جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321586
بررسی اختلاف نظر منطقیون پیرامون تعداد ضروب مُنتِج شکل چهارم قیاس اقترانی حملیه با کمک نمودار وِن
نویسنده:
محسن بهرامی و بهنام نوذری؛ ﻃﻼب ﭘﺎﯾﻪ دوم ﻣﺪرﺳﻪ ﻋﻠمیه ﻣﻌﺼﻮمیه ﻗﻢ
نوع منبع :
مقاله , عکس،نمودار و جدول
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
سایت طلبگی تا اجتهاد (مدرسه علمیه معصومیه قم),
چکیده :
یکی از سرفصل­های بخش تصدیقات از دانش منطق، قیاس اقترانی حملی است. در این سرفصل، اشکالِ چینش موضوع و محمول در صغری و کبری مطرح و بررسی شده است. این اشکال مجموعا از 4 صورت خارج نیست و در کتب رایج منطقی بعد از تعریف هر یک از اشکال، به بیان شرایط و ضروب منتِج، پرداخته شده است. نکته قابل ملاحظه آن است که در تعداد ضروب منتج شکل چهارم میان انتاج پنج، هفت و یا هشت ضرب، در بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. در این مقاله با کمک نمودارهای ون ثابت می شود که ضروب منتج این شکل 5 ضرب است و غیر منتج بودن سه ضرب مورد ادعا نیز به کمک نمودار ون اثبات می شود. نکته ی دیگر اینکه گرچه در کتاب "المنطق" مرحوم مظفر، برای اثبات منتِج بودنِ ضروب اشکال دوم تا چهارم از سه برهان خلف، ردّ و افتراض استفاده شده است؛ اما با توجه به پیچیدگی تصوّر اثبات انتاج بعضی از ضروب با روش این کتاب، در این مقاله تلاش شده است تا با کمک نمودارهای وِن، روشی بسیار ساده ­تر برای تصوّر، فهم و تصدیق صحّت انتاج این ضروب ارائه شود.
روش های تشویق و هشدار در قرآن کریم (أسالیب الترغیب و الترهیب فی القرآن الکریم)
نویسنده:
اکبر جعفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این تحقیق در بیان روش های ادبی قرآن در تشویق مردم به خیر و اجتناب آنان از شرور است. نویسنده با تعریف قصه و بیان کیفیت آغاز قصه گویی و جایگاه آن در ادبیات عرب و قرآن، به طرح تعدادی از قصه های قرآنی پرداخته و یافته های تربیتی آنها را بیان می کند. سپس با اشاره به مفهوم مثل و گفتگو، ارزش ادبی و جایگاه آنها را در قرآن مطرح کرده است و به ذکر برخی از مثل های قرآنی و گفتگوهای موجود در آن می پردازد و اهداف تربیتی آنها را به دست می دهد. در بخش هایی نیز بلاغت و بیان را در قرآن و ادب عرب بررسی کرده، نقش آنها را در تربیت انسان ها مطرح می کند. وی نتیجه می گیرد که قرآن برای هدایت بشر از بهترین روش های ادبی بهره جسته است.
مقصود از تشبیه شیعیان به زنبور عسل در حدیث چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امام علی(ع) فرمود: شیعتنا بمنزلة النحل لو یعلم الناس ما فی أجوافها لأکلوها؛[۱] شیعیان ما مانند زنبور عسل هستند. اگر مردم می دانستند درون آنها چیست آنها را می خوردند. اگر پرندگان بدانستند چه چیزی در وجود زنبور عسل است آن را می خورند و زنبور در معرض بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
حضرت علی(ع) فرمود: من قرآن ناطقم! پس چرا بقیه امامان معصوم(ع) این جمله را نفرمودند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از روایات فراوان استفاده می شود امامان(ع) مفسران واقعی قرآن هستند. اما اینکه امام علی این جمله را در مورد خود گفت، بخاطر قضیه ای بود که در جنگ صفین پیش آمد. وقتی که اهل شام پیشنهاد دادند قرآن میان آنان حکم باشند: امام فرمود: من قرآن ناطق هستم.[۱] و چ بیشتر ...
چه کسانی از صحابه رسول خدا احادیثی را که دلالت بر ائمه اثنی عشر دارد روایت کرده اند و این احادیث در کدام یک از کتاب های اهل سنت موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جمعي از صحابه پيغمبر(ص) احاديثي را كه دلالت بر ائمه اثني عشر (دوازده امام) دارد روايت كرده اند مانند: ۱ـ جابر بن سمره، ۲ـ عبدالله بن مسعود، ۳ـ ابو جحيفه، ۴ـ ابو سعيد خدري، ۵ـ سلمان فارسي، ۶ـ انس بن مالك، ۷ـ ابو هريره، ۸ـ واثلة بن اسقع، ۹ـ عمر بن ال بیشتر ...
آیا امام علی(ع) در نهج البلاغه از عصمت و امامت خود و فرزندانش سخنی فرموده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعدادی از سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه در مورد اهل بیت(ع) را می آوریم که در موضوع فوق قابل استفاده است: هُم أساسُ الدّینِ وعِمادُ الیقینِ، إلَیهِم یفی ءُ الغالی، وبِهِم یلحَقُ التّالی، ولَهُم خَصائِصُ حَقِّ الوَلایةِ، وفیهِمُ الوَصِیةُ وَالوِراث بیشتر ...
حدیث ثقلین چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
سخن زیر از رسول خدا(ص) «حدیث ثقلین» است که با الفاظ مشابه نیز رسیده است و از روایتهای متواتر میان شیعه و اهل سنت است: إنّی تارکٌ فیکُمُ الثَّقَلَین، ما إن تَمَسَّکتُم بهما لَن تَضلّوا: کتابَ اللّه وَ عترَتی أهلَ بَیتی، فَإنَّهُما لَن یفتَرقا حَتّی ی بیشتر ...
حدیث ثقلین در صحیح مسلم به چه صورت آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
زَيدُ بنُ أرقَمَ: قامَ رَسولُ اللّهِ صلى‏الله‏عليه‏وآله يَومًا فينا خَطيبًا بِماءٍ يُدعى «خُمًّا» بَينَ مَكَّةَ والمَدينَةِ، فَحَمِدَ اللّهَ وأثنى عَلَيهِ ووَعَظَ وذَكَّرَ، ثُمَّ قالَ: أمّا بَعدُ، ألا أيُّهَا النّاسُ، فَإِنَّما أنَا بَشَرٌ يوشِكُ أن بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
حدیث سلسلة الذهب چه حدیثی است، و از چه طریقی صادر شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
حدیثی است که امام رضا(ع) هنگام ورود به نیشابور در مورد ولایت اهل بیت بعنوان شرط توحید بیان فرموده است. إسحاق بن راهوَیه گوید: لَمّا وافی أبُو الحَسَنِ الرِّضا(ع) بِنَیسابورَ و أرادَ أن یخرُجَ مِنها إلَی المَأمونِ اجتَمَعَ إلَیهِ أصحابُ الحَدیثِ، فَق بیشتر ...
امتناع ائمه(ع) از پذیرفتن حکومت و تلاش نکردن برای تحصیل آن، آیا نشانه ی این نیست که حکومت آنان مشروعیت ندارد؟ برخی عدم پذیرفتن ولایت عهدی امام رضا(ع) را شاهدی بر مدعای خود ذکر می کنند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای نتیجه گیری تاریخی درست، باید مجموع اوضاع و شرایط اجتماعی و سیاسی را در نظر گرفت نه اینکه دست روی موردی جزئی گذاشت و نتیجه ی کلی گرفت. باید بررسی کرد حوادث پشت پرده چه بود که امام رضا(ع) از شرایط موجود استفاده بهینه نکرد؟ فحص و تتبع حوادث سیاسی بیشتر ...
چند حدیث در مورد امامت فرزندان گرامى على (ع ) بفرمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ الأَنصاری: دَخَلتُ عَلى فاطِمَةَ(س)، وبَینَ یدَیها لَوحٌ فیهِ أسماءُ الأَوصیاءِ مِن وُلدِها، فَعَدَّدتُ اثنَی عَشَرَ، أحَدُهُمُ القائِمُ، ثَلاثَةٌ مِنهُم مُحَمَّدٌ وأربَعَةٌ مِنهُم علی.[۱] جابر بن عبداللّه انصارى: در حالى بر بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 321586