری نیز استفاده میکنیم و ضمن ارائۀ توضیحاتی بیشتر از خلال چنین متونی، میکوشیم عبارات مختصر ابنسینا را تفصیل دهیم. از طرف دیگر، اخلاق مطرح در متون صوفیانه گسترهای وسیع از مفاهیم را در بر میگیرد که اخلاق صوفیانۀ ابنسینا نیز بهطورِ مختصر به کثیری از آنها اشاره دارد. در این مقاله، تلاش بر این است که از این گسترۀ وسیع صرفاً به مفاهیمی بپردازیم که بین اخلاق نوافلاطونی و اخلاق صوفیانه مشترک است. این تحقیق نشان خواهد داد که منبع این گونه مفاهیم تفکر اخلاقی صوفیه است، هرچند ابنسینا در بررسیِ آنها، تعارضی نیز با سازمان نوافلاطونی اندیشۀ خود در اخلاق ندیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معیار صدق گزارههای اولی از دیدگاه علامه مصباح یزدی و آیتالله عابدی شاهرودی
نویسنده:
رضا پوراسمعیل ، حسن عبدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
چکیده :
در رویکرد مبناگرایی برای توجیه معرفتی، اولیّات گزارههای ضروریاند که پایه و اساس گزارههای دیگر قرار میگیرند. اشکالی درباره ضرورت صدق اولیات مطرح شده است. همین امر موجب توجه فیلسوفان مسلمان از جمله علامه مصباح یزدی و آیتالله عابدی شاهرودی به مسئله تبیین ضرورت صدق این گزارههاست. این نوشتار در تلاش است با مقایسه تطبیقی نظرات این دو اندیشمند، تبیین رویکرد و بیان اشتراکات و تفاوتهای دو نظریه، به این سؤال پاسخ دهد که کدام یک از دو روش اتقان بیشتری داشته و کارآمدی لازم برای توجیه ضرورت صدق اولیات را دارند؟ روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده، از منابع کتابخانهای بهره خواهد برد. با بررسی نظریات این نتیجه قابل طرح است که روش علامه مصباح با ابتنا بر علم حضوری است. اگرچه تکیه بر اتقان شهود و علم حضوری میتواند راهکاری مناسب برای تبیین مطابقت با واقع باشد، چالشهایی نیز دارد. درمقابل نظریه آیتالله عابدی شاهرودی از راه تحلیل ساختار شناخت به ضروریبودن این قضایا برای شناخت میرسد. ضمن اینکه شباهتهایی مثل توجه به علم حضوری در هر دو نظریه وجود دارد، اشکالاتی به نظریه علامه مصباح قابل طرح است که به نظریه استاد عابدی شاهرودی وارد نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 82 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
تعداد رکورد ها : 321479
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید