جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321307
امام مهدی عج‌الله تعالی‌ فرجه‌الشریف
نویسنده:
تالیف ابوالحسن جباری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: آیین دانش,
چند نکته از روش اسلام در تربیت
نویسنده:
سید رضا صدر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
راب‍طه‌ ع‍ل‍م‌ و دی‍ن‌: ت‍ام‍ل‍ی‌ ب‍ر ن‍ظری‍ه‌ س‍م‍ب‍ل‍ی‍ک‌ دی‍دن‌ خ‍ل‍ق‍ت‌ ان‍س‍ان‌
نویسنده:
م‍ح‍م‍د م‍ن‍ص‍ورن‍ژاد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: ج‍وان‌ پ‍وی‍ا‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
زندگینامه مختصر امام سجاد علیه السلام
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
امام سجّاد(ع)
حضرت علی بن الحسين ، ملقّب به سجّاد و زين العابدين، روز پنجم شعبان سال 38 هجرى يا 15 جمادى الاولى همان سال، در مدينه ديده به جهان گشود .مادر مكرّمه آن حضرت بنا بر منابع تاريخ اسلامى، غزاله از مردم سند يا سجستان كه به سلافه يا سلامه بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
الاسفار  الاربعه الی فناءالملیک‌المقتدر
نویسنده:
ابراهیم‌ لشنی‌الزند.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: نشر حبیب,
مرجع تقليد كيست؟ ولايت فقيه چيست؟ نقش روحانيون در قيامها و انقلابها
نویسنده:
مهدي كامران
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
جایگاه عرف در فقه جزایی اسلام
نویسنده:
نویسنده:حامد ساعدی؛ استاد راهنما:عبدالصمد علی آبادی؛ استاد مشاور :حامد رستمی نجف آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
چکیده :
نقش عرف در تبیین ، تفسیر و تعیین موضوعات یا مصادیق احکام واموری از این قبیل در فقه اسلامی امری معمول و مورد قبول همه مذاهب ومکاتب اسلامی است. اما محسوب کردن عرف به عنوان یک منبع حتی، یک منبع فرعی همواره میان مذاهب مختلف اسلامی محل اختلاف بوده است .این تشکیک از آنجا سرچشمه می‌گیرد که گروهی از مسلمانان معتقدند همه آنچه مردم در روابط خود با یکدیگر نیاز دارند قبلا بیان شده و کافی است تا حکم هر واقعه از میان احکام سابق استخراج شود. در مقابل عده دیگری از مسلمان با این عقیده که نصوص متناهی و وقایع نامتناهی‌اند، معتقدند در فقه موارد سکوت فراوانی وجود دارد که با توسل بمنابع دیگری چون عرف می‌توان حکم مسائل مستحدث را یافت. در حقوق مدنی منابعی چون قیاس، استصلاح ،استحسان، سد ذرایع وعرف؛ در حقوق اهل سنت، ودر امامیه با عناوین متفاوت چون تنقیح مناط قطعی ،وحدت ملاک، سیره عقلا و سیره متشرعه بدون مانع جدی به روان‌سازی حقوق مدنی و روابط خصوصی مردم در اجتماع می‌پردازند. اما این امر در حقوق کیفری اسلامی پس از عصر خلفای اربعه با مانع جدی روبرو شد. با واکاوی نقش عرف در حقوق کیفری اسلامی از طریق مطالعه تاریخ اعصار مختلف اسلامی، روشن می‌شود که حقوق اسلامی به طور اعم و حقوق کیفری به طور اخص، زائیده عرف سرزمین وحی بوده و در زمان پیامبر (ص) و خلفای پس از او؛ عرف به تنهایی یا با تاثیر بر سایر منابع فقه، نقش مهمی در شکل‌گیری و توسعه حقوق مسلمانان داشته است. و این خاستگاه را به طرق مختلف تا چندین قرن حفظ کرد. ولی با مسدود شدن باب اجتهاد نزد اهل سنت و مهجور ماندن فقه شیعه در حکومت‌های حاکم بر مسلمین، حقوق کیفری اسلامی تا حدود زیادی روز آمدی خود را از دست داد. از طرفی در قرون اخیر با وقوع نهضت رنسانس در اروپا و پیامدهای پس از آن، چون عصر روشنگری وانقلاب صنعتی، به تدریج از قدرت مسیحیت در تحولات جوامع مسیحی کاسته شد. تا آنجا که دین، به موضوعی شخصی تبدیل شد. و تفکر سکولار سراسر جوامع صنعتی را در برگرفت. دانش حقوق نیز از این موج تفکر نوین مستثنی نماند و به تدریج همه شاخه‌های آن از جمله حقوق کیفری هر جا که لازم دید خود را از آموزه‌های کلیسا و حتى اخلاقی آزاد ساخت. از اواخر قرن نوزدهم، این موج فکری به جوامع اسلامی نیز وارد شد و عقاید سنتی مسلمانان را تحت تاثیر خود قرار داد. در نتیجه بار دیگر مسلمانان را وادار کرد چون گذشته‌های دور برای حفظ موجودیت فرهنگی خود چاره‌اندیشی نمایند. در این میان عده‌ای از متفکرین اسلامی پدیده عرفی شدن را امری مختص دین مسیحیت دانسته‌اند و از این جهت، خطری را متوجه اسلام نمی‌دانند. از نظر آنان اسلام بر خلاف مسیحیت؛ دینی است که به دنیا و آخرت نگاهی موازی دارد، و در نتیجه پدیده عرفی شدن در ذات بسیاری از مسائل اجتماعی آن، از جمله حقوق اسلامی نهفته است. و اساسا بدون این مکانیسم ادعای خاتمیت و جهانی بودن دین اسلام مفهومی نخواهد داشت. با این نگرش از نظر برخی اندیشمندان اسلامی غالب مسائل حقوق کیفری اسلامی شامل حدود، قصاص ، دیات ، تعزیرات و آیین دادرسی با حفظ اصول اصلی اسلام، قابلیت انطباق با عرف رادارد. نظری که مخالفین بسیاری داشته و دارد. نوشتار پیش رو به تبیین نقش عرف به عنوان یکی از منابع مهم فقه جزایی اسلامی می‌پردازد. نوع مطالعه بنیادی و مقایسه‌ای، بین مذاهب مختلف اسلامی چون شیعه دوازده امامی، مالکی ،حنفی، شافعی، حنبلی، است که در دو بخش، چهار فصل و هشت مبحث و چندین گفتار تنظیم شده است.
گزيده ناگفته هايي از حقايق
نویسنده:
حسيني ميلاني، علي، 1327-
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
چند بار تخریب شد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
هشتم شوال سال 1344 هجری قمری پس از اشغال مکه توسط وهابی‌ها به سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، این گروه افراطی روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و دیگ بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شاخص‌های معنویت عاشورایی و عرفان‌های نوظهور
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در معنویت های جدید و عرفان های نوظهور برخی ویژگی ها بسیار پررنگ است. یکی از این شاخص ها این است که دائماً دیگران را تشویق و ترغیب می کنند که شما رسالت اجتماعی ندارید و اگر می خواهید فردی معنوی باشید و عارف شوید بهتر این است که گوشه ای بنشینید و تماشا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 321307