جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 11
توجیه عقلانی استناد گناه به معصومان علیهم السلامدر نصوص دینی (قرآن و احادیث)
نویسنده:
کاوس روحی برندق
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چالش برانگیزترین عنوان در میان مباحث عصمت، شبهاتی است که به ساحت معصومان (ع) وارد شده است. این پایان نامه با روش کتابخانه‌ای در گردآوری، و شیوه توصیفی- تحلیلی در تجزیه و تحلیل مطالب، مقوله عصمت و قلمرو آن و سپس شبهات مطرح شده در نصوص دینی در حوزه انتساب گناه به معصومان (ع) را پاسخ و انواع پاسخ‌ها را با رویکرد عقلی اعتبارسنجی و به تعیین جایگاه هر یک از پاسخ‌ها و برون رفت‌ها پرداخته و به این نتایج دست یافته است که عصمت عبارت است از ملکه نفسانی و لطف خدادادی که باعث تنفّر فرد معصوم از گناه می‌شود و گستره آن امور مربوط به وحی و مسایل عادی زندگی را دربر می‌گیرد. و هر یک از برون رفت‌های عقلی از شبهات عصمت- مانند حمل بر ترک اولی یا امر ارشادی و یا ناظر به مقام معصوم خاصّ، یا در مقام تقید و یا مطابق مصلحت و یا شرایط زمانی بودن فعل معصوم (ع) و دیگر قراین عقلی که موجب صرف از ظهور لفظی می‌گردد- جایگاه خاصی دارند که کاربرد آن در موارد دیگر نادرست می‌باشد.
معاد شناسی جلد ۸
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: انتشارات علامه طباطبایی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«معاد شناسی»، یکی از آثار ارزشمند علامه طهرانی بشمار می‌ رود. دوره کتاب های «معاد شناسی» نگارش سخنرانی های مجالسی است که توسط علامه طهرانی با عنوان معاد برگزار می شده است. معاد یکی از اصول عقاید پنج گانه شیعه است و در این زمینه سخنان زیادی گفته شده و کتب فراوانی نگارش یافته است. ایشان با استفاده از آیات قرآنی و اخبار معصومین علیه‌ السّلام و ادله عقلی و مطالب ذوقی کیفیت سیر و حرکت انسان در دنیا و نحوه تبدل و نشأت غرور به عالم حقائق و ارتحال او به سوی خدا را به نحو وافی وافر مطرح کرده‌ اند. مولف همچنین درباره عالم برزخ، نحوه خلقت فرشتگان، نفخ صور، حشر و نشر مردم در صحرای قیامت، حساب و کتاب، میزان، صراط، شفاعت، بهشت و دوزخ بحث مستوفایی به عمل و در خلال مباحث به داستان‌ های جذاب و شیرینی اشاره می‌ کند. این مباحث در حدود ده مجلد خواهد شد که قسمت معاد شناسی از دوره علوم و معارف اسلام را تشکیل می دهد. اهم عناوین و مباحث جلد هشتم عبارتند از: در صراط و معنای آن در روز قیامت، حقیقت صراط و انحصار مصداق اعلای آن به امیرالمؤمنین علی علیه السلام، صراط جهنم و راه به سوی بهشت، حقیقت میزان اعمال در روز قیامت، میزان عمل، پیغمبران و امامان هستند، در کیفیت حساب روز قیامت، اختلاف طبقات مردم در آسانی حساب، عمومیت سؤال و حساب برای تمام مردم و...
فصول المهمة في معرفة الأئمة المجلد 2
نویسنده:
علی بن محمد ابن صباغ؛ محقق: سامی غریری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دار الحدیث,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
«الفُصولُ ألمُهمّة فی مَعْرِفَة ألأئمَّة» کتابی به زبان عربی درباره زندگانی دوازده امام، اثر ابن صباغ مالکی (متوفای ۸۵۵ق) نویسنده سنی مذهب قرن نهم است. ابن صباغ در این کتاب برای هر امام فصلی اختصاص داده و با عناوینی مشخص، مطالب ویژه هر امام را مورد بررسی قرار داده است. استفاده گسترده ابن صباغ از منابع گوناگون شیعی و سنی ضمن اینکه ارزش علمی و تاریخی کتاب را نشان می‌دهد، از تتبع و تحقیق گسترده او نیز حکایت دارد. ابن صباغ فصل‌ های کتاب را بر اساس هر یک امامان شیعه در ۱۲ فصل آورده که در ذیل هر کدام از آنان فصول متعددی آورده است. البته زندگانی امام علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت مهدی(ع) را با تفصیل بیشتری مطرح می‌ کند و شاید بتوان گفت یکی از ویژگی‌ های مهم کتاب الفصول المهمة این است که حوادث عصر خلافت علی (ع) را با جزئیات آن نقل کرده است به طور نمونه درباره جنگ‌ های جمل، صفین و نهروان، تعداد نفرات طرفین و تعداد کشته شدگان آنها و امکانات هر یک از طرفین را با دقت ذکر کرده است. جلد دوم به زندگاني امام دوم تا امام دوازدهم عليهم السلام اختصاص يافته است.
جایگاه احادیث امامان در نظر شیعه تا چه حدّی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با استناد به آیه ی تطهیر: انما یرید الله لذهب عنکم الرجس اهل البیت.[۱] و حدیث ثقلین: إنّی تارک فیکمُ الثَّقَلَین، ما إن تَمَسَّکتُم بهما لَن تَضلّوا: کتابَ اللّه وَ عترَتی أهل بیتی، فَإنَّهُما لَن یفتَرقا حَتّی یردا عَلَیَ الحَوضَ؛[۲] من در میان ش بیشتر ...
چه کسانی از صحابه رسول خدا احادیثی را که دلالت بر ائمه اثنی عشر دارد روایت کرده اند و این احادیث در کدام یک از کتاب های اهل سنت موجود است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
جمعي از صحابه پيغمبر(ص) احاديثي را كه دلالت بر ائمه اثني عشر (دوازده امام) دارد روايت كرده اند مانند: ۱ـ جابر بن سمره، ۲ـ عبدالله بن مسعود، ۳ـ ابو جحيفه، ۴ـ ابو سعيد خدري، ۵ـ سلمان فارسي، ۶ـ انس بن مالك، ۷ـ ابو هريره، ۸ـ واثلة بن اسقع، ۹ـ عمر بن ال بیشتر ...
گونه ­شناسی رفتارهای اعتقادی شیعیانِ امامیه با امامان معصوم علیه السلام
نویسنده:
حامد منتظري مقدم,آيت الله احمدي
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
،D شناخت و ارزيابيِ رفتارها و مناسبات شيعيان در تعامل با امامان ره يافتي ضروري براي است. اين مهم در حوزههاي گوناگون اعتقادي، D شناخت دقيق عقايد آنان و سيرة ائمه اطهار فرهنگي، اجتماعي و... نيازمندِ بررسي است. در پژوهش حاضر، باورها و مناسبات اعتقاديِ در دوران حضور، مورد بررسي قرار گرفته است؛ افزون بر اين، D شيعيان با امامان دوازدهگانه شناسايي و معرفي شده و به اين پرسش D گونه هاي مختلف روابط اعتقاديِ شيعيان با ائمه بهره ميبردند و آيا روابط شيعيان با امامان، D كه شيعيان چگونه از مقام رفيع معنوي ائمه متناسب با جايگاه الوهيِ ايشان بوده، پاسخ داده شده است. تلاش شيعيان عصرِ حضور، براي شناخت امامان، دفاع از كيان امامت و پيشوايان معصوم و تمسك به مقام معنويِ ائمه از مهم ترين محورهاي مناسبات شيعيان در حوزة اعتقادي است كه با وجود تفاوت ،D اطهار رفتاريِ شيعيان در برخي موارد، سير تكامل معرفتي و رفتاريِ ايشان در تعامل با امامان، مشهود است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 80
شخصیتهای شیعه از دیدگاه ابن‌خلکان در وفیات الاعیان (نقد و بررسی)
نویسنده:
مهدی رجبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این نوشتار برآنیم که نخست ائمه معصومین(ع) را که ابن‌خلکان از آنها نام برده است مطرح سازیم، و از آن پس شرح حال اجمالی اشخاصی که تشیع آنها قطعی و مسلم است یا آنها که تمایل به شیعه داشته‌اند را بر حسب حروف تهجی، همانطور که ابن‌خلکان در کتاب خود آورده، معرفی نمائیم. در اینجا برای تامین این منظور بهتر دانستیم که نوشته خود را براساس دو فصل قرار دهیم : فصل اول : ائمه طاهرین علیهم‌السلام فصل دوم : علما و شخصیتهای دیگر شیعه.
اسلام در سند از آغاز تا قرن هشتم
نویسنده:
غلام قاسم غازی خان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تحقیقی را که پیش رو دارید، تحت عنوان تاریخ اسلام در سند از آغاز تا قرن هشتم، نگارش داشته است. از آنجایی که تحقیق و پژوهش پیرامون تاریخ اسلام در منطقه سند، در ادوار و زمان‌های گوناگون و مختلف در این سطور نمی‌گنجد؛ بنابراین تحقیق حاضر به روند ورود اسلام و گسترش اسلام از این دیار،به شبه قاره هند را تشکیل می‌دهد.در این تحقیق سعی بر این بوده است که ضمن مراجعه به منابع مطالعاتی، به منابع و مآخذ اصلی و دسته اول مراجعه شود تا تحقیق مناسب و موثق تری ارائه گردد. با این حال به علت بضاعت اندک و توان ناچیز در حیطه‌ی تحقیق و پژوهش خود معترفم که تحقیق حاضر مملو از کاستی و جز مقدمه‌ای بر تاریخ اسلام آن هم پیدایش و سیر تکوین و توسعه‌ای آن در منطقه سند نخواهد بود. بنابراین می‌طلبد که در این زمینه مطالعه‌های وسیع‌تر و مفصل تری صورت گیرد.اسلام در زمان مورد تحقیق به معنا و مفهوم دین و سیاسی آن که همراه با ایمان خداوند متعال و پیامبر گرامی آن، حضرت محمد بن عبد الله(ص) باشد، همین طور با ارادت اهل بیت (علیهم السلام) آنحضرت باشد، و تنفر و دوری از شرک و تنفر از دشمنان آنها باشد، در منطقه سند وجود داشته است. همین معنا از آغاز اسلام تا امروز بوده است. مگر کسی که مخالف اهلبیت آنحضرت باشد.اسلام در قرن اول در زمان خلافت حضرت علی(ع) وارد منطقه سند شد، اولین فاتحان سند، از شیعیان آنحضرت، تغاربن صغیر و حارث بن مره عبدی بودند که در سال 38 هجری با فرمان و اجازه آنحضرت وارد منطقه سند شدند و کفاران از هندو مذهب را شکست داده و بر منطقه سند، پرچم اسلام را آویختند.فقط محمد بن قاسم ثقفی را اولین فاتح سند دانستن اشتباه است.فتوحات اسلامی در منطقه سند، در زمان حضرت علی(ع) با فرمان آنحضرت، پاسخی است برای آنان که، بر امیر(ع) ایراد و اشکال وارد می کنند که در زمان خلافت علی هیچ منطقه نو و جدید، در فتوحات اسلامی اضافه نشد.اگرچه منطقه سند سرسبز و از لحاظ مالی و مادی زرخیز بود، ولی اکثر فاتحان عرب و غزنوی‌ها، به اقتصاد این دیار توجه نکردند، حتی منابع و ثروت مالی این منطقه را با غارت به بصره، دمشق و غزنه بردند.با ورود اکثر خانواده‌های سادات به سند، اسلام و تشیعه در این دیار رونق خاصی پیدا کرده و با زحمات علمای شیعیان منصوره، اولین ترجمه قرآن در زبان سندی، در جهان نوشته شد.با برکت اسلام، رابطه خویشاوندی خاندان پیامبر(ص) با مردم سند استوار شد واکثر خانواده-های سادات با سرزمین سند نسبت مادری دارند.اسلام در ایالت سند این قدر وسعت پیدا کرد که تعداد مدارس اسلامی در این دیار، تا قرن هشتم هجری، تا چهار هزار مدرسه رسید، و اکثر محصل علوم اسلامی و طلاب خارجی از هندوستان و منطقه خراسان ایران هم در مدارس ایالت سند تحصیل می‌نمودند.مسلمانان منطقه سند تأثیر مهمی بر سائر نقاط شبه قاره هند داشته اند، حتی منطقه سند برای شبه قاره دروازه اسلام تبدیل شد.هدف از این نوشتار آشنا کردن مردم، با منطقه اسلامی سند و از زحمات علمای اسلام سابقه است، تا ماهم هر چند گام کوچک برداریم برای اسلام و وحدت اسلامی و خصوصاً جوانان ما را از انحراف غربی نجات دهیم.
تاریخ الائمة الزیدیة فی الیمن حتی العصر الحدیث
نویسنده:
محمد بن محمد زباره؛ محقق: محمد زینهم محمد عزب
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مکتبة الثقافة الدینیة,
چکیده :
«تاريخ الأئمة الزيدية في اليمن حتى العصر الحديث» به زبان عربى از آثار محمد بن محمد بن يحيى زباره است كه با اهتمام و مقدمه دكتر محمد زينهم محمد عزب منتشر شده است. نويسنده در اين اثر، ظهور امامان زيدى از قرن دوم هجرى تا نيمه اول قرن چهاردهم هجرى (1342ق) را همراه با توضيحى در مورد پرچم‌ داران آن شرح داده است. در مجموع در اين اثر، بيش از صد امام زيدى مطرح شده است.
  • تعداد رکورد ها : 11