جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
نفی در زبان فارسی
نویسنده:
وحیدیان کامیار تقی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مباحث هر زبان، نحوه منفی ساختن در سطوح مختلف ـ جمله، گروه ، واژه و تکواژ- است و در این مورد، هر زبان ویژگیهای خود را دارد. در زبان فارسی ، تا آن جا که نگارنده می‌داند، در این باره کاری انجام گرفته است، البته در دستورهای زبان فارسی اشاره‌ای مختصر به منفی سازی فعل شده است، ولی نه جامع است و نه دقیق. در این گفتار، مسائل مربوط به مفنی سازی در زبان فارسی بررسی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 63 تا 71
متمم فعل و افعال متمم پذیر در تاریخ جانگشای جوینی
نویسنده:
عباسی محمود, انزابی نژاد رضا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 41 تا 61
توازی یا تکرار پنهان و نقش آن در خلق آثار ادبی؛ یک تحلیل نحوی ـ کلامی
نویسنده:
علی زاده علی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله، ضمن توصیف توانایی هنری در مرحله تکرار الفاظ توجه اصلی به فرایند تکرار در دیگر حوزه‌های زبانی همچون تکرار در سطح نحوی زبان (ساختهای متوازی) معطفو می‌شود. پر واضح است که راز اصلی ابداع و هنر خلقت گرای ادبی در همین تکرارها نهفته است. توازی و تقارن در یک اثر ادبی را می‌توان در چهارچوب یکی از فرآیندهای زبانشناختی زیر مد نظر قرار داد (هالیدی 1985): 1- ساخت سازگاری (وجهی) (Mood structure) 2- ساخت مبتدایی (Thematic structure) 3- ساخت تعدی (Transitivity structure) در این مقاله، فرآیندهای بالا و نقش هر یک از آنها در خلق اثر ادبی مورد بررسی قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 193 تا 209
جایگاه میکالیان نیشابور در ادب عربی (ابوالفضل میکالی)
نویسنده:
حسینی محمدباقر
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
خاندان میکالی، از معدود خاندانهای مشهور نیشابور بودند که در طول بیش از دو قرن، یعنی از اواخر قرن سوم تا میانه قرن پنجم، در امور سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی خراسان، نقشی ویژه بر عهده داشتند. ابوالفضل عبیدالله بین احمد میکالی، یکی از اعضای این خانواده، بلکه مشهورترین ایشان است که ثعالبی، نویسنده، فاقد و شاعر برجسته معاصر وی، بیش از دیگران به او پرداخته است. با توجه به این که ، بررسی حیات ادبی ابوالفضل از زوایای گوناگون، از توان یک مقاله خارج است، بر آن شدیم تا او را تنها از دریچه نگاه ثعالبی و دیگر ادبای معاصرش بنگریم و به ادب دوستان بنمایانیم.
صفحات :
از صفحه 177 تا 192
بازیگردانی واجها و فرآیندهای آوایی: ویژگیهای گویشی در متون تفسیری
نویسنده:
ایرانی محمدمراد, رکنی محمدمهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 17 تا 40
زهیر، حکیم شعرای جاهلی و بررسی شعر او
نویسنده:
طالب زاده عباس
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
بسیاری از ناقدان بر این باورند که شعر جاهلی عربی، نمونه متکاملی از صیاغت قصیده عربی و توافر عناصر شعری است و اصحاب معلقات، حاملان این پرچم و زهیر، حکمی آنهاست. در باره مهارت فنی و طرز اندیشه زهیر، بررسی جنبه‌های معتددی از شخصیت وی از خلال اغراض متعدد شعر او ضروری است. برای دست یافتن به این هدف، ارائه نمونه‌هایی از شعرش ما را در رسیدن به یک نتیجه منطقی یاری می‌نماید و آن اعتراف به این واقعیت است که زهیر در عباراتش، شاعر جمال است و در حکمت و اندیشه‌اش، شاعر حقیقت و در دعوتش به صلح و دوستی، شاعر خیر و محبت.
صفحات :
از صفحه 163 تا 176
حسان عرب و حسان عجم
نویسنده:
نیک منش مهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
بدون شک بزرگترین شخصیت تاریخ جهان عرب، پیامبر اکرم (ص) است. اگر نام «پیامبر» و واژه «شعر» را - به عنوان یکی از تجلیات ادب ـ در دو راس مثلثی قرار دهیم، بدون تردید رأس سوم این مثلث را نام حسان بن ثابت انصاری پرخواهد کرد. در تاریخ ادبیات عرب، نام وی با نام پیامبر گره خورده است. در ادبیات ما نیز علاوه بر حضور فرهنگ اسلامی و تجلی ستایش پیامبر، خاقانی شروانی چکامه‌های بسیاری از دیوان خود را به مدح رسول اکرم (ص) اختصاص داده و خود را «نایب حسان» ، «ثانی حسان» و «حسان عجم» خوانده است. در این مقاله بر آنیم تا به مقایسه زوایایی از شعر این دو شاعر بپردازیم
صفحات :
از صفحه 151 تا 161
اخوان ثالث در آیینه شعرش
نویسنده:
زرقانی سیدمهدی
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در این مقاله به بررس سیر تحول شخصیت شاعری اخوان می‌پردازیم. ابتدا برخی مفاهیم کلیدی، مثل شخصیت شاعری و شخصیت تاریخی را تعریف کرده‌ایم و سپس به بررسی اشعار اخوان پرداخته‌ایم. سیر تطور شخصیت اخوان در آثارش از شاعری فردگرا و سنت گرا آغاز شده (دوره‌ اول) و در ادامه به شاعری اجتماعی، امیداوار و مبارز می‌رسد (دوره دوم) . در دوره سوم تکوین شخصیت شاعریش، او شاعری است معترض، پرخاشگر، نالان و گریان. در مرحله چهارم، شاعری می‌بینیم گرفتار یأس اتماعی و پناه برده به خوش باشیهای تخدیری و سرانجام در مرحله پنجم با شاعری مواجه می‌شویم که پس از گذر از دوره یأس اجتماعی، گرفتار یأس فلسفی شده و به گذشته، حال و آیندة خود با تردید می‌نگرد.
صفحات :
از صفحه 105 تا 123
تحول کاربرد حروف اضافه در تاریخ زبان فارسی
نویسنده:
زمردیان رضا, رقیب دوست شهلا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
در قلمرو حروف اضافه، زبان متون نثر کهن فارسی از زبان نثر ادبی معاصر، کاملا متمایز است و از یکدیگر باز شناخته می‌شوند و این امر، نتیجه تحول زبان فارسی در چند قرن زندگی خود می باشد. آنچه موجب این تمایز گردیده عبارت است از: 1- برخی تکواژهای نحوی که در زبان متون نثر کهن فارسی به عنوان حرف اضافه مورد استفاده قرار می‌گیرد، 2- استعمال یک حرف اضافه با گونه‌های مختلف آن مانند «با» که شامل گونه های «ابا»، «با » و «وا» می باشد. یا حرف اضافه «بر» که گونه‌های : «ابر» و «ور» را در بر می‌گیرد. نیز حرفهای اضافه: «ها» [ha] و «هو» [ho] که در نثر کلاسیک فارسی نیامده و باید صورت گویشی داشته باشد و ... در این مقاله این نوع دگرگونیها با آوردن مثالهایی از کتابهای نثر کهن فارسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
صفحات :
از صفحه 1 تا 16
روایت جریان سیال ذهن در سمفونی مردگان
نویسنده:
محمودی محمدعلی, پورخالقی چترودی مه دخت
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
صفحات :
از صفحه 93 تا 113
  • تعداد رکورد ها : 314353