جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
PHILOSOPHY
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 48
عنوان :
حضرت علی (ع) و فلسفه الهی امامت
نویسنده:
غضنفر علی حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
عصمت امام
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
حکومت
,
امامت
,
حکمت الهی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
گروه های مذهبی
,
ولایت فقیه
,
حکمت الهی
,
ولایت فقیه
,
ولایت امامت
,
government
,
عصر خلافت
,
عصر غیبت
,
philosophy
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
PHILOSOPHY
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
,
philosophy
,
امام اول
,
philosophy
چکیده :
پژوهش حاضر به این پرسش خواهد پرداخت که خلیفه بعد از پیامبر اسلام (ص) چه کسی است؟ با توجه به ترکیبات قومی، مذهبی، فرهنگی و اعتقادی در بعضی از کشورهای اسلامی نظیر افغانستان، پاکستان، هندوستان و ... ضرورت دارد که جهان صنعتیامروز جهت رشد و شکوفایی اسلام و اقتدار مسلمانان اختلافات قومی-مذهبی کمرنگ گردد و کشورهای اسلامی جهت نفوذ بیشتر در دنیای جدید بتوانند اسلام را در تمامی عرصههای فرهنگی- سیاسی جهان زنده نگه دارند و استراتژی مستحکمی را در برابر هجوم فرهنگ غربی در کشورهای اسلامی ایجاد نماید. بنابر این از یک سو اختلافات شدید بین این فرقهها در مسائل مختلف و از سوی دیگر هجمه غرب جامعه اسلامی را دچار گسست و عقبماندگی مینماید و زمینههای لازم جهت استعمار بیگانگان را فراهم میسازد. بنابراین جهت همبستگی بیشتر لازم است به بررسی مساله امامت از منظر حضرت علی (ع) بپردازیم. عدهای معتقدند امام و ولی از جانب خداوند به وسیله پیامبر اسلام منصوب میشود. ولی عدهای دیگر معتقدند امام و ولی را مردم انتخاب میکنند، از این رو باید فلسفه امامت از دیدگاه حضرت علی (ع) مورد بررسی قرار گیرد، میتواند راهگشای مناسبی جهت شکوفایی اسلام در دنیای جدید باشد. اهداف مورد نظر در این تحقیق عبارت است از : 1- تاریخچه امامت و اثبات ولایت و حکومت امیر المومنین (ع)به عنوان بلافصل 2- بررسی کلمات متکلمین فرقههای مختاف در بارهی موضوع امامت. 3- شناخت موضوعات اختلافی بین مذاهب اسلامی 4- فلسفه امامت از نظر علی (ع) 5- اثبات قدرت دین بر حکومت و سرپرستی نظام جهانبا توجه به سوالات و اهداف تحقیق به بررسی مراحل مختلف آن پرداختهایم در ابتدا به بحث مفاهیم اشاره کرده و به دنبال آن مباحث امامت، ولایت و عصمت مطرح شده است. در پایان به این نتیجه رسیدهایم که امامت حضرت علی (ع) خلیفه بلافصل پیامبر اسلام (ص) بوده است و تسلسل امامت تا ظهور حجت قائم المنتظر (ع) جاری است و در زمان غیبت آن حضرت حق حکومت ولی فقیه جامعالشرایط است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
"فلسفه آفرینش در نهج البلاغه"
نویسنده:
علی موسوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
کلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
کلام
,
Ontology
,
philosophy
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
Theology
,
مکتب آفرینش موجودات
,
PHILOSOPHY
,
theology
,
مکتب آفرینش موجودات
,
Theology
,
مکتب آفرینش موجودات
,
مکتب آفرینش موجودات
,
creationism
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
انسانها
,
انسانها
,
PHILOSOPHY
,
انسانها
,
creationism
,
انسانها
چکیده :
تحقیق حاضر تحت عنوان "فلسفه آفرینش در نهج البلاغه" دارای چهار فصل می باشد. در فصل اول قبل از همه چیز مساله تحقیق را بیان نمودیم که آیا از دیدگاه امیرالمومنین (ع) در امر آفرینش هدف و حکمتی وجود دارد یا این که هیچ هدفی در امر آفرینش وجود ندارد و خلقت بیهوده و عبث خلق شده است؟ در فصل دوم فلسفه آفرینش جهان را مطرح نمودیم و با استفاده از فرمایشات امیرالمومنین (ع) حکمت خداوند را در امر آفرینش ثابت نمود و این نکته را بیان کردیم که طبق فرمایشات آن حضرت ماسوای انسان برای انسان و در خدمت او آفریده شدهاند. در فصل سوم فلسفه آفرینش انسان مورد تحقیق قرار گرفته است. فصل چهارم اختقاص به بحث انسان کامل دارد که وجود انسان کامل در نشئه دنیا ضروری است و او هدف خلقت و غیات حرکت وجودیه و ایجادیه می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی سودگروی در فلسفه اخلاق
نویسنده:
غلام علی احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سودگرایی
,
علوم انسانی
,
رفتار اخلاقی
,
الهیات(کلام جدید)
,
علم اخلاق
,
ethics
,
morality
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
philosophy
,
philosophy
چکیده :
پژوهش حاضر تحت عنوان نقد و بررسی سودگروی در فلسفه اخلاق در چهار فصل تنظیم شده است و سعی دارد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که آیا اصل سود به عنوان تنها معیار نهایی در اخلاق مورد پذیرش است یا خیر. در این نظریه اصل سود به عنوان تنها معیار درستی از نادرستی کارها شناخته شده و از مکتب سودگروی به عنوان یگانه مکتب جامع اخلاقی یاد شده است پذیرش این مساله نه تنها از سوی بسیاری از اندیشمندان مورد انکار است بلکه بر نادرستی این رویکرد با ارایه دلایل منطقی تاکید دارند افزون برآن پذیرش مکتب سودگروی بدون انجام هرگونه اصلاحات چالش های را پیش روی این رویکرد قرار می دهد که پاسخ در خور پذیرش تنها زمانی ممکن است که اصلاحات و تعدیلاتی را در این نظام اخلاقی بپذیریم از اینرو به این نتیجه کلی رسیدیم که نظریه سودگروی با اندک تعامل و اصلاح مورد پذیرش است و اصل سود می تواند به عنوان تنها معیار نهایی اخلاقی معرفی شود. البته اصلاح به این منظور که سود مطرح در سودگروی را همانا چیزی بدانیم که باعث نجات و سعادت آدمی باشد دقیقا چیزی که در نظام اخلاق اسلامی به عنوان یگانه معیار اخلاقی شناخته شده است هرچند موضوع این پژوهش نقد و بررسی سودگروی در فلسفه اخلاق است اما مناقات ندارد که از جایگاه مکتب سودگروی در نظام اخقلاقی اسلام نیز سخن گفته شود چرا که اندیشمندان اسلامی کمتر به این نظریه توجه داشته اند و دارند لذا مناسب دیدم که در نقد و بررسی سودگروی نظام اخلاق اسلامی به عنوان بازگو کننده نظریات عموم یا دست کم بیشتر اندیشمندان مسلمان در دستور این پژوهش نیز قرار بگیرد. بهر حال این پژوهش پس از بررسی دیدگاههای مختلف درباره سود و سودگروی و بیان چالش های این رویکرد و بررسی تطبیقی آن با نظام اخلاق اسلامی به اهداف ذیل دست می یابد: 1-مکتب سودگروی تنها به اخلاق اجتماعی تاکید دارد بدون توجه جدی به اخلاق الهی و فردی 2-سودگروی را با اندک تعامل و اصلاح می شود به عنوان معیار اخلاقی پذیرفت و تأکید نمود. 3-سودگروی با اعمال برخی اصلاحات به نظام اخلاق اسلامی نزدیکتر می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد کتاب التوحید ماتریدی
نویسنده:
عبدالریوف مصباح
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
علوم انسانی
,
ماتریدی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
کلام
,
معتزله (اهل سنت)
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
فرقه (مذهبی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
PHILOSOPHY
,
book review
,
محمد بن محمد
,
philosophy
,
theology
,
فرقه شیعه
,
التوحید ماتریدی (کتاب)
,
محمد بن محمد
,
3333 ق.
,
philosophy
,
book review
,
theology
,
denominations
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
Theology
,
محمدبنمحمد
,
denominations
,
فرقه شیعه
,
التوحید ماتریدی (کتاب)
چکیده :
این پژوهش تحت عنوان "بررسی و نقد کتاب "التوحید" ماتریدی نگارش یافته است سوالی که برای نگارنده مطرح بوده این است که اندیشه کلامی ماتریدی چه تفاوتها و اشتراکات با تفکر کلامی شیعه امامیه دارد؟ برای دستیابی به پاسخ صحیح برای این پرسش و آشنایی با جایگاه و شخصیت علمی ماتریدی، ابعاد مختلف زندگی وی مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است، از جمله: 1- زندگی و شخصیت ماتریدی، وضعیت جامعه اسلامی و بستر فرهنگی و علمی که شخصیت او در آن شکل گرفته و رشد و نمو یافته است. 2- تاثیرپذیری ماتریدی از ابوحنیفه و مکتب عقلی معتزله در حوزه اندیشه دینی، تآثیر ماتریدی بر اندیشه های کلامی متکلمان متآخر و معرفی کتاب "التوحید" که نظریات کلامی او در آن ترسیم یافته است. 3- بررسی آراء کلامی ماتریدی، که سعی شده است با نگاه تطبیقی و مقایسه ای با اندیشه کلامی شیعه امامیه بدان نگریسته شود و مورد نقد قرار گیرد. ماهیت تحقیق به گونه ای بوده است که به صورت اجمالی اندیشه کلامی معتزله واشاعره نیز مورد کاوش قرار بگیرد، در فرآیند تحقیق علاوه بر آثار ماتریدی از آثار مهم اندیشمندان و متفکران اسلامی اعم از ماتریدیه، امامیه، اشاعره و معتزله در حوزه دینی و اعتقادی مورد بهره برداری قرار گرفته است. دست آورد و حاصلی که در سیر پژوهش بدان دست یافته ایم عبارتند از: 1- مکتب کلامی ماتریدی، یک مکتب تنزیهی بوده گرچه چالشهایی نیز در آن به چشم می خورد. 2- این مکتب کلامی مبتنی بر عقل و وحی بوده که نقش عقل در آن پر رنگ تر به چشم می خورد. 3- مکتب فوق در اهم مسائل کلامی با اندیشه کلامی شیعه امامیه، اشتراکات قابل توجهی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ماهیت ایمان از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه
نویسنده:
ضمن علی شاه نقوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامیه
,
عمل صالح
,
علوم انسانی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
شناخت
,
معتزله (اهل سنت)
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
سلسله مراتب
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
شناخت
,
ایمان
,
philosophy
,
hierarchy
,
PHILOSOPHY
,
hierarchy
,
PHILOSOPHY
,
Religious beliefs
,
religious beliefs
,
باور دینی
چکیده :
این پژوهش،تحت عنوان ماهیت و حقیقت ایمان از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه تدوین یافته است. در آن سعی شده آیات و روایات را محور قرار دهد. فصل اول شامل مباحثی چون بیان و تعریف مسأله، سوال های اصلی و فرعی و پیشینه تحقیق، فرضیه های تحقیق و معنای لغوی واژه های کلیدی است. فصل دوم: تاریخچه اشاعره، بررسی حقیقت ایمان و رابطه آن با اسلام، عمل صالح، علم و یقین و نقصان و زیاده و مراتب ایمان و کفر و فسق قرار گرفته است. فصل سوم: اختصاص یافته به مکتب معتزله و نظر متکلمان معتزله در مورد واجبات و محرمات. فصل چهارم: معنای لغوی و اصطلاحی شیعه و تاریخچه امامیهو اندیشمندان امامیه و نظراتشان در مورد ماهیت ایمان، رابطه اسلام و ایمان، عمل صالح، ایمان با یقین و مراد از واجبات و محرمات، مراتب و نقصان و زیادت ایمان بیان شده است. فصل پنچم: نتیجه گیری و اشتراکات و اختلافتات بین هرسه گروه بیان شده.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد مبانی جان هیک در پلورالیسم دینی
نویسنده:
محمدعلی توحیدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انحصارگرایی
,
مسیحیت
,
نقد
,
دین
,
لیبرالیسم
,
علوم انسانی
,
جان
,
شمول
,
هیک
,
کثرت گرایی(کلام جدید)
,
Religion
,
Criticism
,
pluralism
,
philosophy
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
liberalism
,
liberalism
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
Pluralism
,
philosophy
,
Criticism
,
PHILOSOPHY
,
Pluralism
,
philosophy
,
جان
,
کثرتباوری
,
Pluralism
,
PHILOSOPHY
,
Criticism
,
liberalism
,
جان
,
کثرتباوری
,
Pluralism
,
PHILOSOPHY
,
Criticism
,
liberalism
,
PHILOSOPHY
,
liberalism
,
کثرتباوری
,
liberalism
,
Criticism
,
liberalism
,
کثرتباوری
,
Criticism
,
کثرتباوری
,
Pluralism
,
کثرت گرایی دینی(فلسفه دین)
چکیده :
قبل از ظهور »صنعت ارتباطات جهانی«، علی رغم داعیه جهانی بودن برخی از ادیان، بسته به محلی بودن اقتصاد، سیاست و فرهنگ، ادیان نیز، محدود به قلمرو و بوم خاصی بودند، با شکلگیری »دوره ارتباطات« و انفجار اطلاعات و به وجود آمدن»دهکده جهانی« ادیان در رویارویی و تماس نزدیک و گسترده نسبت به هم قرار گرفتند، در گفتمانهای بین الادیانی، سوالهایی از حقانیت و نجاتبخشی همه ادیان مطرح گردید که آیا همه ادیان از حقانیت بهرهمند بوده و نجاتبخش پیروانشان هستند و یا دین خاصی، در پاسخ به این پرسش سه دیدگاه »انحصارگرایی«،»شمولگرایی« و »پلورالیسم دینی«، مطرح گردیده است. جان هیک فیلسوف انگلیسی که نظریهپرداز و بنیانگذار نظریه پلورالیسم دینی است، برای اثبات و استحکام آن، به مبانی و ادلهای چون تجربه دینی، یکسان انگاری ماهیت و حقیقت وحی و تجربه دینی، معرفت شناسی کانت و تفکیک »نومن« از»فنومن«، فرضیه نجات و اشتراک و بهرهمندی همه ادیان در توانایی ایجاد تحول از خودمحوری به خدامحوری (گوهر ادیان)، تکافو ادله، هدایت عام الهی و »جهانی شدن« تمسک جسته است، هدف تحقیق حاضر نقد و بررسی صحت و سقم این مبانی و ادله میباشد که با استفاده از شیوه اسنادی و اکتشافی در محدوده مباحث کلامی، فلسفی و معرفت شناختی، مبانی جان هیک در پلورالیسم دینی را به نقد و چالش گرفته است. پلورالیسم دینی را میتوان از دو زاویه بروندینی و دروندینی مورد بررسی قرار داد؛ در ساحت بروندینی، نقد مبانی کثرتگرایی دینی و آشکار ساختن اشکالات کلامی و فلسفی و معرفت شناختی آنها، به معنای تیشه به ریشه زدن پلورالیسم دینی است؛ مبانی و پایههای مطرح شده از طرف جان هیک برای پلورالیسم دینی، هیچکدام قابل دفاع نبوده و هرکدام در معرض اشکالات عدیده کلامی و معرفتی قرار دارند. سودجویی از نظریات عرفا در جهت استحکام دیوار لرزان پلورالیسم دینی، با واقعیت همخوانی ندارد. به لحاظ درون دینی؛ اسلام با در نظرداشت معیارها و ویژگیهایی چون: الف) انتساب به خداوند متعال؛ ب) ابتنا بر پایه فطرت انسانی؛ ج) پایداری و منزه بودن از انحراف و اعوجاج؛ د) وحیانی بودن؛ هـ) تأخر زمانی، برای دین حقیقی، ادیان وحیانی را در اصول و تعالیم اساسی یکی دانسته و تفاوتهای موجود میان آنها را به دورههای متفاوت و مقتضیات زمانی و مکانی، ارجاع میدهد؛ از نظر اسلام، ادیان غیر وحیانی، از حقیقت بهرهای ندارد، ادیان آسمانی هرچند در دوره زمانی مختص خودشان از حقانیت قابل پیروی و نجاتبخش بهرهمند بودند و لکن بعد از ظهور اسلام، نه قابل پیروی است و نه برای پیروان، نجات بخش. اسلام، نجات پیروان ادیان باطل و غیر حقیقی، چه آسمانی و چه غیر وحیانی را در دوره بعد از طلوع خورشید اسلام، به تفضل و رحمت واسعه خداوند متعال، امکانپذیر میداند، البته به شرط معاند نبودن آنها. اسلام، رویکردهای گوناگون پلورالیسم دینی را نه به طور کامل میپذیرد و نه همگی را طرد میکند؛ رویکردهایی چون: تساهل و تسامح، تبادل نظر و گفتگو بین الادیانی، از نظر اسلام مانعی ندارند، اما رویکردهایی چون: شکاکیت و نسبیت در فهم حقیقت، بهرهمندی همه ادیان از حقیقت یکسان و نجات بخشی همه ادیان در همه زمانها را مطرود و غیر قابل قبول میداند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بدء الخلق؛ (دراسه مقارنه فی الأدیان الإبراهیمیه)
نویسنده:
صاحب علی خان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
کتاب مقدس (عهدین)
,
علوم انسانی
,
الهیات(کلام جدید)
,
philosophy
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
Theology
,
مکتب آفرینش موجودات
,
creationism
,
پلیدیمتیل سیلوکسان
,
کراتینوسایت
,
مکتب آفرینش موجودات
,
creationism
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
آفرینش گرایی
,
مکتب آفرینش موجودات
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
خلقتگرایی
,
creationism
,
مکتب آفرینش موجودات
,
خلقتگرایی
,
پلیدیمتیل سیلوکسان
,
کراتینوسایت
چکیده :
در این پایان نامه با رویکردی تطبیقی، دیدگاههای کلامی ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) درباره آغاز آفرینش جهان و انسان و کیفّیت خلقت آسمانها و زمین و اختلاف و اشتراک نظرهای آن ها در این زمینه واکاوی شده است. نویسنده ضمن بیان تاریخچه ادیان مذکور، تعالیم و آموزههای کتابهای آسمانی آن ها درباره آفرینش آدم و حوّا و کیفیت و مراحل خلقت آسمانها و زمین و سایر موجودات را مطرح کرده است. این نوشتار در چهار فصل سامان یافته است. در فصل اوّل تعاریف و کلّیات بحث، همراه با مفاهیم دین، مقارنه ادیان، ادیان ابراهیمی و نسبتِ بین ادیان اسلام، مسیحیت و یهودیت با حضرت ابراهیم( و تعریف خلقت ارائه و نیز داستان خلقت آدم( و جهان در ادیان قدیم و غیر ابراهیمی و اساطیر یونان و هند ذکر شده است. در فصل دوم داستان آغاز آفرینش نزد یهودیان و مسیحیان و متون مقدّس آنان و تفسیرهای شان از خلقت آدم(، جهان و سایر موجودات، مانندِ آسمانها، زمین و حیوانات ذکر شده است. نگارنده، دیدگاه مسیحیان و یهودیان را در زمینه لوگو(logos) و تاریخچه و مفهوم این واژه بیان کرده و مدّت زمان خلقت آسمانها و زمین را از منظر آنان جویا شده است. در فصل سوم داستان آغاز آفرینش از منظر اسلام و نیز اولین مخلوق، خلقت ملایک، جنیان، آسمان، زمین و انسان از دیدگاه آموزههای اسلامی (قرآن و روایات) ذکر شده و منظور از خلقت نور، روح، قلم، عقل، آب، عرش، حجاب و مفهوم هبوط آدم و چگونگی جمع میان روایات ظاهراً متعارض در این زمینه وارسی شده است. در فصل چهارم به صورتی تطبیقی دیدگاههای سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت درباره آغاز خلقت، چگونگی خلقت انسان و سایر کاینات و اختلاف ها و اشتراک های ادیان مزبور و همچنین مخلوق اوّل، صادر اوّل و اقوال فلسفی در این زمینه مطرح گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه تثلیت
نویسنده:
حسین مبارز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
علوم انسانی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
کلام
,
تثلیث
,
هستیشناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
Ontology
,
christianity
,
philosophy
,
philosophy
,
Christianity
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
philosophy
,
Theology
,
philosophy
,
Christianity
,
Christianity
,
philosophy
,
christianity
,
PHILOSOPHY
,
theology
,
christianity
,
christianity
,
Theology
,
Christianity
,
باور دینی
چکیده :
آموزه تثلیث که از اصول دین مسیحیت شمرده میشود، خداوند را دارای سه اقنوم متمایز و دارای الوهیت کامل بهنامهای پدر، پسر و روحالقدس میداند که در ذات خود، دارای جوهر واحد است. پژوهش حاضر با روش تاریخی تحلیلی، چگونگی شکلگیری آموزه تثلیث و شیوه توجیه آن از سوی مسیحیان را مورد بررسی قرار میدهد. گزینه توحید را مسیحیان از یهودیت به ارث بردهاند ولی مفهوم تثلیث را از فلسفه و فرهنگ یونانی اخذ کردهاند. در باور آنها عیسی، کلمه متجسد خداست که از طرف خدای پدر، مأموریت یافت تا به واسطه روح القدس در رحم مریم قرار گیرد و در جسم انسان ظاهر شود، و پس از نبوتش برای برداشتن گناه نخستین انسان، خود را فدیه کند. چندین قرن بعد از مسیح، فرهنگ چند خدایی یونان به کمک برخی از اصطلاحات موجود در کتاب مقدس مانند "پسر خدا"، و همچنین تبلیغات گسترده فردی بهنام "پولس"، زمینههای شکلگیری و گسترش تثلیث را در مسیحیت فراهم آورد؛ این مسأله تا مدتها با مباحث و کشمکش های خونین در جوامع مسیحی همراه بود و قرائتهای مختلفی از این آموزه در میان مسیحیان پدید آمد، اما تبیین و تفسیرهای چندگانه از وجود واحد بسیط، اساساَ متضاد بوده و در هیچ یک از جوامع علمی بشر، قابل توجیه نیست. بهعلاوه، عهد جدید هم به صراحت موضوع تثلیث را بیان نکرده است و در نتیجه، پذیرش آن برای نسل های جدید که باید کتاب مقدس را بخوانند و ایمان بیاورند ظاهراَ ممکن نیست. قرآن کریم هم حضرت عیسی را یکی از رسولان خدای یکتا میداند، و با صراحت، مسأله تثلیث را رد کرده و مسیحیان را بهخاطر این اعتقاد مورد نکوهش قرار میدهد. از منظر قرآن، تولد غیرطبیعی عیسی بن مریم، سبب نمیشود تا او پسرخدا باشد، زیرا خلقت او عجیبتر از خلقت حضرت آدم نیست. هیچ کس پیوند وجودی، نسبی و فعلی با خداوند ندارد و او در همه امور هستی بهتنهایی "صاحب امر" است و همه هستی مخلوق اوست. در کل هدف نهایی این تحقیق ثابت کردن این حقیقت است که اعتقاد به آموزه تثلیث باطل بوده و از آموزه های دینی مسیحیت راستین نیست، چون در زمان حضرت عیسی وجود نداشته است بلکه نظریه ای است که در تاریخ کلیسا پدید آمده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
اسماعیل دانش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
کشف و شهود
,
علوم انسانی
,
رسالت
,
کلام
,
نبوت
,
وحی
,
الهیات(کلام جدید)
,
شبهات
,
کلام
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
Islam
,
philosophy
,
وحی
,
philosophy
,
philosophy
,
Christianity
,
PHILOSOPHY
,
PHILOSOPHY
,
philosophy
,
بارث
,
کارل 1886
,
christianity
,
philosophy
,
christianity
,
christianity
,
PHILOSOPHY
,
Christianity
,
Christianity
,
PHILOSOPHY
,
بارث
,
کارل 1886
,
christianity
,
philosophy
,
philosophy
,
بارث
,
کارل 1886
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
چکیده :
پایاننامه موجود به عنوان حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت با اهداف سهیم شدن در توسعه و تعمیق بخشیدن به پژوهشهای دینی و پاسخ کاملتری به شبهات در حوزهی حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت در دورانهای مختلف، تتبع و تدوین شده است که در نوع خودکار جامع و در خصوص وحی مسیحی قبل از قرون وسطی پژوهشی جدید میباشد. این تحقیق به یک سوال اصلی که حقیقت وحی در اسلام و مسیحیت چیست؟ و به چند سوال فرعی، طی چهار فصل پاسخ داده است در فصل اول واژگان کلیدی تعریف شده است. از اقسام هشتگانه وحی در قرآن، مشخص شده که وحی به معنای رسالت و نبوت مورد بحث است. و گونههای وحی نبوی، نحوهی دریافت وحی، فرق وحی با الهام و وسوسه و ویژگیهای وحی تبیین شده است. در فصل دوم از حقیقت وحی در فلسفه و الهیات غرب در چهار دورهی مختلف بحث شده است. در دوران قبل از قرون وسطی وحی در عهد جدید بر اساس دادههای اناجیل و کتابهای تفسیری پیرامون آن به این نتیجه رسیده است که عیسی تجسم وحی و کلمهی خدا است، عیسی وحی کامل است، و یا اینکه عیسی وحی منزل و تجلی کلمه در دنیا است، در دوران قرون وسطی در سرشت وحی سه دیدگاه یعنی نظریهی گزارهای، زبانی و تایخ نجاتبخشی مطرح بوده است، و به این نتیجه دست یافته است که وحی گزارهای و زبانی مجموعهای از حقایق است که خداوند بر پیامبر القاء کرده است. بر اساس دیدگاه تاریخ نجاتبخشی وحی از مقولهی فعل و حادثه است که به وسیلهی آن خود را در عیسی نشان داده و با مصلوب شدنش نجات را عهدهدار شده است. در دوران نوین نظریه شایرماخر که وحی را تجربهی دینی دانسته است بررسی گردیده و در قرن نوزدهم عدهای که وحی را نتیجهی بروز شخصیت درونی خوانده است. همچنین به تبیین دیدگاه کارل بارت که وحی اصلی شخص مسیح است پرداخته و مشخص کرده که کلام بارت بر تفاوت خدا با سایر جهان بنیان نهاده شده است. در دوران معاصر وحی اصلی شخص مسیح است و وحی در عیسی تجسم یافته است، و یا اینکه وحی مکاشفه مخصوص خدا برای نجات انسان است. در فصل سوم حقیقت وحی در فلسفه و الهیات اسلامی از نگاه فیلسوفان، متکلمان، عرفا و وحی از نگاه وحی مورد بررسی قرار گرفته است. و به این نتیجه دست یافته که فارابی و ... وحی را نتیجه عقل فعال دانستهاند. از نظر متکلمان بطورکلی وحی با دو رویکرد یعنی زبانی و غیر زبانی بحث شده و مشخص شده که دیدگاه تجربه دینی زبانی نیست. از نظر عرفا وحی کشف و شهود عرفانی است، برخی از مفسران وحی را نتیجه بلوغ دانستهاند. وحی از نگاه وحی به عنوان درک ویژه و سرشت زبانی داشتن آن، به این نتیجه دست یافته است که حقیقت وحی برای غیر پیامبران، قابل درک و فهم نیست دیگران تنها میتوانند به آثار آن پی ببرند. در فصل چهارم که مقایسهی وحی بین اسلام و مسیحیت است اشتراکها و اختلافهای آن تبیین گردیده است و روشن شده است وحی مسیحی قبل از قرون وسطی با وحی اسلامی، در معنا، ماهیت، وحی مکتوب، و ... اختلاف دارد. اشتراکها و اختلافهای وحی مسیحی در دورانهای قرون وسطی و نوین بیان گردیده و روشن شده است که تجربهی دینی قابل تطبیق بر وحی نیست.وحی نتیجه بروز شخصیت درونی، در فهم کارل بارت، نتیجهی نبوغ و کشف و شهود عرفانی مورد نقد قرار گرفته است. از دیدگاههای متکلمان پیرامون وحی، به دست آمده است که نظریهی کلام حادث، کلام لفظی و شعور مرموز قابل قبول است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه اندیشه توحید در ادیان ابراهیمی
نویسنده:
محمد داود حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
یهودیت
,
علوم انسانی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
ادیان ابراهیمی
,
کلام
,
تثلیث
,
الهیات(کلام جدید)
,
کلام
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
philosophy
,
theology
,
philosophy
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
philosophy
,
Theology
,
judaism
,
judaism
,
philosophy
,
Theology
,
judaism
,
PHILOSOPHY
,
theology
,
Theology
,
PHILOSOPHY
,
Theology
,
judaism
چکیده :
رساله حاضر با عنوان «مقایسه اندیشه توحید در ادیان ابراهیمی» در صدد تبیین جایگاه توحید در ادیان ابراهیمی و مقایسه آن برآمده است. در این راستا به مهم ترین مباحث الهیاتی و توحیدی در ادیان یهود، مسیح و اسلام و از جمله توحید در عهدین و به خصوص به مسأله تثلیت و نیز به مقایسه اشتراکات و اختلافات توحید پرداخته است. رساله موجود برای نیل به اهدافش در ضمن پنج فصل ارایه گردیده است.فصل اول به کلیات و مفاهیم پرداخته است. در فصل دوم خدا در آیین یهود مورد بررسی قرار گرفته و به اسماء و صفات خدا در عهد عتیق، وحدت و یگانگی خدا و ملّی بودن آن و نیز به عقاید یهود در قرآن اشاره شده است. فصل سوم به توحید در دین مسیحیت اختصاص یافته و به مطالب مهمی در مورد تثلیث از جمله عوامل رویکرد مسیحیت به این اندیشه، تثلیث و عهدین، تثلیث و شوراهای جهانی و در پایان به نقد و بررسی آن پرداخته شده است. در فصل چهارم توحید از دیدگاه اسلام مطرح گردیده، دلایل توحید، اقسام و مراتب توحید مورد بحث قرار گرفته است. در فصل پنجم که آخرین فصل نیز خواهد بود، با توجه به اینکه توحید در ادیان ابراهیمی در فصلهای جداگانه قبلاً مورد بررسی قرار گرفت. در این فصل به بررسی تطبیقی، جمع بندی مطالب و مقایسه آن پرداخته شده است؛ اشتراکات و اختلافات ادیان ابراهیمی در باب توحید، صفات الهی، اقسام و مراتب توحید بازگو و مقایسه گردیده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 48
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید