جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 321811
آیا استضعاف فکری با این‌که خداوند می‌فرماید ما حجت را بر همه تمام می‌کنیم منافات ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قاعده اتمام حجت مثل همه قواعد کلي ديگري است که در نظام افعال و سنن الهي جاري است. يعني گاهي در مقابل اين قواعد کلی موانعي ايجاد مي‌شود که اين موانع از سوي انسان‌هاست نه خداوند. و مي‌توان گفت اين قوانين اقتضايي هستند و تماميت آنها منوط به تحقق شرايط ا بیشتر ...
از آیاتی مانند آیه 62 سوره بقره آیا کثرت گرایی دینی برداشت نمی­شود؟ «کسانی که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده اند و کسانی که به آیین یهود گرویدند و نصاری و صائبان (= پیروان حضرت یحیی) هرگاه به خدا و روز رستاخیز ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند پاداششان نزد پروردگارشان مسلَّم است و هیچگونه اندوهی برای آن ها نیست» مفید «کثرت گرائی دینی» نمی باشند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
توضيح سؤال اين كه: اين آيه، كثرت گرائي ديني ـ به معناي حقّانيّت همه اديان و اين كه پيروي از هر شريعتي موجب نجات است را تأييد مي كند! مضمون آن اين است که هر كسي پيرو هر شريعتي كه باشد، همين كه به خداوند و روز قيامت ايمان داشته و عمل صالح انجام دهد، اه بیشتر ...
اگر به کثرت‏گرایی دینی معتقد نباشیم، آیا به صفت هادی بودن خداوند متعال خدشه وارد نمی­شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ابتدا توجه کنيم که کثرت گرايي ديني يا پلوراليسم ديني چيست و چه ارتباطي با صفت هادي بودن خداوند دارد. امروزه منظور از پلوراليسم ديني اين است که حقيقت مطلق و نجات و رستگاري را منحصر در يک دين و مذهب و پيروي از شريعت و آيين خاصي ندانيم بلکه «حقيقت مطلق» بیشتر ...
آیا سادات به جهنم نمی روند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در روایتی از امام رضا(ع) پاسخ دیده می شود: یا زَیدُ، أغَرَّک قَولُ بَقّالِی الکوفَةِ: إنَّ فاطِمَةَ أحصَنَت فَرجَها فَحَرَّمَ اللّهُ ذُرِّیتَها عَلَى النّارِ؟! وَاللّهِ، ما ذلِک إلّا لِلحَسَنِ وَالحُسَینِ ووُلدِ بَطنِها خاصَّة؛[۱] اى زید! آیا این س بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
پیامبر اکرم(ص) بیشتر ساکنان بهشت را ابلهان ساده لوح معرفی کرده است. آیا منطقیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
ادامه ی آن حدیث نشان می دهد که ابله واقعی مراد نیست بلکه منظور کسانی است که از فرط خردمندی از اشتغال به کارهای دنیوی و امور ناشایست باز می مانند به گونه ای که مردم آنان را ابله می پندارند حال آنکه از عاقل ترین انسانها هستند. مسعدة بن صدقه از امام صا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
این حدیث را توضیح دهید: «الجَنَّةُ تَحتَ ظِلال السُّیُوف؛ بهشت زیر سایه ی شمشیرها است» (کنز العمّال، حدیث 10482؛ میزان الحکمه، ج 2، ص 284)
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
یکی از ارکان اسلام جهاد با کسانی است که برای مسلمانان ایجاد مزاحمت می کنند. نظر به دشواری جنگ و جهاد پاداش فراوان برای آن در نظر گرفته شده است. از حدیث فوق به دست نمی آید که تنها راه رسیدن به بهشت، جنگ و جهاد است. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
اول کسی که وارد بهشت می‎شود چه کسی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
تعدادی حدیث در این زمینه تقدیم می شود: ـ رسولُ اللّهِ(ص): أوَّلُ مَن يَدخُلُ الجَنّةَ مِن خَلقِ اللّهِ الفُقَراءُ. (كنز العمّال: ۱۶۶۳۶) پيامبر خدا(ص): نخستين خلق خدا كه وارد بهشت مى شوند فقيرانند. ـ عنه(ص): أوَّلُ مَن يَدخُلُ الجَنّةَ شَهيدٌ و عَبد بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
طبق برخی روایات افرادی بدون حساب وارد بهشت می شوند، ولی شنیده ایم، اولین چیزی که از انسان سؤال می شود، نماز است. این تناقض چگونه قابل حلّ است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بیشتر قوانین کلی استثنائاتی دارند. اصل این است که همه، سوال و جواب شوند اما برخی افراد که کارهای مهم خوب انجام داده اند، استثنائا بدون سوال و جواب وارد بهشت می شوند. همچنین کسانی که مرتکب برخی گناهان بزرگ شوند بی حساب وارد جهنم می شوند. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
در روایات آمده است: با ریختن اولین قطره خون شهید، تمام گناهان او آمرزیده می شود. آیا هیچ گناهی استثنا نشده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از روایات استفاده می شود که همه ی گناهان شهید آمرزیده می شود به جز حق الناس. بنگرید: رسولُ اللّهِ(ص): الشهادَةُ تُکفِّرُ کلَّ شَی ءٍ إلّا الدَّینَ.[۱] پیامبر خدا(ص): شهادت، هر چیزى را پاک مى کند، مگر قرض را. رسولُ اللّهِ(ص): أوَّلُ ما یهَراقُ مِن بیشتر ...
رسول گرامی اسلام(ص) چه کسانی را با اینکه در میدان جنگ کشته نشده اند، شهید خوانده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اصل شهید به معنای رزمنده ای است که در صحنه جنگ و جدال علیه ظالمان و متجاوزان به ستیز برخاسته و در این راه کشته شود. اما روایات، افرادی دیگر را نیز در زمره ی شهیدان به حساب آورده اند که می توان اینان را در حکم شهید خواند و ظاهرا اینان با شهیدان مید بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
آیا در قیامت با روح و جسم زنده می شویم یا تنها با روح؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
معاد با جسم خواهد بود چنانکه علامه مجلسی در بحار الانوار، ج ۷، ص ۴۷ می نویسد: إنّ القول بالمعاد الجسمانی ممّا اتّفق علیه جمیع الملّیین، و هو من ضروریات الدین؛ عقیده به معاد جسمانى از موضوعاتى است که پیروان همه ادیان بر آن اتفاق نظر دارند و از ضروری بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 321811