جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 314353
تأویل در قرآن 2
نویسنده:
یعقوب قاسمی خویی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه ابتدا تأویل در لغت و در اصطلاح بررسی شده است و حقیقت و مجاز در ارتباط با تأویل،و تفاوت میان تأویل و تفسیر و تنزیل، و تأویل قرآن دردیدگاه قدما و متأخرین مانند ابن تیمیه، عبده، علامه طباطبائی، ابن عربی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، غزالی و رازی بیان شده است و در پایان امکان علم به تأویل قرآن، صفات خداوند، تأویل در عمل وتأویل در عهدین بررسی شده سات.
تاثیر تابعیت بر احوال شخصیه از لحاظ تعارض قوانین
نویسنده:
محمد حسن علم الهدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده:هدف از این پایان نامه، بررسی تاثیر تابعیت براحوال شخصیه از لحاظ تعارض قوانین است. تحقیق حاضر بااستفاه از روش کتابخانه ای انجام یافته و مباحث آن درسه فصل تنظیم شده است. فصل اول، تحت عنوان کلیات، به توصیف تابعیت و نظامهای مختلف آن و نیز احوال شخصیه و توصیف آن در نظام حقوقی ایران می پردازد. فصل دو.م، تاثیر تابعیت را مورد بررسی قرار می دهد. نهایتا" در فصل سوم، تاثیر تعارض تابعیت در احوال شخصیه مورد بحث قرار می گیرد. براساس یافته های تحقیق، تابعیت به عنوان عوامل ارتباط افراد با دولت و درنتیجه نظام حقوقی که برایشان حاکم است، می تواند نقش تعیین کننده ای درزندگی حقوقی و قضایی افراد داشته باشد. درتوصیف تابعیت تنظیم موقعیت در عنصر دولت و فرد مورد توجه است و در ظاهر هرکدام به تنهایی و به طور مطلق توان اعمال حق خود رادرخصوص تابعیت ندارند. طریق تحصیل تابعیتها نیز در کشورها متفاوت بوده و منطبق بریکی از دوسیستم خاک و خون است. موضوع احوال شخصیه نیز به اعتبارشمول اهلیت و وضعیت افراد نشانگر قالب زندگی فرد در خانواده و یااجتماع است. ازآنجا که در تعارض قوانین همواره یک طرف موضوع ایرانی است، لذا تعیین قلمرو احوال شخصیه درمبحث توصیف اهمیت به سزایی دارد، ازلحاظ قانون ایران احوال شخصیه شامل اهمیت، ازدواج، طلاق، قیمومیت و .... است . ماده ‎۷ قانون مدنی ایران اصل اعمال قانون ملی ( قانون کشور متبوع قلمرو تاثیر دو عامل مذکور در یکدیگرراتعیین کرده است. تغییر تابعیت موضوع دیگری است که باعث تغییر در احوال شخصیه می شود. تغییر تابعیت یاارادی است یا غیر ارادی که درنتیجه الحاق سرزمین کشورها درصورت جنگ و یاانضمام دو کشور اتفاق می افتد. درمورد تغییر تابعیت در اثر ازدواج نیز باید گفت، تفاوت تابعیت زوجین باعث می شود اعمال اصل حاکمیت قانون ملی نسبت به احوال شخصیه قدری با مشکل مواجه می شود. قانون حاکم بر احوال شخصیه طبق موتد ‎۶ و ‎۷ قانون مدنی، هماناقانون ملی اشخاص حاکم بر احوال شخصیه آنان است، اگرچه اعمل این اصل در مواردی با مشکلاتی نظیر عدم وحدت قوانین خارجی، عدم قانون راجع به احوال شخصیه و تابعیت مضاعف یابی تابعیتی اشخاص، مواجه می شود. لازم به ذکر است، اصول کلی حاکم بر احوال شخصیه درحقوق ایران، اعمال قانون ملی است، امادرحقوق فرانسه اگرچه اصل کلی همان" اعمل قانون ملی" است، ولی به دلیل اینکه قانونگذار فرانسوی برای اقامتگاه نقش بدل از تابعیت قائل است، لذا درمواردی که اعمال قانون ملی امکان نداشته باشد، " قانون اقامتگاه" اعمال می شود.
تاریخ در نهج البلاغه
نویسنده:
فاطمه السادات سید قوامی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه ، اهداف ، روشهای اجرا و نتایج بدست آمده): امام علی(ع)، با علمی همه جانبه که از سرچشمة وحی نشأت گرفته است در جای جای نهج البلاغه از تاریخ: با همة ابعاد گسترده اش سخن می گوید که این رساله صرفاً به بررسی سیمای تاریخی علی (ع) از بعد تاریخی، عبرتهای تاریخی و فلسفة تاریخ در نهج البلاغه پرداخته است. هدف این نوشتار با بضاعت اندک علمی ام درس گرفتن جهت بنای زندگی سالم انسانی و اسلامی در پرتو رهنمودهای گرانمایة علی(ع) بوده که تعدادی از خطب، نامه ها و کلمات قصار امام علی (ع) را با موضوع «تاریخ در نهج البلاغه» به روش « کتابخانه ای » جمع آوری نموده و با استفاده از شروح نهج البلاغه و با استفاده از روش منقول و معقول در حد بضاعت به تجلیل آنها پرداخته ام.امیرالمؤمنین علیه السلام در فرازهای یادشده به انسانها و جوامع می آموزد که چگونه زندگی کنند تا دچار خسران نگردند و عبرت آموزی از تاریخ را مرتباً تکرار می فرماید. از دیدگاه علی(ع) بروز حوادث مشابه به حادثه های گذشته در صورتی که عوامل آن ایجاد شود، امکان پذیر است و انسان باید همواره نمونه های تاریخی را دریابد و سرنوشت اقوام و ملتهایی را که در اثر اعمال ناشایست خود هلاک شدند و خداوند عزّت و شوکت آنها را گرفت و آنها را در هم کوبید، همچون قوم ثمود و فرزندان اسماعیل و اسحاق و یعقوب را پیش روی خود داشته باشد و وعده های الهی و سنتهای او را که در تاریخ بشری جریان دارد همچون سنت ابتلا، استدراج، امهال و سنت برکات و اعراض و نصرت الهی و 000 را کوچک نشمرد و دست کم نگیرد.
تاثیرات متقابل اندیشه های توحیدی اسماعیلیه و تصوف
نویسنده:
امیرجوان آراسته
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
اینکه آموزه های ناب عارفانه، ریشه در اندیشه های اسلامی دارند بر اهل نظر پوشیده نیست، اما سخن در این مقام آن است که آیا تصوف در اندیشه های توحیدی خود از اسماعیلیه تاثیر پذیرفته است یا خیر. خاستگاه این پرسش، مشابهت های فراوانی است که در توحید این دو گرایش شاهدیم، خدای ناشناختنی اسماعیلیه که در آثار فیلسوفانی چون حمید الدین کرمانی مطرح شده است یا غیب الغیوب صوفیه که در آثار متعدد ابن عربی آمده است بسیار شبیه است، به صورت کلی موارد متعددی در این رساله به عنوان مشابهت دو اندیشه طرح و بررسی و ریشه یابی شده است، مواردی همانند اختلاط و ادغام اسماعیلیه و صوفیه بعد از شکست اسماعیلیه در الموت، تاثیر آراء اسماعیلیه بر این عربی، ارتباط اخوان الصفا با صوفیه، تعدد این موارد مشابهت هر محققی را بر آن می دارد که در چرایی این نزدیکی و در موارد آن تاملی شایسته بنماید، نویسنده در این پژوهش بر آن است که اگر چه انکار این تاثیر و تاثر ممکن نیست اما شاید بتوان گفت که هر دو اندیشه تحت تاثیر عاملی دیگر به چنین آرای مشابهی رسیده باشند، تاثیر نو افلاطونیان و آیات و روایات اسلامی، از مواردی است که می تواند به عنوان این منشا مشترک مورد بررسی قرار گیرد
تاویل قرآن
عنوان :
نویسنده:
مصطفی شیرنگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر، یافتن ملاکهای تاویل صحیح قرآن کریم است تابراساس آن ملاکها از یک سو تاویلاتی که تاکنون انجام شده مورد ارزیابی قرار گیردو از سوی دیگر بتوان با روش صحیح به تاویل قرآن پرداخت. سوالهای اساسی این پایان نامه عبارت است از تاویل قرآن چیست؟ وعلم به تاویل قرن نزد کیست؟ این پایان نامه دردوبخش تنظیم شده است. بخش اول از ‎۶ فصل تشکیل شده است. فصل اول بحث تاویل در خارج از حوزه اسلامی را مطرح کرده است و فصل دوم به بحث لغوی پیرامون تاویل پرداخته است .فصل سوم، مهمترین آراء ارائه شده در مورد تاویل قرآن در حوزه اسلامی را مورد اشاره قرارداده و از تاویل به معنای تفسیر، تاویل به معنای باطل آیات، تاویل به معنای توجیه صحیح آیه متشابه، تاویل به معنای معنای مجازی، استعاری و کنایی آیات" و تاویل به معنای واقعیت عینی بحث کرده است.فصل چهارم بحث تاویل را از دیدگاه قرآن بررسی کرده و فصل پنجم به تاویل از دیدگاه عقل اختصاص دارد. و بالاخره فصل ششم تاویل قرآن را از جهت حیثیت جمعی و تفصیلی آن مورد توجه قرار داده است . بخش دوم که درصدد پاسخگویی به سوال دوم است از دو فصل تشکیل شده است . فصل اول دو قول را در مورد علم به تاویل قرآن بررسی کرده است. قول به انحصار این علم در خداوند و قول به عالم بودن راسخان در علم به تاویل قرآن. نگارنده قول دوم رابرگزیده و معصومین علیهم السلام را عالم به تاویل قرآن به نحو اتم و اکمل می داند. فصل دوم نمونه هایی از تاویلات قرآنی را ذکر کرده است. نمونه هایی از تاویلات عرفانی، تاویلات اسماعیلیه، معتزله، خوارج و فلاسفه( ابن سینا، ابن رشد، اخوان الصفا، سهروردی و صدرالمتالهین) و تاویلات علمی(تجربی) قرآن محتوای این فصل را تشکیل می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد که تاویل معنای جامعی است که می تواند مصادیق متعدد داشته باشد. درقرآن و روایات تاویل درمعانی مختلف استفاده شده و عقل هم علاوه بر معانی که درنقل آمده معانی دیگری را هم تجویز می کند. درباره علم به تاویل، اگر عقل به تاویل انجام شده حکم کند و صحت آن را تصدیق کند تاویل صحیح است در غیر اینصورت، تنها تاویلی مورد پذیرش است که مستند به کتاب و سنت باشد.
تاویل در قرآن
نویسنده:
یعقوب قاسمی خوئی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این رساله در چهار فصل تنظیم شده است. مباحث مطرح شده در رساله به تربیب به این صورت آمده است: مسائل مقدماتی تاویل در قرآن، تاویل در لغت و اصطلاح، مساله تاویل و حقیقت مجاز، تفاوت میان تاویل و تفسیر، تاویل در استعمال قرآن، تاویل قرآن، آیات و احادیث مشتمل بر تاویل، دیدگاه قدما و متاخرین در تاویل، دیدگاه ابن تیمیه و عبده، علامه طباطبایی، علم به تاویل قرآن، صفات خداوند و تاویل، تاویل خواب، تاویل در عهدین
تاریخ نگاری محدث قمی درکتاب منتهی الامال
نویسنده:
عباس شعبانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
یکی از محدثان معاصر ایران که به نگارش آثار تاریخی پرداخته شیخ عباس قمی(1294-1359ه.ق) است. کتاب منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل از جمله آثار وی در سیره ی چهارده معصوم(ص) می باشد که در دهه های اخیر از سوی آحاد مردم و علاقمندان به سیره ی پیشوایان دین همواره مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش در صدد تشریح و تبیین تاریخ نگاری محدث قمی در کتاب منتهی الآمال با رویکرد توصیفی است. منتهی الآمال در زمره ی آثار تاریخی تلقی می شود که با رویکرد محدثانه به رشته ی تحریردر آمده است. به طوری که نه تنها در نگارش کتاب بیشتر از منابع حدیثی بهره گرفته شده بلکه عمده ی مطالب آن نیز در قالب روایات و احادیث تدوین گردیده است. البته روش تاریخ نگاری اثر خبری – تبلیغی و شیوه ی تاریخ نگاری آن منقبت نویسی است. ضمن آنکه این کتاب از حیث دیدگاه، روش تاریخ نگاری، ارجاعات، سندیت و محتوا مورد نقد قرار گرفته است.
تاریخ اجتهاد و تحول آن تا قرن پنجم
نویسنده:
صادق یزدانبخش
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله در ‎6 فصل تنظیم شده است. در فصل اول معنای لغوی و اصطلاحی اجتهاد از نظر علمای شیعه (سید مرتضی، محقق حلی، علامه حلی، صاحب معالم، شیخ بهایی)و از دیدگاه علمای اهل سنت ( غزالی، شاطی، شوکانی و خلاف ) آورده شده است.در فصل دوم به منشاء لزوم اجتهاد، پدید آمدن زمینه های اجتهاد و نمونه ها از اجتهاد صحابه پیامبر آورده شده است. در فصل سوم ادله آسان بودن اجتهاد در زمان پیامبر، اجتهاد در دوران صحابه و تنوع گرایش ها بین صحابه و ... آورده شده است در فصل چهارم به منابع اجتهاد و استباط در اسلام می پردازد (قرآن، سنت، اجماع ) فصل پنجم به علم اصول و تاریخ آن در میان شیعه و اهل سنت پرداخته است فصل ششم به اجتهاد در دوران تابعین و مطرح شدن اجتهاد یا محتوا و مفهوم جدید می پردازد.
تاریخ و مبانی کلام شیعه تا عصر غیبت
نویسنده:
محمدتقی باقریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پایان نامه شامل ‎۵ بخش است که هر بخش خود شامل چند فصل است. بخش اول در باب کلیاتی از علم کلام بحث می کند. در بخش دوم ریشه های پیدایش جریانات کلامی؛ در بخش سوم جریانات کلامی در عصر ائمه (ع)؛ در بخش چهارم خدا شناسی در قرآن؛ در بخش پنجم خدا شناسی در نهج البلاغه
تاریخ علم تفسیر
نویسنده:
بمانعلی دهقان منگابادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این پایان نامه مشتمل بر سه فصل است و این مباحث را در بردارد: فصل اول، تفسیر در اصطلاح صاحبان علوم، معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر، شرافت علم تفسیر نسبت به سایر علوم، فرق بین تفسیر و تأویل و نظر علامه طباطبائی در مورد معنای تأویل؛ فصل دوم،قابل فهم بودن قرآن، اختلاف صحابه در فهم قرآن، علل و عواملی که موجب اختلاف صحابه در فهم قرآن شده است، و پیامبر صلی الله علیه وآله، نخستین مفسر آن؛ فصل سوم،مفسران صحابه که اولین آنها حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام است.
  • تعداد رکورد ها : 314353