جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
ابن سینا: ابوعلی سینا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 2933
عنوان :
خودآگاهی در فلسفه اسلامی: ابن سینا و فراتر از آن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Jari Kaukua
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب مهم به بررسی پیدایش و بسط مفهومی متمایز از خودآگاهی در فلسفه اسلامی پسا کلاسیک و پیشامدرن می پردازد. جاری کائوکوا اولین تحلیل مبسوط از استدلال های ابن سینا در مورد خودآگاهی - از جمله انسان در حال پرواز، برهان وحدت تجربه، برهان علیه مدل های بازتابی از خودآگاهی و استدلال از هویت شخصی - را ارائه می دهد و استدلال می کند که همه این استدلال ها به هم بستگی دارند. بر مفهومی کاملاً قابل تعریف از خودآگاهی به عنوان شخصیت اول ناب. او تفسیر خود را با تحلیلی از استفاده سهروردی از مفهوم ابن سینا و تجدید نظر ملاصدرا در مفهوم زیربنایی خود بودن اثبات می کند. این مطالعه شواهدی را برای بحث پایدار، پیشامدرن و غیرغربی درباره خودآگاهی و خودآگاهی بررسی میکند و این ایده را به چالش میکشد که این مفاهیم کاملاً مدرن و دغدغههای اروپایی هستند. این کتاب مورد توجه طیفی از خوانندگان در تاریخ فلسفه، تاریخ اندیشه ها، مطالعات اسلامی و فلسفه ذهن خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر ابن سینا: علم و فلسفه در اسلام قرون وسطی: مجموعه مقالات دومین کنفرانس گروه مطالعاتی ابن سینا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Avicenna;Avicenna Study Group. Conference;Avicena;Avicenne
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد دوازده مقاله در مورد جنبههای مختلف مشارکتهای فلسفی و علمی ابن سینا ارائه میکند و به این موضوعات از روششناسیهای فلسفی، تاریخی و فلسفی نزدیک میشود. این اثر از نظر مفهومی به چهار بخش تقسیم می شود: (1) روش شناسی، (2) فلسفه طبیعی و علوم دقیق، (3) الهیات و متافیزیک و (4) میراث ابن سینا. بخش اول ملاحظاتی را برای تشخیص آثار اصیل از شبه ابن سینا ارائه می دهد. بخش دوم به موضوعاتی می پردازد که در فیزیک، روانشناسی، ریاضیات و نظریه های پزشکی ابن سینا با آن مواجه می شوند. بخش سوم به موضوعاتی می پردازد که از منابع الهیاتی برای اثبات وجود خدا و علم خداوند به جزییات گرفته تا جایگاه معماها در متافیزیک ابن سینا و نیز رابطه صورت و ماده در اندیشه ابن سینا می پردازد. بخش پایانی به تأثیر تاریخی ابن سینا بر متفکران بعدی مانند غزالی و همچنین تأثیرات بعدی او در ایران میپردازد. -- توضیحات ناشر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خلقت و نظام کیهانی: غزالی و ابن سینا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Richard M. Frank
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
,
خلق ( ایجاد )
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قبل و بعد از ابن سینا: مجموعه مقالات اولین کنفرانس گروه مطالعاتی ابن سینا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
David C. Reisman; Ahmed H. al-Rahim
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ترجمه ماشینی: این جلد شامل مجموعه مقالات اولین جلسه گروه مطالعاتی ابن سینا است. هر یک از مقالات جدیدترین نتایج تحقیق را در موضوع مربوطه خود ارائه می کند. این نتیجهگیریها شامل بینشهای جدیدی در مورد بازنگری ابن سینا از ارسطو و فلوطین، حوزههای خاص نظریههای روانشناسی و متافیزیک، تعامل فکری او با متکلمان دوره خود، زمینههای تاریخی و اجتماعی که ابن سینا در آن کار میکرد، دریافت اندیشههای او در میان سریانیها است. نویسندگان نویسندگی، در میان فیلسوفان متأخر اشراقی و در فلسفه مشائی شیعی. این بینشها از تفاسیر جدید از مجموعه موجود او گرفته تا نظریههای قانعکننده در مورد عوامل مؤثر در نوآوریهای فلسفی او را شامل میشود. در بسیاری از موارد، این مقالات شواهد متنی تا به حال بررسی نشده ای را ارائه می دهند که باید کمک زیادی به روش شناسی جدید در مطالعات ابن سینا و به طور کلی فلسفه عربی-اسلامی کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکان در فیزیک و متافیزیک ارسطو و ابنسینا
نویسنده:
حشمت قدمي ، مهدی نجفی افرا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
از ديرباز هريک از نظامهاي فلسفي براساس مباني خويش به شرح و بسط مسئله مکان پرداختهاند. در حکمت مشاء نيز پرداختن به اين موضوع در غرب با ارسطو آغاز ميگردد و در شرق نيز توسط ساير حکماي مشائي ازجمله ابنسينا دنبال ميشود. مقاله پيشرو با رويکرد تحليلي تطبيقي به مقايسه آموزههاي اين دو فيلسوف بزرگ در ارتباط با مسئله مکان میپردازد و آن را در دو ساحت فيزيک و متافيزيک مورد بررسي قرار ميدهد. بنابراين تحليل حقيقت مکان، هستيشناسي آن، ادله اثبات و انکار آن، نسبي يا مطلق بودن مکان و اينکه مکان امري فيزيکي است يا متافيزيکي به همراه نظريات مختلفي که درباره مکان مطرح شده و همچنين مسئله خلأ، ازجمله مباحثي هستند که در اين مقاله به آنها پرداخته ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه برهان در حکمت عملی از منظر فارابی، ابن سینا و علامه طباطبایی
نویسنده:
نویسنده:منصوره برادران مظفری؛ استاد راهنما:حسن معلمی؛ استاد مشاور :یارعلی کرد فیروزجایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
برهان روشی قیاسی است برای علم به حقایق موجودات آن گونه که هستند. در دوران معاصر، برخی شناخت افعال ارادی انسان را به صورت برهانی ممکن ندانستهاند. حکمت عملی یکی از شاخههای فلسفه به معنای عام است که به افعال ارادی انسان میپردازد. این تحقیق به بررسی نسبت این علم با روش برهانی از دیدگاه فارابی، ابن سینا و علامه طباطبایی با مراجعه به آثار ایشان میپردازد. از نظر فارابی و ابن سینا، حکمت عملی، مانند فلسفه اولی، طبیعیات و ریاضیات، علمی برهانی و فلسفی به معنای عام است که در آنها از روش برهانی برای شناخت حقایق استفاده میشود. در حکمت عملی، حقیقت افعال ارادی انسان و آثار و نتایج آن بررسی و شناسایی میشوند. شواهد و دلایلی زیادی بر این مسأله در آثار ایشان یافت میشود. علاوه بر حکمت عملی، علوم عملی دیگری که با روش جدلی، خطابی و شعری حاصل میشوند نیز وجود دارند که به دنبال کشف حقیقت افعال ارادی و آثار واقعی مبتنی بر آنها نیستند. در آثار علامه طباطبایی از حکمت عملی ذکری به میان نیامده است. ایشان از علوم عملی یاد کرده است که اعتباری و غیربرهانی هستند. از این رو برخی معتقد شدهاند که حکمت عملی از نظر علامه طباطبایی اعتباری و غیر برهانی است. در حالی که علوم عملی اعتباری با حکمت عملی حقیقی و برهانی متفاوت است؛ این مطلب را میتوان در آثار فارابی و ابن سینا نیز یافت. با مراجعه به آثار علامه طباطبایی، دانسته میشود که ایشان هماهنگ با فارابی و ابن سینا، در کنار علوم عملی اعتباری، به دستهای از گزارههای برهانی و عقلی پیرامون اعمال انسان قائل است. این گزارهها با فعالیت عقلی و برهانی کردن گزارههای عملی موجود در دین حاصل میشوند. به نظر میرسد با انسجام بخشی و سامان دادن این گزارهها میتوان به حکمت عملی مبتنی بر آموزههای دینی دست یافت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسلّی بخشیهای فلسفه از دیدگاه ابن سینا و کانت
نویسنده:
نویسنده:مونا فروزیان؛ استاد راهنما:فروزان راسخی؛ استاد مشاور :نرگس نظرنژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
دانش فلسفه همواره به انتزاعی بودن و عدم ارتباط با مسائل روزمرّهی زندگی انسان متّهم بوده است. برای رفع این اتّهام، برخی فیلسوفان در آثار خویش به مباحث حکمت عملی توجه بیشتری کرده و برای مواجهه با مشکلات فردی و اجتماعی، راهکارها و توصیههایی را ارائه کردهاند که از آنها به تسلّیبخشیهای فلسفه یاد میشود. این پژوهش، به بیان راهکارها و توصیههای دو فیلسوف مشهور، ابنسینا و کانت میپردازد و نظرات آنها را در مواجهه با سه مشکل اساسی انسان، یعنی فقر مالی، عدم محبوبیت و مواجهه با حکومتهای ظالم، مقایسه میکند. ابنسینا برای مواجهه با مشکل اوّل، محدودیت لذّتهای حسی و برتری لذّتهای معنوی را مورد توجّه قرار میدهد و در مواجهه با مشکل دوم، انسان را به شناخت عشق حقیقی و عبور از عشق مجازی ترغیب میکند. او راهحلّ مشکل سوم را، اجرای قوانین عادلانه میداند و در این راستا مسألهی ضرورت نبوّت و حاکم برگزیدهی خداوند را پیش میکشد. امّا توصیهی کانت در مواجهه با مشکل اوّل، تشویق به کار و کسب ثروت است. وی در مواجهه با مشکل دوم، عمل به تکلیف اخلاقی و محترم بودن نزد مردم را کافی میداند و برای رفع مشکل سوم، تلاش برای دستیابی به قانونی جامع توسّط خودِ انسانها را مطرح میکند تا به آزادی و امنیت دست یابند. وجه شباهت این دو فیلسوف، عملگرا بودن هر دوی آنهاست و اینکه هر دو اندیشمند، برای معضلات یادشده توصیههایی بیان داشتهاند. اما عمده تفاوت آنان در این است که: ایدههای سینوی بیشتر بر مبادی متافیزیکی و عناصر معنوی تکیه دارد، ولی در ایدههای کانتی، بیشتر بر عناصر اخلاقی و حقوق انسان توجّه شده است. همچنین ابنسینا با تأکید بر فردگرایی، بیشتر بر تغییر نوع نگاه افراد به زندگی اهمّیت میدهد؛ ولی کانت علاوه بر رشد اخلاق فردی، به دو عنصر آزادی و حقوق بشر، اهمّیت بیشتری داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و تحقیق کتاب Creation and the Cosmic System: Al-Ghazali & Avicenna به قلم Richard M. Frank
نویسنده:
نویسنده:شکوفه منشی؛ استاد راهنما:میترا (زهرا) پورسینا؛ استاد مشاور :مینو حجت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی
فهرست نوشته ها
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابوحامد محمد غزالی در دیدگاه رایج، خصوصاً در میان شرقشناسان، به عنوان متکلمی اشعری مسلک و معاند با فلسفه شهرت یافته است. این دیدگاه سالیان زیادی بر فضای علمی حاکم بوده است، اما در بیست و چند سال اخیر بازخوانی جدیدی در آثار غزالی صورت گرفته که موجب تغییر نگرشی اساسی نسبت به دیدگاه سنتی دربارهی او شده است. مبدأ این تغییرات از مغرب زمین و آغازگر آن ریچارد ام. فرانک (Richard M. Frank) بوده است. از این روی، مطالعهی آثار وی تأثیر مهمی در بررسی تحقیقات غزالیشناسی جدید خواهد داشت. در این پژوهش با ترجمه و تحقیق کتاب Creation and the Cosmic System: Al-Ghazali & Avicenna به قلم فرانک، ضمن آشنا شدن با غزالیشناسی جدید، در راه بررسی آن قدم میگذاریم. ترجمهی این کتاب از انگلیسی به فارسی بوده و تلاش کردهایم که در انتخاب معادلها برای مطلبِ مورد ترجمه دقت خاصی به خرج داده شود. در این پایاننامه، علاوه بر ترجمهی کتاب، به تحقیق آن به روش کتابخانهای نیز پرداختهایم. غرض از تحقیق، مراجعه به متنهای مورد رجوع فرانک و شرح بخشهای مهمی بوده است که نیاز به توضیح بیشتری دارند. فرانک در کتاب Creation and the Cosmic System: Al-Ghazali & Avicenna، با بررسی برخی موضوعات، زمینهای را برای بازخوانی سیر فکری غزالی و تأثیرپذیری وی از فلاسفه، به خصوص ابنسینا، و رویگردانی او از سنت اشاعره، فراهم ساخته است. وی درکتاب خود نشان میدهد که غزالی جهان را مجموعهای منظم توصیف میکند که وقایع آن براساس روابط علّی رخ میدهند. خداوند به عنوان مسبب الاسباب در ابتدای سلسلهی علّی قرار دارد و وجود از او ابتدا به عالیترین مخلوق و سپس از طریق سلسلهی علل ثانویه به دیگر موجودات میرسد. او، برخلاف نظر اشعریان پیرامون مقارنهگرایی و جریان یافتن عادت الهی در پدیدهها، معتقد است که خداوند در آفرینش عالم صرفاً از طریق نظام علّی معلولی عمل میکند و هیچ کاری در جهان بیواسطه از او صادر نمیشود. همچنین وی به ضرورت در سلسلهی روابط علّی میان پدیدهها نیز اشاره میکند و معتقد است که، پس از فعلیتیافتن همهی شرایط علّیِ وقوع یک پدیده، آن پدیده بهضرورت بهوجود میآید. از نظر غزالی، جهان کنونی بهترین و کاملترین جهانی است که میتوانسته خلق شود. وی، همچون ابنسینا، خدا را واجب الوجود در همهی جهات معرفی میکند و نتیجه میگیرد که، بر اساس آن، ارادهی خداوند واجب و ضروری خواهد بود و بدینترتیب عالم و پدیدهها از ارادهای ازلی و ضروری صادر شدهاند و چون محصول ضروری، ضروری است آفرینش این عالم نیز ضروری خواهد بود. فرانک در انتهای کتاب خود نشان میدهد که موضع غزالی و ابنسینا در مسألهی حدوث و قدم عالم بسیار به یکدیگر نزدیک است و نمیتوان با صراحت گفت وی به حدوث زمانی عالم معتقد بوده است. وی، پس از آن که با مهارت و دقت فراوان به بررسی عبارات گوناگون در آثار غزالی میپردازد، در نهایت، نتیجه میگیرد که بسیاری از نظراتی که غزالی آنها را رد کرده است، در مقایسه با نظراتی که در آنها از ابنسینا پیروی کرده است، بیاهمیت بودهاند. در نتیجه میتوان گفت دیدگاههای وی بیش از آن که متأثر از اشاعره باشد دیدگاههایی سینوی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه انسان و خدا مبتنی بر مفهوم سازی ابن سینا از واجب الوجود و مقایسه آن با قرآن
نویسنده:
مهناز تبرایی ، محمد علی عباسیان چالشتری ، سید علی علم الهدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه بوعلی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در فلسفه ابن سینا خدا مفهومی کلی است به این معنا که واجب الوجود در عرض سایر موجودات و همسان و هم ردیف با آن ها نیست. لذا با اسناد هرگونه وصف یا ویژگی که مستلزم هم عرض قرار دادن واجب الوجود در کنار سایر موجودات باشد مخالف است. او عالی است که به انسان سافل توجه ندارد لذا فارغ از انسان، امیال و احساسات اوست از سوی دیگر انسان نیز از خدا تهی است و با واسطه می تواند او را بشناسد وحتی انسان اموری مانند عبادت و مناجات را به این دلیل انجام می دهد که قصد شباهت به عالی را دارد. ابن سینا علی رغم آنکه همواره خدای اسلام و قرآن را پیش رو داشته است اما تنها به جنبه قدسیت و تعالی خداوند توجه کرده است و به تعامل بین خدا و انسان توجه اندکی نشان داده است لذا خدا تأثیر گذاری مستقیم در زندگی انسان ندارد، ارتباط تاریخی بین خدا و انسان وجود ندارد و مداخله خدا در عالم توسط عقول انجام می شود. بر خلاف خدای قرآن که علی رغم اینکه خدا در رأس یا کانون هستی، برترین حقیقت ماورای طبیعی، مسلط و محیط به همة هستی و تدبیر و ادارة هستی به دست اوست. بر این اساس، وجود خدا در مقام خالق، مالک حقیقی و مدبر آسمانها و زمین، امری تردیدناپذیر است اما شخصی که به انسان توجه و لطف دارد؛ دست یافتنی است؛ انسان با او ارتباط برقرار می کند؛ منجی انسان از ضلالت و گمراهی به نور و هدایت است؛ پاداش دهنده و کیفر دهنده است؛ همه انسان ها را در روز معاد گرد می آورد؛ نیکوکاران را پاداش، و بدان را کیفر می دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 195 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابنسینا و پاسخ به پارادوکسهایی درباره ماده و صورت
نویسنده:
حمیده مختاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در این مقاله پاسخ ابنسینا به دو پارادوکس کیت فاین درباره ماده و صورت را بررسی کردیم. پارادوکسهایی که در ذیل نظریه ماده - صورتگرایی ارسطوئی طرح میکند و مفروضات ارسطویی را از منظر آنها میسنجد. پاسخ ابنسینا به این پارادوکسها مهم است زیرا مزایا و کاستیهای احتمالی موجود در ماده-صورتگرایی سینوی را مشخص میکند. بر این اساس در مقاله: نخست، میپردازیم به پارادوکسی، درباره امکان تمایز میان دو شیئی که صورت و ماده مشترک دارند. برای رفع پارادوکس، سه آموزۀ انتقال ماده، صورت مشترک و ترکیب قابل طرح است با انکار هر آموزه پارادوکس حل میشود ابنسینا پارادوکس اول را با انکار صورت مشترک پاسخ میدهد. دوم، میپردازیم به پارادوکسی، درباره تغییر ماده در یک شی و حفظ اینهمانی آن در طول زمان، که نشان دادیم ابنسینا در این موضع نمیتواند پارادوکس را حل کند و تنها راه ممکن ابنسینا نسبی کردن رابطه جزئیت ماده به شاخص زمان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
تعداد رکورد ها : 2933
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید