جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314143
قواعد کلی در فلسفه اسلامی
نویسنده:
غلامحسین ابراهیمی دینانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
تصحیح کتاب حاشیه بر شرح تجریدالاعتقاد
نویسنده:
حوریه شجاعی باغینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , شرح اثر , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
حاشیه بر شرح قدیم تجریدالاعتقاد یکی از سیزده حاشیه ای است که بر شرح تجرید نگاشته شده است و تنها این حاشیه به دلیل اهمیت حامشیه و محشی آن معروف به حاشیه التجرید شده است.محشی آن سید علی بن محمدبن علی حسینی یا حسنی جرجانی استرابادی(740-‎816ه.ق)معروف به سید میرشریف یا شریف جرجانی استن. از اساتید او قطب الدین رازی (.. ‎776ه.ق) ومحقق دوانی (830-‎908 ه.ق) می باشند. یکی از پنج شرح با اهمیتی که بر کتاب تجریدالاعتقادمنبع مهم کلام شیعه از خواجه نصیرالدین طوسی (597-‎672ه.ق) نوشته شده است.تسدیدالقواعد معروف به شرح قدیم نوشته شمس الدین محمودالدین محمؤدبن عبدالرحمن بن احمد اصفهانی ملقب به ابوالثناء (674-‎749ه.ق) می باشد که حاشیه میر سید شریف بر این شرح است. میر سید شریف در نگارش این حاشیه از حواشی نصرالدین کاشی علی بن محمد (متوفی‎775 ه.ق) که از حواشی بسیار دقیق است و تمام اعتراضات اصفهانی بر خواجه را پاسخ گفته است بهره زیادی گرفته است. این حاشیه مشتمل بر دو مقصد می باشد: مقصد اول بعد از پرداختن به مسائل وجود و عدم به مسئله ماهیت و لواحق آن از جمله وحدت و کثرت و علت و معلول می پردازد و مقصد دوم در جواهر و اعراض است که تصحیح تنها قسمت اول مقصد اول یعنی مسائل وجود و عدم را شامل می شود. برای تصحیح این حاشیه از سه نسخه کلامل که ازجهت تاریخ کتابت قدیمی تر و به زمان حیات مصنف نزدیکتر بود استفاده شده است. مراحل تصحیح کتاب به این ترتیب است: تهیه عکس از نسخ انتخاب شده، شناسایی بهترین نسخه وشماره گذاری صفحات برای اصل قرار دادن آن و استنساخ از آن که در ضمن استنساخ، فصول تنظیم و عنوانها بر اساس کتاب شرح اصفهانی نوشته شد، مقایسه نسخه ها و ضبط اختلاف ها و درنهایت در مرحله انتخاب متن از شیوه بینابین استفاده شده است یعنی هر جا ضبط نسخه اساس مرجوح می نمود و صبط نسخه های دیگر راجح ضبط مغلوط نسخه اساس را از متن بیرون آورده و جای آن با ضبط معتبر نسخه های دیگر کمال بخشیده شده است. در ضمن در تصحیح اقوال اصفهانی به نسخه تصیحح شده آن مراجعه شده
تطبیق معراج در دو دین الهی زرتشت - اسلام
نویسنده:
افروزه رحیم زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
آگاهی و بررسی و علاقمندی و جذابیت موضوع و آشنایی کلی بامعراج روش نمونه گیری : کتابخانه ای روش پژوهش : کتابخانه ای طرح پژوهش : بررسی و تطبیق معراج در دو دین الهی زرتشت واسلام و توانایی عروج انسان و رکورد و خمود انسان به علت نداشتن توانایی عروج نتیجه کلی : معراج درتمام ادیان الهی صورت پذیرفته از جمله زرتشت و اسلام ولی دراسلام به صورت کامل و نهایت انجام پذیرفته زیرا که حضرت محمد (ص ) انسان کل هستند چونکه تا به مرحله قاب قوسین پیش رفتند که ظرفیت وجودی هر بشری تا به آن اندازه نبود
تطبیقی در ادله استنباط میان فریقین
نویسنده:
نادرمختاری افراکتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر با عنوان تطبیقی در ادله استنباط میان فریقین؛ پیرامون مباحث مقارنه ای می باشد که در جو خالی از تعصب و تهمت و کینه توزی و حرکت در مسیر اتحاد مسلمین و تقریب مذاهب اسلامی ثمراتی را به جهان اسلام تقدیم کرد. بررسی و پژوهش تطبیقی درباره منابع اجتهاد هم دارای نتایج سودمندی بوده که می توان از باب نمونه به نزدیک شدن آرای برخی از اهل سنت به نظریه امامیه در مساله قیاس را، یادآور شد. برخی از علمای عامه در وقایع و رخداد های جدید به صرف وجود اندک مشابهتی میان دو موضوع، حکم منصوص را به موضوع دیگر سریان می دهند اما عده ای از علمای اهل سنت در خلال مباحث مقارنه ای خود، در باره ادله استنباط شرایط دقیقی را نسبت به اعمال قیاس متذکر شده اند. مباحثی که در این رساله دنبال شده است به شرح ذیل می باشد: در باره سنت، اجماع، دلیل عقل، قیاس، مصالح مرسله یا استصلاح، استحسان، سد زایع و فتح زرایع، عرف و عادت، مذهب صحابی و شریعت سلف. منابع دسته اولی که در تدوین این رساله به کارگرفته شده است بدین سان می باشد: ادوار فقه(محمود شهابی)، اصول الاستنباط(سید علی نقی حیدری)، اصول کافی(محمد بن یعقوب کلینی)، تفسیر القرآن(سید عبدالله بشر) و...
تطبیق عرفانی حقایق مطرح شده در آئین تولتک های کهن و مقایسه آن با حقایق آیه نور « اسرار المصباح »
نویسنده:
علی نظری تبریزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش باز نمود گوشه ای از حقایق پنهان در آیه نور و بااستفاده از نظریات حکمای اسلامی و حکمای مکتب ناوالیسم می باشد روش نمونه گیری فیش برداری ازکتب مربوطه در بخش کتابنامه آمده است روش پژوهش بررسی جزآ به جزآ و استقرائی مجموعه آثار کارلوس کاستاندا و کتب تفسیری قرآن و جمعبندی عناصر بدست آمده است ابزار اندازه گیری استفاده از کتابها و منابع مختلف و هم رائی با استادان مجرب در زمینه مربوط می باشد طرح پژوهش : انسان در پرتو مجاهده با نفس و تهذیب آن به مرحله ای از کمال دست پیدا می کند، که می تواند حقایق عالم را بی واسطه مشاهده کند. ناوال دون خوان ماتیوس سرخ پوستی از آمریکای جنوبی نمونه ای از این انسان رشد یافته است که مشاهدات او به آرای عرفای اسلامی بسیار نزدیک است نتیجه کلی : آیه نور این مثال قرآنی که یکی از ژرف ترین مثالهای قرآن است می تواند با ممثل خود در عالم واقع یکی باشد. در حالی که بیشتر مفسرین این آیه را فقط یک تشبیه می دانند.
تطور تاریخی تمایز علوم نزد منطق دانان
نویسنده:
سردار دکامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
ارائه ملاک تمایز علوم مبحثی مهم در علم شناسی است. از آنجا که تفسیرهای مختلف از عرضی ذاتی در اخذ ملاکهای مختلف تمایز علوم بی تاثیر نیست و پاره ای از اشکالات بر تمایز به موضوع از جانب عوارض می باشدو... نخست مفصل از مبحث عوارض ذاتی و دیدگاههای مختلف در باره آن سخن گفته ایم و آن گاه ملاکهای ارائه شده از سوی دانشمندان مسلمان ( منطق دانان و اصولیان) به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و توانایی هر یک از آنها در جدایی علوم مورد ارزیابی واقع شده است. ملاکهایی که مورد بررسی قرار گرفته اند عبارتند از: تمایز به موضوع, تمایز به غایت, تمایز مبتنی بر تفصیل علوم به حقیقی و اعتباری ( موضوعی- غایی) , تمایز به جامع محمولات, تمایز به موضوع یا محمول یا هر دو , تمایز مبتنی بر تفصیل علوم در دو مقام تحقق و تدوین , تمایز به هر آنچه که می تواند در تمایز مدخلیت داشته باشد, تمایز به سنخیت و تمایز به روش. در این بحث و بررسیها مشخص شده است که تمایز در علوم حقیقی- علومی که ما به ازاء یا منشا انتزاع خارجی دارند- به موضوعات آنهاست, و این ملاکی است که در مقام تدوین قادر به تمییز علوم است , ملاکی حقیقی که اعتبار معتبر در آن دخلی ندارد. در این علوم از عوارض ذاتی یک علم - مطابق تفسیر دیدگاه سوم عرضی ذاتی- بحث می شود. اما علوم اعتباری را به وسیله این ملاک به نحوی حقیقی ( یعنی به گونه ای که بسته به اعتبار معتبر نباشد) نمی توان از هم تمیز داد, بلکه به گونه اعتباری, آن هم در مقام تحقق. تمایز به غایت نیز این گونه است , یعنی فراخی و تنگی مسائل یک علم به دست اعتبار معتبر است اما در مقام تدوین. بنابراین بر تمایز به موضوع در علوم اعتباری برتری دارد. نیز مشخص شده است که بیشتر دیدگاههای دیگر که به گونه ای در پی ارائه ملاکی بوده اند که به نحو حقیقی علوم را از هم متمایز کند, توفیقی در این امر نداشته اند, آن چنان که دیدگاه تمایز مبتنی بر تفصیل علوم در دو مقام تدوین و تحقق- که آمیزه ای از دو گونه حقیقی و اعتباری ملاک تمایز است می باشد- و نیز دیدگاهی که همه عناصر را برای تمایز علوم دخیل می داند.
تعریف و تقسیم قضیه در منطق اسلامی
نویسنده:
توحیدرضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
تعریف قضیه ازدیدگاه منطقیون و بررسی اختلاف موجود دراین زمینه ، همچنین تقسیم قضیه از بعدهای مختلف و بیان آراآ و نظریات منطقیون دراین زمینه است روش پژوهش کتابخانه ای است طرح پژوهش : این پایان نامه در ۴ فصل تنظیم شده است : فصل اول در رابطه با تعریف قضیه ، فصل دوم به تقسیم قضیه به حملی و شرطی و فصل سوم در رابطه با تقسیم قضیه به اعتبار موضوع و بالاخره فصل چهارم به فضایای خارجیه و حقیقیه و ذهنیه اختصاص یافته است نتیجه کلی : آنچه به اندیشه انسان می رسد در قالب قضایا بیان می شود و آنچه در قالب قضایا در می آید و به صورت قضیه منطقی گزارش می شود از اندیشه و تفکر انسانی تراوش شده است لذا دراین پایان نامه سعی شده است که به این مبحث مهم منطقی یعنی قضایا پرداخته شود
تعاون و تعاضد در حکمت علمی
نویسنده:
خسرو ظفرنوایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش : تشریح جایگاه تعاون و تعاضد در حکمت عملی و در فرهنگ اسلامی بیان اهمیت و ارزش داشتن روحیه تعاون و معاضدت میان مردم در جامعه اسلامی خصوصا بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و متعاقبا فواید پایبندی به این اصل مهم اجتماعی و بررسی اینکه چه عواملی در تقویت و تضعیف معاضدت و معونت در جوامع اسلامی نقش دارد. روش پژوهش : مباحثه٬ کتب نظری٬ و مراکز اطلاعات کامپیوتری علوم قرآنی و احادیث است. طرح پژوهش : تعریف جامع از حکمت عملی و جایگاه اعمال خیر و کمال فردی که مستلزم سود و نفع‬ اجتماعی است و طرح تشریح اخلاق عملی و تفکیک فضائل از رزائل اخلاقی و طرح عوامل پیدایش تعاون در میان جامعه و بررسی اصل تعاون و معاضد اجتماعی در آیات قرآنی٬ احادیث و احکام فقهی در فرهنگ اسلامی. نتیجه کلی : اصل روحیه تعاون و تعاضد در میان جوامع اسلامی که برگرفته از تعالیم غنی فرهنگ اسلام است در مکاتب غربی بسیار کم رنگ و بی محتوی است برای تقویت روحیه همکاری و همیاری می بایست به احکام و قوانین و سنن الهی پایبند بوده و براساس دستورات اجتماعی٬ اخلاقی اسلام و تاکیدات قرآن مجید احادیث و توجه به الفت و برادری و معونت با مؤمنین در میان جامعه همت گماشت
تفاوت زن و مرد در تکوین
نویسنده:
زهرا ابراهیمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
شروع تفاوت ها از دو نگاه درون دینی و برون دینی بررسی می شود، صاحب نظران برون دینی قائلند که عواملی همچون محیط و رشد سنی کودکان و .... باعث رفتارهای متفاوت بین جنس نر و ماده می شود و حال اینکه بزرگان دین معتقدند که از همان شروع خلقت این تفاوتها وجود دارد و گفته ی نظریه پردازان برون دینی را این طور نقد می زنند که ما در همان دوران نوزادی تفاوت های میان دختر و پسر شاهد هستیم. پس از اینکه دریافتیم که وجود زن و مرد متفاوت است، براساس آیات وتوضیحاتی از علماء به این مطلب پی می بریم که این دو در گوهر وجودی و انسان بودن یکی هستند ولی تفوت هایی در جنسیت دارند بدین معنا که در جسم و روان با همدیگر متفاوتند. و در تفاوتهای جسمی این مطلب برای ما آشکار می شود، کیفیت تفاوت ها بدین صورت است که عمده صفات زنانگی از هورمونی به نام استروژن ناشی می شود که در صفت ثانویه جنسی و دستگاه تناسلی، آبستنی، زایمان و ... کاملا مؤثر است و هورمونی که ویژه جنس نر است و باعث صفات مردانگی می شود تستسترون نام دارد که باعث تفاوت در قدرت عضلانی و ترکیب استخوان ها و ... می شود. اما در کنار تفاوت های جسمی، زنان و مردان از لحاظ روحی و روانی کاملا با هم فرق دارند و آیات و روایات نظریه پردازان این فن بر این مطلب صحه می گذارند. و این مطلب را می توان در حس عاطفی، میل و رغبت ها، نیازمند های روحی این دو یافت به طور مثال در نیازمندیها مردان نیازمند به اعتماد همسرانشان هستند و زنان نیازمند به مراقبت آنان و اینکه احساس کنند کسی به فکر آنهاست و وجودشان در زندگی زناشویی مؤثر است. یکی از مسائلی که اختلاف در آن بسیار است تفاوت در میزان عقل زنان و مردان می باشد به طوری که گروهی قائلند که عقل زنان در مقابل مردان دچار نوسان است و برای اثبات این نظر و خود به کلام امیرالمؤمنین ( ع) در نهج البلاغه استناد کرده اند و صاحب نظران نقدهای متفاوتی بر این نظریه وارد کرده اند که یکی از علما چنین می فرماید : « عقل نیروی سنجش است و برای این سنجیدن نیاز به مقدمات دارد که اگر این مقدمات ناقص باشد در نوع سنجش ( عقل) آنها نقص به وجود می آید و زنان بیشتر از مردان در این مقدمات مبتلای به صفات زنانگی شده و در نتیجه در سنجش کامل آنها خلل وارد می شود، پس بر اساس این رأی زنان عقل کامل دارند ولی اگر مقدمات ناقص فراهم کنند به سنجش ناقص خواهند رسید». اما در پایان باید متذکر شویم که اگر زنان و مردان این تفاوت ها را بپذیرند زندگی سرشار از آرامش خواهند داشت و اگر به این تفاوت ها به دیده ی نقص بنگرند دچار بحران های روحی و روانی خواهند شد، در واقع می توان گفت که این تفاوت ها تعادلی را در زندگی برای زنان و مردان به ارمغان می آورد به طوریکه نیازهای زنان را مردان و نیازهای مردان را زنان پوشش می دهند.
تفرد در فیلسوفان اگزیستانس ( کی یرکه و گور وهایدگر )
نویسنده:
رضا ناظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف پزوهش شناخت انسان اصیل و فرد تفرد یافته از نظر فیلسوفان و نیز شناخت چالش های انسان و بررس موقعیت و یا وضعیتی است که انسان در آن موقعیت خود را تثبینت می کند. روش پژوهش کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان داد که رسیدن به امید ، شادی، آرامش سه عامل از واقعیت های زندگانی هستند که فیلسوفان اگزیستانس با نظر به وانسان و روال بودن او و توجه به موقعیت ها وضعیت هایی که انسان در آن قرار می گیرد به این مسئله میپردازند که چگونه انسان به فردی اصیل یا غیر اصیل بدل میگردد.
  • تعداد رکورد ها : 314143