جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 315340
مقدمه ای بر تفسیر نهج البلاغه:‌ اندیشه شناسی
نویسنده:
محمد تقی جعفری.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
[بی‌جا: ‌ بی‌نا]‏‫,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
معماهای قرآنی : ( طرح سوالاتی پیرامون آموزه‌های قرآنی،نهج البلاغه،اهل بیت( س) و پیامبران الهی)
نویسنده:
مولفان اسدالله نقدی‌خورشیدی، عارفه نقدی‌خورشیدی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: نگار تابان,
کلیدواژه‌های اصلی :
برق اشک در رثای اهل بیت علیه‌السلام
نویسنده:
گفتاری از سیداحمد علم‌الهدی ؛ نگارش غلامرضا اکبری‌زیبدی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
مشهد: الشمس,
مدیریت حج زائران ایرانی
نویسنده:
علی نقی امیری
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از بخش های مهم معارف اسلامی، عبادات است و بخشی از مدیریت اسلامی مربوط به مدیریت عبادات می باشد؟ زیرا عبادات هم مانند هر عمل دیگر انسان، نیاز به اداره و مدیریت دارد. توجه به عبادات و ادارهء آن ها، در واقع مدیریت "رشد وکمال " انسان و به بیانی "سرپرستی رشد" بشر است و این امر به خصوص در رابطه با عباراتی که جنبهء تعقلی آن ها قوی تر است، از ضرورت بیش تری برخوردا ر است. از جمله عبادات مهم که نقش فردی، اجتماعی و بین المللی در ابعاد مختلف دارد، "حج " است. اگر چه بسیاری از اعمال و ابعاد مربوط به حج "تعبدی " است و فرد مسلمان نسبت به آن ها باید تبعیت محض داشته باشد، ولی در مورد ابعاد دیگر حج، مثل مقدمات و نحوهء حضور و ادارهء مجموعهء زائران، تنها رهنمودهای کلی از طرف شارع بیان کردیده وکیفیت آن به عقل و تدبیر بشر واگذار شده است و رمز جاودانگی و بقای آن هم در همین توجه به شرایط و مقتضیات و تأثیر آن ها در مراسم برگزاری حج می باشد و طبیعی است که این ابعاد و جنبه های "تعقلی " حج، بدون اداره و مدیریت نمی تواند به صورت کارا و اثربخش محقق گردد. در این مقاله کیفیت مدیریت در امر حج زائران ایرانی به منزلهء مصداقی از عبادات بررسی شده است. در این راستا، ضمن اشاره به ابعاد حج و ترکیب آن ها در یک مدل چهار بعدی، به نقش مدیریت در فرایند تحقق این ابعاد پرداخته شده است.
الاس‍رار  ال‍خ‍ف‍ی‍ه‌ ف‍ی‌‌ال‍ع‍ل‍وم‌‌ال‍ع‍ق‍ی‍ل‍ه‌
نویسنده:
ل‍لع‍لام‍ه‌ ال‍ح‍ل‍ی‌ ال‍ح‍س‍ن‌ب‍ن‌ی‍وس‍ف‌ب‍ن‌ال‍م‍طه‍ر ؛ التحقیق مرکزالعلوم والثقافةالاسلامیه، مرکز احیاءالتراث‌الاسلامی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ق‍م‌: موسسه بوستان کتاب,
من‌ قضا‌یا‌ علم‌ الکلام‌ بین‌ الشیخ‌ المفید (۴۱۳هـ) و المعتزله‌
نویسنده:
کنگره‌ جها‌نی‌ هزاره‌ شیخ‌ مفید (نخستین‌ : ۱۳۷۲: قم‌)
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خدا کو؟
عنوان :
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - تهران: بعثت,
اس‍لام‌ و ق‍رآن‌: م‍ج‍م‍وع‍ه‌ س‍خ‍ن‍ان‌ راش‍د
نویسنده:
[ح‍س‍ی‍ن‍ع‍ل‍ی‌ راش‍د].
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: سازمان کتابهای جیبی‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
نیابت در حج و عمره از منظر فقه شیعه
نویسنده:
---
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
‫قم: ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ,
چکیده :
‫حج از مهمترین اعمال عبادی مسلمانان می باشد و قاعده اولیه در انجام آن، بسان هر یک از عبادات اسلامی، آن است که با قصد قربت و به صورت مباشری انجام گیرد، مگر آن که دلیل خاصی وجود داشته باشد که انجام غیر مباشری آن را جایز بداند، در آن صورت، می توان بالتسبیب و بالنیابة نیز انجام یابد. در باره حج، چنین دلیلی وجود داشته و حکایت از آن دارد که می توان در برخی از صُور آن، بالنیابة نیز انجام داد. نیابت در حج را هم به صورت تبرعی و هم به صورت غیر تبرعی(مانند استیجاری، جعاله ای و شرط ضمن عقد) می توان انجام داد. نایب باید دارای شرایطی چون بلوغ، عقل، اسلام، ایمان و آگاه به احکام بوده و حج واجبی بر عهده نداشته و معذور از انجام اعمال آن نباشد. هم چنین منوب عنه نیز دارای شرایطی چون اسلام، ایمان و مرگ و یا معذوریت از انجام عمل می باشد. افراد وفات یافته و یا معذورینی که حج مستقر بر عهده داشته باشند، استنابه آنان در سال اول(در صورت تمکن) فوریت دارد و در صورتی که سال اول ممکن نباشد، در سال بعد فوریت پیدا خواهد نمود و همین طور سال های بعد. زمانی که خواستند برای افراد وفات یافته و یا معذورین، حج واجب را استنابه نمایند، لازم نیست که نیابت آن بلدی باشد، بلکه نیابت میقاتی کفایت می کند. در عقد اجاره لازم است نوع عمل تعیین گردد، ولی تعیین طریق لازم نیست. اجرت حج واجب نیابتی از اصل مال میت پرداخت می گردد، ولی اجرت حج ندبی از ثلث مال میت داده می شود، مگر آن که میت وصیت کند که از اصل مال پرداخت شود و ورثه کبار به آن رضایت دهند. اطلاق عقد اجاره، هم اقتضای تعجیل به معنای حلول را دارد)نه تعجیل به معنای فوریت( و هم اقتضای مباشرت نایب را. در حج واجب، یک نایب نمی تواند برای چند منوب عنه نیابت نماید، ولی در حج مندوب بخاطر دلیل خاص، مانعی از انجام آن نیست. اما چند نایب می توانند برای منوب عنه واحد(چه در حج واجب و چه در حج مندوب) عمل انجام دهند(اگرچه مورد عمل یکی باشد). اگر نایب بعد از احرام و دخول حرم بمیرد، اعمال وی تمام شده تلقی و مجزی از منوب عنه می باشد و نایب تمام اجرت را مالک خواهد بود. اما اگر قبل از احرام بمیرد، مجزی از منوب عنه نمی باشد و اجرت باید تقسیط گردد. اما اگر بعد از احرام و قبل از دخول حرم بمیرد، باز هم مجزی از منوب عنه نمی باشد ولی اجرت باید تقسیط گردد. در جایی که نایب با حصر و یا صَد مواجه گردد و حج وی مقید به همان سال باشد، اگر بعد از درک موقفین باشد، عقد اجاره به حال خود باقی است و خللی در اجاره پدید نمی آید و نایب باید برای ادامه عمل نیابت تدبیری بیندیشد. اما اگر پیش از درک موقفین باشد، عقد اجاره منفسخ و اجرت به اندازه اعمالی که انجام داده تقسیط می گردد. اگر نایب در حالی که محرم است، با علم و عمد مرتکب عملی گردد که کفاره بدنه(شتر) در پی داشته و موجب افساد حج گردد، اولا باید به حج خویش ادامه داده و ثانیا از مال خودش کفاره بپردازد و ثالثا حج دیگری از باب عقوبت در سال بعد بجا آورد. در باب نیابت حج و عمره، علاوه بر نیابت کل عمل، نیابت برخی از افعال و اعمال نیز مطرح می باشد. ولیکن آن ها را باید به دو قسم تقسیم نمود: اول آن هایی که نیابت پذیر نیستند. مانند احرام، وقوف در عرفات، وقوف در مشعر، مبیت در منی، حلق و تقصیر. دوم آن هایی که نیابت پذیر هستند. مانند طواف، نماز طواف، سعی، هَدی و رمی جمرات. منتهی در غیر هَدی، مشروط به آن است که منوب عنه معذور بوده و یا در مکه حضور نداشته باشد. هنگامی که نایب اعمال حج و یا عمره را به پایان رسانده، احراز اصل عمل لازم و واجب است، ولیکن در باره احراز صحت عمل، اگر مورد وثوق باشد، احراز لازم و واجب نیست ولی اگر مورد وثوق نباشد، احتیاط واجب در احراز است. اجیر به مجرد انعقاد عقد، مالک اجرت می گردد، ولیکن تسلیم اجرت به وی بستگی به عقد اجاره دارد. اگر وی بعد از انجام نیابت با کسری اجرت رو برو گردد، تکمیل آن توسط موجر واجب نیست. کما این که اگر اجرت اضافه تر از هزینه های سفر باشد، برگرداندنش به موجر، بر اجیر واجب نیست.
هارون امت
نویسنده:
گردآوری میلاد نورپور، طاهره علی‌خانی‌‌‌نژاد.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
کرمان: امید کویر,
  • تعداد رکورد ها : 315340