جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
صفحه اصلی کتابخانه
> جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
و
یا
بجز
عنوان
نویسنده
توصیفگر
کلیدواژه
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
شامل عبارت
باشد
تنها فرادادههای دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
نوع منبع:
کتاب
تمام موارد
فرمت:
تصویر
تمام موارد
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
*برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
تعداد رکورد ها : 319535
عنوان :
پیوند کنش و شخصیت اخلاقی در فن شعر ارسطو
نویسنده:
محمد هاشمی ، امیر مازیار ، عرفان ناظر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
از دیدگاه ارسطو شخصیتتراژدی باید از نظر اخلاقی خوب، یعنی فضیلتمند باشد و برای اینکه بتواند در مسیر سعادت قرار گیرد، باید طی کنش انتخابگرانه و آگاهانه، قاعدۀ حد وسط اخلاقی را رعایت کند. بر همین مبنا، در این پژوهش این پرسش مطرح می شود که چگونه میتوان پیوندِ میانِ کنش و شخصیت اخلاقی را توضیح داد؟ برای تأمل و تبیین پاسخ این پرسش، فن شعر در کنار اخلاق نیکوماخوس مورد خوانش و تفسیر قرار میگیرد. هدف این است که با تکیه بر نسبت میان کنش و شخصیت اخلاقی در فن شعر وجوه متعدد کنش و تنیدگی آن با شخصیت و اخلاق _در وجه ایجابی و چه سلبی_ نمایان شود. اهمیت و ضرورت این پژوهش در آن است که به روشن کردن بخشهای مهمی از فن شعر، با تکیه بر یافتن جایگاه آن در نظام فلسفۀ اخلاقی ارسطو یاری خواهد رساند. نتیجهای که از این پژوهش بدست می آید این است که فن شعر را باید در چارچوب فلسفۀ ارسطو _ بهویژه فلسفۀ اخلاق_ مورد خوانش قرار داد و نیز کنش، در اندیشۀ حاکم بر فن شعر، در حالی که با شخصیت اخلاقی پیوند دارد اما بر آن تقدم نیز دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مسئله بداء در اندیشه استاد جوادی آملی
نویسنده:
اکبر اسد علیزاده ، سید علی اصغر علوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
مسئله بداء به عنوان یکی از مسائل مهم و چالش برانگیز در میان متکلمان مطرح بوده و با توجه به اینکه با علم الهی و تقدیرات خداوند در ارتباط است فهم حقیقت آن با چالش روبرو شده است. بداء اساساً مبتنی بر عملکرد انسان است و به تغییر در سرنوشت انسان در حوزه امور جزیی مربوط میشود. استاد جوادی همانند دیگر دانشمندان امامیه، تحول در قضا و قدر الهی را موجب جهل در ساحت الهی نمیداند بلکه راه حل این مسئله را در درک صحیح از آن ارزیابی میکند و بر این باور است که منکرین این مسئله، بداء را به معنای صدور نظر جدید یا ظهور بعد از خفاء گرفتهاند که امامیه بر آن معتقد نیست، بلکه بداء نسبت به انسانها به معنای ظهور بعد از خفاء است لکن نسبت به خداوند به معنای ابداء است. در این پژوهش مسئله بداء در اندیشه کلامی استاد جوادی آملی با روش توصیفی، تحلیلی، مورد بررسی قرار گرفته و با بهرهگیری از مستندات و براهین نقلی، نوآوریهای ایشان تبیین شده است. یافتههای پژوهش حاضر، حاکی از آن است که مسأله بداء از نگاه فلسفی و کلامی استاد جوادی آملی دور نمانده و بر اساس مبانی حِکمی و کلامی به این مقوله در آثار خود پرداخته است، او معتقد است خداوند بر اساس علم ذاتی و شهودی به حدوث و پایان هر رخدادی احاطه کامل و کافی دارد و محدوده پیدایش بداء در عینحال که خارج از ذات الهی است ولی با آن ارتباط تنگاتنگی دارد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل روشهای رایج مطالعات روانشناختی قرآن بنیان و ارائه روش مطلوب
نویسنده:
محمدعلی رضایی اصفهانی ، عباس علی واشیان ، اصغر کوراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
موقعیت جدید اسلام در عصر حاضر و ضرورت نقشآفرینی آن بهعنوان منبعی غنی در سامان هویتی و تمدن جهانی، در پرتو علوم مبتنیبر معرفت دینی و قرآنی از سویی و بازتولید متونی با جهت گیریهای غیردینی و گاه متعارض با دین و اندیشۀ توحیدی در حوزۀ علوم انسانی، در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، به مسئله «روش و روششناسی» بهواسطۀ نقش درخور توجهی که در تولید علوم و معارف انسانی ایفا میکند، جایگاه ویژهای بخشیده است. با وجود زحمات فراوانی که در حوزۀ مطالعات روانشناختی از حیث روشی انجام شده است؛ امّا همچنان چالشهای روشی در چنین مطالعاتی مطرح است. این تحقیق با رویکرد مطالعات میانرشتهای قرآنبنیان درصدد است تا با روش فراترکیب ضمن بررسی روشهای رایج، طرحی نو دراندازد. بدین منظور در این پژوهش با بهرهگیری از روش فراترکیب (مرور نظاممند کیفی) به تحلیل نتایج و یافتههای پژوهشگران قبلی پرداخته شده است. در این راستا ابتدا اطلاعات روششناختی استخراجشده از مطالعات روانشناختی قرآنبنیان، در قالب ساختاری که شباهتها و تفاوتها را پُررنگ میکند نمایش داده شد و به بازخوانی آثار موجود در این عرصه همت گمارده و در ادامه باتوجهبه نقاط قوّت و ضعف روشهای موجود، روش مطلوب ارائه شده است. یافتههای تحقیق بیانگر وجود روشی بنیادین در تحلیل محتوای آیات روانشناختی است که ضمن فهم و کشف معانی، با تدبّر، معانی روانشناختی آیات قرآن کریم را زمینهساز تحوّل در دانش روانشناسی کند. درنتیجه نگاه جامع به متون وحیانی، با راهبردی همهزمانی، همهمکانی و همهافرادی گزارههای روانشناختی قرآن را استخراج کرده و با نگاه کاربردی ـ مهارتی، در جهت معرفتافزایی و دانشافزایی، با رویکرد میانرشتهای، قرآن و علوم روانشناختی را از حیث روشی معرفی کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه انتخاب عقلانی در افعال اختیاری انسان از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
فاطمه صادق زاده قمصری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
ملاصدرا نفس ناطقه را دارای شئون ادراکی و اجرایی میداند. انسان میتواند در مسیر اندیشه تا عمل با حضور عقل عملی هنگام تزاحمهایی که احیاناً بین قوه ناطقه و سایر قوای نفس به وجود میآید انتخاب صحیح داشته باشد. این پژوهش قصد دارد با روشی توصیفی تحلیلی به تبیین انتخاب در آثار ملاصدرا بپردازد؛ انتخابی که تنها گاهی عقلانی است. صدرا برای تبیین حقیقت انتخاب عقلانی، به نقشهایی که عقل عملی میتواند در فرآیند فعل اختیاری ایفا کند توجه میکند. از نظر او عقل عملی با غلبه بر وهم در باره ادراکات تصوری تأمل میکند، گاهی آنها را به عنوان امر نافع تأیید نمیکند؛ با ایستادگی در برابر برخی از شوقهای حیوانی (شهوت و غضب) از تشدید آنها جلوگیری میکند؛ امور جزئی را که خود به جواز، نیکویی و زیبایی آنها حکم داده است با عزمی قاطع به صحنه عمل میآورد. در تمام مسیر یک فعل اختیاری، نفس پیوسته در حال انتخاب است. عقل عملی با ایفای کامل این نقشها انتخاب عقلانی و خوب را محقق میسازد و برعکس با غیبت عقل عملی قطعاً انتخابی بد و عملی غیرانسانی شکل میگیرد. عمل انسان تنها هنگامی انسانی است که جزء علمی نفس، به فهمی عالمانه و عقلی برسد و این فهم را با عزمی قاطع که در ناحیه جزء عملی در پرتو عقلانیت عملی حاصل میشود همراه کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی رازوارگی خودشناسی در اندیشه ی کانت
نویسنده:
حمید محمدی مقانلویی ، علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
مسئلۀ خودشناسی یا شناختِ خود اگرچه مسئلهای است کهن اما همواره چالشبرانگیز و ناسازوار بوده است. ازآنجاکه «خود» محور اصلی اندیشۀ کانت در هر سه نقد بوده است، در نوشتار حاضر تلاش خواهیم کرد که رازوارگی شناختِ خود را در کانت بررسی کنیم. به همین منظور، میکوشیم بهاجمال بررسی کنیم که (1)خودآگاهی چه تفاوتی با شناخت «خود» دارد. (2) آگاهی از چیزی که شناختی از آن نداریم یکی از تنگناهای فلسفۀ کانت است و درموردِ «خود» این تنگنا اندکی بیشتر نمود دارد. اما این رازوارگی را ایراد کانت دانست، زیرا خود در بحث خودشناسی همواره یک قدم منطقی از خودش عقب است. (3) و نهایت اینکه بهرغمِ ادعای کانت مبنی بر اینکه شیء فینفسه با زمان نسبتی ندارد، سعی خواهیم نمود که ارتباط «خود» بهعنوانِ شیء فینفسه را با زمان، که به رازوارگی «خود» میانجامد، بررسی کنیم..
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 199
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر معماری بر جامعه از منظر اخوانالصفا
نویسنده:
یحیی بوذری نژاد ، مجید احمد پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
توجه به معماری در اندیشه اخوانالصفا متوقف به شناخت جایگاه علم هندسه و اعداد در نظام فکری ایشان است. اخوانالصفا معتقدند علم هندسه و اعداد قبل از تمامی دانشها و بر تمامی دانشها تقدم رتبی دارد. نوع مواجهه ایشان با هندسه و معماری بهگونهای است که هویتبخشی از لوازم اندیشه ایشان محسوب میشود؛ ازاینجهت در نقطه مقابل معماری مدرن قرار میگیرد که با تکیه به مبانی فلسفه پوزیتیویستی، خالق آثاری است که بیهویتی در آن مشهود است. ابتناء اندیشه اخوانالصفا بر مبانی ژرف تفکر اسلامی سبب شده که نوعی هندسه متعالی و اسلامی طرح کنند که کارکرد القای مفاهیم ناب عرفانی مانند فنای کثرات در وحدت را به نمایش بگذارد و بهصورت زبانی از جنس نماد، منتقلکننده مفاهیم عالی اسلامی باشد. اخوانالصفا معتقدند "مثلث" و "نقطه" کارکرد نمایش "کثرات حول محور وحدت" را دارند و شکل "لانهزنبوری" از جمله مصادیقی است که در القای هویت دینی میتواند ابزار خوبی باشد. نوع نگاه اخوانالصفا به اعداد، کیفی است نه کمی؛ بنابراین با نظام فکری عرفان اسلامی نیز مطابقت دارد. در پژوهش پیشرو ابتدا ملاکهای معماری اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد و سپس به کاوش در اندیشه اخوان پرداخته خواهد شد و نسبتسنجی میان اندیشه اخوان و معماری اسلامی صورت میگیرد. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، آثار اخوانالصفا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به سؤالات پژوهش پاسخ داده خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی آراء ابنسینا دربارهی فردیت بر اساس اینباوری
نویسنده:
میثم قائیدوند ، مجید ملایوسفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
وجود ویژگی اینبودگی در اشیاء، از جمله راهحلهایی است که برای حل مسئلهی تمایز و مسئلهی فردیت در اشیاء ارائهشده است. باور به وجود چنین ویژگیای به فلسفه دانس اسکاتس باز میگردد. اغلب اندیشهی وی را تحت تاثیرابنسینا میدانند. درمتن پیش رو ابتدا برخی مطالب مقدماتی مانند اختلاف نظر در مساوی بودن اینبودگی و ذات فردی، به منظور روش شدن نقطه نظر اینباوران، بیان شده است. سپس نگرش ابنسینا دربارهی این موضوع شرح داده شده و پس از آن به تاثیر ابنسینا بر اسکاتس به عنوان واضع اصطلاح اینبودگی پرداخته شده است. در آخر اندیشههای ابنسینا بر اساس نظرات اینباوران معاصر ارزیابی شده و به این نتیجه کلی رسیده که هرچند ابنسینا در ایجاد سوال از تشخص و فردیت در ذهن اولین اینباور تاریخ فلسفه، یعنی اسکاتس نقشی برجسته داشته؛ اما باید توجه داشت که در فلسفهی تحلیلی معاصر آراء بوعلی نه با ذات فردی و نه با اینباوری سازگاری ندارد. در نتیجه، نه تنها نمیتوان بوعلی را اینباور قلمداد کرد بلکه حتی به نظر میرسد میتوان وی را از جنبههایی ضد اینباور نیز بهشمار آورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه مدنیت فطری آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
حسین حاج محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
یکی از مسائل اساسی مکاتب فلسفی در حوزه علوم اجتماعی، مسئله اجتماعی بودن انسان است. برایناساس مسئله اصلی این نوشتار نیز تبیین نظریه آیتالله جوادی آملی درباره اجتماعی بودن انسان است. در این مقاله با مراجعه به آثار ایشان و بهرهگیری از روش کتابخانهای این نتایج به دست آمده است: بر اساس نظریه جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن، انسان در نقطه آغاز موجودی جسمانی است و با حرکت جوهری به تدریج وجودی روحانی مییابد. بر اساس این نظریه اگرچه انسانها در حدوث، بهرهمند از مبدأ واحد مشترک هستند، اما در بقاء، متناسب با نوع حرکت خود به انواع متعدد مبدل میشوند. جوادی آملی اجتماعی بودن انسان را یکی از مراحل حرکت جوهری انسان برمیشمرد. وی انسان و کنش او را بر اساس حرکت جوهری در چند دسته جای میدهد: نخست؛ توحش طبعی و کنش حیوانی، دوم؛ استخدام متقابل و کنش متقابل، سوم؛ استخدام عادلانه و کنش مبتنی بر عقل، چهارم؛ احسان و ایثار و کنش مبتنی بر فطرت الهی. جوادی آملی استخدامگری را ناشی از طبیعت انسان دانسته و معتقد است آدمی بر اساس فطرت خویش مدنی است، اما بر اساس طبیعت خود متوحش است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه اعجاز عرفانی از منظر امام خمینی (ره)
نویسنده:
سید عیسی مسترحمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
قرآن کریم که با هدف تربیت و هدایت انسانها نازل شده است، حاوی دقیقترین حقائق و برترین معارف است؛ آنگونه که عقول اهل معرفت در آن حیران مانده و در برابر آن خضوع میکند. نهتنها حسن ترکیب و لطف بیان این کتاب مقدس آن را در اوج قرار داده است، نکات و آموزههای عرفانی آن، فوق طاقت بشری و خارق عادت است؛ و به تعبیر حضرت امام خمینیe، هر آن کس که اهل عرفان و دارای دانش صحیح عرفانی باشد و قرآن را از منظر عرفانی بنگرد، اعجاز آن را از این زاویه درک میکند و به اعجاز عرفانی آن اعتراف خواهد کرد. به اعتقاد ایشان، جهت اصلی اعجاز قرآن، معارف بلند و عمیق توحیدی و عرفانی آن است. قرآن با داشتن بطون متعدد، جمال و جلال الهی را چنان متجلی ساخته است که به حقیقت، تنها باب معرفت الهی است و توانست تحول عظیمی در عرفان پدید آورد. عرفان جامع و حماسی قرآن، مبدأ تمام عرفانهاست که دوراندیشان میتوانند بخشهایی از آن را فهم کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 263 تا 282
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظریه سرشتی بودن همجنسگرایی با توجه بر آموزههای اسلام و مسیحیت
نویسنده:
محمد پناهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از رفتارهایی که در عصر حاضر موردبحث و مناقشه قرار دارد، همجنسگرایی است. این رفتار با دو رویکرد متفاوت با تغییر بنیادی مواجه شد، نخست بهدلیل گرایش برخی از افراد، ناهنجاریبودن آن درهم شکست و سپس عدهای با تکیهبر دلایل و تحقیقات صورتگرفته و با استناد به نقش ژنتیک، هورمون و ساختار مغزی در همجنسگرایان، غیراختیاری بودن این رفتار را نتیجه سرشتی و ذاتی بودن آن قلمداد کردند. گرچه این نظریه از منظر علوم تجربی موردنقد قرار گرفته است؛ ولی در این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی برای نخستینبار سرشتیبودن همجنسگرایی از منظر مسیحیت و اسلام موردبحث و مناقشه قرار گرفته است. دین آسمانی مسیحیت و اسلام، با منتسب دانستن این رفتار به قوم لوط، هرگونه سرشتیبودن این رفتار را نفی میکند و در کتب آسمانی خود بر انحراف جنسی بودن و برخلاف فطرت و سرشت انسانی بودن همجنسگرایی بهصورت مستقیم و غیرمستقیم تأکید دارند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 237 تا 262
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرحی بر جستار کانت با ساد لکان با تمرکز بر رابطه قانون و میل
نویسنده:
حمزه موسوی ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
لکان در مقالۀ کانت با ساد و سمینار اخلاق روانکاوی این ایده را مطرح کرده است که اندیشههای ساد بهویژه در کتاب فلسفه در اتاق خواب نهتنها بسطدهنده و گسترشدهندۀ اندیشههای اخلاقی کانت در نقد عقل عملی است ، بلکه درواقع مکمل آن است. کانت در پی بنیانگذاری قانون اخلاقی نابی است که بر امیال پاتولوژیک یا بیمارگونۀ سوژه مهار بزند و، در نقطۀ مقابل او، ساد سر در پی میلی ناب دارد که از هر قانونی تخطی کند و آزاد باشد. لذا میتوان ادعا کرد که ازنظرِ لکان کانت نماینده قانون و ساد نمایندۀ میل است. اما نکته یا تز اصلی لکان این است که قانون برای وجودش به میل وابسته است و میل برای وجودش به قانون نیاز دارد. بهعبارتِدیگر، قانون و میل نوعی رابطۀ همزیستانه و دوسویه دارند. رابطهای که برسازنده یا قوامبخش حیات ذهنی سوژۀ انسانی است. این نوشتار با روشی توصیفی–تحلیلی در پی شرح و تبیین مواجهه یا «اتصالی» است که لکان میان این دو متفکر از چشمانداز رابطۀ قانون و میل برقرار کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 201 تا 232
مشخصات اثر
ثبت نظر
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
تعداد رکورد ها : 319535
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید