جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 47
اعطاي عصمت به افراد معدودي از انسان‏ها و محروم بودن سايرين از چنان موهبتي، چگونه با عدل الهي سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عوامل و مولفه هايي در عصمت پیامبران و اولیای معصوم الهی دخیل است، که عبارتند از: الف) علم و دانش علامه طباطبايي مي گوید: عصمت دانشي است كه پيامبران و امامان را از ارتكاب گناهان مصون نگه مي‏دارد و با وجود آن، سر زدن گناه از آنان چه صغيره و چه كبيره مم بیشتر ...
اين آیه قرآن کریم که خطاب به پیامبر اسلام می فرماید: ما گناهان گذشته و آینده تو را بخشیدیم، چگونه با عصمت پیامبر سازگار است؟ و نیز اعتراف به گناه حضرت موسی (ع) نسبت به کشتن مردی فرعونی، و داستان آدم چگونه با عصمت آنان سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سؤال فوق در خصوص عصمت انبياء حاوي اين مطلب بود كه چرا با اين كه ما شيعيان معتقد به عصمت انبياء هستيم ليكن در قرآإن كريم به بعضي انبياء از جمله وجود مقدس پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نسبت ذنب (گناه) داده شده است. آيا اين مسئله با عصمت در تناقض بیشتر ...
خداوند از ميان انسانها پيامبري از جنس خودشان برگزيد؛ ولي براي جن ها از ميان خودشان نبوده است؛ پس آنها مي توانند بگويند: پيامبر كه معصوم است بخاطر اين است كه انسان است و شايد اگر ما هم انسان بوديم مي توانستيم معصوم باشيم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جواب اول با توجه به آيات، روايات و مباني عقلي عصمت در مي يابيم كه جن يا انس بودن هيچ دخالتي در عصمت از گناه ندارد «در قرآن آمده است: «ما خلَقتُ الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»[1] جن و انس را براي عبادت خلق كرديم؛ يعني جن مانند انسان مكلف به تكاليف و احك بیشتر ...
چه دليلي بر ضرورت پاكي و طهارت پدران و مادران انبيا از شرك و كفر، گناه وجود دارد؟ در حالي كه خداوند در قرآن به پدر حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ نسبت شرك مي‌دهد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در كتب كلامي شيعه و در بحث عصمت انبيا يكي ازخصوصياتي كه براي انبياء، لازم شمرده شده است، تنزه والدين ايشان از دنائت و ناپاكي است. خواجه طوسي در تجريد الاعتقاد مي‌گويد: «و يجب في النبي العصمة و... عدم السهو و كل ما ينفر عنه من دنائة الاباء و عهر الامه بیشتر ...
آيا اين سخن صحت دارد که حضرت یوسف هنگام ملاقات با پدرش دیرتر از اسب پیاده شد، و به خاطر آن نور نبوت از نسل وی خارج گردید؟ بر فرض صحت این نسبت، این امر چگونه با عصمت انبیا سازگار است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
اين مطلب در قرآن نيامده و قرينه بر صحت آن نيز نيز يافت نمي شود؛ بلكه قرينه بر ردّ اين مطلب وجود دارد و آن اين است كه يوسف به استقبال آنها در خارج از مصر رفت و پدر و مادرش را در آغوش كشيد و آنگاه به منظور احترام و رعايت ادب گفت: داخل مصر شويد كه انشاء بیشتر ...
با توجه به آیات 18 ـ 20 سورة شعراء آیا فعل حضرت موسی ـ علیه السلام ـ عملی است که منافات با عصمت داشته باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در قرآن كريم مي خوانيم كه فرعون به حضرت موسي چنين گفت: آيا ما تو را بزرگ نكرديم و سال ها در ميان ما بودي سرانجام يك نفر را كشتي و تو از ناسپاساني. موسي گفت: من آن كار را انجام دادم، در حالي كه از گمراهان بودم.[1] هر چند از جمله: «من الضالين»[2] و جمل بیشتر ...
چرا حضرت موسي قبطي را كه از فرعونيان بود، كشتند؟چرا خداوند حضرت موسي را در اين مورد بخشيده و ديه ‏ي قتل چه مي‏ شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به اين سؤال بايد به چند نكته توجه كرد اول: اصل مسئله‏ ي قتل قبطي از نظر مفسران، اهميت چنداني نداشته و به دلايل زير بحث از اين موضوع ضروري نبوده است: الف) قبطي از جنايت‏كاران فرعوني و مفسدان بي‏رحمي بوده كه هزاران نوزاد بني اسراييلي را سر بريد بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
چرا حضرت خضر آن جوان را کشت در حالی که مرتکب معصیتی نشده بود و اگر گفته شود علم داشت، قصاص قبل از جنایت است که حضرت امیر ـ علیه السلام ـ با این که علم به جنایت ابن ملجم داشت و به او فرمود: تو مرا می کشی، ولی با این حال قصاص قبل از جنایت نکرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
نظام الهي عالم بر دو قسم است: 1 – نظام تكويني. 2 – نظام تشريعي. 1 – نظام تكويني: مربوط به خلقت و تدبير تمامي موجودات عالم است. اين نظام بر اساس نظمي دقيق و بر مبناي حكمت الهي ايجاد شده، و در آن رابطة علي و معلولي حاكم است. يعني هر پديده اي در اثر علت بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
با توجه به عصمت پیامبر(ص) چرا خداوند در آیه دوم از سوره مبارکه فتح به پیامبر می گوید: « لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَمَا تَأَخَّرَ »؛ تا خداوند گناه گذشته و آینده تو را ببخشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در تفسير اين آيه مرحوم طبرسي اقوالي را ذكر كرده و متذكّر شده كه اين اقوال با عقيده شيعيان اماميه در مورد عصمت انبياء موافقت ندارد. از جمله از اهل سنت نقل كرده است كه گفته اند: گناهاني را كه قبل از نبوّت و بعد از آن انجام داده اي، بيامرزد. و يا اينكه، بیشتر ...
ادعا می‌شود: که معصوم بودن پیامبر مبتنی بر آن است که او سخن خدا را می‌گوید، پس مبتنی کردن سخن خداوند بر معصوم بودن پیامبر،‌ دور است. این ادعا را ارزیابی کنید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تحليل شبهه: بيان شبهه اين است كه معصوم بودن پيامبر منوط به اين است كه پيامبر سخن خدا را بگويد يعني در واقع پيامبر چون سخن خدا را مي‌گويد متصف به عصمت است و اگر سخن خدا را نگويد معصوم بودن پيامبر ثابت نمي‌شود بلكه عصمت پيامبر منتفي مي‌شود از طرف ديگر بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 47