جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
27701
تعداد رکورد ها : 321586
عنوان :
حسنات و سیئات در قرآن کریم
نویسنده:
فاطمه اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
این تحقیق به دنبال آن است که با توجه به آیات قرآن کریم به بررسی و مطالعه حسنات و سیئات بپردازد . و برای رسیدن به هدف اصلی تحقیق اهداف ویژه ای شامل معنا و مفهوم « حسنه » ، « سیئه » مصادیق حسنات و سیئات ویژگی ها و راه های کسب و ترویج آنها مطرح شده است . برای رسیدن به اهداف جزئی پژوهش سؤالاتی به شرح ذیل طرح گردیده است : 1- معنا و مفهوم حسنه و سیئه چیست ؟ 2- مصادیق حسنات کدامند ؟ 3- مصادیق سیئات کدامند ؟ 4- آثار حسنات و سیئات چیست ؟ 5- راه های کسب حسنات و حذف سیئات چیست ؟ با توجه به ماهیت ، اهداف و امکانات موجود از روش توصیفی تحلیلی برای انجام این پژوهش استفاده گردیده ، فن کتابخانه ای و فیش برداری به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات به کار گرفته شده است . پس از گردآوری و تجزیه و تحلیل موارد ، نتایج زیر به دست می آید : 1- حسنه از مادة حُسْن به معنی هر گونه نیکی و زیبایی و خوبی است . و نیز کلمة حُسْن عبارت از هر چیزی که بهجت آورد و انسان به سوی آن رغبت کند . وسیئه از مادة سُوء به معنی هر چیزی که انسان را از امور دنیوی و حالات نفسانی و بدنی و همچنین به خاطر از دست رفتن مال و جاه و از دست رفتن دوست اندوهگین و پنج غمگین سازد . مفاهیم سوء بسیار است از جمله : 1- مطلق بدی و زشتی 2- شدت و سختی 3- گناه ، خطا و منکر 4- زشت و قبیح و ناپسند 5- قتل ، اتفاق بد 6- ضرر ، بدی ، ناگوار ، غم و اندوه 7- خیانت ، عمل زشت (زنا) 8- هلاکت ، بلا 9- عذاب ، عقوبت 10- آفت ، پیسی و برص که در بخش مفهوم شناسی به طور مفصل به این سؤال پاسخ داده خواهد شد . 2- آشنایی با مصادیق حسنات از جمله : اخلاص ، شکرگزاری ، احسان و ... حاصل می شود . 3- آشنایی با مصادیق سیئات از قبیل پیروی از هوای نفس ، کبر و خودپسندی ، حسد ، شراب ، یأس و ... بدست می آید . 4- آشنایی با آثار حسنات و سیئات به دست می آید . 5- آشنایی با راه های کسب حسنات و حذف سیئات حاصل می شود . مهمترین مشکلی که تحقیق در فرآیند انجام خود با آن روبرو بود عدم دسترسی به مراکز پژوهشی و کتابخانه ای معتبر و مجهز در محل سکونت و تکراری بودن مطالب منابع در زمینه موضوع بود . پیشنهاد می شود که محققین در انجام پژوهشهای آتی ، به بررسی تحلیلی ، مصادیق حسنات و سیئات بپردازند . کلید واژه ها : حسنات ، سیئات ، حسنات و سیئات ، حسنات در قرآن ، سیئات در قرآن .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن خلق در آیات و روایات، آثار و پیامدهای دنیوی و اخروی
نویسنده:
مروارید اسماعیلی مقدم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
موضوع تحقیقی که پیش روست حسن خلق درآیات و روایات و پیامدهای آن می باشد، اهمیت وضرورت پرداختن به این بحث به این خاطر است که در دین اسلام هیچ امری نیکوتر و برتر از حسن خلق نیست ودر روز قیامت در ترازوی اعمال هیچ عملی بهتر از حسن خلق نیست که سنجیده شود و هرکس که خلق نیکو داشته باشند نزد مردم محبوب تر است.کلیدواژه های تحقیق عبارتنداز : حُسن ، خُلق ، اخلاق ، تفاهم. حسن خلق حالت نفسانی است که از بهم پیوستن و درهم تنیده شدن صفات نفسانی حاصل می شود. که فرد با ایجاد انگیزه درخود و تکرار صفت فضیله حسن خلق می تواند آنرا در خود تقویت و از طرفی دیگر باعث نابودی سوءخلق گردد. هدف از نگارش این تحقیق بالا بردن و نیکوکردن روابط اجتماعی و فردی است چون انسانی که متخلق به حسن خلق باشد در روابط با دیگران قطعاً موفق بوده است و در چگونگی ارتباط با دیگران هیچ گاه دچار مشکل نخواهد شد و این خود باعث تساهل و راحتی در انجام کارهای روزانه خود فرد نیز می باشد و فردی که می خواهد خود را به اخلاق نیکو و حسن خلق بیاراید باید با تمرین و تکرار ودر برخورد با دیگران، خوشخویی، خوشگویی، خوشرفتاری را در خود تقویت کند تا با مرور زمان بتواند آنها را در خودش به صورت ملکه درآورد و قطعاً کسی که دربرخورد و تعامل با دیگران دارای چنین علائم و نشانه هایی باشد دارای حسن خلق می باشد. که البته اینها نیاز به طی مراحلی سه گانه تخلیه تحلیه تجلیه دارد. البته از آنجا که هیچ کار نیکی بدون نتیجه و ثمره نمی باشد قطعاً اخلاق نیک نیز بدون ثمره و فایده نمی باشد بلکه دارای آثار و پیامدهایی در دنیا و آخرت می باشد که هرکدام از اینها می تواند برای فرد باشد یا درمحیط اجتماع یا در محیط خانواده که به طور کلی به بیان این پیامدها و آثار می پردازیم: الف:آثار و پیامدهای دنیوی 1) فردی 2) اجتماعی 3) خانوادگی آثار دنیوی- فردی 1:- خوشی و آسایش زندگی 2- جلب محبت 3- افزایش رزق و روزی 4- طول عمر وآبادانی شهرها 5- مایه برکت و رشد 6- کاملترین فرد درایمان 7- زینت وآراستگی انسان 8- محبوبترین فرد در پیشگاه خدا آثار دنیوی- اجتماعی: 1-دوستی با مردم 2- نفوذ در مردم 3- کرامت و فضیلت اجتماعی4-بهترین مرد مسلمان دراجتماع 5- احترام و منزلت اجتماعی 6- قرب الی الله آثار دنیوی- خانوادگی: 1-خشنودی خدا 2- برای هر نگاه پاداش حج 3- تشکر از پدرومادر تشکر از خداست 4- بهره مندی از نعمت های دنیا وآخرت 5- مشمول دعای خیرپدرومادر ب:آثار و پیامدهای اخروی 1- آمرزش گناهان 2- دینداری3-سنگینی اعمال و میزان 4- درجه صائم قائم 5- ثواب مجاهد فی سبیل الله 6- خیردنیا و آخرت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسن خلق از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فهیمه اصغری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
خلق انسان همان هیئت و قیافه ثابت نفسانی است که به آسانی و بدون تفکر باعث صدور افعال انسان می شود, اگر افعالی که از این هیئت و قیافه ثابت نفسانی صادر می شود، شرعا و عقلا پسندیده باشند این هیئت را خلق نیکو می گویند و اگر زشت و ناپسند باشند خلق بد نامیده می شود و مکتوب حاضر مشتمل است بر فضایل و مصادیق اخلاقی و اهمیت حسن خلق و طریقه وصول آن و همچنین حسن خلق در آیات و روایات و پیامدهای آن, که همه اینها را به عنوان مقدمه ای ضروری برای هر نوع تربیت اخلاقی و تزکیه و خودسازی می توان به شمار آورد و مشخص است که لازمه موفقیت در سازندگی روحی و اخلاقی, داشتن بینش عمیق و برخورداری از بصیرت و معرفت است، به طوری که می توان بینش و بصیرت را زیربنای تربیت اخلاقی نامید، زیرا بدون حصول آگاهی های لازم و عمق بخشیدن بر بینش خود، نمی توان به مراتب بالاتری از سازندگی اخلاقی و تکامل معنوی نایل آمد. لذا بعد از حصول علم و آگاهی است که هر کس به تناسب ایمان و تقوای خود در جهت اصلاح و تربیت خویش توفیق یافته و به هدف نهایی که رسیدن به مقام قرب الهی است نزدیک تر می شود. این مجموعه از سه بخش تشکیل شده که بخش اول آن شامل مصادیق اخلاقی می باشد و این بخش نیز دارای سه فصل می باشد: فصل اول آن به بررسی و تبیین فضایل اخلاقی پرداخته و فصل دوم آن شامل مصادیق فضایل اخلاقی می باشد و فصل سوم آن برترین فضیلت را معرفی نموده است. بخش دوم آن شامل سه فصل می باشد: فصل اول به بررسی تاثیر ایمان و حسن خلق پرداخته و فصل دوم به نمونه هایی از مکارم اخلاقی ائمه اشاره نموده و در فصل سوم به بیان اخلاق نیک بزرگان پرداخته شده است. بخش سوم شامل پیامدهای حسن خلق می باشد و این بخش نیز شامل سه فصل می باشد: فصل اول پیامدهای حسن خلق در فرد را بیان می کند، فصل دوم پیامدهای حسن خلق در خانواده را بیان نموده و فصل سوم نیز اشاره ای به پیامدهای حسن خلق در جامعه نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسد و آثار آن در قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدرضااعتباری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
رساله حاضر در ده فصل حسد را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده است: فصل اول، کلیات؛ فصل دوم، تعریف و احکام حسد و غبطه؛ فصل سوم، ابعاد حسد؛ فصل چهارم، نشانه های حسود؛ فصل پنجم، قرآن و حسد؛ فصل ششم، ریشه های حسد و عوامل رشد آن؛ فصل هفتم، توارث و سرایت حسد؛ فصل هشتم، زیان های حسد؛ فصل نهم، بهداشت از حسد؛ فصل دهم، درمان حسد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسد در قرآن
نویسنده:
مهناز وصله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوعات مورد بحث در این پایان نامه به این شرح است: معنای حسد، فرق آن با غیرت و نصیحت، فرق حسد با غبطه، رقابت واجب، حسد مستجب و مباح، غبطه مباح یا مستحب، اسباب غبطه، مراتب غبطه، مراتب حسد، حدیثی از امام جعفر صادق(ع) در مورد ریشه ی حسد، مفاسد و آثار سوء حسد (زوال ایمان، زوال حسنات قلبی و بدنی، عمل نیک شخص حسود به صورتش می خورد، عبادت بی روح)، حسادت ابلیس و بنی امیه، حسود مورد خشم خداست، حسد آفت دین است، حسود فشار قبر دارد، حسد انسان را از راه راست منحرف می کند و به انجام کارهای بد و گناه می کشاند، حسود می خواهد بر قدر غلبه کند، حسود با خودش دشمن است، حسادت در چند مورد جایز است، حسد با عصمت پیغمبران نمی سازد، درمان عمومی حسادت، درمان علمی حسادت، خداوند از آدم حسود انتقام می گیرد، حسود همیشه تنهاست، حسود پیشرفت نمی کند، اظهار حسد حرام است، دلیل بر حرمت حسد، رقابت غیر از حسادت است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهود العلماء المسلمين في دراسة الكتابات الاستشراقية حول القرآن الكريم رصد وراقي
نویسنده:
علی بن ابراهیم حمد نمله
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
کتاب شناسی قرآن
کلیدواژههای فرعی :
خاورشناسان ,
معارف قرآن ,
مصادر قرآن ,
شرق شناسان ,
قرآن شناسی ,
تاریخ قرآن ,
اسلوب ادبی قرآن ,
ترجمه و مترجمان قرآن ,
جمع قرآن ,
مصحف ( قرآن ) ,
قرآن و خاورشناسان ,
نظر مستشرقان در مورد اصالت قرآن ,
چکیده :
کتاب «جهود العلماء المسلمين في دراسة الكتابات الاستشراقية حول القرآن الكريم رصد وراقي» نوشته علی بن ابراهیم حمد نمله، در خصوص تلاش های تحقیقی علما و دانشمندان مسلمان در نوشته هایی است که مستشرقان در خصوص قرآن کریم نوشته اند. در این کتاب که به نوعی کتابشناسی است، هر یک از آثاری که در این خصوص نگاشته شده است، زیر مدخل نام پدیدآور شرح و توضیح داده شده است. قرن هاست که بسیاری از شرق شناسان و اسلام شناسان غیر مسلمان اعم از غربی و غیر آن به پژوهش درباره قرآن پرداخته و راجع به مصدر قرآن، تاریخ جمع و تدوین آیات، ادبیات و ساختار آن و معارف و محتوای قرآن کریم، نظریه های گوناگونی ابراز کرده و هزاران کتاب و مقاله منتشر کرده اند. آنان گاه به تجلیل از قرآن و تبیین زیبایی ها و معارف و تعالیم والای آن پرداخته و گاه به دلیل عدم دسترسی مستقیم به منابع اسلامی، دچار برداشت های نادرست شده اند، چنان که برخی از آنان به تحریف یا اتهام های دروغین و تهاجم های غیر منطقی دست زده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسد از دیدگاه قرآن و سنت، آثار و پیامدهای فردی و اجتماعی آن
نویسنده:
معصومه حاجی زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
حسد عبارت است از تمنای زوال نعمت از برادر مسلمان خود از نعمت هایی که صلاح او باشد اگر صلاح نباشد آن را غیرت گویند و اگر تمنای زوال نکند بلکه مثل آن را از برای خود نیز بخواهد غبطه گویند. حسود از نعمت حق بخیل و بنده بی گناه را دشمن می دارد حسود در مقام عناد و ضدیت و خداوند را العیاذ بالله جاهل یا خود را داناتر به مصالح و مفاسد می داند و این هر دو کفراست. و به این سبب آیات و اخبار بی نهایت در مذمت این صفت وارد شد و در ذکر اسباب حسد باید گفت که اسباب حسد 7 چیز است. 1- عداوت، کبر، حب ریاست، تعجب و آن چنان است که تعجب کند از این که این نعمت بزرگ را این شخص داراست، خوف و آن چنان است که بترسد از مزاحمت صاحب نعمت به واسطه آن با مقصد محبوبیه، خنث طینت و کسی را نتواند در نعمت ببیند. حسد گذشته از این که زیان های معنوی دارد و دین و ایمان را تباه می کند از نظر جسمی نیز بر روی اعصاب اثر می گذارد امیر مؤمنان فرمود : سلامتی بدن از کمی رشک بردن است. حسد مرضی است که از سرطان ضررش در درون و نفس آدمی بیشتر است و در بدن هم مؤثر است و موجب بیماری بدن می شود، حسد حتی باعث مخالفت ملت ها و دولت ها با یکدیگر می شود عده بسیار زیادی به خاطر حسادت و این که چشم دیدن جمهوری اسلامی را ندارند به مبارزه و ضدیت با نظام جمهوری اسلامی برمی خیزند. حسد از جمله بیماری های عظیم قلبی است بدیهی است که همواره اوقات بایستی امراض قلبی را با داروی علم و عمل بهبود داد و آن دانشی که به کار بهبود می آید و مرض حسد را از سرزمین ریشه کن می کند این است که بدان حسود در دنیا و آخرت به حال تو زیان آور است و ضرر دنیوی و دینی آن هم به شخص محسود وارد نمی آید بلکه محسود از حسد نفع دنیا و آخرت کسب می کند. در پرهیز از حسد باید بدانیم که از دین پیروی کنیم و در پیروی از دین در آداب آن به خدای عز و جل رجوع کنیم سپس نفس خویش را بر اخلاق نکوهیده غالب کنیم و آن را از طبیعت پستش برگردانیم، اگر چه برگرداندن طبیعت ها دشوار است لیکن بازیافت و به صورت تدریجی آن چه از طبیعت دشوار است آسان می شود و آن چه زحمت دارد مورد علاقه و محبت قرار گیرد. 2- دیگر از اموری که حسد را برطرف می کند، عقلی است که آن چه از نتایج حسد را نمی پسندد زشت می شمارد و به ننگ بدی های حسد تن در نمی دهد تا عزت نفس خود را از دست داده و آن را خوار بسازد و از روی غیرت نفس را پاک می کند و به مصلحت نفس پاسخ می دهد این حالت برای کسیکه نفس خود دار و همتی بلند داشته باشد استوار می شود اگر چه شخصی بلند همت بزرگوارتر از آن است که به پستی حسد گرفتار شود. 3- دیگر این که خود انسان اراده کند و بخواهد که ضرر حسد را از خود دفع کند و خود را از اثر آن نگاه دارد. 4- دیگر این که با پیش آمد بسازد و به آن چه برایش مقدر شده گردن نهند و با قضای الهی به ستیز برنخیزد و در کارها با خدا معارضه نکند تا نومید و دست خالی باز نگردد و آن هنگام که قضایا با همراهی نکرد ما با او همراهی کنیم. پس ما باید رشته اختیار خود را به نفس نسپاریم و با اراده و تمرین خود را از رذایل اخلاقی دور سازیم و لازمه این کار این است که از کرده های قبلی خود پشیمان شویم و سعی کنیم این رفتارها را از خود دور کنیم و به محض این که اراده خود را مصمم کردیم با توکل به خدا می توانیم رذایل اخلاقی را از خود دور کنیم و به جای ان اخلاق نیکو و پسندیده را در خود پروش دهیم تا خود و دیگران از وجود فضیلت هایی که در درون خود پرورش داده ایم سودمند شویم. ان شاء الله. کلید واژه ها : حسد –حسرت
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسد از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
تکتم ریحانی شورچه
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
موضوع تحقیق حسد از دیدگاه قرآن و سنت است که این تحقیق درصدد تبیین و بررسی آن می باشد ضرورتی که این موضوع را ایجاب می کند، وجوب بسیاری از مسائل تأسف بار در جامعه می باشد که یکی از علل آن داشتن رذائل اخلاقی همچون حسد است که منجر به از هم پاشیدگی روابط انسانی به خصوص خانواده ها می شود. از طرفی وجود تعداد زیادی از آیات و روایات، اهمیت این موضوع را بیشتر نمایان می سازد. این تحقیق با قلمی ساده و روان و با استفاده از منابع روایی، تفسیری و اخلاقی از جمله بحارالانوار، الکافی، تفسیر مجمع البیان، المیزان و معراج السعاده و جامع السعادات و.... گردآوری شده است. روش انجام کار به صورت کتابخانه ای و فیش برداری می باشد. حسد در واقع به معنی بدخواهی و خواستن زوال نعمت از دیگری است و از جمله موضوعاتی می باشدکه قرآن و روایات تأکید فراوانی بر ترک آن نموده اند. اسباب و انگیزه هایی که باعث ایجاد حسد می شود در هفت چیز خلاصه می گردد: عداوت و دشمنی، عزت خواهی، تکبر، تعجب، خوف، ریاست طلبی، خباثت نفس و بخل شدید. کسی که حسد می ورزد سه علامت دارد در پشت سر غیبت می کند، وقتی که باشد تملق و چاپلوسی می نماید و در وقت گرفتاری انسان، شماتت نموده و خوشحالی می کند. برای حسد نیز مراتبی وجود دارد از جمله بیزاری از حسادت، میل قلبی به حسادت، حسادت قلبی و عدم تظاهر به آن. حسد هم مانند دیگر رذائل و فضایل اخلاقی پیامدها و آثاری را به دنبال دارد که به صورت فردی و اجتماعی بروز می کند آثار فردی نیز به صورت دنیوی و اخروی است از جمله، ناراحتی همیشگی، ناکامی، بیماری و خارج شدن از رحمت حق، زوال ایمان و ... و آثار اجتماعی از جمله: اختلال امنیت، جلوگیری از ترقی و ... می باشد. دین مبین اسلام برای هر دردی درمانی قرار داده حسد نیز از این امر مستثنی نبوده و می توانیم آن را از دو راه علمی و عملی درمان کنیم تا بتوانیم به کمال نهایی که همان رسیدن به قرب الهی است دست یابیم. واژگان کلیدی: حسد، ریشه های حسد، درمان حسد، قرآن، سنت، غبطه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لماذا ظهر الإسلام في جزيرة العرب
نویسنده:
احمد موسى سالم
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
بیروت: دارالجیل ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
کتب روشنفکران عرب
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
بقای دین اسلام ,
عرب ها ,
شبه جزیره عربستان ,
دوره پیش از اسلام ,
دوران جاهلیت ,
بررسی و شناخت اسلام ,
تاریخ جزیرة العرب ,
ظهور اسلام ,
اسلامشناسی ,
چکیده :
کتاب «لماذا ظهر الإسلام في جزيرة العرب» نوشته احمد موسى سالم، درباره علت ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان است. ظهور اسلام در عربستان دارای علت های متعددی است، در زمان ظهور اسلام ادبیات عرب به رشد و پیشرفت قابل توجهی رسیده بود و همین امر موجب شد تا اسلام معجزه اصلی خود را قرآن و به زبان عربی قرار دهد. و از آنجا که مهد زبان عربی جزیرة العرب بوده باید این دین و معجزه اش در آنجا ظهور کند تا معجزه بودن آن به خوبی بر همگان آشکار گردد. از سویی هر دینی در ابتداء ظهور از نظر توانائی دفاع از خود و پیروانش در وضعیت بالائی نیست و ممکن است در مقابل طوفان حملات و لشکركشی های دشمنان توان مقابله و دفاع از خود را نداشته باشد. بنا بر این لازم است تا رسیدن به توانائی مطلوب در شرایطی رشد کند که کمتر دچار آسیب ها شود و از آنجا که منطقه حجاز به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوائی و جغرافیائی، منطقه ای بکر و دست نخورده بوده و مردم آنجا مردمی جنگجو بودند، هیچ یک از قدرت های موجود آن زمان، (امپراطوریهای غربی و شرقی) طمع و تمایلی برای لشکرکشی به آن جا را نداشتند. به همین جهت محیط بسیار مناسبی برای این منظور بود. همچنین نبودن حکومت مرکزی قوی در منطقه حجاز، و وجود نظام قبیله ای و طایفه ای در آن منطقه موجب می شد تا از نظر سیاسی و نظامی، مانعی بر سر راه این دین نوپا وجود نداشته و امکان پیشرفت دعوت و تبلیغ در آنجا بیشتر فراهم باشد. وجود برخی خصلت ها و اخلاقیات مثبت در نژاد عرب که با ظهور اسلام به شکوفایی و اعتلا رسید، نظیر توانایی تحمل شداید و سختی ها و داشتن روحیه دلاوری و شجاعت و سلحشوری و آشنایی با جنگ و درگیری و پایبندی به پیمان و قرارداد و وفاداری نسبت به آن... اینها خصلت هایی بود که اسلام برای تحمل سختی ها و محدودیت ها و مقابله با دشمنان خود در آینده به آنها نیاز فراوان داشت و پیامبر اکرم (ص) و مسلمانان توانستند با بهره برداری از این خصلت ها، آزار و اذیت های مشرکین و مشکلات محاصره اقتصادی شعب ابی طالب و جنگ ها و ...را تحمل کرده و به پیروزی دست یابند. کتاب در سه قسم به این قرار نگاشته شده است: تواطؤ علی الحقیقة ـ السوال عن المعقول و غیر المعقول حول ظهور الاسلام بین العرب، و هذه هی الحقیقة ـ العرب کما اعدتهم مشیئة الله لحمل رسالة الاسلام، نحو الحقیقة.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حسد از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
ملیحه رمزی خالصی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
زبان :
فارسی
چکیده :
چکیده حسد از دیدگاه آیات و روایات و آثار و پیامدهای آن » موضوع تحقیق می باشد. حسد به معنای آرزوی زوال نعمت از کسی است که سزاوار آن نعمت است و شخص حسود با آرزوی قلبی تلاش دارد، نعمت را، از فرد محسود از بین برود.حسد از گناهان قلبی و بیماری های کشنده روانی است که اگر درمان نشود، خسران دنیا و آخرت را در پی دارد. حسد مختص گروه خاصی نیست، بلکه هر انسانی ممکن است، مبتلا به این بیماری شود ولی اگر در زمان مناسب اقدام کند قابل پیشگیری و درمان است. این رساله با استناد به آیات و روایات سعی دارد، در حد توان در راه بهبود اخلاق فردی و اجتماعی افراد قدم بردارد . لذا در این نوشتار از کتاب های تفسیر از قبیل؛ تفسیر نمونه، تفسیر نور، تفسیر برهان و کتاب های اخلاقی مانند چهل حدیث امام خمینی (رحمت الله علیه)، اخلاق شبر و کتا بهای روایی مانند نه جالبلاغه، وسائل الشیعه و دیگر کتا بها استفاده شده است. رساله پیش رو در شش فصل تنظیم شده است: فصل اول: اهمیت جایگاه تحقیق حاضر فصل دوم: آشنایی با مفاهیم کلی فصل سوم: پرداختن به علائم حسد فصل چهارم: تاثیرات حسد فصل پنجم: معرفی عوامل حسد فصل ششم: راه پیشگیری و علاج حسد از نتایج تحقیق می توان به این موارد اشاره نمود: 1. در هنگام مواجهه با متنعم شدن دیگران، ممکن است حالتی برای انسان به وجود آید که خواستار زوال نعمت از وی شود یا این که زوال نعمت را نمی خواهد بلکه مثل و مانند آن نعمت را برای خود می خواهد. حالت اول که همان حسد است مذموم و نکوهیده است و حالت دوم که غبطه نامیده می شود، بسیار پسندیده است . چرا که باعث رشد و بالندگی افراد می شود. 2. برای حسد نشانه هایی است که مراجعه به آنها و آگاه شدن از آنها مانع ورود و یا پیشروی این مرض در وجود انسان می شود، چه بسا بهترین معیار شناخت این صفت خود شخص است که می تواند وجود این صفت را در نفس خود تشخیص دهد. 3. وجود صفات زشت در درون انسان یقینا دارای اثرات سوئی است که حسد از این اصل مستثنی نیست که خسران در دنیا و آخرت را دربر دارد. 4. از آنجایی که هر معلولی علتی دارد، باید دانست که وجود این صفت در درون انسان نیز دارای علتی است که مه م ترین علت کبر و خود بزرگ بینی است تا انسان خود را برتر از دیگران نداند، نمی تواند آروزی زوال نعمت از دیگران را داشته باشد. 5. پیشگیری بهتر از درمان ا ست، انسان با کسب آگاهی نسبت به صفات رذیله می تواند مانع ورود آنها در فضای نورانی تن شود، اما یکی از بهترین راه های درمان این مرض، این است که انسان ایمان داشته باشد، هر چه خداوند می خواهد به نفع و مصلحت انسان است و بداند که خداوند همیشه خیر بندگانش را می خواهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
27701
تعداد رکورد ها : 321586
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید