جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
واژه نامه الفبا
>
انگلیسی به فارسی
>
E
>
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 381
عنوان :
معرفت شناسی علوم طبیعی
نویسنده:
امیر دیوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استقرار
,
معرفت شناسی اسلامی
,
سالمون
,
مشاهده نظریه کوهن
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
در این مقاله، سالمون به بررسی انتقادی تاریخ اندیشههای مربوط به معرفت در علوم طبیعی از راسل تا کوهن میپردازد. او الگوی قیاسی -فرضی، کلگرایی و نظریه بیسی و نیز مشکلات مربوط به استقرا و مشاهده را مورد بحث قرار میدهد. در پایان، نظریه کوهن را مطرح کرده و نقدهای خود را بر آن میآورد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به مسئله درون گرایی و برون گرایی در معرفت شناسی معاصر
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
درون گرایی/ برون گرایی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
منازعه بر سر ماهیت معرفت و تعیین شرایط لازم و کافی حالات مثبت معرفتی فاعل شناسا به دو گونه نظریهپردازی درونگرایانه و برونگرایانه انجامیده است. نظریهپردازان درونگرا بر درونیبودن شرایط لازم و نظریهپردازان برونگرا بر بیرونیبودن آن پای میفشارند.ابهام در مفهوم درونی وبیرونی و چگونگی ارزیابی اهمیت و جایگاه مؤلفههای درونی و بیرونی تحلیل معرفت قلب تپنده بحث درونگرایی و برونگرایی در دو دهه اخیر تاریخ معرفتشناسی معاصر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الوین پلانتینگا و معرفت شناسی اصلاح شده
نویسنده:
محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
ایمان
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
باور واقعا پایه
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
این مقاله پس از معرفی اجمالی الوین پلانتینگا به توضیح معرفتشناسی اصلاح شده میپردازد و موضوع توجیه باور دینی را در چارچوب نظریه باور دینی واقعا پایه بررسی میکند.دیدگاه پلانتینگا در مورد بینیازی توجیه باور دینی از دلیل و برهان، در چارچوب برداشت هنجاری و وظیفهگرایانه وی از توجیه، توضیح داده شده است. این مقاله به نظریه برونگرایانهتر جواز (warrant)که در آثار متأخر وی مطرح است، نمیپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 26 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی در فلسفه گیلبرت ریل
نویسنده:
نفیسه ساطع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 94 تا 111
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی از دیدگاه علامه طباطبائی چگونه است؟ طبق نظر علامه کدام ابزار معرفتی به عنوان ابزار محکم برای انسان در دستیابی به حقیقت است؟ فرق اساسی معرفت علامه طباطبائی و ملا صدرا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
تجرد ادراکات
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
کلیدواژههای فرعی :
معرفت درونی ,
نَفسُ الاَمر ,
شناخت عقلی ,
راههای شناخت ,
شناخت حسی ,
وحی الهی ,
تفاوت دیدگاه علامه طباطبایی و ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نسبت نفس و معرفت در حکمت صدرایی و تاثیر آن بر معاد شناسی
نویسنده:
حسن پناهی آزاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حکمت متعالیه
,
نشآت اخروی نفس
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
صدرالمتألّهین در تحلیل نشآت اُخروی نفس، از مبانی و دلایل متعدّد هستیشناختی، نفسشناختی و معرفتشناختی بهرهبرداری کرده است. تحقیق حاضر با استفاده از این مبانی و دلایل، نسبت نفس و معرفت را از منظر صدرالمتألّهین به دست آورده و با استفاده از این نسبت، به تحلیل احوال و نشآت اُخروی (لذّت و ألم اُخروی، تجسم اعمال و خلود) و چگونگی درک حقایق اُخروی برای نفس پرداخته است.نفس، وجودی مجرّد است که به بدن تعلّق تدبیری دارد. معرفت نیز امر وجودیِ مجرّد و طبق قواعد و دلایل موجود در مکتب صدرایی، با نفس تحقّق است. اتّحاد نفس با معرفتهای حسّی و خیالی، در تحلیل پذیرفته صدرا، مبتنی بر علیّت نفس نسبت به آن مدرَکات است؛ اما در نگاه ممتاز وی، این اتّحاد، مبتنی بر نسبت تشأن میان نفس و مدرَکات نفس است. از سوی دیگر، نفس وجودی زوالناپذیر است؛ بنابراین، مدرَکات، عقائد، نیّات ملکات و درپی آن، اعمال نفس نیز که با آن یگانگی وجودی دارند، فناناپذیر میباشند. به بیان منطقی، مدرَکات، نیّات، عقائد، ملکات و اعمال نفس با نفس اتّحاد وجودی دارند؛ نفس حقیقت وجودی زوالناپذیر است؛ در نتیجه مدرَکات، نیّات، عقائد، ملکات و اعمال نفس اموری زوالناپذیرند.علاوه بر این، نفس و معرفت هر دو از اقسام وجودند و هر آنچه از اقسام وجود باشد، داری احکام و ویژگیهای وجود، ازجمله تشکیک و ذومراتب بودن، نیز خواهد بود؛ بنابراین، نفس و معرفت دارای مراتب وجود هستند؛ یعنی همچنان که وجود دارای مراتب طبیعت، مثال و عقل است، نفس و معرفت نیز دارای همین مراتب میباشند و نفس در هر مرتبه از مراتب ادراکی (حسّی، خیالی و عقلی)، متعیّن به همان مرتبه وجودی است. نفس در حیات دنیوی (که موطن ظاهر موجودات است) با مدرَکات و معرفتهای ظاهری محشور است؛ اما در حیات اُخروی (که موطن به ظهور رسیدن باطن حقایق وجودی است) با علم باطنی (حضوری) نسبت به باطن حقایق هستی؛ ازجمله باطن هستی خود همراه (بلکه یگانه به یگانگی وجودی) است. البته نفس در حد ذات خود، نوع هیولانی حیوان ناطق (انسان) است و با کاوشهای عقل نظری و کارکردهای عقل عملی، به تعیّن هویت خود میرسد؛ لذا درجات نفس وابسته به درجات عقل نظری و عملی است و مراتب حیات اُخروی نفس، در گرو فعلیّتهایی است که برای نفس با کاوشهای عقل نظری و فعالیّتهای عقل عملی تحقّق یافته باشند.از آنجا که عالَم پس از مرگ، در حقیقت باطن عالم طبیعت است و نفس در آن مرتبه وجودی همچنان باقی و با فعلیّتهای نظری و عملی خود متحد است و از سوی دیگر علمِ اُخروی، علم حضوری است و نه علم حصولی، نفس در آن مرحله از حیات خود، باطن حقایق هستی ازجمله باطن خود و مدرکات، نیّات، عقائد، اعمال و ملکات خود را به علم حضوری مشاهده میکند و همین مشاهده و درک حضوری، منشأ لذّت و ألم، تجسّم اعمال و خلود نفس در نعمت و یا عذاب اُخروی میگردد. نکته قابل توجه این است که نفوسی که گرفتار اشتغالات دنیوی و مادی هستند، در حیات دنیوی از درک باطن معرفتها، نیّات، عقائد، اعمال و ملکات خود ناتوانند؛ اما با ورود به عالَم مثال (باطن عالم طبیعت) و کنار رفتن پردههای غفلت و حجابهای مادی، حقیقت عینی باطنی آن امور را که خود در دنیا رقم زدهاند مشاهده میکنند. بنابراین، احوال و نشآت اُخروی نفس، اموری منبعث از متن نفس هستند نه اموری عارضی و الحاقی به نفس و طبق بیان قرآن، نفس در حیات اُخروی خود اعمال خیر یا شر را میبیند (فمن یعمل مثقال ذرّه خیرا یره و من یعمل مثقال ذرّه شرّا یره؛ آیه7و8 سوره زلزال) نه آثار و نتایج آنها را. همچنین با استفاده از این تفسیر میتوان گفت نشآت اُخروی نفس، یعنی لذّات و آلام اُخروی و مواطن آن، ازجمله بهشت و جهنم، حقایقی هستند که تحقّق بالفعل دارند و استفاده قرآن و سنت از فعل ماضی در ذکر مراحل و مقاطع حیات اُخروی و معاد مانند «اُعدّت للمتّقین» آیه133 سوره آلعمران، درباره بهشت یا «اُعدّت للکافرین» آیه24 سوره بقره، درباره جهنم، مجازی و یا نیازمند به تأویل نیستند.کلیدواژگاننفس، معرفت، ادراک باطنی، علم حضوری، لذّت اُخروی، ألم اُخروی، تجسّم اعمال، خلود، برزخ، بهشت، جهنم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی معرفت شناسی اخلاقی در دیدگاه سینوت - آرمسترانگ با تأکید بر اندیشه اسلامی
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
سینوت - آرمسترانگ
,
شکاکیت آکادمیک
,
شکاکیت پیرهونی
,
شکاکیت میانه رو
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
پژوهش حاضر به تحلیل و نقد آرای سینوت – آرمسترانگ در حوزه معرفتشناسی اخلاق با تأکید بر اندیشه اسلامی می پردازد. برای همین، ابتدا موضع سینوت - آرمسترانگ در مورد ارزش صدق و واقعگرائی اخلاقی تحلیل و نقد میشود. سپس سینوت – آرمسترانگ دیدگاه خود را با ترکیب و مصالحهای بین شکاکیت اخلاقی آکادمیک، شکاکیت اخلاقی پیرهونی و شکاکیت اخلاقی میانهرو صورتبندی میکند. یعنی اگر نیهیلیسم اخلاقی به عنوان بدیلی در مجموعهی مقایسهای وجود داشته باشد، از آنجا که فرض کنار نهادن نیهیلیسم اخلاقی، مصادره به مطلوب و غیرممکن است، استدلالهای شکاک عمل نموده و نمیتوان به آنها پاسخ داد. حال اگر نیهیلیسم اخلاقی در یک مجموعهی مقایسهای به عنوان یک بدیل نباشد، ممکن است که ما به طور میانهرو موجه باشیم. اما در مجموعهی مقایسهای بدون قید حداکثری و حداقلی، از آنجا که ممکن نیست تشخیص دهیم که کدامیک از دو قید حداکثری یا حداقلی، مناسب و مرتبط هستند، ما باید در مورد باور اخلاقی موجه سکوت کنیم که این امر به شکاکیت پیرهونی منتهی میشود. سینوت – آرمسترانگ در ادامه نظریه-های طبیعتگرائی اخلاقی، شهودگرائی اخلاقی و قراردادگرائی را تبیین و نقد نموده و معتقد است که این نظریهها نمیتوانند فرد در نسبت به باورهای اخلاقی، توجیه کنند. اهمیت این طرح پژوهشی از این حیث قابل توجه است که سینوت – آرمسترانگ از کثرت نوشته ها و ارجاعات در حوزه فلسفه اخلاق برخوردار است. هدف اصلی رساله این است که بستری برای برونرفت از شکاکیت معرفت اخلاقی و نظریه پردازی در حوزه معرفتشناسی اخلاق فراهم آورد. نتایج حاصل از رساله این است که 1) احکام اخلاقی صدق و کذبپذیر هستند 2) میتوان استدلال تسلسل قهقرائی و فرضهای شکاکانه را در مورد توجیه باور اخلاقی پاسخ گفت و 3) دیدگاهی مناسب در مورد توجیه باور اخلاقی ارائه شود.کلیدواژهها: سینوت – آرمسترانگ، تفکر اسلامی، صدق اخلاقی، توجیه باور اخلاقی، شکاکیت آکادمیک، شکاکیت پیرهونی، مقایسهگرائی اخلاقی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعیین مبانی معرفت شناسی و دلالتهای تربیتی آن از دیدگاه امام علی (ع)
نویسنده:
مهناز حسنی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دانش
,
برنامه درسی
,
علوم تربیتی
,
شناخت شناسی
,
عَلِمَ
,
علم
,
epistemology
,
science
,
science
,
curriculum
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت شناسی اختلاف نظر : نقد یکتایی و مصالحه گرایی
نویسنده:
امید کریم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
یکتائی
,
مصالحه گرایی
,
نامصالحه گرایی
,
نایکتایی
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
برخی مسائل مربوط به معرفت شناسی اختلاف نظر در این رساله مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از دیدگاه های چالش برانگیز در این میان آن است که شخص هنگامی که با نظر مخالف یک هم تراز معرفتی رو به رو می شود، توجیه باور اولیه ی خود را از دست خواهد داد. این دیدگاه که مصالحه گرایی نامیده می شود، به شکاکیت گسترده ای در حوزه ی وسیعی از باورهای اخلاقی، دینی، سیاسی و غیره منجر خواهد شد. دیدگاه مصالحه گرایی از سوی آموزه ای به نام آموزه ی یکتایی مورد حمایت قرار می گیرد. ادعای آموزه ی یکتایی آن است که به ازای مجموعه ی معینی از شواهد و یک گزاره، تنها یک رویکرد باوری معقول از آن مجموعه شواهد نسبت به آن گزاره وجود دارد. هدف این رساله نقد مصالحه گرایی و یکتایی و دفاع از دو نظریه ی بدیل یعنی نامصالحه گرایی و نایکتایی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسه ای معرفت شناسی رئالیسم و اسلام و تأثیر روشهای آموزشی مبتنی بر آنها در تعلیم و تربیت
نویسنده:
علی وداعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
علوم انسانی
,
استدلال
,
شناخت شناسی
,
روش تدریس
,
epistemology
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
realism (philosophy)
,
reasoning
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
EDUCATION
,
تجزیه و تحلیل مقایسهای
,
comparative analysis
,
reasoning
,
تاریخ و فلسفه آموزش پرورش
,
Epistemology شناخت شناسی - بحث معرفت (مجتبوی)
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
تعداد رکورد ها : 381
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید