جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عصمت انبیاء
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
عنوان :
مقایسه دیدگاه و دلایل شیخ مفید و علامه طباطبایی پیرامون عصمت پیامبران
نویسنده:
فروغ رحیم پور، عصمت همتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سهو النبی
,
العصمه
,
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت
,
وحی
,
نسیان نبی
,
عصمت انبیاء
,
درباره شیخ مفید
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
ادله عصمت ,
افسانه غرانیق ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
تحقق اهداف نبوت ,
آیات قرآنی عصمت ,
دخالت شیطان در امر وحی ,
عصمت عملی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
عصمت پیامبران صرف نظر از اختلافات اندکی که در باره حد و گستره آن وجود دارد، اعتقاد مشترک اکثر قریب به اتفاق فرق کلامی مسلمان و بسیاری از معتقدین به دیگر ادیان الهی است و به همین جهت اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان مباحث کلامی دارد. در میان اندیشمندان شیعه نیز متکلمین بزرگ اعم از متقدم نظیر شیخ مفید و یا متاخر نظیر علامه طباطبایی به ابعاد گوناگون این مبحث پرداخته اند. علامه طباطبایی با التزام به براهین عقلی ، عصمت از سهو و نسیان و خطا در دریافت و ابلاغ و تبلیغ و تبیین وحی را از لوازم نبوت می شمارد و عصمت از گناه را به پرهیز از ترک واجب و انجام حرام، یعنی فعلی که مخالف مقام بندگی و مولویت حضرت حق باشد، معنا می کند. ایشان نفی خطا و اشتباه در ادراکات حسی و علوم اعتباری و تشخیص صلاح و فساد امور تکوینی را خارج از حوزه عصمت پیامبران می داند و لذا برهانی هم بر آن اقامه نمی کند. و اما شیخ مفید با برتر دانستن عصمت پیامبر اکرم(ص) از سائر پیامبران، به عصمت آن حضرت از مطلق سهو و نسیان و کبیره و صغیره عمدی و سهوی، از اول تولد تا هنگام مرگ قائل است وبرای سایر پیامبران به جز رسول اکرم (ص ) صغیره غیر عمد که موجب سبکی فاعل نشود را تا قبل از رسالت ایشان جایز می داند. این مقاله قصد دارد باروش کتابخانه ای و براساس تحلیل محتوا به تبیین و مقایسه دیدگاه و براهین این دو اندیشمند در باب عصمت پیامبران بپردازد و مهمترین دستاورد مقاله نشان دادن اتفاق نظر دو متکلم گرانقدر در عصمت مطلق جمیع انبیا درحوزه مربوط به وحی و رسالت و در دوران نبوت ایشان و اختلاف نظر آنها در امور خارج از حوزه رسالت و دوران قبل از نبوت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا حضرت آدم(ع) دچار گناه و لغزش شد؟ مگر انبیا از خطا و گناه منزه نیستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ به سؤال فوق باید سه مطلب بررسى شود، لکن پیش از بیان آنها، توجه به این مطلب ضرورى است که: عصمت مطلقهى معصومان (ع) (انبیا و امامان)، ثمره و نتیجهى مقام شامخ نورانى و روحانى و تکوینى آنان در عالم هستى است. آنان از انوار غیبیّه الاهیه و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
نبوت عامه
,
گناه آدم
کلیدواژههای فرعی :
هبوط آدم ,
ترک اولی ,
اخراج حضرت آدم (ع) ,
توبه آدم(ع) ,
عصمت پیامبران ,
هبوط از بهشت ,
آدم و حوا ,
داستان هبوط ,
درخت ممنوعه ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در مورد عصمت ائمه و پیامبر (ص) از من سوال کردند و من هر چه جواب دادم قانع نشدند. سؤال اصلیشان این بود که اگر آنها عصمت داشتند، پس دیگر به عنوان یک الگو نمی توان از آنها استفاده نمود، الگو باید مثل خودمان باشد که بتوان گفت می شود تا آن جا پیش رفت من گفتم که خدا از هر کس در همان حدی که داده سوال می کند و .. اگر امکان دارد توضیحات کاملی در این زمینه بدهید، یا کتابی معرفی نمایید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : این اشکال ناظر به تفکر نادرست در مورد عصمت است که آن را امری جبری و موهبتی بدون علت و بدون دلیل می داند. بدیهی است که ما اگر عصمت را به کلی امری جبری بدانیم، معصومین را همچون موجوداتی فاقد اراده و خود کار دانسته ایم که نه شايسته الگو شدن برای
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت امام (ع)
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
عصمت عملی ,
عصمت پیامبران و امامان ,
عصمت انبیاء ,
دلایل عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
از آن جا که پیامبران الاهی مرتکب گناه نمی شوند آیا حضرت یوسف (ع) در مورد این که جام را در وسایل برادرش نهاد و او را متهم به دزدی کرد دچار گناه نشد؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : داستان حضرت یوسف (ع) یکی از داستان های زیبا و شگفت انگیز قرآن است. یکی از مراحل این داستان همان طور که شما ذکر کرده اید، ماجرای نگه دا شتن بنیامین؛ برادر حضرت یوسف، توسط ایشان است. در این مرحله اتفاقاتی افتاد که از چند ناحیه قابل بررسی است. 1.
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
داستان یوسف (ع)
,
13. علم کلام
,
عصمت یوسف
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه یکسان انگاری وحی با تجربه دینی، عصمت پیامبران را مخدوش می کند و سخن ایشان را از حجیت عاری می نماید.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : برخي از نويسندگان معاصر معتقدند كه بايد الگوهاي سنّتي را در تفسير و تبيين وحي كنار گذاشت و به پديدههايي همچون وحي از چشمانداز تجربه نظر اندازيم. در طول تاريخ اديان وحياني، پيروان اين اديان وقتي خواستند بفهمند وحي چيست آن را با پارادايمهاي
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید راهنما شناسی
,
وحی الهی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه وحی نبوی و تجربه دینی
,
13. علم کلام
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیاء (ع ) ,
عصمت پیامبران ,
تجربه دینی ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چرا با این که اسلام گناه نخستین را نمی پذیرد، در برخی روایات و بیانات علما به گناه حضرت آدم اشاره شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اعتقاد به گناه او ّ لیه و ذاتی یا همان گناه نخستین، از اعتقادات مهم و اساسی مسیحیان به شمار میآید. آنها می گویند کار حضرت آدم و حوا (ع) که از آن درخت ممنوعه در بهشت خوردند، گناه بود. مطابق این اعتقاد، نژاد انسانی وارث گناه آدم است و انسانها نه به
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گناه
,
پیامبر شناسی
,
عصمت از گناه
,
نبوت عامه
,
آدم و حوا
,
گناه نخستین (آموزههای دین مسیحیت)
,
صفات و زندگی پیامبران
کلیدواژههای فرعی :
نهی ارشادی ,
وضو ,
ترک اولی ,
گناه اولیه ,
درخت ممنوعه ,
عصمت انبیاء ,
علیت وضوء ,
شستن وجه در وضو ,
دیدگاه نمایندگی ,
شخصیت گروهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امام خمینی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ نمي تواند منجي دنيا باشد چون خود او طبق آيات 1 و 2 سورة 48 و آية 55 سورة 40 نياز به نجات دارد امّا مسيح از بالا آمد هيچ گناهي مرتكب نشد و زندگي خود را براي انسان ها فدا كرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مدعي مطلب فوق قطعاً از مبناي آيات قرآن و تفاسير آنها بي اطلاع است و با قطعي دانستن آنچه در كليسا به او آموخته اند به نتيجه اي دست يافته است كه با اندك تأملي بنياد آن درهم مي ريزد. كوشش اين نوشته اين خواهد بود كه اولاً تفسير و معني آيات 1 و 2 سوره فتح
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
عصمت انبیاء
,
عقاید اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عصمت حضرت عیسی(ع) ,
عصمت پیامبر (ص) ,
عصمت حضرت محمد(ص) از گناهان سهوی ,
عصمت حضرت محمد(ص) از گناهان عمدی ,
مخالفان عصمت پیامبر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا پیامبرانی همچون حضرت موسی و عیسی ـ علیه السّلام ـ در طول عمر شان گناه کردهاند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ چند نكته را بايد يادآور شد 1 . تمام پيامبران الهي با وجود تفاوت در مدارج و فضيلت[1] در يك نقطه همگي اشتراك و اتحاد دارند و آن نقطه عبارت است از عصمت كه هرگز در طول زندگي خود كار حرامي مرتكب نشده و كار واجبي را هم ترك ننمودهاند و بالاتر از
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
پیامبران و کتب آسمانی
,
عصمت انبیاء
کلیدواژههای فرعی :
عصمت حضرت عیسی(ع) ,
عصمت حضرت موسی (ع) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا عصمت پیامبران نتیجه تلاش خود آنها بوده یا خدا آنها را معصوم کرده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ اين پرسش را در دو بخش ذيل پى مى گيريم: الف. چيستى عصمت؟ عصمت، علم شناخت گناه است كه اين علم از سوى خدا به پيامبران و اولياى الهى داده شده است و به واسطه آن انزجار قلبى از گناه پيدا مى كنند. با اين تعريف ، درنگ در نكات ذيل ضرورى است : 1. عصمت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت
کلیدواژههای فرعی :
عصمت انبیا در تلقی وحی ,
وجوب عصمت انبیا ,
عصمت انبیاء ,
گستره عصمت انبیا ,
دلایل عصمت انبیا ,
شبهات عصمت انبیا ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عامل عصمت در پیامبران چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عامل باز دارنده راهنمايان آسمانى از گناه همان ايمان قوى وتقواى فوق العاده آنهاست كه از علم به عواقب گناه سرچشمه مى گيرد. به طور مسلم، علم صد درصد قطعى به واكنش عملى، در انسان ايجاد عصمت مى كند وآنچنان تقوائى در او پديد مى آورد كه هرگز انديشه گ
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت انبیاء (ع )
,
نبوت
کلیدواژههای فرعی :
عصمت پیامبران ,
عصمت انبیاء در تبلیغ ,
عصمت انبیاء ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 56
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید